Lisäksi kun toinen rengas on esim. jäällä ja toinen on asfaltilla niin se asfaltilla oleva pyörä välittää sen vääntömomentin joka tarvitaan tuon esim. 25% kytkinpakan pitokitkan voittamiseen...sitten vasta kun tilanne on molemmilla pyörillä se että pidot on lähempänä toisiaan tulee mukaan myös tuo vääntömomentin jako...esim. molemmat pyörät asfaltilla/hiekalla tai lumella jne.
Eli toisinsanoen jos on tarpeeksi suuri mäki ja tarpeeksi isot kitkaerot niin se lukkoperäkin rupeaa sutimaan(Ts. pitokitka kytkinpakassa menetetään eikä pitävämmälle pyörälle välitetty voima riitä liikuttamaan autoa). tietty tässä jäykemmät jouset kytkinpakassa välittää isomman vääntömomentin/tehon ja voi päästä tiukemmalla perällä paremmin liikkeelle.
Samoin kitkalukollisessa tuo kytkimen pitokitka myös vastustaa samalla voimalla pyörien nopeuseroa eli toisin sanoen kun ajetaan mutkiin. Molemmille renkaille tulee eri säteellä oleva rata jolloin ulompipyörä yrittää kulkea pitemmän matkan-->pyörimisnopeuseroa syntyy jota tuo kytkinpakka yrittää vastustaa. tästä sitten johtuu paskemmat ominaisuudet asfalttimutkissa esim. kemppilukolla
.
enkä menisi ihan suoraan väittämään tuota prosenttilukemaa lineaariseksi tai muutenkaan säännölliseksi vääntömomentin/pyörimisnopeuden jakoa ajatellen. eiköhän tuo riipu jotenkin siitä millasella pitoerolla se on mitattu ja josko tuohon löytyisi jostain kaavakin...
Eli tuossa hopeanuolella oli hyvää juttua ja noita prosentteja ei ehkä suoraan kannata ajatella niinkään minään voiman/tehon suorana jakona vaan juurikin tuon lukon tasauspyörästön kytkinpakan paineasetelman jousten esiasetettua puristusvoimaa kuvaavana suureena(jota voi myös shimmata tiukemmaksi jos se nyt välttämättä kiinnostaa
!).
Eli toisinsanoen jos on tarpeeksi suuri mäki ja tarpeeksi isot kitkaerot niin se lukkoperäkin rupeaa sutimaan(Ts. pitokitka kytkinpakassa menetetään eikä pitävämmälle pyörälle välitetty voima riitä liikuttamaan autoa). tietty tässä jäykemmät jouset kytkinpakassa välittää isomman vääntömomentin/tehon ja voi päästä tiukemmalla perällä paremmin liikkeelle.
Samoin kitkalukollisessa tuo kytkimen pitokitka myös vastustaa samalla voimalla pyörien nopeuseroa eli toisin sanoen kun ajetaan mutkiin. Molemmille renkaille tulee eri säteellä oleva rata jolloin ulompipyörä yrittää kulkea pitemmän matkan-->pyörimisnopeuseroa syntyy jota tuo kytkinpakka yrittää vastustaa. tästä sitten johtuu paskemmat ominaisuudet asfalttimutkissa esim. kemppilukolla

enkä menisi ihan suoraan väittämään tuota prosenttilukemaa lineaariseksi tai muutenkaan säännölliseksi vääntömomentin/pyörimisnopeuden jakoa ajatellen. eiköhän tuo riipu jotenkin siitä millasella pitoerolla se on mitattu ja josko tuohon löytyisi jostain kaavakin...
Eli tuossa hopeanuolella oli hyvää juttua ja noita prosentteja ei ehkä suoraan kannata ajatella niinkään minään voiman/tehon suorana jakona vaan juurikin tuon lukon tasauspyörästön kytkinpakan paineasetelman jousten esiasetettua puristusvoimaa kuvaavana suureena(jota voi myös shimmata tiukemmaksi jos se nyt välttämättä kiinnostaa

Comment