Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 porauksesta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • visa e36
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 753
    • Järvenpää

    m50b25 porauksesta.

    Mietin tässä että oisko kyseistä konetta mahdollista porata 3,0 litraiseksi, eli onko sylinteriryhmissä tarpeeksi varaa porata 86 milliseksi sylinterien halkaisijaa. Mikäs on M3:sen ja 325 ero iskun pituudessa? Menisikö kenties M3:sen kiertokanget ja kampura kyseiseen lohkoon?

    Tällähetkellä kansi irti ja tulee kaikenlaisia kysymyksiä mieleen mitä olisi koneelle mahdollista tehdä kun on toi akuutti tehon puute.
    Nykyiset
    -63 Pontiac Catalina convertible
    -05 E53 X5 3.0d
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    Asiaa paremmin tuntevat varmistakoot mutta muistaakseni porausvaraa ei ole juuri nimeksikään.
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • Sene
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 925
      • Enschede, The Netherlands

      #3
      Jenkki "m3" konehan perustui m50 eikö? Onkohan nuo kaikki b20, b25 ja se ollu sama lohko perustana? Ehkä tossa jenkkiversiossa jotain parempaa mut en tiedä. Saiskos tolle b20 tehty saman operaation siis jos onnistuu b25?
      F11 LCI 535xi


      Ex.

      E36 320i sedan
      E36 LCI 328i coupe
      E61 LCI 530xi

      Comment

      • petteriu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1164
        • Pori

        #4
        Esim. 2,8:ssa mäntä 84mm = B25:sen mäntä (halkaisijan osalta). B20:ssä D=80mm.
        Varmaa tietoa tai syvällistä tuntemusta asiasta ei ole, mutta mielestäni jotain osviittaa antaa se, että M50B20 lohkossa valettu O80 ja M50B25 lohkossa O84 eli sylinterin nimellishalkaisija. Tältä pohjalta todennäköisesti eri valut. 3,0l mäntä ~86mm.

        Petteri
        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

        Comment

        • Bayer
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 100
          • Ylöjärvi

          #5
          Originally posted by visa e36
          Mietin tässä että oisko kyseistä konetta mahdollista porata 3,0 litraiseksi, eli onko sylinteriryhmissä tarpeeksi varaa porata 86 milliseksi sylinterien halkaisijaa. Menisikö kenties M3:sen kiertokanget ja kampura kyseiseen lohkoon?
          Jos on alkupään M50b25 (ei vanos) niin lohko on sama kuin US M3. Eli porausvaraa olisi 86 milliin. Vanoksella varustetut lohkot "kevennettyjä malleja" eikä porausvaraa juuri ole.

          US M3 mallin sisuskalut menee heittämällä sisään ja EURO M3 kampiakselia joutuu ilmeisesti hieman koneistamaan?
          2002ti -70
          1602 -72
          E39 530i Touring -01

          Comment

          • petteriu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1164
            • Pori

            #6
            Originally posted by Bayer
            Jos on alkupään M50b25 (ei vanos) niin lohko on sama kuin US M3. Eli porausvaraa olisi 86 milliin. Vanoksella varustetut lohkot "kevennettyjä malleja" eikä porausvaraa juuri ole.
            ETK ei tue tätä. Ei siis ainakaan suoraan 1:1 sama lohko kyseessä, koneistusvaroihin en ota kantaa.
            E36 325i ECE lohko 11111738573 (-09/1992)
            E36 M3 US lohko 11111404960
            Molemmat aivan alkupään tuotannosta

            Petteri
            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

            Comment

            • visa e36
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 753
              • Järvenpää

              #7
              Juu mulla on toi vanos-moottori.. Onko mitään arvioita sitte kuinka paljon pystyis poraa? Jos tässä miettii niin kun toi vakio on toi n~84mm ja se M3 ois se 86mm niin luulisin et ois mahdollista porata kun eihän se ole kuin milli reunoista pois... no mutta kertokaahan nyt vielä lisää kokeneemmat ennen kuin alan mitään turaamaan. Kiitos jo vastanneille ja toivottavasti tulee lisää vastauksia.
              Nykyiset
              -63 Pontiac Catalina convertible
              -05 E53 X5 3.0d

              Comment

              • Julle
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2002
                • 659
                • Oulu

                #8
                Esim. Alpina B3 3.0 -93 pohjaa m50b25 vanos koneeseen. Poraus 86mm, isku 86mm (=2997cm3), puristukset 10.5:1. Ja ku sylinteriväli on 91mm ja poraus 86mm niin pyttyjen väliinhän jää sillon se 5mm.

                Onko se sitte tarpeeksi, mene ja tiedä. Kaippa nuo alpinat ihan hyvin silti on nipussa pysyny..

                Comment

                • visa e36
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 753
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Julle
                  Esim. Alpina B3 3.0 -93 pohjaa m50b25 vanos koneeseen. Poraus 86mm, isku 86mm (=2997cm3), puristukset 10.5:1. Ja ku sylinteriväli on 91mm ja poraus 86mm niin pyttyjen väliinhän jää sillon se 5mm.

                  Onko se sitte tarpeeksi, mene ja tiedä. Kaippa nuo alpinat ihan hyvin silti on nipussa pysyny..
                  Kuulostaa hyvälle! Onko kenelläkään tietoa mitkä nokat B3:ssa on siis asteet ja nostot? Tietäis vähän millaset joutuis hommaa. B3:ssa varmaan taspainotettu kiertokanget ja männät? Kannen joutuis varmaan porttaamaan et pääsee noihin 250hv:n kampuratehoihin. Pakosarjaa uusiksi, putkistoa,lastua jne. Normitoimenpiteet.
                  Nykyiset
                  -63 Pontiac Catalina convertible
                  -05 E53 X5 3.0d

                  Comment

                  • Julle
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2002
                    • 659
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by visa e36
                    Kuulostaa hyvälle! Onko kenelläkään tietoa mitkä nokat B3:ssa on siis asteet ja nostot? Tietäis vähän millaset joutuis hommaa. B3:ssa varmaan taspainotettu kiertokanget ja männät? Kannen joutuis varmaan porttaamaan et pääsee noihin 250hv:n kampuratehoihin. Pakosarjaa uusiksi, putkistoa,lastua jne. Normitoimenpiteet.

                    Kevyet Mahlen männät, ("hydro-thermatic", oisko joku pinnoitus materiaali..?) ja niissä öljyjäähdytys, oisko samanlainen systeemi ku e23 745i, eli öljysuihkut altapäin..? Kannesta palotilat muotoiltu uusiksi, eipä juuri tarkempaa tietoa.. Nokka-akseleitten asteet löytyy kaikkiin Alpinan M10, M20, ja M30 koneisiin, mutta ei valitettavasti nostoja. :(

                    Uskosin että nuo kunnon männät, niille öljyjäähdytys ja osien tasapainotus tekee sen että motti pysyy nipussa vaikka poraiski tuonne 86 milliin asti.

                    Onnea vaan projektiin jos lähet hakeen tehoa tuolla konstilla!

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by petteriu
                      ETK ei tue tätä. Ei siis ainakaan suoraan 1:1 sama lohko kyseessä, koneistusvaroihin en ota kantaa.
                      E36 325i ECE lohko 11111738573 (-09/1992)
                      E36 M3 US lohko 11111404960
                      Molemmat aivan alkupään tuotannosta

                      Petteri
                      Tietysti noille on eri varaosanumero koska valussahan lukee tuo tilavuus. Lohkoilla ei välttämättä ole muuta eroa, eikös se ole näin myös joissain M20 koneissa.

                      Comment

                      • JOuMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 587
                        • E-Pohojanmaa

                        #12
                        M50 325i on vakionakin Mahlen männät ja öljysuuttimet männän alapuolella
                        E30 329i M50 Turbo (SOLD)
                        E39 M5 Twinturbo
                        Audi Coupe Quattro 2.5 20vT
                        Transporter T5GP 2.0tdi 132Kw
                        Audi A8l 4.0tfsi
                        E24 635Csi

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by E28 M5
                          Tietysti noille on eri varaosanumero koska valussahan lukee tuo tilavuus. Lohkoilla ei välttämättä ole muuta eroa, eikös se ole näin myös joissain M20 koneissa.
                          Menee "inttämiseksi", mutta miksi tehdä erillinen valumuotti, joka kuitenkin on suhteellisen kallis työkalu jopa isolle autotehtaalle, jos kahden valumuotin ainoa ero olisi kylkeen valettu teksti.
                          Tuollaiset lohkot pitäisi leikata siivuiksi, jotta asiaan saisi varmuuden.

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • Rossifumi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1030
                            • Hamina

                            #14
                            Originally posted by petteriu
                            Menee "inttämiseksi", mutta miksi tehdä erillinen valumuotti, joka kuitenkin on suhteellisen kallis työkalu jopa isolle autotehtaalle, jos kahden valumuotin ainoa ero olisi kylkeen valettu teksti.
                            Tuollaiset lohkot pitäisi leikata siivuiksi, jotta asiaan saisi varmuuden.

                            Petteri
                            eihän nuo eri varaosa numerot tarkoita että ne olisi eri muotista valettu.

                            riittää että niissä on eri numerot kyljissä niin ne ovat eri osat.
                            Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                            On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                            Comment

                            • jmp2002
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 5727
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by Rossifumi
                              eihän nuo eri varaosa numerot tarkoita että ne olisi eri muotista valettu.

                              riittää että niissä on eri numerot kyljissä niin ne ovat eri osat.
                              Mutta miten meenaat että ne numerot tulee, jos ei valaamalla samalla kun muukin lohko??? eihän niitä ole jälkein päin stanssattu...
                              E30 325i Touring -89
                              E30 325i touring -88 m50tbo
                              G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎