Announcement

Collapse
No announcement yet.

Garretin TO4 turbon pakopesän irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW 325I avo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 832
    • Tampere

    Garretin TO4 turbon pakopesän irroitus

    Terve!

    Eli laitoin käteni paskaan ja ostin epäkuntoisen turbon, vaikka piti olla ehjä. Turbo sinällään voi olla ehjä, mutta pakopuolen kaikki pultit ovat ruostuneet ja katkenneet pakopesän sisään(lisäksi öljyn painepuolen laipan toinen puoli on kierteen kohdalta poikki, mutta se on pieni murhe).

    Nyt tarvitsisi siis ottaa pakopesä irti, plaanata downpipen tiivistetaso suoraksi ja tehdä uudet kierteet vanhojen väliin.

    Kysymys kuuluu, että onko tuo helppo homma tuo pakopesän irroitus. Ei viitsisi lähteä kokeilemaan, ettei vahingossa esim. väännä noita siipiä tai akselia vituilleen. Riittäkö, että irroittaa vaan ne pakopesässä olevat pultit ja pidikkeet, vai pitääkö turbiinin siipipyöräkin irroittaa?

    Jos joku tietäisi niin kiva olisi.
    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
  • f1zz
    GTi:stä tuttu
    • Sep 2003
    • 1469
    • Veikkola

    #2
    Kyllä, riittää että irroitat ne pakopesää pitävät pultit.

    Pesä voi olla jumissa joten kiinnitä ahdin tukevasti ruuvipenkkiin, esim puukapuloita apuna käyttäen ahtimen rungosta, vaikka öljylaippojen kohdilta. Ruiskuta ruosteenirroittajaa tai kaada naftaa siihen saumakohtaan. Sitten otat muovivasaran ja naputat pesän irti. Jos ei lähde niin metallivasaralla, jos ei ole muuta kuin teräsvasara, niin käytä sitä harkiten ettet riko ahdinta.

    Samalla kun purat pakopuolen, ota kompurakin auki ja tutki siipien kunto.

    Comment

    • BMW 325I avo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 832
      • Tampere

      #3
      Danke schön. Palvelu on nopeampaa kuin McDonaldsin tiskillä
      // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

      Comment

      • BMW 325I avo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 832
        • Tampere

        #4
        Ei se nyt oikein onnistu...

        ...tämä irroitus.

        Eli pakopesä on nyt irti ruosteesta ja se pyörii siinä paikallaan Eli tuo punaisen nuolen näyttämä liitos on täysin irtonainen, mutta pesä ei lähde irti, koska turbiinin pyörä ottaa pakopesään kiinni.

        Luulin, että laakeripukki muodostaa pakopesän takaseinän, eli vedettäessä laakerirunko pois, siipipyörä tulisi pakopesän läpi myös pois, mutta näin ei siis käy

        Eikö muka noita siipipyöriä tarvitse irroittaa(eli nuo vihreät nuolet). Kun itse en muuta konstia keksi. Ja tarvitseeko tässä nyt jotain "erikoiskikkoja&avaimia" vai vedänkö koko turbon vessanpöntöstä alas.

        Attached Files
        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 757
          • -

          #5
          No ei tuossa mitään hätää kärsitä ja jos masennus iskee, nii ei nuo pakopesät kalliita ole.
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • f1zz
            GTi:stä tuttu
            • Sep 2003
            • 1469
            • Veikkola

            #6
            onkohan tuolla pesän ja siiven välissä sellanen lämpöpelti mikä on ruostunut pesään kiinni ja nostaessa ottaa siipeen kiinni.


            Kompurasiiven saat varmasti helposti irti mutta itse en ole koskaan pakosiipeä eli koko akselia purkanut, olishan tossa yks t03 minkä vois katto lähteekö se vaan lyömällä..

            Comment

            • 9tonni
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 177
              • Kuopio

              #7
              Siellä on juurikin se lämpöpelti joka kanittaa.. Ottaa siis turbiinipyörään kiinni.

              Comment

              • BMW 325I avo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 832
                • Tampere

                #8
                Eli lisää CRC:tä vaan ja hellästi naputellen, ookoo. Jätetään pyörät paikalleen, jos niitä ei kerta tarvitse avata. Yritin kyllä jo kerran, mutta ei hevillä lähtenyt, mutta pari kysymystä kyllä tuostakin operaatiosta jäi, eli:

                Onko tuohon kompurapuolen siipipyörän mutteriin jonkinlainen spesiaaliavain? Näyttäisi olevan tuommoinen monimuotoinen(urainen) tuo pää, eli tavallinen hylsa siihen ei mene.
                Ja onko tuo turbiinipuolen kuusikulma tahallaan "epämuodostunut" kun yksi kulma on laillansa viistetty kokonaan pois(otan huomenna vaikka kuvan siitä, että valkenee)? Eli siis tavallinen hylsy ei pure tähänkään kunnolla.
                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                Comment

                • f1zz
                  GTi:stä tuttu
                  • Sep 2003
                  • 1469
                  • Veikkola

                  #9
                  Siihen kompurapyörään käy esim 12 kulmanen 10 tai 11mm lenkkiavain.. ja se turbiinin pää on luultavasti tasapainotuksessa viistetty. Siihenkin pitäsi joku "perus" työkalu käydä.

                  Comment

                  • BMW 325I avo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 832
                    • Tampere

                    #10
                    Operaatio harmaat hiukset jatkuu...

                    Eli nyt on niin paljon osaa irti, että luulisi jo tuon turbiinin pullahtavan pois, mutta vitunmarjat...
                    Katsokaa kuvia, eli enään on jäljellä pakopesä, akseli ja turbiinin pyörä. Edestä tuo paketti ei tule ulos, koska turbiinipyörän sisäosa isompi kuin pakopesän reikä ja takaata ei tule ulos, hmph, no ei tule kun reikä noin pieni.

                    Puhuitte jostain tulipellistä. Mikä se oikein on? Itse kun pyörittelen käsissä tätä pakopesää, niin se näyttää yhtenäiseltä köntiltä, eikä mitään saumoja missään? Eli näyttää, että tuo turbiinipyörä olisi valettu tuonne sisään

                    Terveisin orava
                    Attached Files
                    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                    Comment

                    • vpernu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 522
                      • Kouvola

                      #11
                      siinähän se pelti näkyy kuvas mikä on "takaa" otettu..eli varovast vasaral naputtelet sielt turbiinin päästä ni pitäis irrota..

                      Comment

                      • vpernu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 522
                        • Kouvola

                        #12
                        eli tossa minkä piirsin punasella on se sauma mist se irtoo
                        Last edited by vpernu; 09-04-2006, 16:22.

                        Comment

                        • ykä
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 478
                          • Alaviirre

                          #13
                          no eihän tuota ahinta noin paljo olis tarvinnu purkaa kyllä se kun kunnolla hakkaa niin lähtee irti ei se pesä niin heikkoa tekoa ole
                          Bmw 525 Td e61
                          Bmw e34 535 Turbo



                          EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

                          -FatBoyRacing-

                          Comment

                          • BMW 325I avo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 832
                            • Tampere

                            #14
                            Joo, ei varmaan olisi tarvinnut purkaa, mutta kun ensi kertaa jotain tekee, niin ei aivan ole näpeissä tämä homma. Eikä sokkona viitsi antaa lekaa, jos ei ole varma mitä tekee.

                            Mutta siis, jos tuossa on saumakohta, niin alan sitten työstämään sen perusteella. On meinaan niin ruosteessa tuo, että ei silmällä oikein tuota saumaa erota, näyttää vain koneistukselta.

                            Kiitoksia kommenteista.
                            // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                            Comment

                            • vpernu
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 522
                              • Kouvola

                              #15
                              ei sit saumaa meinaa erottaa vaikka sit ruostetta ei siin oliskaa..on aika jämpti..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎