Moi,
laitetaanpa tännekin postaus paremman huomion toivossa, jos tulisi lisää vinkkejä vianselvitykseen.
Kyseessä on E36 -92. Alunperin auto on 320i M50 non-vanos moottorilla. Nyttemmin autoon on vaihdettu M52B28, jossa on kiinni M50 VR anturit. Moottoria ohjaa 325:stä peräisin oleva Bosch motronic, jossa on M50B28 moottoriin säädetty E85 softa (ei siis mikään kiinalastu). Autossa on E34 S38B36 suuttimet. Moottoriin on about alle 1000km sitten tehty täysi remppa, uusittu kaikki laakerit, tiivisteet, nostajat, jouset jnejnejne.. Moottorissa on hiotut 260 ast. nokat, jonka imunokkaan on säädetty 3mm overlappi nokkakortin 0,95mm poiketen.
Ongelma on se, että moottorinohjaus rikastaa aivan helvetisti.
Kylmänä ongelma korostuu. Auto käynnistyy suht ok (mitä nyt tuolla konfiguraatiolla voi odottaa) ja kylmänä käy tyhjää (hetken) ihan ok. Kuitenkin lopulta tukehtuu, kastelee tulpat ja käynnistyy taas vasta parin minuutin odottelun jälkeen hirveällä sahaamisella. Kylmänä ajaminen on lähes mahdotonta, koska kierroksia koneessa saa olla ihan pirusti, ellei saa suoraa tallista ulos ja baanalle.
Lämpimänä pelaa ihan ok ja vetoja on hyvin, oletettavasti siksi, että lambda alkaa korjaamaan seoksia. Rikkaalla menee varmasti silti, koska tyhjäkäynti on ihan perseestä. Auto putputtaa, kuin höyryveturi. Tuntuu, että alle 3000rpm sylinteri tai kaksi pois pelistä..
Tähän mennessä tehty:
- Uudet (neljä kertaa) öljyt ja filsu koneessa
- Vaihdettu tulpat
- Vaihdettu puolien paikat
- Kokeiltu toisilla suuttimilla
- Mitattu, että suuttimille tulee ohjaus
- Tarkistettu bensanpaineet (3,5-4bar)
- Tarkistettu imuvuodot
- Tarkistettu, että startatessa tulee kipinä
- Kokeiltu toisella DME:llä/eri softalla
- Puristuspaineet ok (esim. lämpimänä vitosessa, joka tuntuu pygivän, on 12,5bar)
- Uusi nokan anturi
- Uusi kampuran anturi
- Uusi lambda
- Ei syö ylipaljon polttoainetta (paitsi kylmänä tietysti)
- Ei savuta
- Uusi bensapumppu
- Uusi bensafiltteri
- Moottorin maadotus kunnossa
- Puolien maadoitus kunnsosa + yksi maadoitus lisää
- Tulppien koloissa ei ole öljyä
- Ei vanosta
- Puolat ei ole halki
Yläkierroksilla tuntuu toimivan normaalisti ja vetää hyvin, joskin ei voi oikein vielä tietää, onko kaikki konit vielä pelissä.
Tämän hetkiset teoriat:
1) Bensanpaineen säädin paskana.
2) Kaasuläpän anturi, IMM, tai moottorin lämpötila-anturi on rikki ja laittaa boxin vikatilaan??
3) Nokkien overlapista johtuen Bosch menee vikatilaan, jonka vuoksi rikastaa seosta
4) Suttimien ohjaus takkuaa jostain muusta syystä, jota en osaa sanoa/selvittää
Mittaan vielä bensanpaineet uudestaan. Pitäisi olla kuulemma läppä 100% auki 3.5 bar ja tyhjäkäynnillä 2.7-2.8 bar. 0.7bar muutos riittää rikastamaan seosta liikaa..
Lisäksi vaihdan vielä lämpötila-anturin. Jos jostain saa IMM lainaksi, niin kokeilen sillä. Hyllyssä mulla on toinen kaasuläppä, missä on aika varmasti toimiva TPS.
Viimeinen vaihtoehto sitten se, että hävitään ne muutamat heposet ja ajotetaan nokat nokkakortin mukaisesti 0,95mm imu ja pako, tai laitetaan täysin säädettävä KDFI tai Link. Vähän kallis kokeilu vaan tommonen...
Vinkkejä otetaanvastaan.. Projektitriidissä on muutaman kymmentä sivua aiheeseen liittyvää keskustelua, jos kiinnostaa lukea. Tämän hetkinen tilanne on kuitenkin tämän triidin mukainen.
laitetaanpa tännekin postaus paremman huomion toivossa, jos tulisi lisää vinkkejä vianselvitykseen.
Kyseessä on E36 -92. Alunperin auto on 320i M50 non-vanos moottorilla. Nyttemmin autoon on vaihdettu M52B28, jossa on kiinni M50 VR anturit. Moottoria ohjaa 325:stä peräisin oleva Bosch motronic, jossa on M50B28 moottoriin säädetty E85 softa (ei siis mikään kiinalastu). Autossa on E34 S38B36 suuttimet. Moottoriin on about alle 1000km sitten tehty täysi remppa, uusittu kaikki laakerit, tiivisteet, nostajat, jouset jnejnejne.. Moottorissa on hiotut 260 ast. nokat, jonka imunokkaan on säädetty 3mm overlappi nokkakortin 0,95mm poiketen.
Ongelma on se, että moottorinohjaus rikastaa aivan helvetisti.
Kylmänä ongelma korostuu. Auto käynnistyy suht ok (mitä nyt tuolla konfiguraatiolla voi odottaa) ja kylmänä käy tyhjää (hetken) ihan ok. Kuitenkin lopulta tukehtuu, kastelee tulpat ja käynnistyy taas vasta parin minuutin odottelun jälkeen hirveällä sahaamisella. Kylmänä ajaminen on lähes mahdotonta, koska kierroksia koneessa saa olla ihan pirusti, ellei saa suoraa tallista ulos ja baanalle.
Lämpimänä pelaa ihan ok ja vetoja on hyvin, oletettavasti siksi, että lambda alkaa korjaamaan seoksia. Rikkaalla menee varmasti silti, koska tyhjäkäynti on ihan perseestä. Auto putputtaa, kuin höyryveturi. Tuntuu, että alle 3000rpm sylinteri tai kaksi pois pelistä..
Tähän mennessä tehty:
- Uudet (neljä kertaa) öljyt ja filsu koneessa
- Vaihdettu tulpat
- Vaihdettu puolien paikat
- Kokeiltu toisilla suuttimilla
- Mitattu, että suuttimille tulee ohjaus
- Tarkistettu bensanpaineet (3,5-4bar)
- Tarkistettu imuvuodot
- Tarkistettu, että startatessa tulee kipinä
- Kokeiltu toisella DME:llä/eri softalla
- Puristuspaineet ok (esim. lämpimänä vitosessa, joka tuntuu pygivän, on 12,5bar)
- Uusi nokan anturi
- Uusi kampuran anturi
- Uusi lambda
- Ei syö ylipaljon polttoainetta (paitsi kylmänä tietysti)
- Ei savuta
- Uusi bensapumppu
- Uusi bensafiltteri
- Moottorin maadotus kunnossa
- Puolien maadoitus kunnsosa + yksi maadoitus lisää
- Tulppien koloissa ei ole öljyä
- Ei vanosta
- Puolat ei ole halki
Yläkierroksilla tuntuu toimivan normaalisti ja vetää hyvin, joskin ei voi oikein vielä tietää, onko kaikki konit vielä pelissä.
Tämän hetkiset teoriat:
1) Bensanpaineen säädin paskana.
2) Kaasuläpän anturi, IMM, tai moottorin lämpötila-anturi on rikki ja laittaa boxin vikatilaan??
3) Nokkien overlapista johtuen Bosch menee vikatilaan, jonka vuoksi rikastaa seosta
4) Suttimien ohjaus takkuaa jostain muusta syystä, jota en osaa sanoa/selvittää
Mittaan vielä bensanpaineet uudestaan. Pitäisi olla kuulemma läppä 100% auki 3.5 bar ja tyhjäkäynnillä 2.7-2.8 bar. 0.7bar muutos riittää rikastamaan seosta liikaa..
Lisäksi vaihdan vielä lämpötila-anturin. Jos jostain saa IMM lainaksi, niin kokeilen sillä. Hyllyssä mulla on toinen kaasuläppä, missä on aika varmasti toimiva TPS.
Viimeinen vaihtoehto sitten se, että hävitään ne muutamat heposet ja ajotetaan nokat nokkakortin mukaisesti 0,95mm imu ja pako, tai laitetaan täysin säädettävä KDFI tai Link. Vähän kallis kokeilu vaan tommonen...
Vinkkejä otetaanvastaan.. Projektitriidissä on muutaman kymmentä sivua aiheeseen liittyvää keskustelua, jos kiinnostaa lukea. Tämän hetkinen tilanne on kuitenkin tämän triidin mukainen.
Comment