Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venttiilien säädöstä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    #16
    Niin siis tuo juuri joka on vihreällä ympyröity ?

    Siihen ainaki silmät pisti heti ja taivutin sen taks kun takasin paikoilleen tuon keinun pistin..Vai meinaatteko jotain muuta? oma silmä ei meinaan kyl mitään muuta tuolta löytänyt

    Hyvin tuo on toiminut, tyhjäkäynnil vaan käy 5 pytyl, tulpat vaihdoin ja virranjakajan kannen putsasin. parani vähän muttei kadonnut, heti kun antaa kiekkaa niin käy kaikil, taitaa olla johto paskana, ei anna pientä virtaa läpi...
    Last edited by Bnito; 19-05-2005, 01:54.
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85

    Comment

    • ZoMbiE
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2583
      • Lohja, Virkkala

      #17
      Puhutte juurikin samasta asiasta, Jarno ei vain ole huomannut että jo ekassa postauksessa jossa kerroit mitä siellä oli, niin puhuit menneessä aikamuodossa.
      "... juurikin tuo kehikko oli ala asennossa.."

      Comment

      • -Jarno-
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1140
        • Salo

        #18
        katoppas.... meni tuo kokonaan ohi
        ________
        WEED
        Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:19.

        Comment

        • Bnito
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 334

          #19
          Dodiih, selvishän sekin sit
          F11 525 3.0 -10

          Ex E46 330d Touring -00
          Ex 316/325 '85

          Comment

          • villeee
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 50

            #20
            mullakin käy liikkeelle lähtiessä ja tyhjäkäynnilla kolmella pytyllä(m40b16) eli onko vika jossain johdoissa vai missä?

            Comment

            • mpi
              Bimmer Rookie
              • Jul 2008
              • 40

              #21
              Lainataanpas tätä topiccia kun venttiilien säädöstä olisi noviisina kysyttävää. Säätelin tuossa eilen venttiilejä M30B34 koneesta ja aikani Lekan ja muutamaa muutakin ohjetta pähkäiltyäni säätäminen alkoi ainakin jollakin lailla sujumaan. (Kiitoksia muuten hyvistä ohjeista! )

              Vielä jäi kuitenkin askarruttamaan nokka-akselin asento säädön aikana. Jos ymmärsin oikein niin nokan epäkeskojen tulee osoittaa alaspäin mutta onko tuo asento kuinka tarkka? Säätelin niin että imupuolen epäkesko osoitti alaspäin jolloin pakoventtiilin epäkesko on jo ohittanut alakohdan. Onkohan tuolla merkitystä, vai pitäisikö säätää niin että molemmat epäkeskot olisivat suurin piirtein toisiaan vastaavassa asennossa, eli imu olisi vähän vaille suoraan alas ja pako vastaavasti vähän yli ala-asennosta?

              Edellisen venttiilien säädön ajankohdasta ei ole oikein tietoa ja ainakin vaikutti että eivät olleet oikein kohdallaan. Tosin kun kyseessä oli ensimmäinen säätö niin ensimmäiseksi tulee mieleen että jospa vika olikin säätäjässä eikä venttiileissä.

              Erityisesti pakopuolen venttiilit vaikuttivat olevan liian pienellä, imupuoli tuntui olevan hyvinkin 0,25 lukuunottamatta 1. ja 2. sylintereitä.

              No näin säädön jälkeen sanoisin että tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi (joskin vaihdoin samalla tulpat ja ilmanputsarinkin) mutta venttiilien rallatus lisääntyi mikä varmaankin on oletettavaa jos välys suureni. Sisälle asti raksutus ei kuulu ja siellä ajo tuntuisi paranneen tasaisemman tyhjäkäynnin myötä mutta jos menee konepellin viereen seisoskelemaan niin konserttia piisaa.

              Ajattelin että voisin vielä tarkistaa venttiilit mutta olisi hyvä jos tuohon nokka-akselin asentoon löytyisi neuvoa että tulee varmasti oikein. Jos raksutus on kovaa ja säädöt kohdallaan niin ilmeisesti se viittaisi venttiilikoneiston ja nokan kuluneisuuteen?

              Kuinka paskaista tuolla venttiilikopassa muuten yleensä on. Itselleni näin ensikertalaisena oli pienoinen yllätys että tuolla oli melkoinen karsta. Itse keinut, venttilit ja nokka-akseli olivat aika siistissä öljyssä mutta venttiilikopan kansi alapuolelta ja venttiilikopan pohja olivat melkoisen tervan peitossa.

              T:Mikko

              Comment

              • -manageri-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 228

                #22
                Originally posted by mpi View Post
                Kuinka paskaista tuolla venttiilikopassa muuten yleensä on. Itselleni näin ensikertalaisena oli pienoinen yllätys että tuolla oli melkoinen karsta. Itse keinut, venttilit ja nokka-akseli olivat aika siistissä öljyssä mutta venttiilikopan kansi alapuolelta ja venttiilikopan pohja olivat melkoisen tervan peitossa.

                T:Mikko
                Itellä oli välykset jotain 0.45-0.70 luokkia kun säädin, piti perkeleellistä meteliä (kuulu sisälle ja joka puolelle), noh säädin venat 0.30 kaikki ja ei rakuta oikeastaan yhtään

                Eli edellisestä säädöstä oli varmasti aikaa helvetisti ja venakoppa oli yhtä siistissä öljyssä kuin venttiilit ja nokka, ei yhtään karstaa! :think

                Kone siis m30b34

                Niin ihan noitten ohjeitten mukaan itekkin säädin..

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #23
                  Originally posted by mpi View Post
                  Lainataanpas tätä topiccia kun venttiilien säädöstä olisi noviisina kysyttävää. Säätelin tuossa eilen venttiilejä M30B34 koneesta ja aikani Lekan ja muutamaa muutakin ohjetta pähkäiltyäni säätäminen alkoi ainakin jollakin lailla sujumaan. (Kiitoksia muuten hyvistä ohjeista! )

                  Vielä jäi kuitenkin askarruttamaan nokka-akselin asento säädön aikana. Jos ymmärsin oikein niin nokan epäkeskojen tulee osoittaa alaspäin mutta onko tuo asento kuinka tarkka? Säätelin niin että imupuolen epäkesko osoitti alaspäin jolloin pakoventtiilin epäkesko on jo ohittanut alakohdan. Onkohan tuolla merkitystä, vai pitäisikö säätää niin että molemmat epäkeskot olisivat suurin piirtein toisiaan vastaavassa asennossa, eli imu olisi vähän vaille suoraan alas ja pako vastaavasti vähän yli ala-asennosta?

                  Edellisen venttiilien säädön ajankohdasta ei ole oikein tietoa ja ainakin vaikutti että eivät olleet oikein kohdallaan. Tosin kun kyseessä oli ensimmäinen säätö niin ensimmäiseksi tulee mieleen että jospa vika olikin säätäjässä eikä venttiileissä.

                  Erityisesti pakopuolen venttiilit vaikuttivat olevan liian pienellä, imupuoli tuntui olevan hyvinkin 0,25 lukuunottamatta 1. ja 2. sylintereitä.

                  No näin säädön jälkeen sanoisin että tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi (joskin vaihdoin samalla tulpat ja ilmanputsarinkin) mutta venttiilien rallatus lisääntyi mikä varmaankin on oletettavaa jos välys suureni. Sisälle asti raksutus ei kuulu ja siellä ajo tuntuisi paranneen tasaisemman tyhjäkäynnin myötä mutta jos menee konepellin viereen seisoskelemaan niin konserttia piisaa.

                  Ajattelin että voisin vielä tarkistaa venttiilit mutta olisi hyvä jos tuohon nokka-akselin asentoon löytyisi neuvoa että tulee varmasti oikein. Jos raksutus on kovaa ja säädöt kohdallaan niin ilmeisesti se viittaisi venttiilikoneiston ja nokan kuluneisuuteen?

                  Kuinka paskaista tuolla venttiilikopassa muuten yleensä on. Itselleni näin ensikertalaisena oli pienoinen yllätys että tuolla oli melkoinen karsta. Itse keinut, venttilit ja nokka-akseli olivat aika siistissä öljyssä mutta venttiilikopan kansi alapuolelta ja venttiilikopan pohja olivat melkoisen tervan peitossa.

                  T:Mikko
                  Tarkista että kaikki pultit tuli kiristettyä kunnolla, nokka on kunnossa ja epäkeskot on ehjät eikä hakkaantuneet. Ehjä m30 moottori on suhteellisen hiljainen keinuvipuiseksi moottoriksi.

                  Nokat tulee osoittaa suhteellisen tarkasti alaspäin, eli ilman nostoa. Sen kohdan huomaa kun säätää enemmän, 0.30 välyksen tuntee jo selvästi kun heiluttaa keinuvipua keinuvipuakselin suuntaisesti.


                  Puhtaus riippuu monesta seikasta, lähinnä kuinka niitä öljyjä on sinne vaihdettu. Jokainen m30 moottorin kansi on ollut puhdas, mitä itse olen nähnyt. Kun taas jokainen m10 on ollut kuin suosta kaivettu. Liekö käyttäjäkunnalla ollut eroa?

                  Comment

                  • mpi
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 40

                    #24
                    Täytyy koittaa katsoa tuo nokan kunto samalla kun katson venttiilit vielä uudelleen. Epäkeskojen pintojen varmaankin täytyy olla siistit ja sileät, eli ei mitään uria/hakkaantumisia. Onko tuossa nokassa muuta mitä pitäisi katsoa?

                    Täytyy myös koittaa vielä pyöritellä nokka-akselia ja katsoa vielä josko se oikea kohta löytyisi. :think Ehkä se voisi olla niin että sylinterin molemmat epäkeskot ovat suht symmetrisesti alaspäin eikä niin että toinen on suoraan alas ja toinen sitten jo hieman enemmän ohi alakohdan.

                    Öljyt olivatkin jo vaihtokunnossa. Edellisen omistajan ajalta ollut viimeinen merkintä oli noin 11000km sitten eli meni jo vähän yliajallekin ja vaihdoinkin nyt samalla myös öljyt ja suodattimen.

                    Mutta oli erityisesti se venakopan kansi tosi p*ssa. Se nyt on tietysti helppo puhdistaa mutta millähän sen venakopan pohjan puhdistaisi muuten kuin purkamalla koko koneiston. Saattaisi aiheutua jonkin verran hellasäröä jos purkaisi koko padan ja laittaisi osat perinteisesti astianpesukoneeseen.

                    Comment

                    • -manageri-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 228

                      #25
                      Originally posted by mpi View Post
                      Öljyt olivatkin jo vaihtokunnossa. Edellisen omistajan ajalta ollut viimeinen merkintä oli noin 11000km sitten eli meni jo vähän yliajallekin ja vaihdoinkin nyt samalla myös öljyt ja suodattimen.
                      Ite ainakin näin vanhoihin vehkeisiin vaihdan öljyt ja suodattimen 5-8tkm välein.. :think

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎