Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei tykkää käydä lämpimänä... m20b23 LE-jet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    Ei tykkää käydä lämpimänä... m20b23 LE-jet

    Autoon tuli vaihdettua kohtuullisen hyvä b20 kansi jossa kanavia muotoiltu by Kansiset. Edellisessä autossa pelasi hyvin. Nyt tämän b23 kiukaan kanssa on tyhjäkäynti aivan kateissa lämpimänä, autoa joutuu kaasulla pitämään käynnissä kun muuten käynti tippuu tasolle 300rpm.

    Auto ei myöskään starttaa lämpimänä, saa sahata piiiitkään ja pitää kaasua pohjassa, muuten ei edes lupaa. Kylmänä/viileänä ei ongelmia. Myöskin esim. ratikkakiskojen ylittäminen (tärähtää) aiheuttaa vedon katkeilua, samoin toisinaan tiukoista mootoritien rampeista uloskiihdyttäminen.

    Mistä e28 kierroslukumittari ottaa tietonsa? Eilen reippaamman kiihdytyksen jälkeen mittari alkoi vatkata omiaan, auto tosin toimii kuten ennenkin.

    - epäilyjä b20 tulpat olisivat erilaiset kuin korkeapuristeisessa b23 koneessa?
    - tyhjäkäynninsäädin ei olisi ihan hereillä
    - ECU ei ihan toiminnassa..?

    Ideoita, ennenkuin alan vaihtaa osia aloittaen takapuskurista.


    t.Ville
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    taitaa olla vakio ongelma et lämpimällä koneella saa sahata.. ja kylmä lähtee hyvi miul teki samaa et kylmänä toimi ja lämmöt puolessa välissä sammu. säätelin ilmamäärämittaria ja rupes pelittämää... mut voiha se olla muukin :/
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • designed
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 367
      • Turku

      #3
      Vähän samaa olen ollut huomioivinani omasta M20B20 L-jetistä, kylmänä lähtee samantien ja lämpimänä saa hetken sahata. Ei tosin mitään noin pahaa kuin sinulla, kyllä se kiskot ja rampit kestää ihan mainiosti ja tyhjäkäynti seilaa mielialan mukaan jossain 800-1500 välillä.

      Tosin kierroslukumittari näyttää liian vähän, joten olisin kyllä kiinnostunut tuosta mistä se saa tietonsa. Asiasta lisää täällä.
      Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Tuo ei lähde käyntiin kuin painamalla kaasun pohjaan, jolloin kyllä rääkäisee. Muuten kovin hiljaista.

        Jotenkin tuo tuntuisi olevan sytytyspuolen ongelma, kierroslukumittari heiluttelee omiaan ja vedon lopahtamista voi hieman ennakoida siitä, että mittari menee ensin nollille. Sytytys on n. "kohdillaan", eli katsottu viivottimella kun ylä- ja alamerkki kohdikkain, noin se on aina ennen onnistunut. Nyt tuntuu että ei olisi lähimaillakaan, oikeastaan sytytyksen säädöllä ei tunnu saavaan mitään muutosta aikaan.

        Vaihdoin tulpat, joten ne ovat ainakin ok.


        Offtopikkina hauska tarina:
        Kävin pesemässä auton Kontulassa. Siinä sitten pesun jälkeen ihmettelin tovin tätä onnetonta tyhjäkäyntiä kaasuttelemalla autoa tovin. Jossain vaiheessa vilkaisin auton viereen jossa olikin iso puro, tai oikeastaan nopeasti laajeneva lätäkkö. ENsimmäinen ajatus oli, että "jonkun autosta vuotaa jotain" -> aika pian tosin tuli se ajatus että kenen autosta sitä jotain vuotaa...

        Bensaahan se, suodattimelle menevä putki oli puhjennut ja sieltä sitä suihkusi aika vauhdilla..

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          [

          Offtopikkina hauska tarina:
          Kävin pesemässä auton Kontulassa. Siinä sitten pesun jälkeen ihmettelin tovin tätä onnetonta tyhjäkäyntiä kaasuttelemalla autoa tovin. Jossain vaiheessa vilkaisin auton viereen jossa olikin iso puro, tai oikeastaan nopeasti laajeneva lätäkkö. ENsimmäinen ajatus oli, että "jonkun autosta vuotaa jotain" -> aika pian tosin tuli se ajatus että kenen autosta sitä jotain vuotaa...

          Bensaahan se, suodattimelle menevä putki oli puhjennut ja sieltä sitä suihkusi aika vauhdilla..[/QUOTE]


          No vieläksä ihmettelet miks sun autoas saa sahata käyntiin, jos kerran bensaletkukin vuotaa.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by T3

            No vieläksä ihmettelet miks sun autoas saa sahata käyntiin, jos kerran bensaletkukin vuotaa.
            Ihmettelen joo. Tuo kun tuli korjattua heti...

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Päivitellään tilannetta

              Tähän mennessä vaihdettua: puola, pyörijä, virranjakajan kansi. Kannenvaihdoin kun huomasin ettei kiinni ollut alkupeärinen bmw osa, vaan jokin rimpula. Alkuperäinen oli jonkinverran tukevampi ja lukittui paremmin.

              Mutta ei ollut oikotie onneen. Auto käy nyt hyvin ja tasaisesti, mutta teräviin töyssyihin ajaminen aiheuttaa pätkäisyn. Vedot katoavat, kierroslukumittari näyttää nollaa ja auto tarvitsee tovin lepoa lähteäkseen käyntiin. Tai toisen töyssyn -> esim ensimmäinen ratikkakisko katkaisee vedot, mutta toinen palauttaa ne. Olen heilutellut kaikkia liittimiä joihin konetilassa vain yletän sekä myös ECU:a ja LE-jetin liittimiä, mutta millään tuota en ole saanut itse toistettua.

              Kierroslukumittarin ongelmat vain tuntuisivat olevan suoraa seurausta muista käyntiongelmista. Koska mittari ottaa singaalinsa boksilta olisi luontevaa että vikakin olisi sillä suunnalla. Mistä boksi ottaa kierrosluku tiedon? Laatikolta?

              t.Ville

              Comment

              • Miika Tissari
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1802
                • Varkaus

                #8
                Itsellä ole semmoinen ongelma että ei lähtenyt lampimanä kunnolla kayntiin vaan joutui painamaan reilusti kaasua ja tyhjäkäynti ei toiminut. Vika löytyi ilmamaarämittarista ja syynä oli ettei läppä mennyt kunnolla kiinni ja jumi joskus puoliasentoon.
                E28 ///M-tech V8 -83
                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Löysitkö Ville tähän ikinä mitään älyllistä vikaa/ratkaisua? Mä taisin löytää...

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master
                    Löysitkö Ville tähän ikinä mitään älyllistä vikaa/ratkaisua? Mä taisin löytää...
                    Vika katosi ajanmyötä, tosin siihen mennessä oli osia tullut vaihdeltua jo vaikka kuinka (itse asiassa kaikki sytytyspuolen vekottimet), joten paha sanoa mikä sen sitten lopulta kadotti.

                    Kerro, Eero, ihmeessä, jos jotain vielä löysit.

                    t.Ville

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Se öljytikun tukirauta mikä menee imusarjan allekiinni oli irti silloin kuin kävin auton ostamassa, jos muistat. Silloinhan se auto toimi. Sitten kun sen raudan laittoi kiinni niin kappas, tuli kierroslukumittari heittelyä ja käyntihäiriötä. Se saakelin rauta otti kiinni virranjakajan kanteen ja kun sen taivutti taaksepäin ettei ota enää kiinni niin kaikki viät hävisi. Taisi olla suurjännite lämmitteinen öljytikku...

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master
                        Se öljytikun tukirauta mikä menee imusarjan allekiinni oli irti silloin kuin kävin auton ostamassa, jos muistat. Silloinhan se auto toimi. Sitten kun sen raudan laittoi kiinni niin kappas, tuli kierroslukumittari heittelyä ja käyntihäiriötä. Se saakelin rauta otti kiinni virranjakajan kanteen ja kun sen taivutti taaksepäin ettei ota enää kiinni niin kaikki viät hävisi. Taisi olla suurjännite lämmitteinen öljytikku...
                        Ohhoh.. Eipä tuollainen tullut edes mieleen. Tosin nyt kun sanoit, niin eihän tuo mikään ihme olisi. Taitaa olla aika mutkalla jo se öljytikun suojaputki?

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by Kyytsis
                          Ohhoh.. Eipä tuollainen tullut edes mieleen. Tosin nyt kun sanoit, niin eihän tuo mikään ihme olisi. Taitaa olla aika mutkalla jo se öljytikun suojaputki?
                          Ei se pahasti mutkalla ole, enemmän se tukirauta vääntyi.

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7041
                            • Forssa

                            #14
                            Ei sit kukaan ole tajunnut kurkkasta bensapumpun maadoitusta. Itellä oli vähän hapettunut ja ilmeisesti ei saanut kunnolla maadoitusta, siitä pieni takkuilu töyssyissä.

                            Sitten että miten noi kierrokset saa rauhoittumaan. Riippuu ihan päivästä näköjään että käykö kylmänä 900rpm/min tai 2000rpm/min. Itse en ole vielä löytänyt ratkaisua siihen.:think
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎