Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M50/M52 rakennelma käy rikkaalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    E36 M50/M52 rakennelma käy rikkaalla

    Moi,

    laitetaanpa tännekin postaus paremman huomion toivossa, jos tulisi lisää vinkkejä vianselvitykseen.

    Kyseessä on E36 -92. Alunperin auto on 320i M50 non-vanos moottorilla. Nyttemmin autoon on vaihdettu M52B28, jossa on kiinni M50 VR anturit. Moottoria ohjaa 325:stä peräisin oleva Bosch motronic, jossa on M50B28 moottoriin säädetty E85 softa (ei siis mikään kiinalastu). Autossa on E34 S38B36 suuttimet. Moottoriin on about alle 1000km sitten tehty täysi remppa, uusittu kaikki laakerit, tiivisteet, nostajat, jouset jnejnejne.. Moottorissa on hiotut 260 ast. nokat, jonka imunokkaan on säädetty 3mm overlappi nokkakortin 0,95mm poiketen.

    Ongelma on se, että moottorinohjaus rikastaa aivan helvetisti.

    Kylmänä ongelma korostuu. Auto käynnistyy suht ok (mitä nyt tuolla konfiguraatiolla voi odottaa) ja kylmänä käy tyhjää (hetken) ihan ok. Kuitenkin lopulta tukehtuu, kastelee tulpat ja käynnistyy taas vasta parin minuutin odottelun jälkeen hirveällä sahaamisella. Kylmänä ajaminen on lähes mahdotonta, koska kierroksia koneessa saa olla ihan pirusti, ellei saa suoraa tallista ulos ja baanalle.

    Lämpimänä pelaa ihan ok ja vetoja on hyvin, oletettavasti siksi, että lambda alkaa korjaamaan seoksia. Rikkaalla menee varmasti silti, koska tyhjäkäynti on ihan perseestä. Auto putputtaa, kuin höyryveturi. Tuntuu, että alle 3000rpm sylinteri tai kaksi pois pelistä..

    Tähän mennessä tehty:
    - Uudet (neljä kertaa) öljyt ja filsu koneessa
    - Vaihdettu tulpat
    - Vaihdettu puolien paikat
    - Kokeiltu toisilla suuttimilla
    - Mitattu, että suuttimille tulee ohjaus
    - Tarkistettu bensanpaineet (3,5-4bar)
    - Tarkistettu imuvuodot
    - Tarkistettu, että startatessa tulee kipinä
    - Kokeiltu toisella DME:llä/eri softalla
    - Puristuspaineet ok (esim. lämpimänä vitosessa, joka tuntuu pygivän, on 12,5bar)
    - Uusi nokan anturi
    - Uusi kampuran anturi
    - Uusi lambda
    - Ei syö ylipaljon polttoainetta (paitsi kylmänä tietysti)
    - Ei savuta
    - Uusi bensapumppu
    - Uusi bensafiltteri
    - Moottorin maadotus kunnossa
    - Puolien maadoitus kunnsosa + yksi maadoitus lisää
    - Tulppien koloissa ei ole öljyä
    - Ei vanosta
    - Puolat ei ole halki

    Yläkierroksilla tuntuu toimivan normaalisti ja vetää hyvin, joskin ei voi oikein vielä tietää, onko kaikki konit vielä pelissä.

    Tämän hetkiset teoriat:
    1) Bensanpaineen säädin paskana.
    2) Kaasuläpän anturi, IMM, tai moottorin lämpötila-anturi on rikki ja laittaa boxin vikatilaan??
    3) Nokkien overlapista johtuen Bosch menee vikatilaan, jonka vuoksi rikastaa seosta
    4) Suttimien ohjaus takkuaa jostain muusta syystä, jota en osaa sanoa/selvittää

    Mittaan vielä bensanpaineet uudestaan. Pitäisi olla kuulemma läppä 100% auki 3.5 bar ja tyhjäkäynnillä 2.7-2.8 bar. 0.7bar muutos riittää rikastamaan seosta liikaa..

    Lisäksi vaihdan vielä lämpötila-anturin. Jos jostain saa IMM lainaksi, niin kokeilen sillä. Hyllyssä mulla on toinen kaasuläppä, missä on aika varmasti toimiva TPS.

    Viimeinen vaihtoehto sitten se, että hävitään ne muutamat heposet ja ajotetaan nokat nokkakortin mukaisesti 0,95mm imu ja pako, tai laitetaan täysin säädettävä KDFI tai Link. Vähän kallis kokeilu vaan tommonen...

    Vinkkejä otetaanvastaan.. Projektitriidissä on muutaman kymmentä sivua aiheeseen liittyvää keskustelua, jos kiinnostaa lukea. Tämän hetkinen tilanne on kuitenkin tämän triidin mukainen.
    Last edited by kmn; 18-04-2016, 09:58.

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
  • MH motorsport
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 2301
    • Turku

    #2
    Sulla on tässä niin perhanasti muuttujia ja vähän epäilyttävä paketti. Lähinnä se että on tollanen yleismallinnkartat ecussa... Bensapaineet kuulostaa kovalta. Ite kokeilisin vakio eculla ja suuttimilla ja bensalla saada eka toimimaan ja sitten noi isommat suuttimet ja "säädetty" ecu. Onko sulla laajakaista lambdaa?
    Autopalvelu MH-motor
    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
    Maxxecu myynti ja asennus
    www.mh-motor.fi
    0503218217
    Kulkineet:
    E6 2000 touring
    E6 2002 touring
    E30 318is ///Mtechnic 2
    E34 ///M5 nürburgring
    E34 S62b50 turbo dct
    E39 523i ///Msport
    F30 320d

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Moottorin lämpöanturit?
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6022
        • Sipoo

        #4
        Originally posted by Pikkuvelii View Post
        Sulla on tässä niin perhanasti muuttujia ja vähän epäilyttävä paketti. Lähinnä se että on tollanen yleismallinnkartat ecussa... Bensapaineet kuulostaa kovalta. Ite kokeilisin vakio eculla ja suuttimilla ja bensalla saada eka toimimaan ja sitten noi isommat suuttimet ja "säädetty" ecu. Onko sulla laajakaista lambdaa?

        Kartat on kyllä käsittääkseni modattu E85 säädön yhteydessä. Toki säätö tehtiin toiseen samalla iskutilavuudella olevaan moottoriin, jossa oli vakio nokat ja paremmin virtaava kansi.. Sama softa/ecu/suuttimet toimi edellisessä moottorissa vakio nokilla täysin moitteetta. Laajakaista-lambdaa ei ole ja eipä tuo Bosch siitä mitään tajua? :think

        98:iin vaihtaminen tietysti on yksi ratkaisu, mutta IMO kuulostaa vähän vaivalloisemmalta tempulta valutella 50 litraa etanolia ulos, kuin lämpöanturin uusiminen ja nokkien ajoittaminen nokkakortin mukaisesti.

        Mietin, että jos auto ei toimi E85:llä sille säädetyllä boxilla ja suuttimilla, niin miksi se toimisi vakio suuttimilla, ohjelmalla ja bensalla. Sen verran on tosiaan kokeiltu, että vakio ohjelmalla (toisella eculla), suuttimilla ja E85:llä käy ihan yhtä päin helvettiä..
        Last edited by kmn; 18-04-2016, 11:57.

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • Agua
          BTCF Member
          • Jan 2013
          • 310
          • Kainuu/Oulu

          #5
          Originally posted by kmn View Post
          Kartat on kyllä käsittääkseni modattu E85 säädön yhteydessä. Toki säätö tehtiin toiseen samalla iskutilavuudella olevaan moottoriin, jossa oli vakio nokat ja paremmin virtaava kansi.. Sama softa/ecu/suuttimet toimi edellisessä moottorissa vakio nokilla täysin moitteetta. Laajakaista-lambdaa ei ole ja eipä tuo Bosch siitä mitään tajua? :think

          98:iin vaihtaminen tietysti on yksi ratkaisu, mutta IMO kuulostaa vähän vaivalloisemmalta tempulta valutella 50 litraa etanolia ulos, kuin lämpöanturin uusiminen ja nokkien ajoittaminen nokkakortin mukaisesti.

          Mietin, että jos auto ei toimi E85:llä sille säädetyllä boxilla ja suuttimilla, niin miksi se toimisi vakio suuttimilla, ohjelmalla ja bensalla. Sen verran on tosiaan kokeiltu, että vakio ohjelmalla (toisella eculla), suuttimilla ja E85:llä käy ihan yhtä päin helvettiä..
          Ei ehkä se bosch sita ymmarra.. Mutta sina ymmarrat ja naat mita tapahtuu
          Now: E21 315 3.0l turbo
          Ex: E21 315 m50b25 turbo
          Ex: E30 316 turbo. Paloi..

          Comment

          • I-Ienkka
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2012
            • 275
            • kokkola

            #6
            Käsitinkö nyt oikein että sulla on nokat ajotettu 2mm väärin ja moottorinohjaus on säädetty toiselle kokoonpanolle (nokat+kansi)? Ja kaiken tuon jälkeen ihmettelet vielä että miks ei toimi kunnolla?
            Alottaisin nyt ainaki ajottamalla nokat oikein ja sitte säätämällä sen ohjauksen tuolle kokoonpanolle.

            Comment

            • hirvonen
              BTCF Member
              • Nov 2011
              • 251
              • hämeenlinna

              #7
              Tuota moottoria ohjasi ennen tatech.. nokkia hierotttiin jarrussa ja noilla säädöillä se veti parhaiten..

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by hirvonen View Post
                Tuota moottoria ohjasi ennen tatech.. nokkia hierotttiin jarrussa ja noilla säädöillä se veti parhaiten..
                No just.

                Ei varmaan noin ajoitetuilla kireillä nokilla ollut tyhjäkäynti ihan vakioennakoilla/säädöillä.

                Näiden tietojen perusteella en kyllä usko että saa vakioboksilla käymään tyhjää, vaikka mitä tekisi. Tai no, toki orkkisnokat vaihtamalla ja ajoittamalla ne vakiolukemiin.


                Hommaa vaikka alkuun jokin kdfi pnp tai vastaava jos halvalla pitää päästä. :think
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  #9
                  Kuten eilen illalla raavin tuonne projekti-triidiin, niin alan olla vakuuttunut, että tota nykyistä paremmin tuota ei toimimaan Boschilla saa. Ainakaan säätämättä. Kyse ei ole siis siitä, että kävisi vähän huonosti, vaan siis ei käy kaikilla. Tässä nyt on ollut vähän kaikenlaista ongelmaa tämän kanssa...

                  Itse moottorissa ja sen komponenteissa näyttää olevan kaikki täysin kunnossa, eikä mitään varsinaista vikaa/syytä paskalle tyhjäkäynnille ja alakierrosten putputukselle löydy.

                  Ja kyllä, KDFI + Innovate/PLX :think

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11079
                    • Oulu

                    #10
                    Suosiolla plx

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • MH motorsport
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 2301
                      • Turku

                      #11
                      Plx ja se on futurezilla vielä tarjouksessakin. (pahoittelut mainonnasta)
                      Ja kdfi saa itsellä kylmät väreet. Oot nyt tapellut varmaan tarpeeksi niin kannattaa moottorinohjauspurkkiin panostaa jos haluaa huoletonta ajamista eikä moottorituhoja ja hinaus reissuja...
                      Autopalvelu MH-motor
                      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                      Maxxecu myynti ja asennus
                      www.mh-motor.fi
                      0503218217
                      Kulkineet:
                      E6 2000 touring
                      E6 2002 touring
                      E30 318is ///Mtechnic 2
                      E34 ///M5 nürburgring
                      E34 S62b50 turbo dct
                      E39 523i ///Msport
                      F30 320d

                      Comment

                      • Matuh
                        BTCF Member
                        • Apr 2013
                        • 3702
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Suosiolla plx
                        Pakko kompata vaikka mulla innovate omassa onkin.... ei voi minkään

                        Ja jos nyt lähet sitä säädettävää ohjainta kokeilemaan niin noista Link, kyllä se KDFI toimii kans en sitä kiellä.
                        E36 328i M50B30 turbo
                        Skoda vRS
                        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #13
                          Mulle tuli sellanen bon voyage-fiilis, että mä oon sanonu tosta säätämisestä ennekin...
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6022
                            • Sipoo

                            #14
                            Originally posted by Pikkuvelii View Post
                            Plx ja se on futurezilla vielä tarjouksessakin. (pahoittelut mainonnasta). Ja kdfi saa itsellä kylmät väreet. Oot nyt tapellut varmaan tarpeeksi niin kannattaa moottorinohjauspurkkiin panostaa jos haluaa huoletonta ajamista eikä moottorituhoja ja hinaus reissuja...
                            Joo, huomasin kyllä Futurez:n tarjouksen ja sieltä se varmaan tulee tilattua..

                            Tosta KDFI:sta on kuultu vähän hyvää ja pahaa ja kyllä se taitaa olla meikäläisen lompakon kannalta paras vaihtoehto tähän kohtaan. On kuitenkin näyttöä siitä, että KDFI on pelannut vallan mainiosti monessakin vehkeessä tällä foorumilla.

                            Jos nyt olis taas ylimääräinen 1500e heittää tosta vaan, niin vois sen Linkin laittaa.

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Mulle tuli sellanen bon voyage-fiilis, että mä oon sanonu tosta säätämisestä ennekin...
                            Ai että "MITÄSMÄÄSANOIN?!!" Kyllä mun mielestä on menty oikeassa järjestyksessä tässä silti ja eliminoitu kaikki vianaiheuttajat pois, ennenkuin aletaan ostelemaan uusia boxeja tai penkki-aikoja sopimaan.

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              #15
                              Originally posted by kmn View Post

                              Ai että "MITÄSMÄÄSANOIN?!!" Kyllä mun mielestä on menty oikeassa järjestyksessä tässä silti ja eliminoitu kaikki vianaiheuttajat pois, ennenkuin aletaan ostelemaan uusia boxeja tai penkki-aikoja sopimaan.
                              Aina tietysti kannattaa eliminoida pois ne vianaiheuttajat jotka on "selvimpiä". Nyt vaan oli niin että moottorin kokoonpano oli muuttunut huomattavasti siitä mihin se alkuperäinen ECU oli säädetty ja siinä vaiheessa pitäisi tehdä kartoille jotain eikä etsiä vikaa sieltä missä sitä ei ole.

                              Hommaa se laajakaistalambda, siitä on apua vaikkei kytke sitä edes ECUun. Näkee missä suunnassa seokset seilaa ja silloin pääsee jyvälle onko edes mahdollisuutta moottorin oikeanlaiseen toimintaan.

                              En väittele asiasta enempää, totean vain että jokaisen on näköjään oppirahansa maksettava.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎