Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D -01 Steptronic rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    E39 530D -01 Steptronic rikki?

    Minulla on Bmw E39 530 DA Touring - 2001. Vaihteistoni alkoi oireilla jostain suuremmasta. 1 -> 2 ja 2 -> 3 vaihtaessa jysähtää jos päästän kaasun kesken vaihtamisen. Jos kiihdytän yli kolmosen ja vaikka nelosella päästän kaasun, niin mitään oireita ei ole. Sama ilmenee manuaali ja sporttipuolella. Jos taas vaihdan kolmoselta kakkoselle, niin mitään oireilua ei ole. Tämä jysähtäminen siis ilmenee vain isommalle vaihtaessa ja vain jos päästän kaasun esim välittömästi vaihdon jälkeen. Olen kysellyt eri paikoista, myös täältä foorumilta, vinkkejä laatikon vikaan ja olen saanutkin erilaisia vastauksia. Joku mainitsee solenoideissa olevan vikaa, toinen kehottaa vaihtamaan suoraan koko laatikon, kolmas epäili että hydrauliyksikössä olisi vikaa ja yksi mainitsi jopa laatikon sisällä olevat kytkinpakat olevan rikki. Itse en tiedä yhtään mikä siellä voisi olla vikana ja yritän nyt saada jotain tolkkua tähän.
    Edellinen omistaja on vaihtanut siihen laatikon öljyt noin 35 000km sitten. En tiedä onko öljyt vaihdettu laatikkoon huuhtelemalla vai vaan öljypropun kautta. Jokatapauksessa siellä on ollut jonkin verran uutta öljyä yhteensä 280 000km ajetussa laatikossa noin 35 000km ajan.
    Olen nyt miettinyt erilaisia vaihtoehtoja, yksi on että käyttäisin laatikon siinä huuhtelussa. Se on kuitenkin 450€ hukkaan heitettyä rahaa mikäli vika ei sillä korjaannu. Autossani on väärä rengastus, alla pyörii 225/40/18 ja pian alle vaihtuukin vakiokokoiset talvirenkaat. Tuntuisi kuitenkin melko hurjalle, että noin pieni rengasvirhe voisi aiheuttaa noin suuria ongelmia.
    Akun napaa olen pidellyt yön yli irti ilman vaikutusta.
    Laatikko ei vuoda ja vihreä tarra löytyi pohjasta.
    BMW scanner ei löytänyt yhtään vikakoodia laatikosta.
    Mistä kannattaisi nyt sitten alkaa vikaa selvitellä. Uusi laatikko tuntuu vähän hurjalle ratkaisulle kun auto liikkuu ja toimii muuten ihan hyvin.
    Pakki jyristää hieman kun peruuttaa rajummin tai johonkin mäkeen.
    Jos turbiini olisi rikki, niin eikö se vaikuttaisi kaikilla vaihteilla? Ja jos kytkinpakka olisi niin eikö se ilmenisi myös pienemmälle vaihtaessa?
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    #2
    Jotenkin tutunlaista käytöstä. Eli kiihdytät kakkosella ja juuri ennen vaihtohetkeä nostat jalan kaasulta, jolloin kolmonen ikäänkuin tumpsahtaa raakasti pesään? Noin ainkin minulla tuo samanlainen vaihteisto on pelannut aina (360tkm). Tuosta pakin tärräyksestä ylämäkeen ajattelisin moottorin vasemman tukikumin olevan vaihtokunnossa osa #7 Rikkinäinen tukikumi aiheuttaa monenlaisia resonointeja ja kolinoita, kun voimalinja pääsee liikkumaan.
    Itse jo mainitsitkin vaihtavasi nuo alikokoiset renkaat, ettei minun enää tarvitse
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by schwarze View Post
      Jotenkin tutunlaista käytöstä. Eli kiihdytät kakkosella ja juuri ennen vaihtohetkeä nostat jalan kaasulta, jolloin kolmonen ikäänkuin tumpsahtaa raakasti pesään? Noin ainkin minulla tuo samanlainen vaihteisto on pelannut aina (360tkm). Tuosta pakin tärräyksestä ylämäkeen ajattelisin moottorin vasemman tukikumin olevan vaihtokunnossa osa #7 Rikkinäinen tukikumi aiheuttaa monenlaisia resonointeja ja kolinoita, kun voimalinja pääsee liikkumaan.
      Itse jo mainitsitkin vaihtavasi nuo alikokoiset renkaat, ettei minun enää tarvitse
      Alussa laatikko ei tehnyt mitään tuollaista. Sitten se hiljalleen alkoi 2 - 3 vaihteiden välissä. Nyt tekee jo 1 - 2 vaihteidenkin välissä sitä. Ja tämä jysähdys on kovempi mitä enemmän on kierroksia, ei vaikuta ihan ominaisuudelta. Ja tosiaan renkaat vaihtuu kyllä, en vaan mitenkään jaksaisi uskoa että se tuota voisi aiheuttaa. Puhutaan kuitenkin vierintäkehältään hyvin pienestä erosta vakiokokoon. 235 40 18 rengas kun kuluu loppuun, niin ollaan jo samoilla vierintäkehillä nykyisen rengastukseni kanssa.

      Comment

      • Käyttäjä
        Bimmer Rookie
        • Oct 2014
        • 60
        • kuun pimeä puoli

        #4
        Liekö puhutaan samasta asiasta, mutta samantyyppistä vaivaa ollut omassakin koko omistusajan. Eli reippaampi kiihdytys ja kaasun nosto -> isompi vaihde tulee potkaisemalla sisään. Seikkailtua aikani internetissä olin tietysti huolissani laatikosta (230tkm nyt ajettu joista mulla ~40tkm). Laatikkoon on tehty huuhteluöljynvaihto (Powermaticilla) oman mielenrauhan vuoksi tuossa 215tkm paikkeilla, ei metallipurua, ei vikakoodeja, öljyt siistin näköiset, eikä myöskään havaittavaa muutosta laatikon toimintaan.

        Veikkaisin että jostain voimansiirron väljistä tuo tulee, takakelkan puslat kävin vaihdattamassa muista syistä ja ainakaan niillä ei tilanne muuttunut.

        Ylämäkeen peruuttaessa jyristää tämäkin, täytyykin tsekata nuo tukikumit...
        e61 530d 2004
        ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2017
          • Kangasala

          #5
          Originally posted by Jamppa81 View Post
          Alussa laatikko ei tehnyt mitään tuollaista. Sitten se hiljalleen alkoi 2 - 3 vaihteiden välissä. Nyt tekee jo 1 - 2 vaihteidenkin välissä sitä. Ja tämä jysähdys on kovempi mitä enemmän on kierroksia, ei vaikuta ihan ominaisuudelta. Ja tosiaan renkaat vaihtuu kyllä, en vaan mitenkään jaksaisi uskoa että se tuota voisi aiheuttaa. Puhutaan kuitenkin vierintäkehältään hyvin pienestä erosta vakiokokoon. 235 40 18 rengas kun kuluu loppuun, niin ollaan jo samoilla vierintäkehillä nykyisen rengastukseni kanssa.
          Niin no ei tämä GM nyt ihan kranttu vierintäkehältään hieman väärälle rengaskoolle ole, kunhan siis joka nurkassa on pyörät samaa kokoa. Itse olen 8v ajanut ylikokoisella 245/40x18 rengaskoolla ongelmitta. Eräässä vannesarjassa tuli mukana alikokoiset 225/45x17 talvirenkaat ja niissä huomasi, että vaihteisto alkoi toimia rauhattomasti ja kulmikkaammin eri ajotiloissa. Vaihdoinkin ne hyvin pian pois ja laitoin tilalle 235/45x17 rengastuksen, jolloin vaihteiston käytös rauhoittui.
          Lähinnä tässä nyt kannattaa poissulkea nuo halvat korjattavat ja aloittaisin kuvaukseksi perusteella ehdottomasti moottorin tukikumeista. Muutamaan autoon olen nuo vaihtanut ja kyllä se on aina ollut tuo vasen puoli rikki ja oikea ehjä, mutta kaippa ne molemmat sitten samalla vaihtaa
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by Käyttäjä View Post
            Liekö puhutaan samasta asiasta, mutta samantyyppistä vaivaa ollut omassakin koko omistusajan. Eli reippaampi kiihdytys ja kaasun nosto -> isompi vaihde tulee potkaisemalla sisään. Seikkailtua aikani internetissä olin tietysti huolissani laatikosta (230tkm nyt ajettu joista mulla ~40tkm). Laatikkoon on tehty huuhteluöljynvaihto (Powermaticilla) oman mielenrauhan vuoksi tuossa 215tkm paikkeilla, ei metallipurua, ei vikakoodeja, öljyt siistin näköiset, eikä myöskään havaittavaa muutosta laatikon toimintaan.

            Veikkaisin että jostain voimansiirron väljistä tuo tulee, takakelkan puslat kävin vaihdattamassa muista syistä ja ainakaan niillä ei tilanne muuttunut.

            Ylämäkeen peruuttaessa jyristää tämäkin, täytyykin tsekata nuo tukikumit...
            Kaikki ajamani E39 530dA:t ovat muistaakseni käyttäytyneet laatikon osalta samoin. Epäilen että nuo vialliset tukikumit korostaa alunperin vaimean tumpsahduksen kolahdukseksi. Näissä subjektiivisissa kokemuksissa on tietysti oma vaaransa, koska toiselle vaimea tumpsahdus, on jollekin hifikorvalle infernaalinen rajähdys
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              #7
              Täytyy vaihtaa tukikumit. En nyt sitten oikein tiedä, että kannattaako laatikkoa huuhdella vaiko meneekö rahat vaan hukkaan.

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että kaasupolkimen signaalin muutokset vaihteen vaihdon ollessa kesken, ei välity riittävän nopeesti vaihteistolle. Ehkä myös vaihteiston ohjelma on joissain ajotilanteissa jäänyt raakileeksi. Vaihteiston kuluminen ja ikääntyminen tuo vaan selvemmin nämä virheet esiin.
                Itse koitan välttää just noita kaasupolkimen suuria muutoksia vaihteen vaihdon ollessa kesken, suuntaan tai toiseen.

                Adaptaatioiden nollaus voi auttaa ainakin joksikin aikaa.

                Comment

                • Jamppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 445
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Hezman View Post
                  Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että kaasupolkimen signaalin muutokset vaihteen vaihdon ollessa kesken, ei välity riittävän nopeesti vaihteistolle. Ehkä myös vaihteiston ohjelma on joissain ajotilanteissa jäänyt raakileeksi. Vaihteiston kuluminen ja ikääntyminen tuo vaan selvemmin nämä virheet esiin.
                  Itse koitan välttää just noita kaasupolkimen suuria muutoksia vaihteen vaihdon ollessa kesken, suuntaan tai toiseen.

                  Adaptaatioiden nollaus voi auttaa ainakin joksikin aikaa.
                  Akulta on ollut piuha irti yön yli, eikä se ainakaan vaikuttanut.

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #10
                    Lisää infoa. Eli kolmonen jysähtää voimakkaammin ja jysäys on täysin riippuvainen kierroksista. Jos on aivan täysin tasakaasu, mutta edes vähän vetoa päällä, niin vaihto tapahtuu todella nätisti. Mutta jos kiihdytän, päästän jalan kaasulta ja kierroksia on yli tyhjäkäynnin verran niin jo jytisee ja tuntuu kuin takarenkaat kävisi hetken lukossa. Tuskin käy mutta auto nykäisee. Ja tämä kaikki siis vain ykkösen ja kolmosen välillä. Muut vaihteet saa survoa millä tahansa kierroksilla päälle ja vaihto tapahtuu nätisti. Voisko se olla joku solenoidiventtiili? Kuvittelenko vai voisiko viitata turbiinin lukkoon jotenkin?

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      #11
                      Onko kellään mitään ajatuksia mistä vikaa voisi koittaa etsiä?

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 873
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by Jamppa81 View Post
                        Onko kellään mitään ajatuksia mistä vikaa voisi koittaa etsiä?
                        Minä sinuna luetuttaisin vielä vikakoodit INPA tai Rheingold- softalla jos jollain foorumilaisella siellä suunnalla sellainen olisi. Ehkä kytkinlevyt ko vaihteilta on lopussa ja siitä oireilu....?

                        Ja kyllähän nuo kilometrit jo pakosta tuntuu laatikossa, joten ehkä pitäisi jo miettiä sitäkin vaihtoehtoa että turbiini ja tai koko laatikko remontti olisi ajankohtainen. Mutta kannattanee myös soitella ensin laatikoita korjaaville yrityksille ja kuvailla ongelmia. Heiltä voi se oikea diagnoosi parhaiten löytyä ongelmaasi.

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          #13
                          Siekkiseltä sanottiin näin:
                          "Momentinmuunnin on melko varmasti uusimisen tarpeessa, eikä olisi pahitteeksi, että vaihteistoa paikkaisi myös tarvittavan määrän.
                          Yleensä noitten korjaukseen on mennyt koko auton tullessa n.1500-3500e".

                          Haiskahtaa halvalle vialle

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #14
                            Vastaavanlaiseen käyttäytymiseen omassa autossa sain kaksi erilaista toimenpidekehotusta: Ekasta paikasta että turbiini (momentinmuunnin) uusiksi ja toisesta paikasta venttiilikoneisto (mekatroniikka) pitää ehdottomasti ekaksi vaihtaa ja että pelkkä turbiinin vaihto tuhoaa koko laatikon. Kun sullekin suositeltiin turbiinin vaihtoa niin se on nyt 2 - 1 turbiinin puolesta :think
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • ihi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 243
                              • Kota

                              #15
                              Venttiilipöytävika syö sen uudenkin turbiinin vaihtokuntoon. Plus että sen venttiilipöydän voi rempata irrottamatta koko lootaa ja on pienempi remontti eikä kuitenkaan mene vanhassa lootassa sekään hukkaan. Sen verran siellä sitä purua on jo kuitenkin liikkeellä, että pois se olisi sieltä joka tapauksessa saatava uudellakin turbiinilla.


                              Ota molemmat. Pöytäremppa ja uus turbiini

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎