Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 TDS automaattilaatikon öljynmäärän tarkistus ja itsehuolto-oppaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ebola
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 12

    525 TDS automaattilaatikon öljynmäärän tarkistus ja itsehuolto-oppaat?

    Tässä on tuttu vaihtanut konetta meikäläisen E34 -95 ajopeliin. Nyt kun homma alkaa olla paketissa, olisi kiva vielä tarkistaa, että automaattilaatikossa on öljynmäärät oikeat. Vaan mistään ei tuntunut löytyvän paikkaa mistä öljynmäärän voisi laatikosta testata. Jatkokysymyksenä tietenkin että jos se reikä löytyy, niin missäköhän rajoissa sen pitäisi sitte olla..

    Tosiaan tekisi mieli vielä varmistaa ettei vanhaa konetta huollossa purettaessa valahtanut öljyjä kriittistä määrää pihalle ennenkuin lähtee baanalle.

    Nyt kun pääsen bemarin makuun, niin tekisin varmaan simppeleitä huoltoja itse. Onko kellään kokemusta näistä huolto-opas kirjoista, ainakin saksanmaalta sellaista saisi tilattua. Maksavat vaan hiukkasen kirvelevästi tuollaista 70 euroo. Vanhassa kunnon escortissani vastaava kirja on ollut Raamattu, jonka äärelle on monet kerrat kädet ristitty :-)

    Onkos muuten mitään muuta erikoista mikä kannattaisi tarkistaa koneenvaihdon jälkeen tai peräti käyttää huollossa tehtävänä?

    Kevättä ja leveitä renkaita!
    -esa
  • Hörö
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 223

    #2
    Jeps, eli sulla on 5HP18. Ite öljymäärän tarkistus ei ole mikään homma, mutta juju on siinä että öljyn lämpötila pitäisi olla +30 - +50 asteen välillä -itseasiassa ZF itse sanoo että +30 - +35. Korjaamollahan tämä (pitäisi ainakin) todetaan DIS/MODIC:lla. Miten sinä toteat sen, jätän sen sinun huoleksi.

    No, näin toimenpide itsessään sujuu:

    1. Auto tasamaalla, ei mitään lössiä tai painavaa tavaraa autossa.

    2. Auto käyntiin, ilmastointi päälle (jos on) käsijarru päälle, paina jarrua.

    3. Tyhjäkäynnillä käy vaihteet läpi pitäen kutakin vaihdetta n. 5 sekuntia kytkettynä. Käytä myös talvi/manual ohjelmaa.

    4. Sitten vaihde P asentoon, pidä auto edelleen käynnissä. Sitten kömmit auton alle, avaat tarkistusruuvin (tarkistus/täyttö reikä on se taaempi jolla on muovitulppa suojanaan öljypohjassa). Jos sieltä valuu ohut noro öljyä on määrä oikea (HUOM öljyn lämpötilan ollessa +30 - +50)

    5. Jos ei tule öljyä -> ostoksille. Laatikossa on lätkä josta näet mitä öljyä tarvitset. Musta lätkä= Dexron 3 luokan ATF öljy, vihreä lätkä Esso lifetime öljy BMW:ltä.
    "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
    There's no one else to take the consequences
    See when the day is gone free & the night creeps up on me
    I take my B.M.W that's where I wanna be..."
    D.A.D. True Believer

    Comment

    • LASSI-S
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 4918
      • hattula/hämeenlinna.

      #3
      Originally posted by ebola

      Onkos muuten mitään muuta erikoista mikä kannattaisi tarkistaa koneenvaihdon jälkeen tai peräti käyttää huollossa tehtävänä?

      varmaan forten motorflush käsittely koneelle vois olla paikallaan jos kone on seissyt jonkun aikaa käyttämättä ja sit sisään hyvät öljyt ja moottorinsuoja aineet
      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

      Comment

      • tmth
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 2194
        • Kangasala

        #4
        Tässä PDF tiedostona muunmuassa öljynvaihto ohjeet ja muutakin ZF:n omilta sivuilta laatikkoon 5HP18.

        F10 & R55
        ex:
        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

        Comment

        • ebola
          Newbiemmer
          • Aug 2004
          • 12

          #5
          Kiitos tarkoista ohjeista ja etenkin tuosta laatikon pdf:stä.

          Originally posted by LASSI-S
          varmaan forten motorflush käsittely koneelle vois olla paikallaan jos kone on seissyt jonkun aikaa käyttämättä ja sit sisään hyvät öljyt ja moottorinsuoja aineet
          Hyvä idea, harmi vaan että taidettiin jo pistää uudet öljyt sisään. Täytyy tarkistaa. Nyt kun tuli noista puhetta, niin onko www.helenkem.fi:n Suber Lube kellekään tuttu? Tämä ei tosin ole puhdistusainetta vaan näitä kitkanvähennyslitkuja.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎