Announcement

Collapse
No announcement yet.

m10b18 puristuksien tiputtaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ari.kivinen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 51
    • Kylmäkoski

    m10b18 puristuksien tiputtaminen?

    Onkos arvon raadilla kokemusta kyseisestä koneesta? Lähtöisin vm.85 318, pierburgin kaasarivehkeestä.
    Eli tarkoituksena olisi laittaa tässä budjetin salliessa puhallin moisen koneen kylkeen ja puristuksia siis pitäisi saada alas.
    Ainakaan alkuperäisistä männistä ei ole vara ottaa siivua pois, kuuleman mukaan lahoaa muutenkin herkästi. Eli toinen vaihtoehto olisi sitten palotilan avartaminen kannesta käsin, kysymyksenä vain että paljonkos "pattia" uskaltaa ottaa?
    Jos kenelläkään ei kokemusta niin rikkinäinen kansi kelpaisi mielellään, taikka jos joku jaksaa tehdä porauksen patin läpi
    Tällä erää kone palasina niin olisi mahdollista vielä jotakin tehdä, varallisuutta uusiin mäntiin ei kuitenkaan löydy.
    Kiitokset ja kumarrukset etukäteen!

    -ari-
    -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-
  • superfast
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 567
    • Kurikka

    #2
    kysy vaikka tolta T3:lta 2.0 alakertaa siltä varmaan löytyis tasapää männillä oleva..
    E60 525 Msport
    E36 318ti compact

    Comment

    • vpernu
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 522
      • Kouvola

      #3
      ite just laskin 1,8 ruiskust puristuksii eli otin männist pois 2mm..tosin on vissii eri männät ku kaasarikonees..palotiloist otin 6cc tavaraa pois..palotilat taitaa olla saman kokoset ja muotoset ruiskun ja kaasarin kannes

      Comment

      • ari.kivinen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 51
        • Kylmäkoski

        #4
        tuohon koneeseen tehty hetki sitten täys remontti niin en lähtisi alakertaa vaihtamaan, tuskin kuitenkaan mistään enää löytää vakioporauksella 2.0 alakertaa. budjettikin on hyvin tiukoilla.

        todennäköistä että männätkin ovat samat kaasari ja ruiskukoneessa, jotain puolet männän laen halkaisijasta möykkyä.. mikähän mahtaa olla kannessa lakivahvuus sen patin kohdalla, paljonko uskaltaa siivua ottaa? tietysti voisi nuo männätkin ottaa vielä pöydälle ja sorviin, laelta ottaa se 1-2mm. porukka vaan tuntuu olevan asiasta sitä mieltä että lahoo jos lähtee siitä ottaan siivua.

        -ari-
        -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

        Comment

        • 69ville
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 375
          • kiiminki-casa-neidari

          #5
          Originally posted by ari.kivinen
          todennäköistä että männätkin ovat samat kaasari ja ruiskukoneessa, jotain puolet männän laen halkaisijasta möykkyä.. mikähän mahtaa olla kannessa lakivahvuus sen patin kohdalla, paljonko uskaltaa siivua ottaa? tietysti voisi nuo männätkin ottaa vielä pöydälle ja sorviin, laelta ottaa se 1-2mm. porukka vaan tuntuu olevan asiasta sitä mieltä että lahoo jos lähtee siitä ottaan siivua.

          -ari-
          jos en ihan väärin muista nii m-10 konetta on 5-6 eri männillä...
          ja mitä tuohon kanteen tulee nii ainaki ruiskun kannesta kestää tehdä palotiloista puolipallot eli kaikki patit pois.

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by 69ville
            jos en ihan väärin muista nii m-10 konetta on 5-6 eri männillä...
            ja mitä tuohon kanteen tulee nii ainaki ruiskun kannesta kestää tehdä palotiloista puolipallot eli kaikki patit pois.
            Pikaisella muistelemisella ruutupaperin kulmaan, sain M10-koneille ainakin 18-erilaista mäntää.

            Kyllä siitä männästä/patista uskaltaa siivun pois vetästä, kun ei nyt ihan hulluttelemaan ala, varsinkaan niiden ahtojen kanssa. Laihalla olevalla/nakuttavalla koneella on tuhottu monet sorvaamattomatkin männät. Jos kaikki on kohdallaan, niin kyllä ne kestää.
            Voihan tuota kanttakin toki muokata, ihan miten vaan haluaa tehdä.

            Edit: Meinas unohtua... Kaasarikoneessa on matalammat puristukset kuin ruuttavärkissä.
            Last edited by T3; 27-04-2005, 19:24.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • 69ville
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 375
              • kiiminki-casa-neidari

              #7
              Originally posted by T3
              Edit: Meinas unohtua... Kaasarikoneessa on matalammat puristukset kuin ruuttavärkissä.
              kaasari=9,5 ja ruuta=8,8? ainaki mun muistin mukaa...

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by 69ville
                kaasari=9,5 ja ruuta=8,8? ainaki mun muistin mukaa...

                316-1,8-kaasarimoottorin puristussuhde 9,5:1
                318i-ruiskumoottorin puristussuhde 10,0:1

                Tuollaiset arvot löytyi hätäisesti yhdestä alkuperäisestä käyttöohjekirjasta.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2558
                  • .

                  #9
                  Originally posted by T3
                  316-1,8-kaasarimoottorin puristussuhde 9,5:1
                  318i-ruiskumoottorin puristussuhde 10,0:1

                  Tuollaiset arvot löytyi hätäisesti yhdestä alkuperäisestä käyttöohjekirjasta.
                  L-Jetti ja saman ikäinen kaasari taitavat olla molemmat 9,5:1 puristuksilla.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by Freak
                    L-Jetti ja saman ikäinen kaasari taitavat olla molemmat 9,5:1 puristuksilla.
                    Koittakaa nyt uskoa jo, että 1,8-kaasarikoneen puristussuhde on 9,5:1 ja ruiskukoneen, oli se sitten K-Jet tai L-Jet, 10,0:1
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Jääkarhu
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 130
                      • Ylivieska

                      #11
                      Originally posted by T3
                      Koittakaa nyt uskoa jo, että 1,8-kaasarikoneen puristussuhde on 9,5:1 ja ruiskukoneen, oli se sitten K-Jet tai L-Jet, 10,0:1
                      En nyt aivan päätä lyö pantiksi, mutta k-jetissä on VARMASTI 10:1 puristukset,tämä siis on aivan varma. L-jetistä väittäisin että 9,5:1

                      Tarkistin mahlen mäntäluettelosta ja l-jettiä löytyi monellakin eri puristuksilla...8.8:1...9.5:1 mukana siis kaikenmaailman jenkki-katalysaattorimallit.

                      No kumminkin tämä suomeenkin tuotu l-jet moottori olisi 4.8mm patilla ja k-jet 6mm patilla, ja l-jet olisi näin tuon mahlen luettelon mukaan juuri 9,5:1 puristuksilla.
                      Last edited by Jääkarhu; 01-05-2005, 16:38.
                      Vanhaa se olla pitää..

                      E10 2002A-71
                      E21 320A-76
                      E21 320-76
                      E21 320i-76
                      E21 320i-77
                      E21 318i-80
                      E21 318i-82
                      E12 520 3.0-80

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        318i-Kjetronic ja Ljetronic moottorit ovat muuten identtisiä, mutta Kjet koneessa on ne suuttimenreijät kannessa ja Ljetissä on sähkösuuttimet. Tuon ei tietääkseni pitäisi vaikuttaa puristuksiin.
                        Last edited by T3; 01-05-2005, 19:24.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • ari.kivinen
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 51
                          • Kylmäkoski

                          #13
                          Eiköhän se ainakin tämän asian tiimoilla ole aikas yhdentekevää, turbokäyttöön kun puristuksia lähtee tiputtamaan. Palotilat jo avarrettu, seuraavaksi lähtee männät sorviin. Jos pääsis jo loppukesästä ruuvaan ahtoja koneeseen =)
                          Kiitokset kaikille vastanneille.

                          -ari-
                          -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

                          Comment

                          • Jääkarhu
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2004
                            • 130
                            • Ylivieska

                            #14
                            Originally posted by T3
                            1,8-Kjetronic ja Ljetronic moottorit ovat muuten identtisiä, mutta Kjet koneessa on ne suuttimenreijät kannessa ja Ljetissä on sähkösuuttimet. Tuon ei tietääkseni pitäisi vaikuttaa puristuksiin.
                            Luepa tuosta ylhäältä tuo mun editti....
                            Vanhaa se olla pitää..

                            E10 2002A-71
                            E21 320A-76
                            E21 320-76
                            E21 320i-76
                            E21 320i-77
                            E21 318i-80
                            E21 318i-82
                            E12 520 3.0-80

                            Comment

                            • Jääkarhu
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 130
                              • Ylivieska

                              #15
                              Originally posted by ari.kivinen
                              Eiköhän se ainakin tämän asian tiimoilla ole aikas yhdentekevää, turbokäyttöön kun puristuksia lähtee tiputtamaan. Palotilat jo avarrettu, seuraavaksi lähtee männät sorviin. Jos pääsis jo loppukesästä ruuvaan ahtoja koneeseen =)
                              Kiitokset kaikille vastanneille.

                              -ari-
                              1.8 k-jet mäntiä ei ainakaan voi sorvata, mitattu on, jää laki vain parin millin paksuiseksi. Kaasutinmoottorin mäntiä kärsii sorvata, en kyllä muista oliko ne ks vai mahlen männät mitkä mitattiin, niissäkin on eroja.
                              Vanhaa se olla pitää..

                              E10 2002A-71
                              E21 320A-76
                              E21 320-76
                              E21 320i-76
                              E21 320i-77
                              E21 318i-80
                              E21 318i-82
                              E12 520 3.0-80

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎