Announcement

Collapse
No announcement yet.

m40 nihkeä kiihtyvyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jope88
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 137
    • Siilinjärvi, pohjois-savo

    m40 nihkeä kiihtyvyys

    Tein jakopää remontin, vaihdoin nokkaakselin yms muut hilut. Ykk anturin vaihdoin jo. Auto ei vaan kiihdy samalla lailla kuin ennen remonttia. Tyhjäkäynti on normaali. Jakopään merkit tarkastettu useaan kertaan. Kierroslukumittarin mukaan rajoittaisi 4000 rpm, mutta kone kyllä kiertää minusta ihan loppuun asti. Ärsyttävää ajella kun joutuu joka mäkeen lyömään 3 vaihteen. Missähän voisi olla vika?:think
    [email protected]
    523i m52b25tu Schwarz 2 -99
    316i m40b16 Schwarz -88
  • andhu
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 535
    • vihti

    #2
    Mitä luultavammin jako pielessä.
    E30 316 Turbo

    Comment

    • grab_
      BTCF Member
      • Aug 2009
      • 2839
      • Uusimaa

      #3
      itellä oli se lohkoon menevä huohotusputki irti jäänyt ja oiret oli pitkälti samat..
      Ei mitään kerrottavaa

      Comment

      • jope88
        BTCF Member
        • Mar 2015
        • 137
        • Siilinjärvi, pohjois-savo

        #4
        Originally posted by andhu View Post
        Mitä luultavammin jako pielessä.
        tarkastettu moneen kertaan että on kohdallaan. Jako on noilla ohjeilla laitettu: http://www.bimmerwerkz.com/forum/3-s...nfo-59059.html kuvat postauksessa 4
        Last edited by jope88; 24-08-2015, 19:56.
        [email protected]
        523i m52b25tu Schwarz 2 -99
        316i m40b16 Schwarz -88

        Comment

        • jope88
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 137
          • Siilinjärvi, pohjois-savo

          #5
          Originally posted by grab_ View Post
          itellä oli se lohkoon menevä huohotusputki irti jäänyt ja oiret oli pitkälti samat..
          kiinni on letkut, mutta voisi kyllä vaihtaa letkut uusiin kun jemmassa on bensa/alipaine letkuja.

          E: Mutta senhän pitäisi silloin vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin?
          Last edited by jope88; 24-08-2015, 19:49.
          [email protected]
          523i m52b25tu Schwarz 2 -99
          316i m40b16 Schwarz -88

          Comment

          • grab_
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 2839
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by jope88 View Post
            kiinni on letkut, mutta voisi kyllä vaihtaa letkut uusiin kun jemmassa on bensa/alipaine letkuja.

            E: Mutta senhän pitäisi silloin vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin?
            niin luulis..itellä kävi kyllä muuten hyvin mutta mihkään ei jaksanu kulkea..
            Edit..itellä muistaakseni tuo kampuran merkki tuossa 6hampaan kohdalla jossa lovi...helpoiten saat kampiakselin kohdilleen kun startin alla olevaan koloon työnnät oikeessa kohdassa oliko 8mm vai 10mm paksun tapin..se lukitsee kampiakselin ykk kohtaan...
            Last edited by grab_; 24-08-2015, 20:46.
            Ei mitään kerrottavaa

            Comment

            • jope88
              BTCF Member
              • Mar 2015
              • 137
              • Siilinjärvi, pohjois-savo

              #7
              Originally posted by grab_ View Post
              niin luulis..itellä kävi kyllä muuten hyvin mutta mihkään ei jaksanu kulkea..
              Edit..itellä muistaakseni tuo kampuran merkki tuossa 6hampaan kohdalla jossa lovi...helpoiten saat kampiakselin kohdilleen kun startin alla olevaan koloon työnnät oikeessa kohdassa oliko 8mm vai 10mm paksun tapin..se lukitsee kampiakselin ykk kohtaan...nokka sulla on oikein..
              En löytänyt sitä koloa joten jäi laittamatta. Ostin kyllä 8mm paksun ja 60mm pitkän pultin siihen tarkoiyukseen. Pitää vielä kolmannen kerran käydä katsomassa. Ja tarkastella vielä imuvuodot uudestaan. Näkyykö se kolo koneen päältä vai alta?
              Last edited by jope88; 24-08-2015, 20:34.
              [email protected]
              523i m52b25tu Schwarz 2 -99
              316i m40b16 Schwarz -88

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jope88 View Post
                tarkastettu moneen kertaan että on kohdallaan. Jako on noilla ohjeilla laitettu: http://www.bimmerwerkz.com/forum/3-s...nfo-59059.html kuvat postauksessa 4
                No jopas on ohjeet, joku jo sanoikin että siinä dampperissahan on selkeä tdc-viiva 6. hampaassa joka nuolen kohdalle pistettynä pitäisi kertoa tdc-kohdan.

                Nokan ajoitusmerkkiähän M40:ssä ei edes ole hihnapyörässä eli tuon ohjeen kirjoittaneen kaverin kohdalla jako sattui olemaan noissa kohdissa kohdallaan mutta ei se muihin moottoreihin päde, yksi vaihtoehto olisi ollut tehdä omat merkit joilla kohdistaa uusi jako mutta onnistuu se ilmankin, eli kun löydät sen oikean TDC-kohdan niin siinä kohdalla nokassa on vuorokierroksilla 1 ja 4-pytyissä imu ja pakoventtiilit auki samanverran. Tönärimitta riittää, sillä saa jaon jo paremmin kohdilleen kuin ajoitusmerkeillä. Niin ja se nokkapyörä on siis säädettävä eli sen jaon saa tarkasti kohdilleen eikä vain hampaan tarkkuudella.

                Jos ei muuten saa niin sitten ajoitustyökaluilla mutta ei tuon ohjeen mukaisilla keinoilla.
                Last edited by naukkis; 24-08-2015, 20:40.

                Comment

                • Coooper
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 1623
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by jope88 View Post
                  En löytänyt sitä koloa joten jäi laittamatta. Ostin kyllä 8mm paksun ja 60mm pitkän pultin siihen tarkoiyukseen. Pitää vielä kolmannen kerran käydä katsomassa. Ja tarkastella vielä imuvuodot uudestaan. Näkyykö se kolo koneen päältä vai alta?
                  Ei muistaakseni näy mistään oikein helpolla, mutta sormin tunnustelemalla kyllä löytyy. Kumitulppa taitaa olla reiän suojana, että semmosta tunnustelet tai jos on lähteny käveleen niin pelkkää reikää.
                  E61 525DA - 09
                  EX: E90 325IA -06
                  EX: E46 328i 4d -00
                  Ex: E30 318i 2d -89


                  ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

                  Comment

                  • andhu
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 535
                    • vihti

                    #10
                    Helpointa on ottaa se 8mm tappi ja laittaa se vauhtipyörään ja sitten ottaa venttiilikoppa pois ja kohdistaa nokka akselin "neliö" kannen kanssa tasan. Muistaa myös että nokkapyörässä on jokusen asteen säätövara mikäli ei hihnan hampaat osu kohdalleen pyörän kanssa.
                    E30 316 Turbo

                    Comment

                    • grab_
                      BTCF Member
                      • Aug 2009
                      • 2839
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by naukkis View Post
                      No jopas on ohjeet, joku jo sanoikin että siinä dampperissahan on selkeä tdc-viiva 6. hampaassa joka nuolen kohdalle pistettynä pitäisi kertoa tdc-kohdan.

                      Nokan ajoitusmerkkiähän M40:ssä ei edes ole hihnapyörässä eli tuon ohjeen kirjoittaneen kaverin kohdalla jako sattui olemaan noissa kohdissa kohdallaan mutta ei se muihin moottoreihin päde, yksi vaihtoehto olisi ollut tehdä omat merkit joilla kohdistaa uusi jako mutta onnistuu se ilmankin, eli kun löydät sen oikean TDC-kohdan niin siinä kohdalla nokassa on vuorokierroksilla 1 ja 4-pytyissä imu ja pakoventtiilit auki samanverran. Tönärimitta riittää, sillä saa jaon jo paremmin kohdilleen kuin ajoitusmerkeillä. Niin ja se nokkapyörä on siis säädettävä eli sen jaon saa tarkasti kohdilleen eikä vain hampaan tarkkuudella.

                      Jos ei muuten saa niin sitten ajoitustyökaluilla mutta ei tuon ohjeen mukaisilla keinoilla.
                      ja nokassa on siinä yhdellä neliö kantilla ne 2 pistettä..ne pisteet kohtisuoraan ylöspäin kannenmukasesti niin pitäsi olla kohdillaan..onnistuu tosiaan ihan silmämäräsesti kun vaan hoksaa..
                      Ei mitään kerrottavaa

                      Comment

                      • jope88
                        BTCF Member
                        • Mar 2015
                        • 137
                        • Siilinjärvi, pohjois-savo

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        No jopas on ohjeet, joku jo sanoikin että siinä dampperissahan on selkeä tdc-viiva 6. hampaassa joka nuolen kohdalle pistettynä pitäisi kertoa tdc-kohdan.

                        Nokan ajoitusmerkkiähän M40:ssä ei edes ole hihnapyörässä eli tuon ohjeen kirjoittaneen kaverin kohdalla jako sattui olemaan noissa kohdissa kohdallaan mutta ei se muihin moottoreihin päde, yksi vaihtoehto olisi ollut tehdä omat merkit joilla kohdistaa uusi jako mutta onnistuu se ilmankin, eli kun löydät sen oikean TDC-kohdan niin siinä kohdalla nokassa on vuorokierroksilla 1 ja 4-pytyissä imu ja pakoventtiilit auki samanverran. Tönärimitta riittää, sillä saa jaon jo paremmin kohdilleen kuin ajoitusmerkeillä.

                        Jos ei muuten saa niin sitten ajoitustyökaluilla mutta ei tuon ohjeen mukaisilla keinoilla.
                        niin siis nokka akselin vaihdoin ja sen neliö 90 asteenkulmassa kanteen nähden ja kun rattaan laitoin paikalleen viiva osoitti juurikin kuvassa näkyvällä tavalla. Ala merkin oli tuossa kuvassa olevala tavalla varmistin asian vielä hayanessin korjausoppaasta. Nokka akseli oli lukittuna kokoajan siihen tehdyllä työkalulla. Kiekkamittarin mukaan kone otti 3500rpm ennen remonttia ja remontin jälkeen 4000rpm mutta ei kiihdy ja on laiska. Purin kaikki kopat auki ja varmistin merkot ja edelleenkin näytti samaa.
                        [email protected]
                        523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                        316i m40b16 Schwarz -88

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by grab_ View Post
                          ja nokassa on siinä yhdellä neliö kantilla ne 2 pistettä..ne pisteet kohtisuoraan ylöspäin kannenmukasesti niin pitäsi olla kohdillaan..onnistuu tosiaan ihan silmämäräsesti kun vaan hoksaa..
                          Joo ei se nokan ajoittaminen ole kovin vaikeaa kun tietää mitä tekee, tässähän on mennyt mehtään tuo internet-ohje jossa pistetään ajoituksen nokkapyörän merkin mukaan johonkin kiintopisteesee. Merkkaamalla vanhat paikat saa toki saman moottorin ajoituksen palautettua mutta kun nokkapyörä ei ole missään vakiossa suhteessa nokka-akseliin niin samat merkit ei sitten toimi moottorista toiseen, eroa ajoitukseen voi tulla sen nokkapyörän säätövaran verran suuntaansa.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by jope88 View Post
                            niin siis nokka akselin vaihdoin ja sen neliö 90 asteenkulmassa kanteen nähden ja kun rattaan laitoin paikalleen viiva osoitti juurikin kuvassa näkyvällä tavalla. Ala merkin oli tuossa kuvassa olevala tavalla varmistin asian vielä hayanessin korjausoppaasta. Nokka akseli oli lukittuna kokoajan siihen tehdyllä työkalulla. Kiekkamittarin mukaan kone otti 3500rpm ennen remonttia ja remontin jälkeen 4000rpm mutta ei kiihdy ja on laiska. Purin kaikki kopat auki ja varmistin merkot ja edelleenkin näytti samaa.
                            Siis ku nokka on lukittuna tdc-kohtaan niin kampurankin olis tarkoitus olla tdc:ssä, siinä dampperissahan on selkeä merkki 6. hampaassa. Jos oli siinä nettiohjeen kuvan mukaisesti niin nokka on todennäköisesti ~20 astetta myöhässä ja ei varmaan mene mihinkään.

                            Mutta tarkista, en nyt ihan satavarma ole onko se dampperin viiva tdc mutta toistaiseksi kaikissa roplaamissa vehkeissä on ainakin se tdc-merkki dampperista löytynyt.

                            Comment

                            • grab_
                              BTCF Member
                              • Aug 2009
                              • 2839
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by jope88 View Post
                              niin siis nokka akselin vaihdoin ja sen neliö 90 asteenkulmassa kanteen nähden ja kun rattaan laitoin paikalleen viiva osoitti juurikin kuvassa näkyvällä tavalla. Ala merkin oli tuossa kuvassa olevala tavalla varmistin asian vielä hayanessin korjausoppaasta. Nokka akseli oli lukittuna kokoajan siihen tehdyllä työkalulla. Kiekkamittarin mukaan kone otti 3500rpm ennen remonttia ja remontin jälkeen 4000rpm mutta ei kiihdy ja on laiska. Purin kaikki kopat auki ja varmistin merkot ja edelleenkin näytti samaa.
                              mutta sulla on se kampura väärässä asennossa jos olet tuon kuvan mukaan sen laittanut..eti nyt se kolo siitä startin alta ja lukitse kampura kohdilleen niin saat sen niinkun kuuluukin
                              Originally posted by naukkis View Post
                              Joo ei se nokan ajoittaminen ole kovin vaikeaa kun tietää mitä tekee, tässähän on mennyt mehtään tuo internet-ohje jossa pistetään ajoituksen nokkapyörän merkin mukaan johonkin kiintopisteesee. Merkkaamalla vanhat paikat saa toki saman moottorin ajoituksen palautettua mutta kun nokkapyörä ei ole missään vakiossa suhteessa nokka-akseliin niin samat merkit ei sitten toimi moottorista toiseen, eroa ajoitukseen voi tulla sen nokkapyörän säätövaran verran suuntaansa.
                              juuri näin..
                              Ei mitään kerrottavaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎