Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i lukkoperän ja laatikon vaihtoehtoöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    325i lukkoperän ja laatikon vaihtoehtoöljyt

    onko jollain OIKEAA tietoa BMW:n käyttämistä lukkoperän ja getragin öljyistä?
    lisäaineistus tai lähinnä laatuluokitukset olisi poikaa.
    täyttötilavuushan ei ole kovin paljon:
    1.7L perä
    1.3L loota(muistaakseni)

    ainut vaan et kun öljy alkaa maksaa 25e/L niin luulis tuohon jotain muutakin löytyvän. Paikallinen edustus käyttää lukkoperään käypää öljyä kaikissa asennuksissa...eli sama öljy kaikkiin periin.

    Jos ei järkeviä vaihtoehtoja ole niin sitten ei auta kun maksaa .

    ei yllättäen "muistanut" tuolla liikkeessä noita juttuja...ei ees viskositeettejä. heh. Pitää kattoo vielä huoltokirjasta/ohjekirjasta tms. jos löytys jotain.
    Last edited by Suutari; 19-04-2005, 15:38.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    Alfamer oppaan mukaan seuraavat.

    vaihteisto getrag, 1.1-1.5L
    ilmankilpeä: Mobilude GX-A 80W
    oranssikilpi: Mobil ATF 220
    Muut kilvet: erikoisöljy, ks. ohjekirja

    Perä, 0.9L:
    Lukoton: Gearlude VS 600 75w-90
    lukollinen: Gearlude VS 500 75W-140

    Nämä suoraan alfamerin oppaasta siis...
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #3
      Haynesin korjausoppaan mukaan

      Vaihteistoon
      Vaihteistoöljy SAE 80 API GL-4 1,15 l

      Perään
      BMW:n hyväksymä hypoidivaihdeöljy SAE 90 0,9 l

      Castrolin kotisivujen valintaohjelman mukaan laatikkoon
      Castrol SMX-S (75W85 API-GL4) ja perään
      Castrol SAF-XO Synt.Uni 75W90

      Valvolinelta löytyy Valvoline SynPower Gear Oil GL-4 (SAE 75W85), mutta Valvolinen kotisivujen valintaohjelma suosittaa laatikkoon MaxLife ATF, DuraBlend ATF tai ATF Type D - öljyjä. Perään Valvoline ei anna mitään öljytyyppiä.

      Esim. Motonetistä katsoin seuraavia vaihteistoöljyjä Mobililta :
      Mobilube 1 SHC 75W-90 1l 59-7590 13.90 ???
      Mobilube SHC-LS 75W-90 1l 59-7591 12.61 ???
      Mobilube GX 80W-90 1l 59-8090 4.20 ???
      Mobilube HD 80W-90 1l 59-8091 4.71 ???

      Noista siis perään sopisi Mobilube HD 80W90, tosin minulla ei ole varmuutta onko ko. öljy BMW:n hyväksymää. Otan asiasta selvää tämän illan aikana. Vaihteistoon Mobilube GX 80W90:n viskositeetti on väärä.

      Saakohan vaihteistoon sopivaa öljyä muualta kuin maahantuojalta/merkkikorjaamolta?

      Sitten noista vaihteston kilvistä. Kilpi (tai tarra) sijaitsee ilmeisesti pelkääjän puolella jossain kytkinkopan läheisyydessä. Onkohan kyseessä oikea kilpi vai tarra joka voisi irrota itsestäänkin kilometrien ja vuosien kuluessa?

      EDIT : Kaikki peräöljystä kirjottamani koskee lukotonta perää!! En lukenut kunnolla aloituspostia. Mutta ketään ei kai haittaa jos tässä topicissa puitaisiin myös lukottoman perän öljyjä. Vaihteistothan ovat samat.

      EDIT 2 : Eipä ole purkissa eikä Mobilin kotisivuilla mitään mainintaa BMW:n hyväksynnälle öljylle Mobilube HD 80W90. Onko kukaan käyttänyt ko. öljyä? Öljy on tarkoitettu raskaaseen ympärivuotiseen käyttöön, se on täyssynteettinen ja sen viskositeettiluokka on oikea. Olisiko jollain perusteluja miksi tätä öljyä ei voisi käyttää perässä?
      Last edited by SledgeHammer82; 19-04-2005, 18:10.

      Comment

      • -mikko-
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 45
        • Helsinki

        #4
        Juuri kävin hakemassa Laakkoselta vaihteistoölyä. Myivät tuohon oranssikilpiseen laatikkoon Shell Donax TA automaattivaihteistoöljyä.

        Lukottomaan perään maksoi Motonetissa Mobilin VS600 muistaakseni 22,50. Ehkä tuota peräöljyä voi jostain halvemmallakin saada mutta tuon lukkoperän öljyjen kanssa ei varmaankaan kannata lähteä hirveästi kikkailemaan, eli tuota VS500 sinne.

        Itsekki olen huomannut, että hieman "muistamattomia" välillä ovat

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #5
          joo..kiitos tiedoista ja tuostahan tuo selviskin et ei sitä muutaman euron takia toinna säästää. eli stockman autosta tuota 25e litra kamaa perään ja lootaan kunnon öljyt myös.
          Koneeseen menee mainiosti castrolin GLX 10w40
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4647
            • Tuusula

            #6
            Hmmh, itse ostin valvolinen 80W-90 API-GL5 lukkoperäöljyä tuohon E30 325 lukkoperään. Maksoi 7€/l, BMW:n lukkoperäöljy 25€/l.
            Manuaaleissa näyttäis vaatimus olevan BMW approved API-GL5 diff. oil joten eikös ton pitäis käydä (paitsi että puuttuu BMW:n hyväksyntä, mutta ei sen nyt luulis kauheen erilaista öljyä olevan..).
            Säästää tossa kuitenkin sen 36€ samantien.. tosin uus lukkoperä onkin "vähän" kalliimpi.. Nooh, aika näyttää.
            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2067
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Valvolinen lp (limited slip) peräöljy on toiminut erittäin hyvin kilvanajossa.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #8
                Tietääkö joku mistä saa tuota Mobilin VS500 -lukkoperäöljyä Helsingistä? Ainakaan Motonetistä ei näyttäisi saavan.
                e90 330d -05

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Näistä peräöljyistähän on ollut puhetta paljon. Mitä saa tai mitä pitää käyttää. Ihan sama ei ole mitä sinne tunkee, neuvoisin käyttämään suositeltuja öljyjä. Suurin syy BMW:n lukkoperien hajoamiselle on väärä öljy. Käytetty joko ei lukollisen perän öljyä tai sitten tavaraa jota sinne ei suositella. Tällähetkellä suosituslistalla taitaa olla kaksi öljyä: Mobil VS500 on toinen, Castrol SAF-XO toinen. Itse en muuta laittaisi.

                  Lukkoperistä pyydetään hajottamoilla jopa n. 1000€ summia (ja ylikin), joten 30€ säästäminen väärässä paikassa ei aina kannata.

                  Timo

                  EDIT. Castrolin peräöljytyyppi vaihdettu oikeaksi, iski "panovirhepaholainen".
                  Last edited by tihuovin; 21-04-2005, 09:42.

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Jonsku
                    Hmmh, itse ostin valvolinen 80W-90 API-GL5 lukkoperäöljyä tuohon E30 325 lukkoperään. Maksoi 7€/l, BMW:n lukkoperäöljy 25€/l.
                    Manuaaleissa näyttäis vaatimus olevan BMW approved API-GL5 diff. oil joten eikös ton pitäis käydä (paitsi että puuttuu BMW:n hyväksyntä, mutta ei sen nyt luulis kauheen erilaista öljyä olevan..).
                    Säästää tossa kuitenkin sen 36€ samantien.. tosin uus lukkoperä onkin "vähän" kalliimpi.. Nooh, aika näyttää.
                    Vaihteistoon on suositeltu API GL-4 laatuluokan öljyä. Joissain API GL-5 luokan öljyissä lukee, ettei niitä suositella käytettäväksi kohteissa joihin on tarkoitettu API GL-4:ää. Eli parempi olisi käyttää API GL-4 luokan öljyä kuten esim. juuri Castrol SMX-S (75W85 API GL-4).

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4647
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82
                      Vaihteistoon on suositeltu API GL-4 laatuluokan öljyä. Joissain API GL-5 luokan öljyissä lukee, ettei niitä suositella käytettäväksi kohteissa joihin on tarkoitettu API GL-4:ää. Eli parempi olisi käyttää API GL-4 luokan öljyä kuten esim. juuri Castrol SMX-S (75W85 API GL-4).
                      Nyt olikin kyse perästä eikä laatikosta. Mutta mutta, kyllä mä tolla Valvolinella ajelen, saa nähä miten käy.
                      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Suutari
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 3064
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by jmp2002
                        Perä, 0.9L:
                        Lukoton: Gearlude VS 600 75w-90
                        lukollinen: Gearlude VS 500 75W-140

                        Nämä suoraan alfamerin oppaasta siis...
                        jos nämä on oikeita suosituksia viskositeetin suhteen niin sinuna vaihtasin äkkiä nuo 80/90 öljyt vittuun sieltä perästä.
                        Ei oo kuumana voiteluteho ja öljyn suoritusarvot ihan samoja 90 vs 140 arvoilla ...
                        näillä arvoillahan kuvataan pintapaineenkestoa ja öljynominaisuuksien säilymistä jne. lämpötilan mukaan.
                        ensimmäinen ilmoittaa matalan lämpötilan(ja ei suoraan vaan näille löytyy taulukko) ja jälkimmäinen miten kuumana öljy vielä pelaa. noin niinkun äkkiä suollettuna maalaisjärelle.
                        Eli jos tuo jälkimmäinen "viskositeetti" arvo on noinkin paljon pienempi niin en paljo revittelis sillä
                        . Voipi tulla kitkalevyistä kuumalla perällä aika paskan näkösiä ..
                        Last edited by Suutari; 21-04-2005, 17:01.
                        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                        -Official BTCF-Sauna Team-
                        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                        -Team BTCF Top Alcohol-
                        -Team Pimp My Bride-
                        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3064
                          • Suomi

                          #13
                          joo..
                          laatikkoon voi sitten laittaa vähintään API GL-4 luokituksen omaavaa öljyä jonka viskositeetti on 80w tai sen molemmin puolin eli ns. multigrade öljy esim 75w-90 .
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5727
                            • Rovaniemi

                            #14
                            ei ole itselläni noita öljyjä perässä, seku olen hakenut alfamer oppaan kirjastosta lainaan ja kurkkasin sieltä... mutta pitäisi hakea perän öljyt itsekkin...
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              #15
                              Millaisesta lukko perästä on kyse? Onko edes 100% jatkuvat lukot edes laillisia? Itselläni on tehdas lisävarusteinen 25% lukko autossa. Voisko joku selventää miten tuo prosentti lasketaan
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎