Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS turbon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    TDS turbon vaihto

    Kyselin tästä asiasta jo muualla mutta kukaan asioista tietävä ei näyttänyt huomaavan sitä.

    Onko kellään tietoa, mitä tapahtuu jos laittaa alkuperäisen turbon tilalle jonkun hieman vakiota suuremman eli tyyliin 45/50 tai 50/55-kokoisen kun tällä hetkellä syöttöjä ei ole nostettu muuten kuin lastun avulla? Tulisiko siitä:
    a) "letku", tehot huonontuneet
    b) suuri turboviive, turbo mukaan joskus esim. 3500:ssa mutta paljon suuremmat maksimitehot
    c) suuri turboviive mutta samat tehot
    d) ei merkittävää turboviiveen kasvua mutta lisää tehoa?

    Jos pelkästään hieman isommalla turbolla kone toimisi paremmin, miten samalla parempi pakosarja vaikuttaisi?

    Miten sen huomaa käytännössä jos imu- ja pakopesien kokoerot on 5 mm tai 10mm?

    Onko tämä tb25 liukulaakeroitu? Jos tilalle laittaa kuulalaakeroidun, miten eron huomaa toiminnassa?

    Tavoite: Tehot jotain 200hv kieppeille niin että vielä vakiokytkimellä voisi pärjätä. Epäilen että sillä syöttöjenlisäysnapilla(+lastulla) tehot olivat sitä luokkaa mutta vakioturbo ja muutkin paikat sen rusinan takia todella tiukilla. Ja vakiokytkin siis kesti nuo tehot ihan hyvin. Hieman isompi turbo myös lisäisi virityspotentiaalia tulevaisuudessa, jos innostuisi myös päivittelemään cooleria ja pumppua.

    Olisin hyvin kiitollinen asiantuntevasta vastauksesta.
    BMW F15 X5 M50d -14
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 776
    • Gallia = Kinnula

    #2
    Turboviive kasvaa ja maksimitehot nousee hieman... Voit ehkä 200hv saadakin.

    Kaavailimme kaverin kanssa hänen autoonsa (524td -90 mekaanisella pumpulla) muuttuvageometristä (vnt) turboa, koska tehoa ei haeta "kuin" 200hv max. tarkoituksena ajomukavuus ja tasainen vääntökäyrä.
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...

    Comment

    • TuomasTee
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 529
      • Kotka

      #3
      Toimiiko muuttuvageometriset siivet itsestään vai tarviiko jotain ohjausta? Noita tuskin käytettynä saa, joutuu ostamaan uutena ja maksaa maltaita, vai mitä?
      BMW F15 X5 M50d -14

      Comment

      • Mauri H.
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 270
        • Salo

        #4
        Kyllä niitä halvallakin saa:

        http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=20412 [img]chrome://targetalert/content/skin/new.png[/img]

        Tosin tuollainen 50/55 mm normaaliahdin ei vielä ole niin suuri että ei kunnolla toimisi, varsinkaan hiukan muutetulla pumpulla.
        F11 530D xDrive

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Vakioahtimen imupuolen mitaksi sain n.39mm. Pakopuolta en mitannut koska turbo on kiinni autossa. Kai se on jotain 45mm luokkaa.

          Minkä kokoinen pitäisi laittaa tilalle jos haluaisi sen toimivan ainoastaan lastun tuottaman syötönlisäyksen avulla, mutta silti tuovan lisätehoa turboviiveen kasvamatta liikaa? 45/50? 50/55?

          Auttaako muuttuvasiipisyys paljonkin alavääntöön ja maksimitehoon?

          Jos hommaisin ainakin 50/55-kokoisen turbon, ja jos se mahdollisesti osoittautuisi liian isoksi nykyisille syötöille, maksaako pumpun päivittäminen sitten sen 1000 euroa?
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • Mauri H.
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 270
            • Salo

            #6
            Eiköhän se pumpun päivitys maksa sen tonnin, mutta jos kunnon pajalla teetät niin voin sanoa että dieselin virityksessä se on juuri se homma jossa rahat ei todellakaan mene hukkaan, tuppaa pitkän aikaa hiukan hymyilyttämään

            Eiköhän se ole viisainta laittaa vähintään 50/55:nen, jos on pelko että tekee mieli yli 250 hv tehoja niin sitten suurempi, esim. 54/60.
            F11 530D xDrive

            Comment

            • TuomasTee
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 529
              • Kotka

              #7
              Vakiokytkin käy varmaan 200hv:n jälkeen luistamaan, pitäisi sitten sinnekkin laittaa aluksi jäykempi paineasetelma jos käy enemmän virityshalut kasvamaan... Eikö tuossa lain mukaan saa olla vakiojarruilla 193 (328:ssa) hv + 20% ?

              Ensimmäinen askel eteenpäin on kyllä tuo turbon vaihto hieman isompaan, pumpun päivitys + paineasetelman vaihto maksaa yhteensä jo sen verran enemmän että pitää jäädä odottelemaan rikastumista.

              Miten Mauri luulet että tuo 50/55 toimii syötöillä mitä vain lastu on lisännyt? Jos nyt turbo tulee täysillä mukaan 2500:ssa, minkä verran turboviive suunnilleen kasvaa?
              BMW F15 X5 M50d -14

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Tuli sellainen idea mieleen, että mitenköhän M57D29:n turbo toimisi tässä lastutetussa TDS:ssä? Teholukemat on aika lähellä toisiaan, jos mulla nyt sit on jotain 173-180hv ja kyseisellä ahtimella on vakiona 184hv alkaen ja tds:ssä vakioturbo ahistaa kuulemma vakionakin jo 3500 jälkeen, niin on joku sanonut...? Mitenköhän turboviiveelle kävisi kun tuo on kuitenkin VNT-ropeli, kasvaako viive vai peräti pienenee? Eikö noissa M57:ssa turbo tule paljon aikasemmin mukaan kuin TDS:ssä? Millanen se siipienohjaussysteemi olikaan? Onko se vaan sellainen, että turbossa on joku kello, mistä menee letku siiville, eli koko systeemi on turbossa itsessään?

                Onko idea hyvä vai huono?
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • DiisseliKiisseli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 550
                  • Uusimaa

                  #9
                  Eikös muuttuvasiipisellä nimenomaan aikaisemmin lähde turbo mukaan. Eli kun matalilla kierroksilla turbo ei pyöri kovin paljon niin kasvatetaan siipeä jolloin saadaan kuitenkin ahtoa enemmän matalilla kierroksilla. Ahtopaine kasvaa nopeammin ja sitten kun mennään ylöspäin niin voidaan jo pienentää siipeä kun tarvetta ei siihen ole ja ettei ahto kasva älyttömyyksiin.

                  Löysin tuollaisen linkin, jossa puhutaan turbon kurkkuosan pienentämisestä ja kasvattamisesta, mitä se sitten tarkoittaakin:



                  Tuossahan sanotaan, että muuttuvaa jutskaa, siipi tai mikä lie, voidaan säädellä suoraan tai sitten moottorinohjauksella.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by TuomasTee
                    Tuli sellainen idea mieleen, että mitenköhän M57D29:n turbo toimisi tässä lastutetussa TDS:ssä? Teholukemat on aika lähellä toisiaan, jos mulla nyt sit on jotain 173-180hv ja kyseisellä ahtimella on vakiona 184hv alkaen ja tds:ssä vakioturbo ahistaa kuulemma vakionakin jo 3500 jälkeen, niin on joku sanonut...? Mitenköhän turboviiveelle kävisi kun tuo on kuitenkin VNT-ropeli, kasvaako viive vai peräti pienenee? Eikö noissa M57:ssa turbo tule paljon aikasemmin mukaan kuin TDS:ssä? Millanen se siipienohjaussysteemi olikaan? Onko se vaan sellainen, että turbossa on joku kello, mistä menee letku siiville, eli koko systeemi on turbossa itsessään?

                    Onko idea hyvä vai huono?
                    Joutuu kikkailemaan niiden siipien ohjauksien kanssa.

                    http://www.jl-import.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=237
                    Last edited by Keimo; 09-05-2005, 12:41.

                    Comment

                    • TuomasTee
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 529
                      • Kotka

                      #11
                      Eli siis kuitenkin toimisi hyvin kun laittaisi? Mikäköhän tuon turbon koko on? Eikö sitä luulisi tehojen perusteella että se on sopivan kokoinen. Kyseessä oleva turbo siis on Garrett GT2556V. Vai toimisiko 2256 tai 2056 paremmin? Jos VNT-turbo tulee alempaa mukaan, voiko se olla sitten vähän reilummin mitoitettu, että on enemmän tulevaisuuden viritysvaraa ja että se tulisi kuitenkin samoilla kierroksilla mukaan kuin vakiokin, että vähän säästäisi paikkoja?
                      Last edited by TuomasTee; 10-05-2005, 10:32.
                      BMW F15 X5 M50d -14

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #12
                        Olisikohan jossain sellaista sivua missä ilmoitetaan eri autojen turbojen mallien lisäksi myös niiden koot? Olen saanut sellaisen käsityksen, että VNT-turbojen kanssa ei käytetä hukkaporttia, siipiensäätösysteemi hoitaa sen, laittaa siivet suoraksi kun paineet kasvaa liikaa tai jotain? Olenko väärässä? Mistä tuollaisen käytetyn GT2556V:n saisi parhaiten, hyväkuntoisena ja halvalla? Saksasta vai purkaamoista?
                        Last edited by TuomasTee; 10-05-2005, 15:36.
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • Vulcan
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2003
                          • 162

                          #13
                          Tuo gt2256 passaaa suoraan td/tds:n pakosarjaan... Pitää ainoastaan vaihtaa hukkaportti alipaineellisesta paineelliseen. Saksasta ebaysta tai ruotsista purkaamoilta. Suomen puolella noita ei paljoa varmaankaan liikuskele.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎