Sähkökeppi tuli kolmossarjaan vasta vuonna 2012 f-sarjan yhteydessä. Mutta pitkälti sama laatikko muuten, ohjaus vain mekaaninen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Zf 6hp laatikon vahvistaminen ja modaus
Collapse
X
-
Jos vahvistatte tai vahvistutatte mekaanisella kepillä olevaa E60 tai 61 zf6hp26 laatikkoa ja koneessa on oieasti voimaa tarjolla, kannattanee turbiiniksi laittaa myös F92 eli 740D:n zf6hp32 turbiini (alkuperäisen F85 tai H85 sijasta), se menee suoraan paikalleen ja välittää enemmän vääntöä antautumatta. Myös stall speed laskee joten koneessa täytyy sitten oikeastikin olla paukkua, mieluiten tuplaturbo, että auto jaksaa lähteä.
EDIT HUOM!!! Nyt on sitten tätäkin kokeiltu ja huomattu että Hartgen rakentamassa laitteessa on ilmeisesti ollut modifioitu F92 joka menee 535 orkkis vetolevyyn...
Kokonaan uusi perus F92 nimittäin ei mene, ohjaintappi on pidempi ja pulttikehä isompi... 740D:n vetolevyä ei ole toki kokeiltu sovittaa M57:aan onnistuisiko siten... F92 on jo silminnähden järeämpi kuin f85 taivastaavat.Last edited by WSE1; 17-05-2016, 13:26.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostJos vahvistatte tai vahvistutatte mekaanisella kepillä olevaa E60 tai 61 zf6hp26 laatikkoa ja koneessa on oieasti voimaa tarjolla, kannattanee turbiiniksi laittaa myös F92 eli 740D:n zf6hp32 turbiini (alkuperäisen F85 tai H85 sijasta), se menee suoraan paikalleen ja välittää enemmän vääntöä antautumatta. Myös stall speed laskee joten koneessa täytyy sitten oikeastikin olla paukkua, mieluiten tuplaturbo, että auto jaksaa lähteä.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostJos vahvistatte tai vahvistutatte mekaanisella kepillä olevaa E60 tai 61 zf6hp26 laatikkoa ja koneessa on oieasti voimaa tarjolla, kannattanee turbiiniksi laittaa myös F92 eli 740D:n zf6hp32 turbiini (alkuperäisen F85 tai H85 sijasta), se menee suoraan paikalleen ja välittää enemmän vääntöä antautumatta. Myös stall speed laskee joten koneessa täytyy sitten oikeastikin olla paukkua, mieluiten tuplaturbo, että auto jaksaa lähteä.
Liitetään nyt tuo toinenkin informatiivinen postaus tuolta E60 puolelta "530d A vaihdelaatikon vaihto?"-topicistakin tänne;
Originally posted by WSE1 View PostOlen miettinyt että julkaisisinko seikkaperäiset ohjeet ko. laatikon korjaukseen koska teen noita todennäköisesti tulevaisuudessa vain harrasteena. Osat ja öljyt kustantavat 200-300tkm ajettuun jossa ei tarvitse kitkalevyihin vielä kajota mistään teknisestä syytä ainakaan, noin 1000€ luokkaa ihan Suomesta hankittuna, tähän sisältyy myös turbiini. Jos turbiinin jättää pois säästää puolet ko summasta, mutta täytyy olla aika pitkä kokemus taustalla että voi koeajamalla määrittää tartteeko turbiini vaihtaa vaiko ei, suurimmassa osassa ei tartte, mutta itsellänikin menee vielä noin joka 10.diagnoosi turbiinin osalta väärin ja laatikko pitää pudottaa uudelleen turbiinin vaihdoin takia.
Jos ajomäärä olisi yli 400tkm kannattaa kitkalevytkin uusia jolloin työtä tulee aika lailla lisää, ja hintaakin osille joku satanen. Myös vähemmän ajetussa saattaa mekatroniikassa olla sellaista kulumaa joka vaatii tiettyjen venttiilipesien kairaamista ylikokoon, tähän korjausosat maksavat noin 50e / reikä, mutta kairaustyökalut ne sitten maksavatkin. Kaikkia työkaluja ei taida Suomessa olla kuin maaningalla Siekkisellä. Recro korjaa noita laatikoita ja erityisesti mekatroniikaa eri tavalla, ja siitä johtuvat myös mahdolliset erot korjattujen välillä. Olen tavannut myös Recron kaverit ja käynyt pitkän keskustelun tästä filosofiasta. Kunnioitettavaa on että heillä on testipenkki jossa voivat ajaa korjatun laatikon kiinnittämättä sitä autoon. Suomalaisista korjaajista maaningan Siekkinen on tähän mennessä asiallisin jonka kanssa olen näistä myös keskustellut.
Itselläni ainakin olisi mielenkiintoa tehdä tuollainen vahvistus/huolto itse, joten jos suinkin mielenkiintoa ja aikaa ohjeistuksen tekemiseen on, niin arvostaisin kovasti!BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
454hp/850Nm
100-200kmh@9,98s
0-200kmh@15,35s
1/4 mile 12,82s@185,8kmh
1 mile 259kmh
BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
Project target;
+500hp/+1000Nm
100-200kmh@<9s
0-200kmh@<14s
1/4 mile <12s@19xkmh
1 mile +270kmh
Comment
-
-
Tuo F92 ei varsinaisesti ehkä sen kestävämpi ole käyttöiältään vaan kestää enemmän vääntöä ilman että stall speed karkaa ylös ja voima hukkuu turbinin luistoon. Toinen puoli on että jos voimaa ei ole pikkukierroksilla niin F92 turbiinilla auto lähtee sitten laiskasti, joten 1 turboisen kanssa voi olla haasteellista, tuplaturboon sopii hyvin. 535d on normaalisti F85 tai H85, mutta tämä F92 tuli siitä vastaan kun Hartgen paja oli laittanut modaamaansa 535d sellaisen. Uudempaankin voi sopia, mutta ei ole ollut tilaisuutta varmistua asiasta, saati siitä onko hyötyä, muistaakseni sähkökeppilaatikollinen lähti ihan hyvin hieman vajaa 400/700 penkitetyllä tekniikallakin.
Recron kannasta sonnaxin osien käyttöön ylipäätänsä laitoin jo enemmän johonkin toiseen postaukseen.
EDIT HUOM!!! Nyt on sitten tätäkin kokeiltu ja huomattu että Hartgen rakentamassa laitteessa on ilmeisesti ollut modifioitu F92 joka menee 535 orkkis vetolevyyn...
Kokonaan uusi perus F92 nimittäin ei mene, ohjaintappi on pidempi ja pulttikehä isompi... 740D:n vetolevyä ei ole toki kokeiltu sovittaa M57:aan onnistuisiko siten... F92 on jo silminnähden järeämpi kuin f85 taivastaavat.Last edited by WSE1; 17-05-2016, 13:26.
Comment
-
-
.
No, minulla on ollut jo useampikin vahvistettu laatikko autoissani.
Välttämättä erilainen turbiini ei ilman kummallisuuksia toimi näissä zf,n laatikoissa, on kokemuksia, pitäisi toimia, muttakun ei.
Jos autossa on oikeasti potkua, ~1000nm luokkaakaan, niin hallittu turbiinin luisto on vaan hyvästä, siis hallittu.
Kovin agressiivisesti toimivan turbiinin lukitus aiheuttaa renkaiden luistoa ja käytännön suorituskyvyn kannalta liian pieniä kierroksia.
Pikkuvaihteilla kiihdyttely on epämukavan repivää.
Pieni, hallittu luisto saa moottorin nopeammin parhaan hyötysuhteen alueelle, eli luokaa 2000-2500rpm.
Pikku luisto auttaa myös laatikkoa kestämään pistemäiset mekaaniset rasitukset, esim alasvaihtotilanteessa ja tekee käytöksestä sivistyneempää kaikin tavoin.
Mersussa meinaa käydä yhdellä ahtimella juuri niin kuin WSE1 uumoili.
Laatikko ja turbiini vahvistettu "pomminkestäviksi".
Agressiivinen lukko saa kierrokset määrätyillä kierroksilla ja rasituksilla todella pieniksi ja vaikka vääntöä onkin lähelle tonni, niin viivettäkin ja voimattomuuden tunnettakin on tietyissä tilanteissa kaupungilla.
Maantiellä suuremmat kierrokset ja heräämisvaivaa ei tieten ole.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Lootan "perus" huollot
Olen vasta harkinnut auton hankintaa ja tutustunut näihin laatikoiden vaivoihin ja mitä niille pitää ja voi tehdä.
Välillä tulee vastaan yli 6t€ koko lootan vaihtoja ihan perus yhden ahtimen mopoissa ja sit tätä topiccia kun lukee tuntuu että tuo laatikko kestää vaikka mitä kuhan vaihtaa TC:n ja ongelma enemmänkin on että pitää olla löylyä pannussa tarpeeks että on "sivistynyt" ajaa.
Allekirjoitatteko tämän linkin huollot http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738 ?
Eli jos noita ei löydy huoltohistoriasta niin onko laatikko pääsääntösesti muussia ja lisätehon haaveilu budjetti palaa jo pelkästään lootan korjaukseen?Nyt: -17 G30 530e M-Sport
Ex: -04 E46 330dA M57N M-Sport II
-95 E34 525TDS Toukka
Comment
-
-
Originally posted by Spede90 View PostOlen vasta harkinnut auton hankintaa ja tutustunut näihin laatikoiden vaivoihin ja mitä niille pitää ja voi tehdä.
Välillä tulee vastaan yli 6t€ koko lootan vaihtoja ihan perus yhden ahtimen mopoissa ja sit tätä topiccia kun lukee tuntuu että tuo laatikko kestää vaikka mitä kuhan vaihtaa TC:n ja ongelma enemmänkin on että pitää olla löylyä pannussa tarpeeks että on "sivistynyt" ajaa.
Allekirjoitatteko tämän linkin huollot http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738 ?
Eli jos noita ei löydy huoltohistoriasta niin onko laatikko pääsääntösesti muussia ja lisätehon haaveilu budjetti palaa jo pelkästään lootan korjaukseen?
Comment
-
-
Käytetään tätä topikkia hyödyksi, kun ei muitakaan vastaavia löytynyt.
Eli autona on E61 535d -05 ja GA6HP26Z laatikolla.
Laatikko luistaa 5-6 vaihteilla ja E-kytkintä valittaa.
Automaattilaatikoita ei ole tullut kauheasti rassattua ennen, jotain öljypumppua vaihtanut yms.
Tuli mieleen että jos sitä kokeilisi itse tuota korjata, ihan budjetti mielessä.
Olisiko järkeä jos ensimmäisenä lähtisi kokeilemaan vain kytkimien vaihdon?
Toki turbiini kannattaisi ja mekatroniikka myös vaihtaa samalla, mutta jos lähtisi ihan penninvenytys linjalla.
Suomesta saa ainakin Autogearilta, mutta tunnetusti ulkomailla kaikki on halvempaa, joten mistä löytäisi ulkomailta korjaussarjaa tuohon?
Kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostKäytetään tätä topikkia hyödyksi, kun ei muitakaan vastaavia löytynyt.
Eli autona on E61 535d -05 ja GA6HP26Z laatikolla.
Laatikko luistaa 5-6 vaihteilla ja E-kytkintä valittaa.
Automaattilaatikoita ei ole tullut kauheasti rassattua ennen, jotain öljypumppua vaihtanut yms.
Tuli mieleen että jos sitä kokeilisi itse tuota korjata, ihan budjetti mielessä.
Olisiko järkeä jos ensimmäisenä lähtisi kokeilemaan vain kytkimien vaihdon?
Toki turbiini kannattaisi ja mekatroniikka myös vaihtaa samalla, mutta jos lähtisi ihan penninvenytys linjalla.
Suomesta saa ainakin Autogearilta, mutta tunnetusti ulkomailla kaikki on halvempaa, joten mistä löytäisi ulkomailta korjaussarjaa tuohon?
Kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Originally posted by buksin-1 View PostKyseisen vaihteiston tehdastäyskorjaus esim. Recro:lla maksaa 1900e sis. mm. turbiinin sekä kahden vuoden takuulla.
Tilasin uuden purkuvaihteiston ja vaihdan sen, tämän laitoin myyntiin, mikäli kukaan ei siitä innostu niin rupean tutkimaan miten tuo rempataan ja kenties jopa vahvistetaan.
Joten mielellään kuuntelen keskustelua tämän itse korjaukseen ja mahdolliseen vahvistamiseen.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
Comment