Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20:n yläkuolokohta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hemmo75
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 37

    m20:n yläkuolokohta

    Piti säätää venttiilit tänään,mutta homma jäi sikseen,kun yläkuolokohta oli hukassa.Eli mistä sen näkee helpoiten?Yläpuolelta ei tuntunut näkyvän sopivaa rakoa,että koneessa oleva merkki olisi näkynyt?Onko helpompi ottaa keulaa ylös ja sitä kautta pistää kohdalleen.Vauhtipyörässä oli kyllä merkintä OT,mutta se kohta mihin se pitää osua ei löytynyt.Muitakin hyviä vinkkejä otetaan vastaan mitä pitää tehdä/ei pidä tehdä tässä hommassa.Eka kertaa tätä tekemässä,niin hieman hakusessa vielä..Ja auto oli siis vm-89 320i.Kertokaas vielä kuinka paljon pitää purkaa että onnistuu,pitääkö repiä puol konetta auki?
    Last edited by hemmo75; 17-04-2005, 21:47.
  • Saunasolmu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 100
    • Kajana City

    #2
    Mulla ainaki löytyy se ykk merkki alahihnapyörästä ja kohdistus merkki on laturinpuolella, kampiakselin asentotunnistimen vieressä semmonen peltinen nuoli. Venan säädössä en oo koskaan purkanu mitää muuta ku vaan ottanu venakopan poies.

    Comment

    • mekstrm
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 836
      • Vantaa

      #3
      Ei kai tossa tarvitse muuta kuin katsoa, että säädettävän venttiilin kohdalla ei ole nosto päällä. Eli ei muuta kun sopivasti pyörittelet konetta.
      Kylmänä sitten säätö.
      Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

      Comment

      • hemmo75
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 37

        #4
        Tuntui vain ekalla kerralla katsottaessa,että ei sinne näe kun on ainakin jäähdyttimen letkut edessä.Olette siis pyörittäny ihan yläkautta sen kohdalleen,vai pääsisikö paremmin käsiksi jos keula ylös ja alakautta pistää kohdalleen?

        Comment

        • Saunasolmu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 100
          • Kajana City

          #5
          yläkautta olen itse sen pyöritellyt. pitäs sen merkin olla siinä kampiakselin asentotunnistimen vieressä, ellei alfred j nussi oo sit iskeny.

          Comment

          • Pluto
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1860
            • Raisio

            #6
            Originally posted by mekstrm
            Ei kai tossa tarvitse muuta kuin katsoa, että säädettävän venttiilin kohdalla ei ole nosto päällä. Eli ei muuta kun sopivasti pyörittelet konetta.
            Kylmänä sitten säätö.
            Melkeen helpointa noin. Eli nokka-akselista kattoo sen venttiilin kohdalta mitä säätää että nokka osoittaa täysin toiseen suuntaan kuin missä keinuvivun kosketuspinta on.
            BMW F32 435d

            Comment

            • hemmo75
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 37

              #7
              Eli väännetääns oikein rautalangasta että menee meikäläisellekin perille....eli voinko siis unohtaa ajoitusmerkit ja katsoa vain milloin säädettävä venttiili on täysin auki,ja säätää sen kohdalleen?

              Comment

              • ////3
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 399
                • Lahti

                #8
                Originally posted by mekstrm
                Ei kai tossa tarvitse muuta kuin katsoa, että säädettävän venttiilin kohdalla ei ole nosto päällä. Eli ei muuta kun sopivasti pyörittelet konetta.
                Kylmänä sitten säätö.
                Ei se kyllä muuta vaadi tuo venojen säätö.
                Usvaa putkeen

                Comment

                • Jääkarhu
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 130
                  • Ylivieska

                  #9
                  Originally posted by hemmo75
                  Eli väännetääns oikein rautalangasta että menee meikäläisellekin perille....eli voinko siis unohtaa ajoitusmerkit ja katsoa vain milloin säädettävä venttiili on täysin auki,ja säätää sen kohdalleen?
                  Ei, vaan milloin se on täysin KIINNI!
                  Vanhaa se olla pitää..

                  E10 2002A-71
                  E21 320A-76
                  E21 320-76
                  E21 320i-76
                  E21 320i-77
                  E21 318i-80
                  E21 318i-82
                  E12 520 3.0-80

                  Comment

                  • hemmo75
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 37

                    #10
                    Kiitokset vastaajille,nyt alkoi homma selkenemään.Ihan yksinkertainen homma se taitaa ollakin,pitää vain ajatella niin vaikeasti.

                    Comment

                    • Bemaristi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 240
                      • Kaarina

                      #11
                      Koneen pyörittämiseenkin on erilaisia tapoja. Omasta mielestäni yksinkertaisin tapa on ottaa tulpat pois, laittaa vitosvaihde silmään ja työntää autoa aina venttiilipari kerrallaan.

                      Comment

                      • Second
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2003
                        • 223
                        • Kaarina

                        #12
                        Originally posted by Bemaristi
                        Koneen pyörittämiseenkin on erilaisia tapoja. Omasta mielestäni yksinkertaisin tapa on ottaa tulpat pois, laittaa vitosvaihde silmään ja työntää autoa aina venttiilipari kerrallaan.
                        kyllä helpompaa on vaikka jakarilla pyörittää kampiakselin päästä.
                        ex-E39 530d M-sport
                        ex-E30 325i cabrio
                        ex-E30 325i
                        ex-E34 535i

                        Comment

                        • bayer 320
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 119
                          • itä-suomi

                          #13
                          muistelisin et kyllä venat pitää säätää ykk:ssa... tosin ex ricessä käytin tota kunhan mikään ei nosta/kanna menttaliteettiä, mut sitten aikoinaan intissä tuli venojen säätöön äärimmäistä laatua oleva uaz, nii eipä toiminu enää toi säätö menttaliteetti........piti kysyä kulkuneuvo inssiltä apuva ja se selitti sen juurta jaksaen et pla sitä ja plaa tätä nii on ykk:ssa joku pytty(tietenki rippuu sytysjärjestyksestä).......nyt tulee myrkkyä tälle forumille mut en löytäny ykk:n hakemiseen muuta linkkiä.......http://astra-f.tripod.com/Opel.pdf

                          sivu 2.16 selittää sen mehumaijan ykk:n hakemista

                          Last edited by bayer 320; 19-04-2005, 21:45.

                          Comment

                          • Bemaristi
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2002
                            • 240
                            • Kaarina

                            #14
                            Originally posted by Second
                            kyllä helpompaa on vaikka jakarilla pyörittää kampiakselin päästä.
                            Makunsa kullakin. Mainitsemani tapa onnistuu ilman jakariakin.

                            Comment

                            • Jubu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2002
                              • 937
                              • Kuusankoski

                              #15
                              ykkösessä vaihtaa , kuutosessa tulet => säätö
                              kakkonen vaihtaa , viitosessa tulet => säätö
                              kolmonen vaihtaa , nelosessa tulet => säätö
                              jne ...

                              ja sama toisepäin. mielestäni on helpompi katoa tuo
                              kyseisen venttiliparin vaihtavasta sylinteristä vinkki
                              missä on puristus , eli venttiilit kiinni

                              ja vaihteeksi vaikka 4. niin työntelemällä kone pyörii sopivasti.
                              tulppien irtinyhrääminen mielestäni turhaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎