Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo traktoriin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    Turbo traktoriin

    Vähän tietoutta tarvisi turbon "valintaan".
    Eli kohteena on niinkin hieno laitos kuin Belarus 525 progress -84.

    Tietysti homma yritetään hoitaa budjetilla. Tuollainen kone kun työntää mustaa joka välissä ni josko laittaisi turbon vähentämään savutusta ja tietysti tuomaan tehoa.

    Ja hyllyssä olisi m47d20 150hp ahdin. Kysymys kuuluu ahistaako tuo ahdin? Tehoahan Belaruksessa on paljon vähemmän (60hp) ja pakoputkikin on Belaruksessa 2".
    Mutta tilavuus on kuitenkin 4,8l. En kuvittelisi sen tulevan kuitenkaan vastaan??
    Ja toinen on sitten muuttuvat siivet, jotka tuossa ahtimessa on, pystyykö niitä hyödyntämään tässä hukkaporttina vai tarviiko erillisen?
    Ilmeisesti jos siipiä ei käytetä ne lukitaan kiinni?

    Tai sit pitäisi keksiä jostain sopivampi ahdin tuohon käyttöön...
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä
  • bmw89
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 563
    • Ulvila

    #2
    Taitaa olla pakopesä vähän turhan pieni. Eikä näissä vehkeissä hukkaporttia välttämättä tarvi, vaan mennään meiningillä lisää syöttöä = lisää ahtoja.

    Itse laiton hiljakkoin switzerin s2a ahtimen fiatin 3.8 litraseen ja tuntus pelaavan ihan ok
    -E30 "316i"

    ex. e46 328i,

    Comment

    • Kojontti
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2014
      • 204
      • Puolanka

      #3
      Aika lähelle sopiva taitaa olla, tarvittavat ilmamäärät pitäisi olla melko hyvin tontillaan. Vaikka Pelastuksessa litroja onkin enemmän niin vastaavasti kierroksia on vain reilu kolmasosa.

      Muuttuvien siipien ohjaus pitää joko jumittaa aukiasentoon ja siitä pienentämällä hakea sopiva kohta tai sitten pistää propellihattu päähän ja rakentaa ahto/pakopaineohjaus niille.

      Hukkaportti ei ole välttämättä pakollinen mutta niitä ahtopaineita ja pakopaineita kannattaa seurata
      ex-E46 330 XD

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #4
        Eli melkeinpä voisi kokeilla paikalleen ja kattoa mitä tapahtuu
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9990
          • KVLA

          #5
          Uskoisin,että tuo 500 sarjalaisen etukammio-diisel ei kestä ahtamista niin hyvin,kuin suorasuihku 800 sarjalainen. Kannentiiviste on ensimmäinen mikä pettää. Joten mitään isoa mutkaa en sinne rupeaisi suunnittelemaan. Jos pelkällä syötön lisäämisellä saa jonkin verran hotua lisää (ja savua).

          Noihin 800-sarjalaisiin laitettiin 80-luvulla Suomessa jälkiasennus turbosarjaa ja tehot säädettiin penkissä 85->100hv:aan.
          Last edited by Heguli 31; 09-09-2016, 20:59.

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #6
            Juu ei se varmasti kauheita kestä, mutta nimenomaan tuo savun vähentäminen olisi yksi tarkoitus tuolle ahtimelle.
            Sittenhän sen näkee mitä se kestää.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9990
              • KVLA

              #7
              Onkohan siihen käännetty syöttöä lisää,jos reilusti savuttelee? Tosin melko alkeellisen ruiskutusjärjestelmän ja suuttimien ansiosta noissa savua esiintyy "vakionakin". Suuttimien ruiskutus/aukeamispaine taisi olla niinkin alhainen kuin 135bar,joka myös käytettynä helposti muuttuu. Tai jotain sellaista luokkaa. Ja yksireikä suuttimet "kartiosuihkulla". Noissa 500-sarjalaisissa on myös melko herkästi jumittavat/kusevat suuttimet noissa vaikuttaa käyntiin ja savutukseen. Mutta ei muuta kuin mutkaa kiinni ja kokeilemaan.

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Onkohan siihen käännetty syöttöä lisää,jos reilusti savuttelee? Tosin melko alkeellisen ruiskutusjärjestelmän ja suuttimien ansiosta noissa savua esiintyy "vakionakin". Suuttimien ruiskutus/aukeamispaine taisi olla niinkin alhainen kuin 135bar,joka myös käytettynä helposti muuttuu. Tai jotain sellaista luokkaa. Ja yksireikä suuttimet "kartiosuihkulla". Noissa 500-sarjalaisissa on myös melko herkästi jumittavat/kusevat suuttimet noissa vaikuttaa käyntiin ja savutukseen. Mutta ei muuta kuin mutkaa kiinni ja kokeilemaan.
                Paha sanoa, mutta eihän se ole Belarus jos se ei työnnä mustaa.
                Hyvin se käy ja käynnistyy kylmälläkin kelillä jne. joten sinällään mitään normi Belaruksesta poikeavaa ei kuitenkaan ole.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎