Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä pakovenat turbokäyttöön? Rosteri, Inconel, vai vakio natrium täytteiset?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Mitkä pakovenat turbokäyttöön? Rosteri, Inconel, vai vakio natrium täytteiset?

    Elikkäs mitä pakovenoja suositte rankkaan turbokäyttöön? Ihan perus orkkis Bi-metal, vai markkinointikoneiston suosittelemia Inconel tai rosteri venttiilejä? Joissakin laitteissa on myös Natrium(Sodium) täytteisiä onttovartisia venoja(kuten meikäläisen harrasteessa), mutta niillä saattaa piiliä riski venttiilin katkeamiselle.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Ei nä täytetyt venat ainakaan S14 koneessa katkea.
    Toki hintaa sen verran per kpl. Ettei niitä ihan heti kukaan ostele.
    Jos venat tulossa BMW:n , lähtisin Schrick:n kisa venoilla liikenteeseen. Sillon ainakin saa mitä luvataan. Ja jälleen kerran kaikki amariikan joen osat jättäisin ostamatta.

    Lisäksi pitäisin huolen että seetipinnat ja jousipaineet on kunnolliset ja riittävät venan jäähtymisen kannalta. Jos ne on päin persettä, ei siellä kestä mikään vena.
    Last edited by jannmann; 21-06-2016, 10:48.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by jannmann View Post
      Ja jälleen kerran kaikki amariikan joen osat jättäisin ostamatta.
      .
      Miksi? Tiedon vai ennakkoluulojen vuoksi?

      Originally posted by Thuppu View Post
      Elikkäs mitä pakovenoja suositte rankkaan turbokäyttöön? Ihan perus orkkis Bi-metal, vai markkinointikoneiston suosittelemia Inconel tai rosteri venttiilejä? Joissakin laitteissa on myös Natrium(Sodium) täytteisiä onttovartisia venoja(kuten meikäläisen harrasteessa), mutta niillä saattaa piiliä riski venttiilin katkeamiselle.
      Mikä on ”rankkaa turbokäyttöä”?
      Eli ihan ensiksi, minkälaisilla maksimikierroksilla mennään ja mikä on käytetty polttoaine?
      Entä minkälaiset seetirenkaat, vai meneekö vaihtoon venojen myötä? Venttiilien paino?
      Minkä tyyppistä ajoa, eli radan kiertämistä vai enemmänkin kiihdyttelytyyppistä?
      Minkä kokoinen venttiili?
      Last edited by Hemi; 21-06-2016, 12:11.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Tuosta katkeamisesta on monenlaista spekulaatiota. Ehkä suurimmat syyt ovat 20+v(200-300tkm ajetut) ikäiset venttiilit ja väljistyneet ohjurit jotka aiheuttavat epätasaisen venttiili-seeti kosketuksen kun venttiili sulkeutuu. Tosin niitä on katkennut myös kansirempan jälkeenkin, mutta voi tosiaan olla että venttiili on jo väsynyt aiemmasta. Tämä siis koskee audin 2,2 20vt konetta. Toki orkkisvenoja tuntuu moni käyttävän itseni mukaanlukien, mutta nyt olis uus kone rakenteilla johon tulossa vaparin kansi jossa orkkisvenat ovat ihan normaalit ei täytetyt(bi-metal?), ja niiden tilalle olis jotain etsinnässä. Tarjouksen sain FCP:ltä 10kpl Supertech inconel venttiilejä 270e. Ei mielestäni ihan paha oo..? Imuvenat ajattelin uusiokäyttää vakioista.

        Ihan täällä kyselen ku muistelin että myös bemarilla oli joissakin malleissa näitä natrium täytteisiä. Ja ehkä täällä on myös aika paljon kokemusta konerakentelusta ja ahtamisesta.

        Hemi, rakenteilla on 5syl 2,5l stroker dieselin lohkoon, 1000+hv silmälläpitäen. Ahtopaineet todennäköisesti ovat maksimissaan 2,5-3barin välissä. Polttoaine e85 ja rajoittaja 8200-8500rpm. Seetit luultavasti pysyvät kannen vakioina, venttiilien panoa en tiedä, mutta lautasen halkaisija on 28mm. Schrickin 260/10,9mm nokat ja venoille jää hytikkanostajat mutta jouset vaihtuu jäykemmiksi ja jousilautaset tulee titaaniset. Lisäksihän kone tulee kaksoisahdetuksi, alakierroksille tulee buustaamaan eaton m112. Käyttö on hupikäyttöä, katu, ratapäivät ja 1/4mile kiihdyttelyä.
        Last edited by Thuppu; 21-06-2016, 13:11.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Thuppu View Post
          T

          Hemi, rakenteilla on 5syl 2,5l stroker dieselin lohkoon, 1000+hv silmälläpitäen. Ahtopaineet todennäköisesti ovat maksimissaan 2,5-3barin välissä. Polttoaine e85 ja rajoittaja 8200-8500rpm. Seetit luultavasti pysyvät kannen vakioina, venttiilien panoa en tiedä, mutta lautasen halkaisija on 28mm. Schrickin 260/10,9mm nokat ja venoille jää hytikkanostajat mutta jouset vaihtuu jäykemmiksi ja jousilautaset tulee titaaniset. Lisäksihän kone tulee kaksoisahdetuksi, alakierroksille tulee buustaamaan eaton m112. Käyttö on hupikäyttöä, katu, ratapäivät ja 1/4mile kiihdyttelyä.
          Eli kyse on siis 2.2l Audin motista?

          Jos titaaniventtiiliproggis tuntuu liian arvokkaalta, niin Ferrean 6000-sarjan Competition venttiilipaketin ainakin jenkkilästä kohtuullisen sopivasti.
          Ilman muuta näillä tehoilla ei kannata ajatellakaan mitään muuta kuin uutta koko sarjaa ja katsoa että ohjurit ovat myös varmasti kunnossa.
          Se lautasen putoaminen kun tietää yleensä myös totaalituhoa, joten tässä kohtaa ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin, eli kaikki uutta, piste.

          Tuossa Ferrean koko rosterisarja 0.5mm ylikoossa:



          Tarjoamalla setti lähtee varmasti 270-280-taalaa(=n.245€) ja tähän n.60€alvi+40€rahti. Eli saat kotiovelle kokonaan uuden Ferrean ylikoko rosterisen competition venttiilipaketin n.340€:llä joka varmasti kestää näillä kierrosluvuilla?

          Mutta, ollaanko siellä päinkään mitä ollaan hakemassa?
          Last edited by Hemi; 21-06-2016, 13:43.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Miksi? Tiedon vai ennakkoluulojen vuoksi?
            En keksi yhtään asiaa mitä jenkit tekis paremmin vs. Eurooppa koskien BMW:n moottoreiden viriosia.
            Katkenneita venttiileitä, jousia ja murtuneita nostimia on s14power foorumilla näkynyt riittävästi. Osasta niistä on jälkikäteen tehty materiaali analyysejä joissa huomattu ongelmia. Esim. huokoisia venajousen langassa..
            Ilmoitetut jousivakiot ei pidä paikkaansa..


            Itse ostaisin kyllä varsinkin suhteellisen kalliiseen moottoriin vain hyvämaineisten pitkänlinjan pajojen tuotoksia. Ja audinkin tapauksessa tuntuisi hassulta että kovimmat eurooppalaiset audin moottorit pitäis sisällään muuta kuin eurooppalaisia huippu osia.

            Tämä tosin vain mun henkilökohtainen mielipide.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by jannmann View Post
              En keksi yhtään asiaa mitä jenkit tekis paremmin vs. Eurooppa koskien BMW:n moottoreiden viriosia.
              No, mielipiteensä toki kullakin ja sehän on toki ihan ok, mutta siinä kohtaa kun aletaan hakemaan tehoa ihan oikeasti, niin kyllä ne parhaat palikat pääsääntöisesti löytyy rapakon tuolta puolen.
              Jenkeistä toki saa paljon kiinassa valmistettua paskaa, mutta silloin kun ameriikan Joe haluaa tehdä itse jotakin oikeasti hyvää ja joku on siitä valmis maksamaan, se tekee kyllä parasta.

              Lisäksi, näitä nettijuttua eurooppa vst.”Joe” toki löytyy rapakon molemmin puolin ja jutut osien ”heikkouksista” tismalleen samanlaisia, mutta puoli vain vaihtuu kun maanosa vaihtuu.
              Eli myös jenkkilässä aina löytyy niitä joiden mielestä ”euroshit” on realismia ja katkenneita venttiileitä+jousia on tiedossa heti kun käyttää eurotavaraa(=johtuu pitkälti puhtaasti tietämättömyydestä rapakon molemmin puolin).

              Totuus on kuitenkin se että molemmilta mantereilta löytyy niin huippua kuin paskaakin ja jonkin maanosan mukaan gategorisointi on kyllä oikeasti pelkkää romantiikkaa kuin todellisuutta.
              Molemmissa maanosissa saa sitä mistä maksaa(hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan), mutta väitän että kun puhutaan hyvästä mutta ei vielä ihan huippupalikasta, jenkkilästä sitä saa halvemmalla.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Hieman olis fiilis että rosteri pakovenat olis downgreidaus orkkiksista, mutta tiedän kyllä niitäkin näissä koneissa käytetyn. Toki mitään monsterikoneita eivät taida olla... :think

                Varmin vois ehkä olla jos hommais uudet vakio natrium täytteiset. Toki hinta on sit vähä enemmän. Jotainhan sekin kertoo et kestävät satoja tuhansia enemmän tai vähemmän huolellista käyttöä. Toisaalta inconel kestää hyvin 200krpm turbon pakosiivessä, niin luulis sen pelaavan venttiilinäkin..?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  No, mielipiteensä toki kullakin ja sehän on toki ihan ok, mutta siinä kohtaa kun aletaan hakemaan tehoa ihan oikeasti, niin kyllä ne parhaat palikat pääsääntöisesti löytyy rapakon tuolta puolen.
                  Jenkeistä toki saa paljon kiinassa valmistettua paskaa, mutta silloin kun ameriikan Joe haluaa tehdä itse jotakin oikeasti hyvää ja joku on siitä valmis maksamaan, se tekee kyllä parasta.

                  Lisäksi, näitä nettijuttua eurooppa vst.”Joe” toki löytyy rapakon molemmin puolin ja jutut osien ”heikkouksista” tismalleen samanlaisia, mutta puoli vain vaihtuu kun maanosa vaihtuu.
                  Eli myös jenkkilässä aina löytyy niitä joiden mielestä ”euroshit” on realismia ja katkenneita venttiileitä+jousia on tiedossa heti kun käyttää eurotavaraa(=johtuu pitkälti puhtaasti tietämättömyydestä rapakon molemmin puolin).

                  Totuus on kuitenkin se että molemmilta mantereilta löytyy niin huippua kuin paskaakin ja jonkin maanosan mukaan gategorisointi on kyllä oikeasti pelkkää romantiikkaa kuin todellisuutta.
                  Molemmissa maanosissa saa sitä mistä maksaa(hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan), mutta väitän että kun puhutaan hyvästä mutta ei vielä ihan huippupalikasta, jenkkilästä sitä saa halvemmalla.
                  Toi sun väittämä että siinä vaiheessa kun ruvetaan hakemaan tehoa oikeasti, niin parhaat palikat tulee jenkkilästä on kyllä niin paskaa.. Pitää varmaan paikkaansa isolohkojen yms jenkki kaasari kasien kanssa. Mutta ei taatusti BMW:n ja esim. Porschen kohdalla. Näissä parhaat osat aina merkkien omilta motorsport osastoilta ja seuraavat eurooppalaisilta aftermarket toimittajilta.
                  Käytännössä kaikki johtava kilpailu teknologia tulee euroopasta ja niitä jenkitkin käyttää hyödykseen. Mm vaihteistot, jarrut, ohjainlaitteet.

                  Sun teho homma viittaa taas kiihdytys yms suoraan ajamiseen. Jossa toden totta ei eurooppalaiset juhli osillaan.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Historiassa mennään taaksepäin, niin kuka se on matkinut ja ketä?

                    Jos tuo tullin perkele ei olis niistämässä tuossa välissä, niin tilaisin fat joelta hi-po osaa bemariin niin että raikaa.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Toi sun väittämä että siinä vaiheessa kun ruvetaan hakemaan tehoa oikeasti, niin parhaat palikat tulee jenkkilästä on kyllä niin paskaa.. Pitää varmaan paikkaansa isolohkojen yms jenkki kaasari kasien kanssa. Mutta ei taatusti BMW:n ja esim. Porschen kohdalla. Näissä parhaat osat aina merkkien omilta motorsport osastoilta ja seuraavat eurooppalaisilta aftermarket toimittajilta.
                      Käytännössä kaikki johtava kilpailu teknologia tulee euroopasta ja niitä jenkitkin käyttää hyödykseen. Mm vaihteistot, jarrut, ohjainlaitteet.

                      Sun teho homma viittaa taas kiihdytys yms suoraan ajamiseen. Jossa toden totta ei eurooppalaiset juhli osillaan.
                      Jaa, kun tuota kiihdytysmaailmaa on tässä tullut 35-vuotta katseltua vähän syvemmältäkin, niin kyllä silloin kun bemareidenkin kovista kiihdytysmoottoreista otetaan ihan oikeasti tehoa niin että kamppeet pysyy kasassa myös koko kauden, aika paljon palikkaa kulkee näihinkin moottoreihin juuri rapakon takaa.
                      BMW:n omilta motorsport osastoilta ei kyllä saa millään järkevällä rahalla/tavalla mitään osia siinä kohtaa kun teholukemat alkaa kakkosella ja jopa kolmosella...ja nollia on perässä enemmän kuin kaksi.
                      Nämä perus 1000hv lähinnä katumoottorit ja vielä vähän kovemmatkin toki vielä menevät näillä ”motorsport” osilla, mutta siitä ylöspäin alkaa kyllä Amerikan Joelta rahti enenevissä määrin kulkemaan rapakon yli eurooppaan ja tämä nyt vain on näin.

                      Jos nyt ajatellaan vaikkapa ihan välttämättömiä titaaniventtiileitä jos/kun teholukemat alkavat ylittämään 1000hp, niin mistäpä muualta niitä näihin tulee kuin jenkkilästä?
                      Tai ok, toki ne voidaan ostaa jonkin eurofirman/motorsport lipun alla, mutta eiköhän nekin ala pitkälti olemaan jenkkikamaa.
                      Samoin kuin parhaat billet kammet, alu ja teräsveivit, billet lohkot ja kannet,jne,jne.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Jos nyt ajatellaan vaikkapa ihan välttämättömiä titaaniventtiileitä jos/kun teholukemat alkavat ylittämään 1000hp, niin mistäpä muualta niitä näihin tulee kuin jenkkilästä?
                        Titaaniventtiili on kevyt mutta hauras, ei niitä käytetä kuin kiertävissä vapareissa. Erilaisia rosteriseoksia ne venttiilit tonniluokan koneissa on, jäähdytys on polttoaineella joten mitään heikkoja natriumtäytteisiä ei käytetä.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Hieman olis fiilis että rosteri pakovenat olis downgreidaus orkkiksista, mutta tiedän kyllä niitäkin näissä koneissa käytetyn. Toki mitään monsterikoneita eivät taida olla... :think

                          Varmin vois ehkä olla jos hommais uudet vakio natrium täytteiset. Toki hinta on sit vähä enemmän. Jotainhan sekin kertoo et kestävät satoja tuhansia enemmän tai vähemmän huolellista käyttöä. Toisaalta inconel kestää hyvin 200krpm turbon pakosiivessä, niin luulis sen pelaavan venttiilinäkin..?
                          Harvemmin taitavat käyttää onttoja venttiileitä oikeasti kireissä koneissa, täytetyn venttiilin toiminta-alue on suht pieni eli jos joku osa venttiilistä kuumenee niin että natrium höyrystyy niin se kohta venttiilistä on huomattavasti huonommin jäähtyvä osa kuin muu alue venttiilissä ja venttiilivaurio on huomattavan todennäköinen.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Titaaniventtiili on kevyt mutta hauras, ei niitä käytetä kuin kiertävissä vapareissa. Erilaisia rosteriseoksia ne venttiilit tonniluokan koneissa on, jäähdytys on polttoaineella joten mitään heikkoja natriumtäytteisiä ei käytetä.
                            No, siis oikeasti tehokkaissa ja toki sitä kautta myös kiertävissä turbokoneissa imuventtiilit ovat kyllä käytännössä aina titaania, mutta toki pakopuolelta löytyy myös erilaisia rosterisia sekä tietenkin Inconellejä.

                            mm.Tuossa aika tyypillinen ”Amerikan Joen” 4400hp tuplaturbo billet moottori jossa imut tietenkin titaania ja pako Inconell(samanlaista tavaraa oli sitten kyse vastaavasta nelos tai kutoskoneesta, merkistä riippumatta):

                            Randy Bryan's 1970 Chevelle began as a Jerry Bickel chassis custom-built and now it is a 4,40HP twin-turbo hemi. Click here for more details or check out the July 2013 issue of Hot Rod Magazine.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Toi sun väittämä että siinä vaiheessa kun ruvetaan hakemaan tehoa oikeasti, niin parhaat palikat tulee jenkkilästä on kyllä niin paskaa...
                              Palatakseni nyt vielä hieman tähän.

                              Eli jos nyt ei puhuta jenkkikasipohjasta, niin tuossa aika perus Supran 2JZ 1300hv motti, johon päästään vielä ns.vakiokuorilla.
                              Kuitenkin tässäkin kohtaa taitaa vaihdetuista palikoista jo 90% olla "amerikan Joen" tekeleitä(Je-mäntää, total seal rengasta, Carillo veiviä,R/D venajousta, Kelford nokkaa Crover venttiiliä, Atia...Daileyn sumppu, arppia, cleviteä, jne,jne,):

                              Toyota technician Mike Carwin used a variety of factory and aftermarket parts to build a wild 2JZ that's already pumping out 1,300 horsepower on the Danzio dyno with plenty more to come. Find out more inside!


                              Sitten, tästä kun mennään tuonne +2200hv kantturoihin ja yli, ja orggista 2JZ:aa on enään päämitat moottorista, ameriikan joelta tulee jo 99% palikoista.
                              Jos sitten jotakin jostain muualta edes saa jotakin näihin teholuokkiin, niin hinta on moninkertainen, eikä laatu taatusti yhtään parempi.
                              Joka tapauksessa kisoissa maailmalla ei mitään muuta kuin amerikan joen palikkaa enään juurikaan näe, muuta kuin ehkä jollakin ”Pelle Pelottomilla” proto yksittäiskappaleita.
                              Kaikki korkeasti rasitettu liikkuva moottoriin kuin moottoriin on heti Joen verstaalta ja kun teholukemissa alkaa olemaan jokin muu kuin ykkönen edessä ja tämä on toki ihan luonnollistakin.
                              Euroopassa ammattimainen Drag Racing mitätöntä pipertelyä verrattuna lähes kansallisurheilun asemassa olevaan jenkkiläiseen isoveljeensä.
                              Täällä on aina tykätty ajaa enemmän ”puikkaa tai suurpuikkaa” kuin suoraan, eikä läheskään samanlaista äärimmäisen rasituksen alla olevaa osan valmistuksen tietotaitoa ja teollisuutta ole tänne kehittynyt isossa mittakaavassa.


                              Jenkkilässä jauhaa 24/7 tuhansia CNC koneita tälläkin hetkellä mitä erilaisempaa billet kilpaosaa lähes kaikkiin maailman oikeisiin tehokoneisiin ja onkin lähes huvittavan absurdia jonkun oikeasti uskovan että ”jenkeistä tulee pelkkää paskaa kun esson baarissa isoilta pojilta kuulin”....).
                              Todellisuudessa asia on tasan päinvastoin ja eurooppalainen hinta/laatu on tällä hetkellä edes niine osineen joissa vähän kilpailua edes voisi olla, täysin Ameriikan Joen hanskassa.

                              Tämän päivän oikeasti ja ylivoimaisesti laadukkain koviten rasitettu palikka tulee siis rapakon toiselta puolelta ja laatu on niin käsittämättömän hyvää+hienoa että aina välillä sitä ei itsekkään tunnu ihan ymmärtävän.
                              Oikeastaan Sveitsiläinen hienokaan kello ei enään anna vastaavia säväreitä kuin Amerikan Joen paras moottoritavara(ja kaikki myös materiaaleiltaan aivan huippua):

                              Suoraan Joe sedän hyllystä, eli ihan vain taaloja latomalla saa heti mukaansa...eli ihan jokapäiväistä sarjatuotantotavaraa, customosat sitten vielä erikseen:








                              Jne, jne, jne.....
                              Last edited by Hemi; 22-06-2016, 02:13.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎