Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 vanoksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arsca77
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 141
    • Nokia

    M50B25 vanoksesta

    Eli täällä on ollut juttua kun vanos alkaa rallattamaan yleensä reilut 200tkm ajetuissa autoissa. Selvitin asiaa koska itellä rallattaa myös.Se ei ole millään tavalla haitaksi mutta saisi se käydä ilman rallatustakin. Koko uusi vanos systeemi maksaa metro-autossa 474eur. KL-varaosassa oli muutaman kympin edullisempi. Mutta erikseen ei saa osia ainakaan kyseisten liikkeiden kautta ja sen rallatuksen aiheuttaa sellaiset "säätölevyt" tai "prikat" jotka tulee ohessa olevan kuvan neliskulmaisella ympyrällä ympyröidyn "klöntin" sisään. Se klöntti on ruuveilla kiinni ja joskus aiemmin on saanut erikseen sinne ne säätölevyt vaan ei enää. Aikoinaan kuulemma jo takuuaikana ensimmäiset vanokset alkaneet rallattamaan. Joten onko kellään tietoa mistä esim ulkomailta tai jostain saisi ne "säätölevyt"?? olen sitä mieltä että ei paskan häävi keksintö koko vanos. käytännössä ei mitään eroa oli vanos tai ei paitsi ilman vanosta oleva käy nätimmin.
    Last edited by arsca77; 12-03-2008, 22:32.
    735ia E23 -85
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    #2
    ainakin viime kesänä sai vielä säätölevyjä Turun Metroautosta eivätkä olleet edes pahan hintaisia...

    Comment

    • arsca77
      Bimmer Rookie
      • Feb 2004
      • 141
      • Nokia

      #3
      ok.täytyypä kysäistä turun suunnalta. muitakin ajatuksia otetaan vastaan.
      735ia E23 -85

      Comment

      • bman
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 222
        • Mikkeli

        #4
        Tässä kuvassa on tuo korjaussarja joka ehkä saattaa poistaa vanossin kolkattamisen. Kyseinen sarja on hommattu laakkoselta ja hintaa oli 40e, oikeassa yläkulmassa on jousilaattalevy ja alempana 2mm paksu suora levy sekä uudet ruuvit. Niin ja että poistaako kolkattamisen vai ei, tästähän on monenlaista juttua että kolkattaa kylmänä tai että lämpimänä jne,,laakkosella puhuivat että jos lämpimänä kolkattaa niin olisi aika varmana itse vanos yksikkö kulunut ja että kylmänä kolkattamiseen auttaisi tämä korjaussarja, samantyylistä asiaa olen itsekkin saanut tietää muualta mutta aion nyt jossain vaiheessa silti kokeilla tätä korjaussarjaa vaikka minulla kolkattaakin tuo vanossai lämpimänä, mutta tuntuisi myös ääntävän noin 2000rpm kohdalla kylmällä koneella. Ja tuo jousilaattalevy sekä toinen levyhän tulevat tuon vanos yksikön taakse, jonnekkin sinne suurinpiirtein, en nyt jaksa taas katella sen kummemmin kuvista jne, eli eivät vanos yksikön sisään Muunlaisista säätölevyistä en itse ainakaan ole kuullut.

        Niin ja tätä kun alkaa itse laittelemaan niin tarvitsee muutamia erikoistyökaluja, kuten nokka-akseleiden lukitsemistyökalun, ketjunkiristimen tilalle tulevan erikoisruuvin jolla jollaintavoin liikutellaan kiristintä tjsp. sekä kampiakselin lukitustapin. Jos joku meinaa myös alkaa kyseiseen hommaan niin itselläni olisi toinen nokka-akseleiden lukitustyökalu joutilaana pientä korvausta vastaan.
        Last edited by bman; 30-04-2006, 21:37.

        Comment

        • visa e36
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 753
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by bman
          Niin ja tätä kun alkaa itse laittelemaan niin tarvitsee muutamia erikoistyökaluja, kuten nokka-akseleiden lukitsemistyökalun, ketjunkiristimen tilalle tulevan erikoisruuvin jolla jollaintavoin liikutellaan kiristintä tjsp. sekä kampiakselin lukitustapin. Jos joku meinaa myös alkaa kyseiseen hommaan niin itselläni olisi toinen nokka-akseleiden lukitustyökalu joutilaana pientä korvausta vastaan.
          Mielestäni tuota erikoisruuvia ei tarvitse ollenkaan ,koska sehän kiristää vain ensiöjakoketjua ja taas kun tässä toimenpiteessä tarvitsee irroittaa vain toisiojakoketju. Toisiojakoketjun kiristimen pystyy lukita vaikka jekkulangalla. Nokkakakseleiden lukituslevy taas on hyvä olla paikallaan... helpottaa nokkapyörien avausta kummasti. Kampiakselin lukitustappi on helppo tehdä esim. 12mm halkasijalla oleva pultti noin 100mm pitkä jonka pistää vaikka porakoneeseen kiinni (jos ei sorvia omista) ja eiku pyrimään n.70-80 mm kohdalta viilaa sentin pituudelta 8mm halkaisijaksi ja loput voikin sahata pois.
          Last edited by visa e36; 26-04-2005, 23:37.
          Nykyiset
          -63 Pontiac Catalina convertible
          -05 E53 X5 3.0d

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            Niin, en sitten tiedä mutta näin neuvoo korjausopas että tarvitsee sellaisen tapin siihen kiristimen paikalle ja myös mitä netistä löytyy juttuja joissa purkaavat/kasaavat vanossin niin sama juttu. Itse en täysin varmaksi tiedä koska en ole purkanut ja kokeillut.

            Comment

            • arsca77
              Bimmer Rookie
              • Feb 2004
              • 141
              • Nokia

              #7
              Noniin. Eli kas kummaa..turun metroautosta saa osaa kuin osaa mokomaan vanokseen vaan ei tampereen metroautosta. Tekisi mieli sanoa muutama valittu sana sinne tampereen metroautoon...ne väitti ettei osia saa erikseen vaan koitti kaupitella koko vanosta uutta. No osien hintaa en saanut vielä selville koska myyjä oli sulkenut koneensa kun oli lähössä mutta muutaman kympin luokkaa. Tosiaan löysin netistä kuvan jossa kyseinen osa näkyy. Homma on tosiaan aika hankala tee-se itse miehelle kun tarttis niitä erikoistyökaluja. Ohessa kuva.
              Last edited by arsca77; 12-03-2008, 22:32.
              735ia E23 -85

              Comment

              • visa e36
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 753
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by arsca77
                Homma on tosiaan aika hankala tee-se itse miehelle kun tarttis niitä erikoistyökaluja. Ohessa kuva.
                Usko nyt huviksesi että sitä ensiöjakoketjun kiristimen tilalle tulevaa erikoisruuvia et tarvitse. Tuossa kuvassa näkyykin toi toisiojakoketjun kiristin mikä on lukittu jollain rautalangalla. Itselläni on tällähetkellä omasta vanos-moottorista kansi irti ja totesin että sillä erikoisruuvilla ei tee hevon vittuakaan. Vanoksen purkaminen on aika simppeli homma vaikka se siitä kirjasta lukemalla tuntuukin monimutkaiselta jutulta. Nokkapyörien irroitukseen muuten tarvitset e-10 kokoa olevan torx-hylsyn ettei tule yllärinä sitten kun teet sitä remppaa. Tsemppiä vaan irroitukseen ni kyllä se siitä.
                Nykyiset
                -63 Pontiac Catalina convertible
                -05 E53 X5 3.0d

                Comment

                • arsca77
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 141
                  • Nokia

                  #9
                  tässä netistä bongattua tietoa siitä ensiöjakoketjun erikoistyökalun käytöstä...mutta toi lontoon kieli on senverran heikkoa että en tiedä mikä tossa on pointti. tensioner tool on se erikoistyökalu sen tiedän ja toi damage to your engine ei kuulosta ainakaan hyvältä.

                  Remove your tensioner tool, and replace it with the real tensioner. Make sure that the slot in the end of the tensioner is correctly aligned with the ramp on the inside of the engine. If you make this mistake, it will cause the chain to rattle fiercely and may cause damage to your engine.
                  Last edited by arsca77; 12-03-2008, 22:32.
                  735ia E23 -85

                  Comment

                  • toni78
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 285
                    • Nousiainen

                    #10
                    ootko varma ettet oo netistä kattonut mitään juttua missä olis koko jakopään purkaminen ja kasaus tai jopa kannen irroitus ja asennus... pelkässä vanoksen huollossa ei tosiaan tarvitse mitään erikoistyökaluja, nokkien lukitseminen helpottaa tietysti hommaa mutta viivoittimellakin saa oikeaan asentoon

                    Comment

                    • ktk
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2003
                      • 61
                      • kiuruvesi

                      #11
                      Vanos

                      Meneppäs vielä uudestaan sinne varaosatiskille ja ota näytölle sellainen kuva jossa näkyy nokka-akselien ketju ja ketjupyörät:johan näkyy osia joita voi tilata erikseen!!!

                      Comment

                      • arsca77
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2004
                        • 141
                        • Nokia

                        #12
                        juu eli siellä metroautossa väitettiin että ne säätölevyt tulee sen ympyröimäni osan sisään vaan nythän on selvinnyt että ne ei sinne tule. Mutta jokatapauksessa ne tarvittavat osat on saatavilla. Olen katsellut suomenkielistä korjausopasta jossa on vanoksen irroitus ja takaisinlaitto kuvien kera. Siinä käytetään niitä erikoistyökaluja vaan ei selviä sen ensiöketjunkiristimen erikoistyökalun merkitystä. Tässä linkki josta olen myös latsellut..ja huom siellä on kohta jossa lukee : NOTE: From this point on, these are the instructions that you will want to look at if you are simply replacing the Vanos unit. eli juuri vanoksen asennuksessa kyseisiä hiluvitkuttimia on käytetty.

                        735ia E23 -85

                        Comment

                        • JanisHell
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 410

                          #13
                          Itselläni on tällänen 325i vm93 vanos auto.

                          Minullakin pitää justiinsa tässä venttiilikopasta moottorin edessä pientä resonanssi rohinaa, noin 2000-2500rpm välissä ja sitten katoaa kierosten noustessa taikka laskiessa. Moottorini on rempattu täysin jakopään puolesta vajaa vuosi sitten ja ennen remppaa tämä vanos piti rohinaa jo tyhjäkäynnillä, nytten rempan jälkeen se resonansi rohina kuuluu vain enään tällä 2000-2500rpm alueella. Sekin on mielenkiintoista myöskin kun autossa on vetopäällä niin tätä rohinaa ei kuulu, mutta jos veto on pois päältä niin rohina kuluu noilla kieroksilla. Mikäköhän osa tälläisen resonansi rohinan voisi luoda?

                          Pitääkö bemukkanne tälläistä ääntä oleskaan? Olisin kiitollinen jos joku voisi vihjaista oman M50B25 jakopään sivuäänistä.

                          Minulla on viellä takuuta tässä moottorissa jäljellä enään about 1kk BMW osien ja asennus työnpuolesta, mutta en tiedä pystyykö tälle resonoinille mitää tekemään ja kannattaako edes yrittää. Koska saa taas purkaa autoo aika kivasti pikku äänien takia ja pajakin tykkää varmaan kun tullaan pienistä kitisemään
                          Last edited by JanisHell; 26-09-2006, 20:01.
                          325i -93 E36

                          Comment

                          • eeki
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 1966
                            • HKI

                            #14
                            Rikkinäinen vanos piti noilla kierroksilla ainakin mulla aivan helvetinmoista meteliä, joka sisään tosin kuului aika vaimeasti. Muistaakseni kuului vedosta riippumatta.
                            Ducati 998 -02 //

                            Comment

                            • JanisHell
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 410

                              #15
                              Originally posted by eeki View Post
                              Rikkinäinen vanos piti noilla kierroksilla ainakin mulla aivan helvetinmoista meteliä, joka sisään tosin kuului aika vaimeasti. Muistaakseni kuului vedosta riippumatta.
                              Juuh mulla kuuluu justiinsa vaimeasti sisälle vasta kun ajan pintakaasulla, taikka moottorijarrutuksella. Sitten kun painaa reippaamin kaasua elikkä enemmän rasitusta moottoriin, niin ei kuulu yhtään mitään ylimääräisiä ääniä.

                              Remppasitko tota vanosta ollenkaan vai menikö autovaihtoon, jos remppasit mitäs osia vaihdoit?
                              Last edited by JanisHell; 26-09-2006, 20:11.
                              325i -93 E36

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎