Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw lukkoperät ja niiden prosenttien merkitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #16
    Lisäksi kun toinen rengas on esim. jäällä ja toinen on asfaltilla niin se asfaltilla oleva pyörä välittää sen vääntömomentin joka tarvitaan tuon esim. 25% kytkinpakan pitokitkan voittamiseen...sitten vasta kun tilanne on molemmilla pyörillä se että pidot on lähempänä toisiaan tulee mukaan myös tuo vääntömomentin jako...esim. molemmat pyörät asfaltilla/hiekalla tai lumella jne.

    Eli toisinsanoen jos on tarpeeksi suuri mäki ja tarpeeksi isot kitkaerot niin se lukkoperäkin rupeaa sutimaan(Ts. pitokitka kytkinpakassa menetetään eikä pitävämmälle pyörälle välitetty voima riitä liikuttamaan autoa). tietty tässä jäykemmät jouset kytkinpakassa välittää isomman vääntömomentin/tehon ja voi päästä tiukemmalla perällä paremmin liikkeelle.

    Samoin kitkalukollisessa tuo kytkimen pitokitka myös vastustaa samalla voimalla pyörien nopeuseroa eli toisin sanoen kun ajetaan mutkiin. Molemmille renkaille tulee eri säteellä oleva rata jolloin ulompipyörä yrittää kulkea pitemmän matkan-->pyörimisnopeuseroa syntyy jota tuo kytkinpakka yrittää vastustaa. tästä sitten johtuu paskemmat ominaisuudet asfalttimutkissa esim. kemppilukolla .

    enkä menisi ihan suoraan väittämään tuota prosenttilukemaa lineaariseksi tai muutenkaan säännölliseksi vääntömomentin/pyörimisnopeuden jakoa ajatellen. eiköhän tuo riipu jotenkin siitä millasella pitoerolla se on mitattu ja josko tuohon löytyisi jostain kaavakin...

    Eli tuossa hopeanuolella oli hyvää juttua ja noita prosentteja ei ehkä suoraan kannata ajatella niinkään minään voiman/tehon suorana jakona vaan juurikin tuon lukon tasauspyörästön kytkinpakan paineasetelman jousten esiasetettua puristusvoimaa kuvaavana suureena(jota voi myös shimmata tiukemmaksi jos se nyt välttämättä kiinnostaa !).
    Last edited by Suutari; 03-05-2005, 11:22.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • Saku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 343
      • Jkl

      #17
      Originally posted by Suutari
      enkä menisi ihan suoraan väittämään tuota prosenttilukemaa lineaariseksi tai muutenkaan säännölliseksi vääntömomentin/pyörimisnopeuden jakoa ajatellen. eiköhän tuo riipu jotenkin siitä millasella pitoerolla se on mitattu ja josko tuohon löytyisi jostain kaavakin...
      Prosenttilukema on vain lukkoperän valmistajan keino erottaa erilaiset perät toisistaan. Ajatus on pienempi prosenttinen on vääntömomentin siirtokyvyltään pienempikitkaiseen renkaaseen "löysempi", mutta jos noita mittaisi niin prosenttilukemat vaihtelisivat huimasti. Perät olisi voinut nimetä vaikkapa A, B ja C, mutta tietyn standardin mukaan mitattuna % lukema varmasti toteutuukin ja ollut siten järkevä tapa.

      Pyörimisnopeuden ja tehon saa unohtaa, vääntömomentti on suure jota tutkitaan lukkoperän yhteydessä.
      E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

      Comment

      • Saku
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 343
        • Jkl

        #18
        Originally posted by Velho
        Jos katuautossa on 25% perä ja se on kunossa niin kyllä se vetää molemmilla pyörillä niin, että jää 2 raitaa katuun ja jos on 75% perä niin edelleenkin jää 2 raitaa katuun ja tuo 75% perällä varustettu auto on paljon huonompi käsiteltävä esim. ajettaessa lujaa mutkissa märällä kelillä.
        Erillisjousitetussa jää suoraan kiihdytettäessä lähes aina 2 raitaa vaikka ei olisi lukkoakaan. Totta että yleensä 25% riittää, ei se turhaan ole M3/M5.

        Mutkaominaisuuksista puhuttaessa on muistettava että lukkoperä toimii kahdella tavalla: staattisesti sekä moottorin vääntömomentin funktiona. On mahdollista rakentaa "75%" perä, joka toimii kuin lukoton mikäli ei paina kaasua. Vastaavasti, "25%" perä, joka on märällä asfaltilla kaarteessa ikävä kuin kemppilukko, vaikka ei painaisi kaasua.

        Lukon % on kuitenkin aina kompromissi, riippuu mitä kuski haluaa, mihin käyttöön ja minkälainen alusta ja pito on. Itselle kelpaa korkeat prosentit niin että perä ei kuitenkaan luista kaarteessa kemppi-efektin takia. Jäykällä takajousituksella hitaasta mutkasta lähdettäessä menee viimeinenkin hermo, jos lukko luistaa, mieluummin sen ajaa pikku sladissa ja ottaa autoa sarvista kiinni. Teppo perheenisälle talvikäyttöön voipi olla turvallisempi valinta ihan 0%, tai ehkä sittenkin FWD +ESP.
        E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

        Comment

        • |parsakaali|
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 997

          #19
          selkeyttä?

          Eipäs tämä nyt taas hirveästi selkeyttänyt tuota alkuperäistä kysymystä ;D Mutta kyllähän tästä jotain irtoo jos ei lue sitä vastakommenttia mikä kumoaa kaikki väitteet ja siinä kerrotaan uudet väitteet ;D

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #20
            Originally posted by Saku
            Teppo perheenisälle talvikäyttöön voipi olla turvallisempi valinta ihan 0%, tai ehkä sittenkin FWD +ESP.
            heh.. .
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • Saku
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 343
              • Jkl

              #21
              Originally posted by |parsakaali|
              Eipäs tämä nyt taas hirveästi selkeyttänyt tuota alkuperäistä kysymystä
              Jos asiaa yrittää kansankielellä sanoa niin "vähintään 25% liukkaammalla olevalle pyörälle" kuvaa hyvin, tarkoitus oli sanoa että matemaattisen tarkka tuo ei ole.

              Toinen esille tuotu idea oli se että lukkoperässä on 2 lukitustoimintoa, joten momentin siirtokyvyn kuvaaja ei ole suora viiva. Jos toista kiristää ja toista löysää niin ominaisuuksista saadaan hyvinkin poikkeavat, vaikka rakenne pidetään valmistajan 25%:ssa.

              Toiminta selviää hyvin kun purkaa perän tai katsoo kuvan netistä, ei kannattane kirjoittaa siitä paria sivua.

              Jotta asia ei jäisi näin helpoksi niin otetaan mukaan käsitteet 1, 1.5 ja 2 way LSD, sen mukaan siirretäänkö voimaa renkaaseen vai moottoriin ja kuinka voimakas lukitus tällöin on
              E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #22
                [QUOTE=Saku]Jos asiaa yrittää kansankielellä sanoa niin "vähintään 25% liukkaammalla olevalle pyörälle" kuvaa hyvin, tarkoitus oli sanoa että matemaattisen tarkka tuo ei ole.

                Hehheh, tää on toivotonta taistelua tuulimyllyjä vastaan... Ei olis varmaan alunperinkään pitäny lähteä tähän vääntämiseen mukaan, mutta kun tuo "vähintään 25% vääntöä liukkaammalle pyörälle" jota tuolla jo aiemminkin esitettiin, on yksinkertaisesti niin väärin Jos pyörällä ei ole kitkaa, ei sille voi välittää vääntöäkään. Edes bemut ei pysty kumoamaan fysiikan lakeja
                e90 330d -05

                Comment

                • Saku
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 343
                  • Jkl

                  #23
                  Perusporukka ei ole fysiikasta kuullutkaan, tuo lausahdus kuvaa hyvin talvista tapahtumaa ylämäessä. Koulun penkillä aikaansa viettänyt porukka osaa miettiä toiminnan itse, eikä sitä heille tarvitse selittää.

                  Lukon toiminnasta voisi hahmotella parit kuvaajat, mutta tässä vaiheessa ajokautta on parempaakin tekemistä. Oma lukko on modattu rankalla kädellä, jääköön pohdinnan alle mitä, miksi ja miten.
                  E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

                  Comment

                  • tonojama
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 88

                    #24
                    Onpahan helvetin vanha ketju, mutta upataa nyt tälle vuodelle kuitenkin. Eli nyt kysyisin semosta että, oma e34 on tomaatti ja kun nostin molemmat takapyörät ilmaan ja pyöritin rengasta se pyöri, vaikka oli parkki päällä. Eli pystynkö siitä arvuutteleen että autossa on kitkalukko?

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by tonojama View Post
                      Onpahan helvetin vanha ketju, mutta upataa nyt tälle vuodelle kuitenkin. Eli nyt kysyisin semosta että, oma e34 on tomaatti ja kun nostin molemmat takapyörät ilmaan ja pyöritin rengasta se pyöri, vaikka oli parkki päällä. Eli pystynkö siitä arvuutteleen että autossa on kitkalukko?
                      Katso perän "arvokilvestä" onko siihen välityksen lisäksi lyöty S. Tod näk tätä metallilisua ei ole tai se ei ole enää luettavissa. Kokeile miten vapaasti fillarit pyörii eri suuntiin. Jos pyörii niin lukkoa ei ole.
                      Veikkaan että jos lukko löytyisi niin sitä olisi myydessä sulle hehkutettu.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        #26
                        Voi renkaat pyöriä myös erisuuntiin molemmat renkaat ylhäällä vaikka lukko olisikin. Kun taas jos toisen pyörän nostaa vaan ilmaan ja koittaa pyörittää niin tuskin käsin pyörittämällä pyörii jos on lukko perässä.

                        Itelle myyjä hehkutti että kuinka autossa on lukkoperä alkuperäinen sellainen. Noh, 4kk tuo kesti kuivalla asfaltilla repimistä, jonka jälkeen perästä pikkupyörät antautu ja eihän siellä mitään lukkoa ollut vaan normiperä, nyt on oikeasti se 25% kitkalukko ja on kestäny En tosin muista pyörikö alussa nuo renkaat samaan suuntaan toissa kesänä, voi olla, mutta ei ne ainakaan enää viime kesänä sitä tehneet. Lukko piti ainakin vielä viime kesänä kuitenkin ihan kiitettävästi.

                        Comment

                        • okko
                          BTCF Honorary Member
                          • Apr 2005
                          • 1768
                          • Honkajoki

                          #27
                          ei sillä prosentilla oo merkitystä, kun kuitenkin suurimmassa osassa vanhoja periä rupee oleen levyt vaihtokunnossa. Ite remppautin perän viimekesänä ja sitä modattiin piukemmaksi. Joka pennin väärti
                          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1561
                            • Helsinki

                            #28
                            Ei ole montaa lukkoa vastaan tullut jossa ei molemmat pyörät pyörisi nimenomaan samaan suuntaan. Tosi kulahtaneella lukolla toinen ei välttämättä pyöri mihinkään jos jarrut vähän laahaa. Vastakkaiseen suuntaan pyöriminen vaatii jo lukon olevan aivan paskana.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #29
                              Jos kitkalevyt tai -kartiot, perän tyypistä riippuen, ovat suhteellisenkaan hyvässä kunnossa, lukon olemassaolon toteaminen on lapsellisen helppoa: Kytke vaihde vapaalle, nosta toinen takapyörä ilmaan ja jätä toinen maahan. Kokeile pyörittää ilmassa olevaa pyörää- jos et jaksa tai vain vaivoin niin lukko löytyy ja toimii (edellyttäen ettei käsijarru ole jäänyt päälle tai muuten laahaa), jos taas rengas pyörii niin lukkoa ei ole tai se on loppuun kulunut tai joku tunari on laittanut perään väärät öljyt mistä tietysti seuraa myös nopea loppuunkuluminen.

                              Loistava kyllä olemassa tuo lukko näin talvisaikaan. Pääsee liikkeellekin sentään.

                              Comment

                              • L7R
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2006
                                • 30

                                #30
                                Vanhassa E30 oli tuo 25% lukko. Asentaja iskareita vaihtaessa pyöritti renkasta ja toinen pyöri nimenomaan ERI suuntaan. Totesi vain että näyttää lukkokin löytyvän ja toimivan. Kyselin hieman ja todellakin väitti että kitkalukossa perä ilmassa toinen rengas pyörii eri suuntaan kuin toinen.
                                Ota siitä sitten selvää mikä pitää paikkansa? Sen verran omiasta kokemuksesta että e30 eteni oikein hyvin liukkaalla tuolla "väärin" toimivalla lukolla ja pitävälläkin kelillä jätti kaksi vanaa kiihdytettäessä mutkasta -toisin kuin nykyinen e36 ilman lukkoa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎