Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 vanoksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #16
    Originally posted by JanisHell View Post
    Juuh mulla kuuluu justiinsa vaimeasti sisälle vasta kun ajan pintakaasulla, taikka moottorijarrutuksella. Sitten kun painaa reippaamin kaasua elikkä enemmän rasitusta moottoriin niin ei kuulu yhtään mitään ylimääräisiä ääniä.

    Remppasitko tota vanosta ollenkaan vai menikö autovaihtoon?
    Kannattaa kokeilla pellin alta, itsekin havahduin vasta kun mittasin duunissa päästöjä ja vääntelin kaasuvipua käsin, meinasin saada sydänkohtauksen kun kuulin sen rallatuksen..

    Kyllä se remonttiin meni (tämä samainen härveli mikä nytkin on alla), vaihtovanos laakkoselta ja nyt pelaa hyvin. Rännäri teki vaihtotyön, nyt en muista paljonko se maksoi, mutta vanoksesta maksoin 380€. Elämä on.

    Jälkikäteen olisin ehkä ensin saattanut lähteä kokeilemaan tosiaan noiden lautasjousien asennusta, TISistä löytyy huoltotiedotekin asiasta.
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • JanisHell
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 410

      #17
      Originally posted by eeki View Post
      Kannattaa kokeilla pellin alta, itsekin havahduin vasta kun mittasin duunissa päästöjä ja vääntelin kaasuvipua käsin, meinasin saada sydänkohtauksen kun kuulin sen rallatuksen..

      Kyllä se remonttiin meni (tämä samainen härveli mikä nytkin on alla), vaihtovanos laakkoselta ja nyt pelaa hyvin. Rännäri teki vaihtotyön, nyt en muista paljonko se maksoi, mutta vanoksesta maksoin 380€. Elämä on.

      Jälkikäteen olisin ehkä ensin saattanut lähteä kokeilemaan tosiaan noiden lautasjousien asennusta, TISistä löytyy huoltotiedotekin asiasta.
      Pellin alla olen myöskin kuunnellu noita ääniä, mutta siellä ei saa sitä moottorin vääntöä aikaseksi jolla sais sen äänen häviämään, noh pitää varmaan sitten tämä vanoskin jossain vaiheessa rempata. Harmittaa vaan kun jakopää on muutenkin kunnostettu vähän aikaa sitten. Olis sen vanoksen voinut vaihtaa jakopää rempanyhteydessäkin, Mutta asentaja väitti että vanos oli kunnossa silloin.
      Last edited by JanisHell; 26-09-2006, 20:32.
      325i -93 E36

      Comment

      • 1st
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 64
        • North-Karelia

        #18
        Onko tuo vanoksen ääntely vaarallista? minun autossa pitää tyhjäkäynnillä sellasta "rohinaa" mutta se tuntuu häviävän kun antaa kierrosta.

        Kestääkö se ajella vielä vai meneekö miten nopeasti hajalle kokonaan jos ääntelee jonkin verran?

        vähän OFF topiccia, mut kestääkö tuo m50 kone ajella miten paljon, jos huollot tehty aina aikanaan ? ihan mielenkiinnosta kyselen tuota...

        Comment

        • 1st
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 64
          • North-Karelia

          #19
          Originally posted by 1st View Post
          Onko tuo vanoksen ääntely vaarallista? minun autossa pitää tyhjäkäynnillä sellasta "rohinaa" mutta se tuntuu häviävän kun antaa kierrosta.

          Kestääkö se ajella vielä vai meneekö miten nopeasti hajalle kokonaan jos ääntelee jonkin verran?

          vähän OFF topiccia, mut kestääkö tuo m50 kone ajella miten paljon, jos huollot tehty aina aikanaan ? ihan mielenkiinnosta kyselen tuota...
          Vastausta kaipaisin asiantuntijoilta...

          Comment

          • Caikkone
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 95
            • Tornio

            #20
            Lainataan vanhaa juttua. Eli tästä vanoksen rallatuksesta on aina puhetta ja että on vähä niinku ominaisuus. Mutta kuinka kova muilla on se ääni. Itellä ko pellin alla kaasuttelee niin kuuluu kyllä pelottavan kova ääni jo. Varsinkin sillon jos esim. ruuvarilla tai puukepillä kuuntelee. Sisälle sitä ei kuitenkaan kuule. Ja ääni tulee varmasti vanoksesta tai "enkä" ketjun kiristimestä.

            Toinen kyssäri et kuinka tiukka ton ketsun kiristimen pitää olla? Venttiilikopan tiivisteen vaihdoin joku aika sitte ja ainakin sitä etummaista kiristintä jakso painaa ihan peukaloilla alaspäin. Onko OK? Ja motti on M50B25, auto e36 325 -94. Mittarissa alkaa oleen 250000 km. Kerrotaan ny vielä et moottorinpuhistus ainetta testattu ja uudet magnatec 5w-40 ölpät sisällä ja rallatus vaan jatkuu



            ex. e36 325iA Coupe -94

            Nyt.
            e46 330i Sedan -02
            e70 X5 xDRIVE 35d -10

            Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
            CAN-AM DS250 -06

            Comment

            • JanisHell
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 410

              #21
              Originally posted by JanisHell View Post
              Pellin alla olen myöskin kuunnellu noita ääniä, mutta siellä ei saa sitä moottorin vääntöä aikaseksi jolla sais sen äänen häviämään, noh pitää varmaan sitten tämä vanoskin jossain vaiheessa rempata. Harmittaa vaan kun jakopää on muutenkin kunnostettu vähän aikaa sitten. Olis sen vanoksen voinut vaihtaa jakopää rempanyhteydessäkin, Mutta asentaja väitti että vanos oli kunnossa silloin.
              Tähän mun vikaan auttoi, joku nokka-akselin suojapellin kiristys niin äänet katos.
              325i -93 E36

              Comment

              • Caikkone
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 95
                • Tornio

                #22
                Originally posted by JanisHell View Post
                Tähän mun vikaan auttoi, joku nokka-akselin suojapellin kiristys niin äänet katos.
                Tarkotakko tuota kuvan osaa no.1. Mulla se oli ihan jämysti kiinni.

                http://www.realoem.com/bmw/showparts...07&hg=11&fg=15



                ex. e36 325iA Coupe -94

                Nyt.
                e46 330i Sedan -02
                e70 X5 xDRIVE 35d -10

                Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
                CAN-AM DS250 -06

                Comment

                • Sturmovik
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 360
                  • häme

                  #23
                  Omassa autossa M50b25, kylmänä erittäin nätisti eikä mitään ihmeempiä ääniä kuulu, mutta kun kone lämpiää nii johan alkaa jakopäästä kuulua melkoista kolinaa.

                  Ainakin omastani mielestä sen saa paikallistettua juurikin tohon Vanos mötikän kohdalle. Mitähän toi vanoksen ja jakoketjun vaihto maksais??

                  Comment

                  • saulih
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 208
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Sturmovik View Post
                    Omassa autossa M50b25, kylmänä erittäin nätisti eikä mitään ihmeempiä ääniä kuulu, mutta kun kone lämpiää nii johan alkaa jakopäästä kuulua melkoista kolinaa.

                    Ainakin omastani mielestä sen saa paikallistettua juurikin tohon Vanos mötikän kohdalle. Mitähän toi vanoksen ja jakoketjun vaihto maksais??
                    Tuo on juuri se Vanoksen peruskolina. Kylmänä ei mitään, mutta lämpimänä muuttuu diiseliksi. Schmiedmannilla vanospaketti maksaa 460 + toim.kulut. Vanha palikka läheteään samassa paketissa takaisin kauppaan.

                    Jos kolkotus ei haittaa, niin eihän sitä pakko ole vaihtaa. Jos systeemi lopettaa toimintansa, niin luulisi koneen puutuvan joko ylä- tai alakierroksilla. Eikä se hajotessaan kai mitään riko, kuten esim jakoketju. Vai?

                    Comment

                    • Caikkone
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 95
                      • Tornio

                      #25
                      Originally posted by saulih View Post
                      Tuo on juuri se Vanoksen peruskolina. Kylmänä ei mitään, mutta lämpimänä muuttuu diiseliksi. Schmiedmannilla vanospaketti maksaa 460 + toim.kulut. Vanha palikka läheteään samassa paketissa takaisin kauppaan.

                      Jos kolkotus ei haittaa, niin eihän sitä pakko ole vaihtaa. Jos systeemi lopettaa toimintansa, niin luulisi koneen puutuvan joko ylä- tai alakierroksilla. Eikä se hajotessaan kai mitään riko, kuten esim jakoketju. Vai?
                      Just kävin vikakoodit lukeen ja mitään vikaa ei ilmoittanut. Ja varsinainen "BMW asentaja" oli tietenkin sairaslomalla joten kauheesti tietämystä ei ollut nyt paikalla. Mutta kuunneltiin semmosella kuuntelulaitteella niin siitä vanoksestahan se ääni tulee.

                      Ja sinne varmaan riittää ko vaihtas sen yhen prikan joka makso alta 9€. Ja koko vanos paska 440€, eli miks alkaa mistään saksasta tilaileen. Ja rallatus häiritsee ainaki meikäläistä, eli remppaan ryhdytään. Mutta vasta ensvuoden puolella. Samalla varmaan menee vaihtoon se etummainen ketjunkiristin. Toivotaan et palikat kestää siihen asti



                      ex. e36 325iA Coupe -94

                      Nyt.
                      e46 330i Sedan -02
                      e70 X5 xDRIVE 35d -10

                      Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
                      CAN-AM DS250 -06

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #26
                        Originally posted by Caikkone View Post

                        Ja sinne varmaan riittää ko vaihtas sen yhen prikan joka makso alta 9€. Ja koko vanos paska 440€, eli miks alkaa mistään saksasta tilaileen.)
                        Meinaatko, että koko Vanos on vain yksi prikka ja muita kuluvia osia siellä ei ole?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Caikkone
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 95
                          • Tornio

                          #27
                          Originally posted by alspe View Post
                          Meinaatko, että koko Vanos on vain yksi prikka ja muita kuluvia osia siellä ei ole?
                          Joo en meinaa. Toi oli lähinnä viittaus et mistä se ääni tulee/johtuu, TIS:n ohje:

                          http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1111608494

                          Toki ko tuota alkaa ruuvaan niin kaikki kuluvat osat vaihtoon tietty.



                          ex. e36 325iA Coupe -94

                          Nyt.
                          e46 330i Sedan -02
                          e70 X5 xDRIVE 35d -10

                          Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
                          CAN-AM DS250 -06

                          Comment

                          • Sturmovik
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 360
                            • häme

                            #28
                            Eikös tossa TIS:ssä lue just että toi prikkajuttu poistais, ehkä, sen äänen joka esiintyy kylmänä?

                            Comment

                            • eeki
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 1966
                              • HKI

                              #29
                              Originally posted by saulih View Post
                              Tuo on juuri se Vanoksen peruskolina. Kylmänä ei mitään, mutta lämpimänä muuttuu diiseliksi. Schmiedmannilla vanospaketti maksaa 460 + toim.kulut. Vanha palikka läheteään samassa paketissa takaisin kauppaan.
                              Heh, merkkiliikkeessä (Espoon Laakkonen) sama paketti 400€ + 54€ pantti jonka saa takaisin tuodessaan vanhan palikan pois.

                              Tuo prikkajuttu on kyllä mielenkiintoinen vaikkei se nyt enää meikäläistä auttaisi, joku voisi kokeilla auttaako se oikeasti.
                              Ducati 998 -02 //

                              Comment

                              • BMWFW24
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 273
                                • Jämsä

                                #30
                                Originally posted by alspe View Post
                                Meinaatko, että koko Vanos on vain yksi prikka ja muita kuluvia osia siellä ei ole?
                                Itse asiassa tuo säätöyksikkö on aika yksinkertainen rakenteeltaan

                                ex. 316i e36 1991
                                ex. 318iS Coupe e36 1992
                                ex. 528iA Touring e39 1997
                                ex 316i e30 1990, vaimon
                                ex. X5 4.4i e53 2001
                                ex 316 e46 2003, vaimon
                                525iX e60 2008
                                Z4 e85 2003, vaimon​

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎