Minulla on Bmw E39 530 DA Touring - 2001. Vaihteistoni alkoi oireilla jostain suuremmasta. 1 -> 2 ja 2 -> 3 vaihtaessa jysähtää jos päästän kaasun kesken vaihtamisen. Jos kiihdytän yli kolmosen ja vaikka nelosella päästän kaasun, niin mitään oireita ei ole. Sama ilmenee manuaali ja sporttipuolella. Jos taas vaihdan kolmoselta kakkoselle, niin mitään oireilua ei ole. Tämä jysähtäminen siis ilmenee vain isommalle vaihtaessa ja vain jos päästän kaasun esim välittömästi vaihdon jälkeen. Olen kysellyt eri paikoista, myös täältä foorumilta, vinkkejä laatikon vikaan ja olen saanutkin erilaisia vastauksia. Joku mainitsee solenoideissa olevan vikaa, toinen kehottaa vaihtamaan suoraan koko laatikon, kolmas epäili että hydrauliyksikössä olisi vikaa ja yksi mainitsi jopa laatikon sisällä olevat kytkinpakat olevan rikki. Itse en tiedä yhtään mikä siellä voisi olla vikana ja yritän nyt saada jotain tolkkua tähän.
Edellinen omistaja on vaihtanut siihen laatikon öljyt noin 35 000km sitten. En tiedä onko öljyt vaihdettu laatikkoon huuhtelemalla vai vaan öljypropun kautta. Jokatapauksessa siellä on ollut jonkin verran uutta öljyä yhteensä 280 000km ajetussa laatikossa noin 35 000km ajan.
Olen nyt miettinyt erilaisia vaihtoehtoja, yksi on että käyttäisin laatikon siinä huuhtelussa. Se on kuitenkin 450€ hukkaan heitettyä rahaa mikäli vika ei sillä korjaannu. Autossani on väärä rengastus, alla pyörii 225/40/18 ja pian alle vaihtuukin vakiokokoiset talvirenkaat. Tuntuisi kuitenkin melko hurjalle, että noin pieni rengasvirhe voisi aiheuttaa noin suuria ongelmia.
Akun napaa olen pidellyt yön yli irti ilman vaikutusta.
Laatikko ei vuoda ja vihreä tarra löytyi pohjasta.
BMW scanner ei löytänyt yhtään vikakoodia laatikosta.
Mistä kannattaisi nyt sitten alkaa vikaa selvitellä. Uusi laatikko tuntuu vähän hurjalle ratkaisulle kun auto liikkuu ja toimii muuten ihan hyvin.
Pakki jyristää hieman kun peruuttaa rajummin tai johonkin mäkeen.
Jos turbiini olisi rikki, niin eikö se vaikuttaisi kaikilla vaihteilla? Ja jos kytkinpakka olisi niin eikö se ilmenisi myös pienemmälle vaihtaessa?
Edellinen omistaja on vaihtanut siihen laatikon öljyt noin 35 000km sitten. En tiedä onko öljyt vaihdettu laatikkoon huuhtelemalla vai vaan öljypropun kautta. Jokatapauksessa siellä on ollut jonkin verran uutta öljyä yhteensä 280 000km ajetussa laatikossa noin 35 000km ajan.
Olen nyt miettinyt erilaisia vaihtoehtoja, yksi on että käyttäisin laatikon siinä huuhtelussa. Se on kuitenkin 450€ hukkaan heitettyä rahaa mikäli vika ei sillä korjaannu. Autossani on väärä rengastus, alla pyörii 225/40/18 ja pian alle vaihtuukin vakiokokoiset talvirenkaat. Tuntuisi kuitenkin melko hurjalle, että noin pieni rengasvirhe voisi aiheuttaa noin suuria ongelmia.
Akun napaa olen pidellyt yön yli irti ilman vaikutusta.
Laatikko ei vuoda ja vihreä tarra löytyi pohjasta.
BMW scanner ei löytänyt yhtään vikakoodia laatikosta.
Mistä kannattaisi nyt sitten alkaa vikaa selvitellä. Uusi laatikko tuntuu vähän hurjalle ratkaisulle kun auto liikkuu ja toimii muuten ihan hyvin.
Pakki jyristää hieman kun peruuttaa rajummin tai johonkin mäkeen.
Jos turbiini olisi rikki, niin eikö se vaikuttaisi kaikilla vaihteilla? Ja jos kytkinpakka olisi niin eikö se ilmenisi myös pienemmälle vaihtaessa?
Comment