Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D -01 Steptronic rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    #16
    Mitä tämä venttiilipöytäremppa sisältää? Solenoidit?

    Comment

    • ihi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 243
      • Kota

      #17
      Mahdollisesti tarvii tapauskohtaisesti myös jonkun solenoidin, mutta yleensä sisältää paljon muutakin. O-renkaita,venttiileitä,vietereitä tiivisteet etc.

      Toisin sanoen kasa pikkuhiluja.

      ZF lootiin saa ainakin sellaisen valmiin setin (VBK) jossa on lähes kaikki tarvittava mukana.

      Ainoastaan öljypumpun raisereiden o-renkaat, suodatin ja öljypohjan tiiviste siitä puuttuu.

      Hinta parin sadan tienoilla.

      GM vastaavasta ei tietoa, mutta luulisi löytyvän.

      Comment

      • Jamppa81
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 445
        • Helsinki

        #18
        korjaussarjaa ei tunnu löytyvän mistään, mutta tuon perusteella siihen ei montaa osaa kuitenkaan mene. Eikä vaikuta kovin kalliiltakaan. Kaikkine öljyineen ja suodattimineen ehkä noin 500€.

        Comment

        • ihi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 243
          • Kota

          #19
          Originally posted by Jamppa81 View Post
          korjaussarjaa ei tunnu löytyvän mistään, mutta tuon perusteella siihen ei montaa osaa kuitenkaan mene. Eikä vaikuta kovin kalliiltakaan. Kaikkine öljyineen ja suodattimineen ehkä noin 500€.
          No ne varsinaiset kuluvat ja tukkeentuvat paikat onkin tuon venttiilipöydän sisällä ja niitä ei tuossa kuvassa näy. Voi olla ettei GM:ään saa samassa laajuudessa kittia kun ZF:ään, mutta jotain settiä luulisi kuitenkin löytyvän vaikkapa sonnaxilta.

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by ihi View Post
            No ne varsinaiset kuluvat ja tukkeentuvat paikat onkin tuon venttiilipöydän sisällä ja niitä ei tuossa kuvassa näy. Voi olla ettei GM:ään saa samassa laajuudessa kittia kun ZF:ään, mutta jotain settiä luulisi kuitenkin löytyvän vaikkapa sonnaxilta.
            Juu kyllä siihen löytyy sonnaxilta osia. Mutta jos suunnittelee karojen vaihto remonttia niin sen saa unohtaa saman tien. On meinaa sen verta tyyriit ne karapesien poraus työkalut. Siinä vaiheessa on järkevämpää hommata maailmalta kunnostettu koneisto muutamalla satasella.

            Venakoneiston puhdistuksen ja kasauksen uusilla tiivisteillä voi kyllä tehdä itse. Tiivisteet ei paljoa maksa.

            Tuossa pari sivustoa:




            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              #21
              Nyt on vikakoodit luettu ja ei löydy laatikosta eikä abs antureista yhtään mitään. Lienee siis kyseessä mekaaninen vika.

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                #22
                Paikoitellen tuntuu että vaihto tapahtuu liian nopeasti.
                Vaihtoehtoja minulla alkaa olla nyt aika vähän.
                1. Turbiinin vaihto. Tähän en pysty itse, ei ole tarvittavia laatikkotunkkeja ja nostureita. Hintaa tälle projektille tulee hyvin optimistisesti ajateltuna ~1100€ (500€ turbiini, 100€ öljyt, 100€ suodatin, joitain kymppejä voi laskea muihin kilkkeisiin + työt ehkä joku 400€)

                2. Solenoidien vaihto venttiilipöytään. Tähän pystyn itse kaverin tallissa jossa autoa voi rassata nosturilla. Hintaa tulee tälle ~450€ (kaikki 5 solenoidia 250€, suodatin ja öljyt 200€)
                Tai kunnostettu mekatroniikka vanhan tilalle 740€ + rahdit kahteen suuntaan. Tähänkin tietysti pari sataa lisää öljystä ja suodattimesta.

                3. Laatikon huuhtelu. 450€.

                Vaihtoehdot 2 ja 3 on epävarmoja ja saattaa hyvinkin olla hukkaan heitettyä rahaa. Varsinkin jos ensin tekee tuon huuhtelun ja sitten taas laskee öljyt pihalle vaihtoehtojen 1 tai 2 takia.
                Perse ei kestä lähteä arpomaan ja tekemään kaikki nuo. Varsinkin kun vikahan saattaa olla itse laatikossa...
                Last edited by Jamppa81; 25-11-2015, 07:20.

                Comment

                • Käyttäjä
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2014
                  • 60
                  • kuun pimeä puoli

                  #23
                  Originally posted by schwarze View Post
                  Kaikki ajamani E39 530dA:t ovat muistaakseni käyttäytyneet laatikon osalta samoin. Epäilen että nuo vialliset tukikumit korostaa alunperin vaimean tumpsahduksen kolahdukseksi. Näissä subjektiivisissa kokemuksissa on tietysti oma vaaransa, koska toiselle vaimea tumpsahdus, on jollekin hifikorvalle infernaalinen rajähdys
                  Tähän päivitystä, eli kävin nuo tukikumit vaihdattamassa ja tuli muuten saatanan hyvä. Katosi se rutina peruuttaessa ja toi kolahdus vaihtaessa vaimeni miedoksi tumpsahdukseksi. En ollut oikein edes huomannut että vialliset kumit aiheuttivat myös melkoisen heilahduksen startatessa, huomas vasta nyt kun ne on ehjät

                  Kiitokset jälleen schwarzelle asiantuntevasta vinkistä
                  e61 530d 2004
                  ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #24
                    Tuota tuota.. en nyt uskalla kovin kovaan ääneen vielä huudella. MUTTA! Nollasin äsken inpalla laatikon adaptaatiot ja vaihtologiikka meni toki perseelleen. Se siitä varmasti normalisoituu kun saa ajoa. Manuaalilla vaihtaessa ykköseltä vitoselle asti ei tullut enää mitään jysähtelyjä! Nyt minun pieni pääni kehitteli sellaisen teorian että turbiini ja laatikko on ainakin ehjät. Jos jysähtely palaa, niin veikkailisin sitten turbiinin solenoidia.
                    Akunkenkien irroittelu ei nähtävästi nollaa adaptaatioita kokonaan. Ja liian pienillä renkailla ajelu vaan pahensi kaikkea ja sotki lootaa. Nyt alla on oikean kokoiset rinkulat ja laatikko opettelee nyt uudelleen näille vierintäkehille. Ehkä siinä Hemin ja kumppaneiden paasaamisessa onkin jotain perää :think
                    Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan, nollauksen jälkeen kilsoja tuli vain noin 7km.
                    Jos jysähtely ei enää palaa, niin sitten uskon että alikoko todella sotkee stepin.

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      #25
                      Ja hyvä olikin etten huudellut. Nyt on nollaamisen jälkeen noin 45km ajettu ja 2 -> 3 jysähtää taas. Tosin selkeästi vaimempana. Ei kuitenkaan niin vaimeana että voisi kutsua tumpsahtamiseksi joka korjautuisi tukikumeilla. 1 -> 2 väli on mielestäni "ihan ok". Ei siis täysin kunnossa sekään, mutta sen voisi luokitella tumpsahtamiseksi. Muuten edelleen kaikki vaihteet pelaa hienosti ja nuokin jos vaan ei kaasua päästä. Mielestäni kaikki oireet viittaa nyt joko turbiinin lukon liian nopeaan ja luistamattomaan toimintaan, tai vaihteiden solenoideihin. Voisiko muka mekaaninen turbiini tai laatikkovika parantua huomattavasti adaptaatioiden nollaamisella?

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        #26
                        No voihan nyt vit... nyt on se 100km takana ja kaikki oireet on entisellään. Voiko adaptaatioiden nollaus vaan hetken luistattaa turbiinia hieman enemmän? Ja nyt lukittuu taas nopeasti? En mä tiedä, alkaa voimat loppua. Olisi vaan pitänyt ostaa se volvo...

                        :edit: Nyt on kilsoja joku 500 takana ja vaihtologiikka on palautunut hyväksi ja 1 -> 2 jysähtelyä ei ole havaittavissa. 2 -> 3 Jysähdys on vaimentunut huomattavasti. Kylmänä ei ole mitään jysähtelyä millään vaihteella. Voisiko olla että jäykkä öljy estää esim. lukon solenoidin toimimasta liian nopeasti? Tai ylipäätään jäykkä öljy hidastaisi turbiinin toimintaa? Auttaako öljynvaihto? Nyt niillä on ajettu ehkä about 40000km. Vai olisiko selkeämpää vaihtaa solenoidi?
                        Last edited by Jamppa81; 01-12-2015, 13:58.

                        Comment

                        • heifetz
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2015
                          • 429
                          • Finland

                          #27
                          En tiedä saitko jo korjattua mutta kuulostaa että pitäisi laatikko avata ja tutkia. Jos on 2-3 touhutonnia niin recron täyskunnostus voisi olla paikallaan?
                          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                          Ex. E81 118d LCI Bluewater

                          Comment

                          • Jamppa81
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2015
                            • 445
                            • Helsinki

                            #28
                            En saanut ja 50% auton arvosta sijoittaminen itse auton korjaukseen kuulostaa kohtuullisen suolaiselta. Kyllähän tuosta kotterosta alkaa muilta osin olemaan pitoelukaksi kun muut lastentaudit alkaa olla korjattu. Mut on aika raju sijoitus heittää lootaan 2-3 tonnia. No, täytyy seurailla mihin suuntaan se kääntyy. Turbiinin vaihtelen vielä kun sen jostain taion ja lootan solenoidit. Jos ei niillä korjaannu niin ajan niin kauan että räjähtää.

                            Comment

                            • hietase
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 559
                              • Espoo

                              #29
                              Luistaako turbiini? Jos se on ehjä ja lukittuu, 100 km/h nopeudessa kierroksia pitäisi olla 1850 rpm, ei enempää.

                              Kuinka kauan sinulla on tarkoitus pitää autoa? Jos laatikolla on ajettu 280 tkm ja vasta 35 tkm on öljyjä vaihdettu edes jotenkin, ei huuhteluvaihto ole ehkä huono ajatus. Sinuna menisin Powermaticiin ja pyytäisiin heitä ajamaan tai olemaan kyydissä. Ammattilaisen uskon pystyvän kertomaan sinulle, auttaako öljynvaihto vai onko jotain kalliimpaa tiedossa. Tuskin kummoisia tästä velottaisivat.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Onko öljyä varmasti tarpeeksi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎