Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B36 ja öljynpaineen merkkivalo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kanadanmajava
    Newbiemmer
    • Feb 2016
    • 11
    • Espoo

    #16
    No, täytynee nuo pultit hankkia myös. ARP:n pultit ovat ainakin uudelleenkäytettäviä, joten ehkä pyydystän jostain sellaiset. Jostain kumman syystä niitä on heikosti kaupan, eivätkä ARP:n sivutkaan moista mainosta, vaikka S14:n setti on tarjolla.

    VAC Motorsports mainostaa jotain omia pinnoitettuja kk-laakereita. Väittävät tosi hyviksi, eivätkä ne ole oleellisesti kalliimpia kuin vakiot. Näkemyksiä moisista?

    Askartelin tänään sovittimen öljynpainemittarille, mutten ehtinyt vielä sitä asentamaan. Ehkä huomenna selviää, tuleeko sieltä yhtään painetta.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #17
      Kaikki mikä tulee Amerikasta ja on tarkoitettu S-moottoreihin on paskaa.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by jannmann View Post
        Kaikki mikä tulee Amerikasta ja on tarkoitettu S-moottoreihin on paskaa.
        Onko näin? Kovasti jenkit hehkuttaa niitä.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by kanadanmajava View Post
          VAC Motorsports mainostaa jotain omia pinnoitettuja kk-laakereita. Väittävät tosi hyviksi, eivätkä ne ole oleellisesti kalliimpia kuin vakiot. Näkemyksiä moisista?
          Asennat sellaiset, mittaat laakerivälyksen vaikka plastigaugella ja se ei olekkaan kohdallaan. Mitä teet silloin?
          Alkuperäisenä lienee (tais luulis ainakin) saatavana sinisellä ja punasella täplällä olevia liuskoja joilla saa tarpeen mukaan passattua välyksen kohalleen.
          Mä en moottoreista ymmärrä kauheesti, mulle ei oo kukaan koskaan selittäny tyhjentävästi miksi liuskoissa on oltava joku hipopinnoite. Niitten nyt ei ole tarkoitus koskettaa kaulaan ikinä.

          Sä oot nyt ostelemassa alakertaan eksoottisia tuningpalikoita ilmeisesti tietämättä onko siinä koneessa ees mitään muuta vikaa kuin liian vähänen öljymäärä ja/tai viallinen öljynpaineanturi. Mittaa se rasvan paine uuden öljynsuodattimen kanssa.
          Last edited by petrolhead; 15-05-2016, 14:09.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Onko näin? Kovasti jenkit hehkuttaa niitä.
            Kauppa kansaa..
            S14 power foorumilla ihan riittävästi nähnyt tuskaa noiden ameriikan poikien korulauseiden takia.
            Materiaalit ei ole luvattuja yms. Jousivakiot venajousissa yms päin metsää.

            Miten uskottava on sellainen myyjä joka ilmoittaa ihan hatusta vedettyjä tehoja omiin viri moottoreihinsa..

            Jos oikeasti haluaa paremmin kierroksia kestävät laakerit, BMW motorsportilta löytyy.
            Last edited by jannmann; 15-05-2016, 14:25.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • peeämwee
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1822
              • I sink hell

              #21
              Eihän nämä hätkähdä sitä että öljyä on juuri alarajan yli. Kone käyntiin ja lämmittelyksi kiekat rajoittajalle. Sitten vaan polkemaan.
              Käyttis 2022 330e xDrive M sport
              Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
              A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
              http://velkakello.fi/

              Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

              Comment

              • Roito
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2009
                • 3921
                • Tavastila/Kotka

                #22
                S38 suorastaan rakastaa kylmänä kenkimistä.. sarkasmitutkassa vähän viisari värähti.
                BMW E70 X5 käyttismöhkö
                MB W639 Kummisetä

                Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Roito View Post
                  S38 suorastaan rakastaa kylmänä kenkimistä.. sarkasmitutkassa vähän viisari värähti.
                  Ei varmaan ole sen suhteen sen erikoisempi kuin muutkaan moottorit, mutta jos öljynä on jotain 15W-50 tavaraa niin se ei kunnolla kierrä ennen lämpiämistään eli veivinlaakerit on hyvin helppo polttaa kierrättämällä rajoittajalle kylmänä. Käyttöautoon tai vastaavaan kannattaa pistää notkeat öljyt kun ehkä niitä kierroksia tulee kylmänäkin joskus annettua....

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Asennat sellaiset, mittaat laakerivälyksen vaikka plastigaugella ja se ei olekkaan kohdallaan. Mitä teet silloin?
                    Alkuperäisenä lienee (tais luulis ainakin) saatavana sinisellä ja punasella täplällä olevia liuskoja joilla saa tarpeen mukaan passattua välyksen kohalleen.
                    Mä en moottoreista ymmärrä kauheesti, mulle ei oo kukaan koskaan selittäny tyhjentävästi miksi liuskoissa on oltava joku hipopinnoite. Niitten nyt ei ole tarkoitus koskettaa kaulaan ikinä.
                    Japsit ja BMW hifistelee laakerivälykset joidenkin tuhannesosamillien tarkkuudella, nuorena poikana koitin jotain konetta kanssa ährätä samoin kasaan niin sentään kokeneempi moottorinrakentaja osas valistaa että täysin turhaa hommaa. Stanu välys on jotain 0,03 mm ja ongelmia laakerivälyksestä tulee varmaan jossain 0,5mm luokassa - jos silloinkaan.

                    Ja ne pinnoitteet laakerissa on virikoneissa paikallaan, jos vaikka nostetaan maksimikierroksia niin se kolme satkua laakerivälystä ei enää riitä ja laakeri hinkkaa kaulaan metalli metallia vasten kunnes laakerivälys on riittävä ja tuossa vaiheessa on erityisen tärkeää että laakeri muotoutuu nätisti eikä sula kammenkaulalle. Toki jos tiedetään sopiva suurempi laakerivälys kasvaneille kuormille niin sitä kannattaa käyttää heti konetta rakentaessa....

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Japsit ja BMW hifistelee laakerivälykset joidenkin tuhannesosamillien tarkkuudella, nuorena poikana koitin jotain konetta kanssa ährätä samoin kasaan niin sentään kokeneempi moottorinrakentaja osas valistaa että täysin turhaa hommaa. Stanu välys on jotain 0,03 mm ja ongelmia laakerivälyksestä tulee varmaan jossain 0,5mm luokassa - jos silloinkaan.

                      Ja ne pinnoitteet laakerissa on virikoneissa paikallaan, jos vaikka nostetaan maksimikierroksia niin se kolme satkua laakerivälystä ei enää riitä ja laakeri hinkkaa kaulaan metalli metallia vasten kunnes laakerivälys on riittävä ja tuossa vaiheessa on erityisen tärkeää että laakeri muotoutuu nätisti eikä sula kammenkaulalle. Toki jos tiedetään sopiva suurempi laakerivälys kasvaneille kuormille niin sitä kannattaa käyttää heti konetta rakentaessa....
                      Me pyöritetään S14 konetta. 0,07- 0,08 välyksellä. Sama välys käy myös s38 koneeseen. Toki sillon ei ajella 0w öljyillä. Kone pyörii esim. Affella 7700rpm keskiarvo kierroksilla ja laakerit on talven huollossa aina kuin uudet. Toki MS- laakerit.
                      Itse en kasaisi näitä vanhan kansan s-koneita 0,03 välyksellä edes katuajoon. Vaan tähtäisin sinne 0,05 luokkaan.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • kanadanmajava
                        Newbiemmer
                        • Feb 2016
                        • 11
                        • Espoo

                        #26
                        Maanantaina sain painemittarin (halpa mekaaninen, Motonetista) paikoilleen. Olin siis askarrellut öljynsuodatinpurkin kannelle uuden pultin, jonka yhteydessä on paikka painemittarille. Pyörittelin moottoria ensin startilla, kunnes purkki oli täynnä. Sitten kiristin mittarin liittimen ja pyörittelin startilla lisää. Jonkin verran painetta alkoi mittarissa näkymään.

                        Pistin sitten moottorinohjauksen releet takaisin, ja täräytin moottorin käyntiin. Paine nousi samantien ja kiipesi lopulta lähelle mittarini ylärajaa, ja tasoittui 5 bar tienoille. Siirsin autoa pihallani, ja tässä vaiheessa öljynpaineen merkkivalo syttyi jälleen. Painemittari näytti edelleen korkeaa painetta ja öljykorkin kautta näkyi, että yläkerrassa loiskui mukavasti öljyä.

                        Eli painekytkin on ilmeisestikin rikki niin, että se aukeaa normaalisti pienellä paineella, mutta menee korkeammalla paineella uudestaan kiinni. Vikani taisikin olla varsin helppo, ja olin vain aika pessimistinen.
                        Last edited by kanadanmajava; 18-05-2016, 12:34.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎