Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattivaihteistokysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zamppa86
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 27
    • Uusimaa

    Automaattivaihteistokysymys

    Hei ja anteeksi, jos tämä seuraava kysymykseni tulee väärään paikkaan...

    Olen nyt vajaa 2 kk ajellut tuollaisella e90 330i '08 pre-facelift automaatilla, mittarissa 100 000 kilometriä tällä hetkellä ja mieltäni on ajoittain vaivannut yksi vaihteistoaiheinen kysymys.

    Onko tuollaisen auton automaatissa normaalia, että välillä vaihdetta kytkiessa P => R tai P => D auto "värähtää" hieman ja aina ei sitä tee? Mitään ylimääräistä ääntä ei koskaan kuulu mistään ja ajossa vaihtaminen on aina ongelmatonta ja samanlaista riippumatta siitä, onko parkista lähtiessä tuollainen "kytkeytymisvärähdys" tapahtunut vaiko ei.

    Voiko tuollaisen asian ohittaa vain ajattelemalla, että "joskus kylmänä kytkeytyminen värähdyttää vähän ja välillä ei" tai "joillain kerroilla vaihderattaat ovat vain hieman eri kohdassa kuin jollain toisella kertaa"? Vai onko tuo joku vika tai alkava sellainen? Värähdys on juuri ja juuri havaittava tai tunnistettava, eikä todellakaan mikään voimakas tärähdys. Olen itse sen huomannut, mutta kukaan kyydissäni ollut ei ole sitä koskaan huomannut ainakaan niin, että olisi siitä mitään kommentoinut.

    Kiitokset jo etukäteen vastaajille!
    Last edited by Zamppa86; 22-07-2016, 18:20.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Zamppa86 View Post
    Hei ja anteeksi, jos tämä seuraava kysymykseni tulee väärään paikkaan...

    Olen nyt vajaa 2 kk ajellut tuollaisella e90 330i '08 pre-facelift automaatilla, mittarissa 100 000 kilometriä tällä hetkellä ja mieltäni on ajoittain vaivannut yksi vaihteistoaiheinen kysymys.

    Onko tuollaisen auton automaatissa normaalia, että välillä vaihdetta kytkiessa P => R tai P => D auto "värähtää" hieman ja aina ei sitä tee? Mitään ylimääräistä ääntä ei koskaan kuulu mistään ja ajossa vaihtaminen on aina ongelmatonta ja samanlaista riippumatta siitä, onko parkista lähtiessä tuollainen "kytkeytymisvärähdys" tapahtunut vaiko ei.

    Voiko tuollaisen asian ohittaa vain ajattelemalla, että "joskus kylmänä kytkeytyminen värähdyttää vähän ja välillä ei" tai "joillain kerroilla vaihderattaat ovat vain hieman eri kohdassa kuin jollain toisella kertaa"? Vai onko tuo joku vika tai alkava sellainen? Värähdys on juuri ja juuri havaittava tai tunnistettava, eikä todellakaan mikään voimakas tärähdys. Olen itse sen huomannut, mutta kukaan kyydissäni ollut ei ole sitä koskaan huomannut ainakaan niin, että olisi siitä mitään kommentoinut.

    Kiitokset jo etukäteen vastaajille!
    Kyllä, aivan normaalia ja nimenomaan kunnossa olevan laatikon merkki.

    Comment

    • Telehell
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2016
      • 330
      • Joensuu

      #3
      Kyllähän se aina värähtää kun veto kytkeytyy päälle, eri asia kulkeutuuko värinä hyttiin saakka. Vaihteiston/moottorin tukityynyjen vaihto voi auttaa, jos hirveästi haittaa.
      Mitsubishi Outlander PHEV
      Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
      Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
      Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
      Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
      Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
      Ex: Nissan Primera P11 -01
      Ex: Nissan Sunny -94

      Comment

      • Zamppa86
        Newbiemmer
        • Jul 2016
        • 27
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Telehell View Post
        Kyllähän se aina värähtää kun veto kytkeytyy päälle, eri asia kulkeutuuko värinä hyttiin saakka.
        Totta kai näin. Huomioin vain, kun noita värinöitä oli selkeästi kahta erilaista. Kuitenkin mekaaninen laite, niin ainahan siellä on osat hieman eri asennossa, joista tuo eroavaisuus voi johtua. Siihen vielä lisäksi "kylmät" tai lämpimät öljyt, niin ei mikään ihme, että vähän erilaisia kytkeytymisiä tapahtuu.

        Tähän ikään ehtinyt omistaa vasta muutaman japanilaisen manuaalin ja nyt sitten siirryttiin siihen Bemariin, jota olen hamunnut jo kohta vuosikymmenen. Ensimmäinen automaatti itsellä ja todellinen hyppäys eteenpäin edellisistä vehkeistä, niin tulee aika vakavalla korvalla kuunneltua kaikkia "kummallisia ääniä" ja "värähdyksiä". Sillä piti tulla vähän kyselemään kokeneemmilta bemaristeilta ja vahvistamaan noita omia päätelmiä

        Värinä ei ole sillä tavalla enää häiritsevä, kun nyt tietää sen olevan ihan normaalia. Kiitos kuitenkin korjausvinkistä, laitan sen muistimyssyyn, jos joskus sitä tarvitsen!

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Zamppa86 View Post
          Totta kai näin. Huomioin vain, kun noita värinöitä oli selkeästi kahta erilaista. Kuitenkin mekaaninen laite, niin ainahan siellä on osat hieman eri asennossa, joista tuo eroavaisuus voi johtua. Siihen vielä lisäksi "kylmät" tai lämpimät öljyt, niin ei mikään ihme, että vähän erilaisia kytkeytymisiä tapahtuu.
          Se taas johtuu pitkälti siitä mihin suuntaan vetolinjan löysät on silloin kun kytket vaihteen. Myös öljyjen lämpö=viskositeetti vaikuttaa ”kytkeytymisiskuun”.
          Silloin kun laatikossa on vikaa, kyseinen ”väräys”/”isku” puuttuu lähes kokonaan.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎