Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 520d automaattilaatikko rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Diisseli
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 34
    • Helsinki

    #16
    Heguli kyllä se vaihtaa kaiken kun kone vaihtaa sen auton ollessa käydessä ja lasiputkessa vielä näkyy öljy.

    Kun kone alkaa sitä vaihtamaan niin öljy muuttuu mustasta kirkkaan punaiseksi, jos käytetään PG universaaliöljyjä mitkä täyttää täysin BMW laatuvaatimukset.

    Kone siis laitetaan öljynkierron väliin ottamalla vaihteiston jäähdyttimeltä putki pois ja öljy kiertää silloin tuon koneen kautta.
    Ensin siinä konetta käytetään 15-30min riippuen kuinka lämmin kone/laatikko on ja samalla siellä vaihteiston puhdistus aine puhdistaa vaihteiston.
    Tämän jälkeen kone alkaa vaihtamaan öljyä ja laittaa tismalleen saman määrän sinne öljyä kuin ottaa pois(ennalta määritetyn määrän esim. 9 litraa).
    Tässä vaiheessa on hyvä kattoa sitä lasiputkea missä öljy kiertää niin näkee kuinka oikeesti tulee puhtaat öljyt sisälle laatikkoon.
    Lopuksia sinne sekaan vielä laitetaan öljynlisä aine mikä parantaa kitkaa sekä estää öljynhapettumista.

    Itse ollut nimittäin seuraamassa tuon touhun miten meni kun epäilin kanssa sitä vähän, mutta toi ainakin vaihtaa kaikki öljyt laatikkoon. Työhön meni aikaa tosiaa asentajalta se 15min kun kiinnitti koneen öljylinjaan ja ilmotti koneelle kuinka paljon öljyä vaihdetaan sekä kuinka pitkä pesuaika on.

    Lopuksi vielä varmisti, että laatikossa on riittävästi öljyä.

    Hintaan ei tosiaan kyllä kuulu se suodatin/pohja, mutta kovasti PG väittää että puhdistaa/liottaa sen sakan niin hyvin ettei tartte vaihtaa suodatinta.

    Itelle ei vaihettu ku en viittiny panostaa siihen n.200€ lisää ja työtä n.70€.
    Toistaiseksi pelannut siltikin hyvin ku toimenpide kun tehtiin oli se 285ykm ja nyt 303tkm eikä mitään ihmeellistä temppuiluu oo sinne tullu.
    Ajossa: E39 528iA & VW Golf Mk1 GTD 205hp 380Nm

    Ex BMW autot:
    E61 530D M-Sport 265hp 620Nm
    E34 520iA
    E46 330D Khrelix Desing
    E30 316i

    Muut:
    VW Passat TDI & 1.8t, Mazda 626, Toyota Corolla, Subaru Legacy & Outback 3.0R, Ford Fiesta 1.4TDCi, Volvo S40 T4

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Diisseli View Post
      Heguli kyllä se vaihtaa kaiken kun kone vaihtaa sen auton ollessa käydessä ja lasiputkessa vielä näkyy öljy.

      Kun kone alkaa sitä vaihtamaan niin öljy muuttuu mustasta kirkkaan punaiseksi, jos käytetään PG universaaliöljyjä mitkä täyttää täysin BMW laatuvaatimukset.

      Kone siis laitetaan öljynkierron väliin ottamalla vaihteiston jäähdyttimeltä putki pois ja öljy kiertää silloin tuon koneen kautta.
      Ensin siinä konetta käytetään 15-30min riippuen kuinka lämmin kone/laatikko on ja samalla siellä vaihteiston puhdistus aine puhdistaa vaihteiston.
      Tämän jälkeen kone alkaa vaihtamaan öljyä ja laittaa tismalleen saman määrän sinne öljyä kuin ottaa pois(ennalta määritetyn määrän esim. 9 litraa).
      Tässä vaiheessa on hyvä kattoa sitä lasiputkea missä öljy kiertää niin näkee kuinka oikeesti tulee puhtaat öljyt sisälle laatikkoon.
      Lopuksia sinne sekaan vielä laitetaan öljynlisä aine mikä parantaa kitkaa sekä estää öljynhapettumista.

      Itse ollut nimittäin seuraamassa tuon touhun miten meni kun epäilin kanssa sitä vähän, mutta toi ainakin vaihtaa kaikki öljyt laatikkoon. Työhön meni aikaa tosiaa asentajalta se 15min kun kiinnitti koneen öljylinjaan ja ilmotti koneelle kuinka paljon öljyä vaihdetaan sekä kuinka pitkä pesuaika on.

      Lopuksi vielä varmisti, että laatikossa on riittävästi öljyä.

      Hintaan ei tosiaan kyllä kuulu se suodatin/pohja, mutta kovasti PG väittää että puhdistaa/liottaa sen sakan niin hyvin ettei tartte vaihtaa suodatinta.

      Itelle ei vaihettu ku en viittiny panostaa siihen n.200€ lisää ja työtä n.70€.
      Toistaiseksi pelannut siltikin hyvin ku toimenpide kun tehtiin oli se 285ykm ja nyt 303tkm eikä mitään ihmeellistä temppuiluu oo sinne tullu.
      Se ongelma tässä on se että tuo uusi/uusittu öljy on aina jonkin aikaa voimakkaasti pesevä.
      Eli se pesee KAIKEN sedimentoituneen sakan laatikon, lauhduttimen ja putkistojen uumenista seuraavan 1000km:n aikana, joka sitten päätyy kiertoon ja suodattimeen.
      Tämä pääsosin kytkinten levypinnoista koostuvassa sedimentissä on seassa hienoa metallipurua, joka sitten päätyy myös kiertoon ja lopulta suodattimeen.
      Se mikä on iso ongelma on se että tämä uusi öljy pesee myös sitä vanhaa sedimenttiä sisältävää suodatinta ja sieltä irtoaa aina jonkin verran uudelleen kiertoon varsinkin tuota hienoa metallipurua.
      Eli tämä systeemi kun EI ole suunniteltu koko turhaan öljynvaihtoon, eikä varsinkaan sellaiseen jossa vanhaa laatikon uumeniin jäänyttä sedimenttiä ei pestä pois ja suodatinta uusittu, saadaan oikeasti tällainen voimaakkaasti kuluttava hetkellinen sykli aikaiseksi.
      Kuluttavuus saadaan tuplattua jättämällä suodatin vaihtamatta, koska tällöin myös tuo vanha suodatin antaa osansa uusilla voimakkaasti pesevillä öljyillä uudelleen kiertoon.
      Pikku hiljaa se toki päätyy takaisin suodattimeen, mutta tämä kun toistuu pari kolme kertaa, niin aina sitä täytyy ihmetellä miten hyvin nämä laatikot kuitenkin kestävät tätä Pentti Perusautoilijan puhtaaseen taikauskoon perustuvaa ”manausta”....josta vielä hymyssä suin ollaan valmiita maksamaan.
      Eli, jos oma pää ei kerta kaikkiaan kestä ajaa ilman pakollista laatikon öljynvaihtoa, niin ilman muuta siinä tapauksessa aina kuitenkin se uusi suodatin, jolloin ongelmat eivät tätä kautta ainakaan kumuloidu.


      ps.Tuo lasiputki täyttökierron letkussa on muuten todella hyvä psygologinen kikka asiakkaan uskomusten ja maksaman ”uhrisumman” todistaja, eli sehän pitää ilman muuta aina pyrkiä näyttämään maksavalle artistille...”kuinka uusi puhdas veri virtaa”....ja rahat kassaan kilahtaa.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10081
        • KVLA

        #18
        Originally posted by Diisseli View Post
        Heguli kyllä se vaihtaa kaiken kun kone vaihtaa sen auton ollessa käydessä ja lasiputkessa vielä näkyy öljy.
        Kirjoitit tuossa,että Laakkosella operaatio maksaa 450€.Ja siitä kysyin.En vieläkään usko,että merkkiliike tekee heidän "omilla" ja kalliilla öljyillään tuohon hintaan huuhtelu öljynvaihtoa.

        Minä kyselin taannoin vertailun vuoksi merkkiliikkeen hintaa huuhtelu öljynvaihdolle.Suodattimen kanssa hinta oli tasan 1000€.
        Last edited by Heguli 31; 13-04-2016, 16:58.

        Comment

        • Diisseli
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 34
          • Helsinki

          #19
          Heguli kirjotinkin että tolla hinnalla tehtiin PG universaali öljyillä ei alkuperäisillä "lifetime" öljyillä.

          Jos laatikko mulla tällä toiminnolla alko toimimaan hyvin eikä vika palaudu enään niin pieni vaiva siihen nähden, että ajais vanhoilla öljyillä ja odottais millon laatikko menee rikki.

          Askiin on jo vaihdettu ennen mua uusi mekatroniikka jolloin on samalla suodatin vaihdettu joten en nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa uutta suodatinta n. 30tkm jälkeen taas.

          Ja eipä tolla toiminnalla ainakaan paljoo hävii vaikka porsiskin laatikko ku olisihan se porsinut siinä vaiheessa ilman öljyn vaihtoakin. Parempi tää on, jos saadaan edes 50tkm lisää kilometrejä laatikolle.

          Kyselin nimittäin hintaa tolle askille niin se on vaan semmoset 5000€ joten viittii kokeilla tommosta huoltoa vaihteistolle mielellään versus odottaa millon pamahtaa.

          20d koneiden askit ei maksa kuin puolet tuosta nii sillon antaisin olla vaan ja odottaisinki millon porsii lopullisesti.
          Ajossa: E39 528iA & VW Golf Mk1 GTD 205hp 380Nm

          Ex BMW autot:
          E61 530D M-Sport 265hp 620Nm
          E34 520iA
          E46 330D Khrelix Desing
          E30 316i

          Muut:
          VW Passat TDI & 1.8t, Mazda 626, Toyota Corolla, Subaru Legacy & Outback 3.0R, Ford Fiesta 1.4TDCi, Volvo S40 T4

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10081
            • KVLA

            #20
            Originally posted by Diisseli View Post
            Heguli kirjotinkin että tolla hinnalla tehtiin PG universaali öljyillä ei alkuperäisillä "lifetime" öljyillä.
            Jep,pieni lukemisen ymmärtämisen katkos...

            Comment

            • MET
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 200
              • Lappeenranta

              #21
              Auto kävi vihdoin ja viimein tutkittavana merkkiliikkeessä. Öljyä oli riittävästi, se oli oikeanlaista ja kaikinpuolin hyvän näköistä. Ei vuotoja. Minkäänlaista vikakoodia noi vikatilaan menot eivät ole jättäneet. Ainoastaan vaihdekepistä on tullut kerran satunnainen vikakoodi mikä ei liity tuohon 5-vaihteen ongelmaan millään tavoin. Pitääpä soitella Powermaticille Vantaalle seuraavaksi jos sieltä löytyisi vinkkiä vikaan...

              Comment

              • MET
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 200
                • Lappeenranta

                #22
                Muutaman keskustelun perusteella päädyttiin siihen, että 5. ja 6. vaihteella turbiinilukot eivät mene päälle ja laatikko tulkitsee tämän luistoksi ja heittää vikatilaan. Vaihdettiin uusi turbiini, mutta vika ei helpottanut. Samalla kun nuo 25tkm sitten vaihdetut öljyt laskettiin ulos, olivat ne muuttuneet täysin mustiksi. Nyt autolla pystyy ajamaan, mutta 5. ja 6. vaihdetta ei voi kuormittaa ollenkaan, vaan laatikko potkaisee ne pois päältä esim. vakionopeudensäätimellä loivaankin ylämäkeen ajaessa.

                Eipä tule oikein muuta mieleen kuin loppuun kuluneet 5. ja 6. vaihteen pakat ja sitä myötä laatikko valmiina. Mistäs kannattaa lähteä metsästämään vaihtolaatikkoa? Uusi maksaa marmorilla noin 6k€ ja siihen ei budjetti oikein veny. Mitenkäs noi peruskunnostetut vaihtolaatikot? Kokemuksia?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by MET View Post
                  Muutaman keskustelun perusteella päädyttiin siihen, että 5. ja 6. vaihteella turbiinilukot eivät mene päälle ja laatikko tulkitsee tämän luistoksi ja heittää vikatilaan. Vaihdettiin uusi turbiini, mutta vika ei helpottanut. Samalla kun nuo 25tkm sitten vaihdetut öljyt laskettiin ulos, olivat ne muuttuneet täysin mustiksi. Nyt autolla pystyy ajamaan, mutta 5. ja 6. vaihdetta ei voi kuormittaa ollenkaan, vaan laatikko potkaisee ne pois päältä esim. vakionopeudensäätimellä loivaankin ylämäkeen ajaessa.

                  Eipä tule oikein muuta mieleen kuin loppuun kuluneet 5. ja 6. vaihteen pakat ja sitä myötä laatikko valmiina. Mistäs kannattaa lähteä metsästämään vaihtolaatikkoa? Uusi maksaa marmorilla noin 6k€ ja siihen ei budjetti oikein veny. Mitenkäs noi peruskunnostetut vaihtolaatikot? Kokemuksia?
                  Sitä laatikon pientä ylitäyttöä ei edelleenkään ole siis kokeiltu?

                  Tuo turbiinin vaihtohan oli joka tapauksessa aivan absurdi ajatus tähän vaivaan ja jos huoltoliike on tätä suositellut, aika "ulkona kartalta” ollaan siinä kohtaa oltu, jos kyse ei ole vain asiakkaan rahastuksesta?
                  Ne pakathan ei itsekseen näissä kilometreissä lopu, ei lähellekkään, joten jokin ihan muu perusvika siellä nyt on.
                  Merkkiliikehän ei ylitäytä litralla ko.laatikkoa, mutta se nyt pitäisi kuitenkin tehdä ennen mitään muuta toimenpidettä.
                  Onko soledoidit tsekattu/”patteristo vaihdettu”?

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎