Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termostaatit M57N2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rantalankila
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 18
    • Porvoo

    Termostaatit M57N2

    Olen yrittänyt etsiä foorumilta muiden M57 koneiden lämmöistä hieman vaihtelevalla menestyksellä, joten avaan nyt oman ketjun tälle.

    Elikkäs ongelmana on se että auto ei nosta jäähdytysnesteen lämpöjä kuin noin 65-asteen tienoille moottoritienopeuksissa. Kaupunkipyörittelyssä olen saanut ne vaivalloisesti nousemaan n. 75 asteeseen mutta heti kun nopeus hieman nousee alkaa lämmöt tippumaan. Asiaa olen tarkkaillut mittariston salavalikosta. Ulkoilma on ollut 0 ja +3 asteen välissä testien aikana.

    Mistä termostaatista kannattaisi vikaa alkaa paikallistamaan? Käsittääkseni tässä on termareita 3kpl. Päätermari koneelle, egr ja automaattilootalle yksi. Onko jotain jippoja millä jonkin termarin voi sulkea pois vikalistasta tai jonkin tietyn termarin tyyppivika?

    Kiitos avusta jo etukäteen!

    Autona E92 325d automaatti.
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #2
    EGR termarin letkulähdön pääsee ainakin vetämään kiinni "letkupihdeillä" jolloin sen saa suljettua pois peleistä. Villi veikaus kuitenkin että siellä falsaa sekä pää- että EGR-termari.

    Comment

    • Rantalankila
      Newbiemmer
      • Mar 2014
      • 18
      • Porvoo

      #3
      E60 Discussion - problem solved; engine 525D not reaching operating temperature. - In my 'quest' te find the source of the higher-ish fuel consumption I checked my engine temp via the OBD hidden menu some time ago. It turned out the with an ambient temperature of about 5C the engine temperature would not exceed...


      Tuollaisen asiallisen kirjoituksen löysin. Ton mukaan viat viittaisivat samoin EGR-termariin.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Yleensä molemmat falskaa.
        En itse ainakaan ole koskaan saanut pelkällä EGR-termarilla lämpöjä ylös.
        Ehkä, jos lämmöt menee tuonne 70 - 75 hujakoille, EGR vois riittääkin. Jaa, kerran oli itsellä tuollainen tapaus: siinäkin joutui lopulta vaihtamaan molemmat.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #5
          Samat havainnot täältäkin.
          EGR termari jos falskaa niin se vaikuttaa lämpöihin 5-10 astetta,
          ei se yleensä sen pahemmin vuoda...

          Pääsyyllinen on yleensä päätermari.
          Todella harvoin vika on laatikon lämmönvaihtimessa...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Tänäänpä oli verenpainetta nostattava hetki Laakkosen kanssa:

            Ostin uuden termostaatin tammikuussa M57N2-moottoriin E83 kopassa. Huomasin heti asennuksen jälkeen ettei moottorin vedenlämmöt nousseet kuin n. 70 asteeseen noin 15 asteen pakkasessa ajellessa maantietä rajoitusten puitteissa. Soitin Laakkoselle ja kysyin vaihdetaanko (2 v varaosatakuu). Sanoivat että ei vaihdeta ennenkuin heillä on diagnosoitu termostaatti BMW:n testiprotokollan mukaisesti. Sanoin että tulen käymään joku päivä.

            Sitten olikin monta viikkoa nollakeliä, jossa moottori lämpeni yli 75 asteen eli neula tapitti pystysuorassa eli en pitänyt asialla kiirettä.

            Tänä aamuna pakkasta oli 8 astetta ja ajelin Laakkoselle parikymmentä km ja sain moottorinlämmöt 60 asteeseen. Huoltoneuvoja sanoi että varaa diagnoosiajan 2 viikon päähän. Minä kieltäydyin koska en tiedä aikataulujani asian suhteen, varsinkin kun eivät anna sijaisautoa. Huoltoneuvoja pyysi käymään pikahuollon puolella. Siellä asentaja kysyi EGR:n sekä lootalämmönvaihtimen tilanteen ja sanoin että EGR-termaria ei ole ja lootalämmönvaihtimen olen poissulkenut tulppaamalla sen kokeeksi. Seuraavaksi hän sanoi että jos ei se kerran lämpene, niin termostaatti on rikki. Tämän tiedon kanssa takaisin huoltoneuvojan juttusille joka otti auton jonoon ja sanoi että termostaatti vaihdetaan ja mikäli lämmöt eivät senkään jälkeen nouse, joudun maksamaan termostaatin sekä työt. Suostuin koska en muutakaan vaihtoehtoa nähnyt. Minulle oli yllätys että vaikka alunperinkin olin suorittanut vaihtotyön itse, ei varaosatakuu anna uutta taermostaattia vaan siihen sisältyy myös vaihtotyö.

            Äsken soittivat huollosta ja sanoivat että auto on kunnossa. Termostaattia ei vaihdettu koska auto lämpenee normaalisti.

            Kysyin että millä se on todettu ja miten toteatte sen toimivan pakkasella (lämpötila oli jo ehtinyt nousemaan jonkin verran). Sanoivat että mittarista.. Neula on pystyssä ja se riittää.

            Sanoin että kun katsotte mittariston salavalikosta niin huomaatte ettei lämmöt ole kuin n. 75 astetta vaikka ulkolämpötila on lähempänä nollaa. Asentaja sanoi että ei sitä sieltä pidä katsoa vaan mittarin viisarista. Se valikko on ihan muita juttuja varten eikä sillä ole merkitystä tässä asiassa.

            Kysyin että mitenkäs sitten suu pannaan kun pakkanen laskee alle 10 asteen ja maantieajossa tuo viisari sojottaa vasemmalle eikä ole pystyssä eli hiukkassuodattimen polttokaan ei käynnisty. Sanoi että siitä jäisi vikakoodi eli tässä ei ole termostaattivikaa vaan jokin muu vika ja varaosatakuu ei siis korvaa.

            Ymmärrän kyllä että osaaminen ei ole tuossa talossa ihan sillä tasolla kuin toivoisin mutta että ihan tätä en osannut odottaa. Minut pistetään maksamaan tuo diagnoosi koska rohkenin yrittää käyttää varaosatakuuta selvästi viallisen osan vaihtotarkoituksessa.

            EDIT: Ei sentään tarvinnut maksaa tuosta diipadaapasta. Huoltoneuvoja kertoi toki kohteliaasti ettei epäile minun oireitani mutta hänen kolmivuotisen huoltoneuvoja-uransa aikana ei ole löytynyt yhtään viallista termostaattia joita olisi varaosatakuuseen vaihdettu..

            EDIT2: Mitenköhän jampat ovat saaneet lämmöt ajelullaan normaaleiksi kun vajaa 20 km kotimatkallani webastonkin ollessa koko ajan päällä sain lämmöt nousemaan vain 68 asteeseen ulkolämpötilan ollessa -3 astetta.. Ehkä en vaan osaa ajaa oikein.
            Last edited by -Tapi; 03-03-2016, 19:00.
            ---

            Comment

            • JJtalo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 350
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Huoltoneuvoja kertoi toki kohteliaasti ettei epäile minun oireitani mutta hänen kolmivuotisen huoltoneuvoja-uransa aikana ei ole löytynyt yhtään viallista termostaattia joita olisi varaosatakuuseen vaihdettu..
              Hahah, no ei varmaan tuolla heidän vian paikallistamistaidoilla
              Valitettavasti näemmä muuallakin on merkkihuollon taso tätä luokkaa...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by -Tapi View Post
                Kysyin että millä se on todettu ja miten toteatte sen toimivan pakkasella (lämpötila oli jo ehtinyt nousemaan jonkin verran). Sanoivat että mittarista.. Neula on pystyssä ja se riittää.
                Sittenhän tuo virallinen totuus on vielä helpompi malleissa, joissa ei ole lämpömittaria ollenkaan.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Tuon saman testiprotokollan mukaan meidän isän E70 ei mennyt termari takuisiin. Ajoin testerillä käppyröitä lämpötiloista ja kävin ostamassa uudet termarit ja kerroin, että jos löytyy selkeä ero vaihdon jälkeen niin saan rahani pois + korvauksen heidän huolimattomasta työstä. No vaihdon jälkeen ero oli selkeä ja tulostin 10kpl sivuja käppyröistä. Sain rahani takaisin päätermarin osalta + 10% alennuksen seuraavasta huollosta. Päätermarin osalta sain vain rahani takaisin, koska oli pitänyt huomata testailla erikseen EGR termari ja päätermari, huoh en jaksanut enää vängätä "osaavan" merkkihuollon kanssa...
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Rantalankila
                    Newbiemmer
                    • Mar 2014
                    • 18
                    • Porvoo

                    #10
                    EGR-termari vaihdettu noin pari viikkoa sitten eikä lämmöt edelleenkään nouse 70-astetta korkeammalle. Sain nostettua 90-asteeseen kun otti hauen lähtöjä pikkuteillä mutta heti maanteille päästyä lämmöt laskee 65-70 asteeseen.

                    Pitää seuraavaksi hyökätä tuon päätermarin kimppuun.

                    Comment

                    • pnovak
                      Newbiemmer
                      • Dec 2017
                      • 5
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Macke View Post
                      EGR termarin letkulähdön pääsee ainakin vetämään kiinni "letkupihdeillä" jolloin sen saa suljettua pois peleistä. Villi veikaus kuitenkin että siellä falsaa sekä pää- että EGR-termari.
                      Vaatiiko tämä letkupihtioperaatio ohjelmamuutoksen? Minulla on egr-venttiili kierretty tällä tavoin ja tarkoitus olisi tulpata tulppasarjalla kokonaan pois. Olisi kiva tietää että onko edessä vielä ohjelmointikeissi?

                      Vähän sivutaan aihetta mutta menköön.

                      Edit: ohhoh luin väärin mistä puhutaan... Mutta tosiaan ongelma yhä olemassa eli kun egrventtiililtä lähtee pieni letku ja tämä on tulpattu, ja tällä tavoin on egr kierretty, niin onko silloin egr myös ohjelmoitu pois? Kiitos.
                      Last edited by pnovak; 08-07-2018, 02:18.

                      Comment

                      • Macke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1134
                        • Porvoo

                        #12
                        Letkupihtejä voi käyttää vian haarukointiin, en mä niitä jättäisi sinne pannuhuoneeseen pysyvästi. Sen EGR termostaatin voi muokata sellaiseksi että sieltä ei vesi kierrä läpi, mutta silloin pitää EGR olla kokonaan tulpattuna ettei EGR jäähdytin pala puhki. Tulppaus käsitykseni mukaan aiheuttaa vikatilan joten jos koko järjestelmän haluaa pois käytöstä niin sitten pitää tehdä softapuukotus moottorin ohjaukseen.

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2098
                          • *

                          #13
                          Ei ne termarit niin kalliita ole että kannattaisi alkaa värkkäämään ja aikaa kuluttamaan testaamiseen, orkkista tilalle molemmat samalla kertaa uusien.
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #14
                            Originally posted by pnovak View Post
                            Vaatiiko tämä letkupihtioperaatio ohjelmamuutoksen? Minulla on egr-venttiili kierretty tällä tavoin ja tarkoitus olisi tulpata tulppasarjalla kokonaan pois. Olisi kiva tietää että onko edessä vielä ohjelmointikeissi?

                            Vähän sivutaan aihetta mutta menköön.

                            Edit: ohhoh luin väärin mistä puhutaan... Mutta tosiaan ongelma yhä olemassa eli kun egrventtiililtä lähtee pieni letku ja tämä on tulpattu, ja tällä tavoin on egr kierretty, niin onko silloin egr myös ohjelmoitu pois? Kiitos.
                            Ei tuolla tavoin estetä egr:n toimintaa, tuolla estää vain nestekierron egr:n lämmönvaihtimessa.

                            Niissä metallisissa putkissa se pakokaasu kiertää niitä kun tulppaat ni egr:n saa pois ja jos ei ole aiemmin ohjelmoitu egr:ää pois, se pitää sitten tehdä.
                            Pelkällä softallakin saadaan useimmiten egr ppos pelistä, ei vaadi mekaanista tulppausta.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎