Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 330d M57N2 sammui suoraan ajosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dzeini
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 329
    • Seinäjoki

    E90 330d M57N2 sammui suoraan ajosta

    (Veljen puolesta topic pystyyn, jos löytyisi täältä apuja)

    Auto e90 330d 11/2005

    Toissapäivänä 40km/h vauhdista auto sammui, kytkintä kun painoi niin kierrokset meni nollaan, sitten samasta vauhdista vielä yritin pienemmällä vaihteella käyntiin niin ei meinannutkaan edes rykiä. Jonkin moottorin vikavalon tuolloin sytytti.
    Samalla kun vika ilmeni, valkoista savua tuli pakoputkesta moottorin pyöriessä (vaihde päällä rullaillen). Tämä on toivottavasti vain vesihöyryä, koska kilometrin olin ehtinyt ajaa, jäähdytysnesteen lämpö 30 ja ulkolämpötila noin 0.

    Eilen sain erään foorumilaisen inpan kanssa käymään. Vikakoodit moottorilta:
    4600 ja 4610 rail pressure plaus. pressure controlled (eli ilmeisesti liian alhainen rail-paine)
    Nämä kaksi nykyisillä kilometreillä (280 984 km)
    Rail pressure actual 118.15 bar
    injection quantity 26.39 mg/Hub
    air mass per cylinder 523.03 mg/Hub
    actual charge pressurewert 1161.85 mbar
    rail pressure index 512.00 bar
    duty cycle rail pressure valve 46.67%

    Autossa lähiaikana ilmaantui suutinvika ja omalla inpalla totesin 2 suuttimen olevan viallinen. Suutinta odotellessa tuli noin 1tkm ajettua ja olisiko tämä noita pumppuja rasittanut?



    Sitten hieman erikoisempaa: eilen vikakoodit nollattua koitettiin startata eikä puhunut mitään, mutta abs-valo syttyi ja inpa näytti molempien eturenkaiden abs-vikavaloa. Tämä herättää mietteet onko jokin johtosarja irti tai sulakkeita paukkunut..


    Mitähän autolle tuolla tienviereisellä parkkipaikalla tietäisi seuraavaksi tehdä? Tähän mennessä tullut otettua rail-tukin molempien päiden liittimet pois ja laitettua takaisin, suuttimien liittimiä painanut josko menisivät syvemmälle, yrittänyt katella irtonaisia johtoja railpumpun luota tuloksetta. Sulakeboxia konepellin alta en saanut auki kun alkoi näpit olla jo niin jäässä.
    Pitäisiköhän vielä pyytää inpaa paikalle, että katsoisi nouseeko railpaine starttia pyörittäessä...
    Gotta love V8

    E36 E46 E61 E39 F20...
  • arska86
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 309
    • Helsinki

    #2
    Ota nokan asentotunnistin irti ja katso pyöriikö nokat nun starttaa

    Comment

    • Mixutin
      Newbiemmer
      • May 2010
      • 7
      • Seinäjoki

      #3
      Nokat pyöri hyvin, ehkä pitää railpumppu pistää tilaukseen ja toivoa korjaantumista.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Voihan tuo edelleenkin olla reilusti vuotavan suuttimen aiheuttama ongelma. Mittaa paluuvuodot startatessa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Orvix
          BTCF Member
          • Sep 2008
          • 140
          • Akaa

          #5
          170tkm ajettu 325d M57N2 sammui ajosta. Testerillä havaittiin, että siirtopaine on ok 4 bar tuntumassa, mutta railpaine nousi vain vähän päälle 100bar.

          Tutkittiin verstaalla, että suuttimet eivät päästä läpi, kun starttaillessa kaikilta suuttimilta yhteensä tuli letkuun vain vähän ainetta. Seuraavana päivänä remppa aloitettiin vaihtamalla uudet hehkut ja ohjain kun ovat olleet pitempään mykkinä. Samalla käytettiin railtukin päässä oleva paineensäätöventtiili irti ja takaisin. Imusarja saatiin takaisin paikoilleen ja kokeiltiin katsoa railpaineita, niin sehän nousi ja auto lähti käyntiin.

          Vikakoodeja Autocom testeri ei anna ja suutinten korjausarvot on kaikissa alle +/-1. Tyhjäkäynnillä railpaine heittelee noin 15 bar.

          Nyt sitten askarruttaa, mikä railipaineen tippumisen aiheutti ja mitä jatkotutkimuksia voisi tehdä? Ei ole oikein luottamusta lähteä lähikauppaa pidemmälle.
          E91 325d -10 M-Sport

          Comment

          • Rantalankila
            Newbiemmer
            • Mar 2014
            • 18
            • Porvoo

            #6
            Hei,

            Tänään omaan 325d e92 ilmeni samaa vikaa. Ajelin motarilla noin 40km jonka jälkeen moottori yhtäkkiä sammui mitään varoittamatta. Huilauttelin rampille ja kokeilin startata. Pyöritti hyvin mutta ei inahtanutkaan. No virrat pois ja takaisin ja tulille ja käy normaalisti ja tasaisesti.

            Sama tapahtui pariin kertaan viimeisellä parilla kilometrillä. Annoin koneen jäähtyä kotipihassa ja luin vikakoodit, ei löytynyt ainakaan tuolla minun ebay 8e vehkeellä. Laitoin pihalla auton käyntiin ja annoin käydä ja poljin ja testailen. Ei mitään omituista ja auto pysyy käynnissä. Vian ilmetessä ja auton sammuessa mittariston keskelle tulee moottorinvikavalon kuva, mutta käynnistyksen jälkeen sitä ei löydy eikä myöskään vikakoodeja.

            Voisitteko toverit auttaa mistä vikaa alkaisin etsimään?

            Comment

            • wtw
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 123

              #7
              Originally posted by Rantalankila View Post
              Hei,

              Tänään omaan 325d e92 ilmeni samaa vikaa. Ajelin motarilla noin 40km jonka jälkeen moottori yhtäkkiä sammui mitään varoittamatta. Huilauttelin rampille ja kokeilin startata. Pyöritti hyvin mutta ei inahtanutkaan. No virrat pois ja takaisin ja tulille ja käy normaalisti ja tasaisesti.

              Sama tapahtui pariin kertaan viimeisellä parilla kilometrillä. Annoin koneen jäähtyä kotipihassa ja luin vikakoodit, ei löytynyt ainakaan tuolla minun ebay 8e vehkeellä. Laitoin pihalla auton käyntiin ja annoin käydä ja poljin ja testailen. Ei mitään omituista ja auto pysyy käynnissä. Vian ilmetessä ja auton sammuessa mittariston keskelle tulee moottorinvikavalon kuva, mutta käynnistyksen jälkeen sitä ei löydy eikä myöskään vikakoodeja.

              Voisitteko toverit auttaa mistä vikaa alkaisin etsimään?
              Itsellä oireili samaan tyyliin kun kampiakselin asennontunnistin alkoi irtisanoutumaan. Aluksi sammui pari kertaa satunnaisesti kesken ajon muutaman kuukauden sisällä. Yhtenä päivänä sainkin sitten startata auton 7 kertaa 3km:n matkalla, että sai kuskattua pojan tarhasta kotiin. Jätti kyllä vikakodin ainakin kunnon testerillä luettuna. Uusi osa maksoi reilu 70€. Hitusen hankala vaihtaa kun on päätetty sijoittaa startin alle (starttimoottori siis irroitettava), mutta eipä ole ainakaan sammuillut sen jälkeen.

              Comment

              • Rantalankila
                Newbiemmer
                • Mar 2014
                • 18
                • Porvoo

                #8
                Hei,

                Nyt auto on tehny tenät pariin otteeseen mutta aina on pienen seisottelun jälkeen päässyg matkaan. Seisottelun jälkeen yleensä toimii taas hyvin. Saimpahan nyt kuitenkin hankittua Carlyn joka antoi vikakoodeiksi seuraavaa:

                Faultcode: Rail pressure monitoring
                ** Faultset 2:
                ** (appeared at: 199104.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 10,75 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 18,12 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 0,00 km/h
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 94,30 °C
                ***** Air mass per cylinder:
                ****** 384,39 mg/Hub
                ***** Engine speed:
                ****** 165,49 1/min
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 7,88 bar
                ***** Sampling rate rail pressure control valve:
                ****** 40,96 %
                ***** Vorfoerdermenge setpoint:
                ****** 153,85 l/h
                ***** Metering current control filtered actual current value:
                ****** 1060,83 mA

                Faultcode: Rail pressure quantitative plausibility control
                ** Faultset 2:
                ** (appeared at: 199128.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 13,69 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 6,30 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 48,36 km/h
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 87,27 °C
                ***** Engine speed:
                ****** 1241,21 1/min
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 133,91 bar
                ***** Rail pressure setpoint:
                ****** 512,00 bar
                ***** Sampling rate Flow Control Valve:
                ****** 33,08 %
                ***** Sampling rate rail pressure control valve:
                ****** 31,51 %
                ***** Metering current control filtered actual current value:
                ****** 1060,83 mA

                Faultcode: Fuel Filter
                ** Faultset 2:
                ** (appeared at: 198960.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 12,06 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 11,42 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 0,00 km/h
                ***** Fuel temperature:
                ****** 21,01 °C
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 26,03 °C
                ***** Boost pressure actual value:
                ****** 994,46 mbar
                ***** Air mass per cylinder:
                ****** 573,44 mg/Hub
                ***** Engine speed:
                ****** 634,40 1/min
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 291,45 bar
                ***** Vorfoerdermenge setpoint:
                ****** 129,87 l/h

                Faultcode: Glow plug cylinder 1
                ** Faultset 2:
                ** (appeared at: 199032.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 15,32 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 11,42 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 0,00 km/h
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 19,00 °C
                ***** Boost pressure actual value:
                ****** 1004,31 mbar
                ***** Air mass per cylinder:
                ****** 573,44 mg/Hub
                ***** Engine speed:
                ****** 744,73 1/min
                ***** Pedal value generator:
                ****** 0,00 %
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 330,83 bar
                ***** State of the glow indicator:
                ****** 160,00 -

                Faultcode: Glow plug cylinder 2
                ** Faultset 2:
                ** (appeared at: 199032.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 15,32 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 11,42 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 0,00 km/h
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 19,00 °C
                ***** Boost pressure actual value:
                ****** 1004,31 mbar
                ***** Air mass per cylinder:
                ****** 573,44 mg/Hub
                ***** Engine speed:
                ****** 744,73 1/min
                ***** Pedal value generator:
                ****** 0,00 %
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 330,83 bar
                ***** State of the glow indicator:
                ****** 160,00 -

                Faultcode: Rail pressure-pressure-controlled plausibility
                ** Faultset 2:
                ** (appeared at: 199128.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 13,85 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 10,63 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 47,38 km/h
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 88,27 °C
                ***** Engine speed:
                ****** 1296,38 1/min
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 39,38 bar
                ***** Rail pressure setpoint:
                ****** 630,15 bar
                ***** Sampling rate Flow Control Valve:
                ****** 33,08 %
                ***** Sampling rate rail pressure control valve:
                ****** 66,17 %
                ***** Metering current control filtered actual current value:
                ****** 1060,83 mA

                Faultcode: Central control timeout
                ** Faultset 1:
                ** (appeared at: 199104.0km)
                ***** battery voltage:
                ****** 10,75 V
                ***** Injection quantity:
                ****** 16,54 mg/Hub
                ***** vehicle speed:
                ****** 0,00 km/h
                ***** engine coolant temperature:
                ****** 94,30 °C
                ***** Boost pressure actual value:
                ****** 1014,15 mbar
                ***** Air mass per cylinder:
                ****** 0,00 mg/Hub
                ***** Engine speed:
                ****** 0,00 1/min
                ***** Pedal value generator:
                ****** 0,00 %
                ***** Rail Pressure Is:
                ****** 15,75 bar
                ***** status synchronization:
                ****** 128,00 -

                Sori tästä pitkästä listasta mutta oisko antaa vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään?

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  #9
                  Lähtisin itse ainakin tuosta naftasuodattimesta jos on alkuperäinen. Vaikkei vika oliskaan siitä johtuva niin ihan vaihtoa vailla. :think

                  Mielenkiintoiset lämpötilat koneessa, 95 astetta tuon yhden vikakoodin tullessa.
                  Kuullostaa kuitenkin polttoainepuolen ongelmalta. Kannattais varmaan tsekata inpalla livedataa esimerkiksi suuttimien korjausarvoista+ railpaineista. Eiköhän joku osaava foorumilainen pysty auttamaan.

                  Kuitenkin tuo ajosta sammuminen kuullostaa (+vikakoodit viittaa) mun mielestä siltä ettei saa naftaa yhtäkkiä ja siksi laittaisin suodattimen vaihtoon ja tutkisin paineiden nousemista sekä suuttimien korjausarvoja. :think
                  Last edited by E39Fin; 20-07-2016, 21:43.
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • Rantalankila
                    Newbiemmer
                    • Mar 2014
                    • 18
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by E39Fin View Post
                    Lähtisin itse ainakin tuosta naftasuodattimesta jos on alkuperäinen. Vaikkei vika oliskaan siitä johtuva niin ihan vaihtoa vailla. :think

                    Mielenkiintoiset lämpötilat koneessa, 95 astetta tuon yhden vikakoodin tullessa.
                    Kuullostaa kuitenkin polttoainepuolen ongelmalta. Kannattais varmaan tsekata inpalla livedataa esimerkiksi suuttimien korjausarvoista+ railpaineista. Eiköhän joku osaava foorumilainen pysty auttamaan.

                    Kuitenkin tuo ajosta sammuminen kuullostaa (+vikakoodit viittaa) mun mielestä siltä ettei saa naftaa yhtäkkiä ja siksi laittaisin suodattimen vaihtoon ja tutkisin paineiden nousemista sekä suuttimien korjausarvoja. :think
                    Naftasuodatin taitaa olla vaihdettu toissakesänä. Olen pannut saman merkille että kone sammuu kuumana ja pienen jähyttelyn jälkeen starttaa taas kuin mitään ei olisikaan. Muutaman kerran nyt sattunut juurikin kesällä motariajon jälkeen.

                    Jostain täältä foorumilta kyllä lueskelin joskus muinoin että kampiakselin asentotunnistimeen jotkut suhuutelleet kylmäspraytä. En muista syytä mutta heittääköhän anturi vikaan herkemmin sitten kuumana...

                    Mielestäni enemmän kuulostaa siltä että kone ei saa pumpulle tietoa kun sammuu ihan laakista. Eli minä taidan lähteä tuosta kampiakselin asentotunnistimen vaihdosta, kun taitaa olla myös se halvin vaihtoehto.

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Rantalankila View Post
                      Naftasuodatin taitaa olla vaihdettu toissakesänä.
                      Meinasitko ajaa vielä toiset kaks vuotta ennen vaihtoa?

                      Comment

                      • Rantalankila
                        Newbiemmer
                        • Mar 2014
                        • 18
                        • Porvoo

                        #12
                        Originally posted by Hezman View Post
                        Meinasitko ajaa vielä toiset kaks vuotta ennen vaihtoa?
                        En meinannut.

                        Comment

                        • Rantalankila
                          Newbiemmer
                          • Mar 2014
                          • 18
                          • Porvoo

                          #13
                          Auto toimii jälleen

                          Vein auton tuohon Porvoon Autohuoltoon ja siellä olivat juurikin vaihtaneet polttoainesuodattimen. Eivät osanneet sanoa lähtikö vika sillä, mutta näyttäisi ainakin toimivan! Sanoivat kyllä ensin vaihtavansa suoraan tankin polttoainepumpun, jonka takia auton sinne vein, mutta hakiessa kävi ilmi että pelkällä suodattimen vaihdolla on päästy.

                          Empä olisi uskonut että likainen polttoainesuodatin antaa tämmöisiä vikoja. Bemarinkin suositus vaihtoajaksi taitaa olla kolmisen vuotta?

                          Comment

                          • JP-76
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 1060
                            • Kanta-Häme

                            #14
                            Originally posted by Rantalankila View Post
                            Vein auton tuohon Porvoon Autohuoltoon ja siellä olivat juurikin vaihtaneet polttoainesuodattimen. Eivät osanneet sanoa lähtikö vika sillä, mutta näyttäisi ainakin toimivan! Sanoivat kyllä ensin vaihtavansa suoraan tankin polttoainepumpun, jonka takia auton sinne vein, mutta hakiessa kävi ilmi että pelkällä suodattimen vaihdolla on päästy.

                            Empä olisi uskonut että likainen polttoainesuodatin antaa tämmöisiä vikoja. Bemarinkin suositus vaihtoajaksi taitaa olla kolmisen vuotta?
                            En halua piruja maalata seinille, mutta jos vika toistuu niin:

                            Parissa vikakoodissa näytti jännitteet olevan reilusti yli 15V, saattaa olla laturin jännitteensäätimessä vikaa joka aiheuttaa mystisiä vikakoodeja, mm. mittariston valot vilkkuu ja kaikki mahdolliset vikakoodit tulee tauluun.

                            Toinen mikä tuli mieleen kun ajosta sammui, voisko olla päävirtakaapeli löysällä sulakeboksin takaa. Tuokin aiheuttaa vastaavaa, tosin saattaa kaikki sähköt hävitä autosta kun sammuu.
                            Kalusto:
                            BMW 550i xDrive -14
                            BMW S1000R -17
                            Toyota Proace -15

                            Comment

                            • Rantalankila
                              Newbiemmer
                              • Mar 2014
                              • 18
                              • Porvoo

                              #15
                              Ei ole vikaa ilmestynyt. Sähköt kyllä pysyi päällä kun vika ilmaantui että empä usko olevan mitään kosketushäikkää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎