Announcement

Collapse
No announcement yet.

TT-Thermon asennusohje E6x

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    TT-Thermon asennusohje E6x

    Foorumilla on ollut runsaasti kirjoituksia TT-Thermon lämmittimestä, mikä onkin toimintaperiaatteeltaan varsin kätevä: letkulämmitin kiertovesipumpulla. Sopii autoon kuin autoon, eikä ainakaan teoriassa kärsi perinteisen letkulämmittimen ongelmista, eli moottorin epätasaisesta lämpenemistä kiertovesipumpun ansiosta. Omaan autooni tuollaisen laitoin ja lupasin muutamalle kanssaharrastajalle operaatiosta ottaa kuvia ja kirjoittaa yksinkertaisen ohjeen.

    Kuva 1. Tilasin lämmittimen MTT-Tradingilta ja pyysin Markoa arvioimaan, mitä tarvikkeita asennukseen mahdollisesti tarvitsee, niin sai nekin ostettua samalla kertaa. Lopulta sain omaan M54-koneiseen asennettua lämmittimen noiden kahden kulman ja toisen letkun avulla. Kannattaa muistaa, että TT-Thermon liitännät ovat 16mm ja Bemareissa yleisesti käytetään 19-20mm letkuja lämmittimillä, joten muutaman muunnoskappaleen todennäköisesti tarvitsee. Tässä muunnos 16mm -> 20mm oli noissa kulmissa.



    Kuva 2. Auto, johon lämmittimen asensin oli alkupään E60 bensakoneella, eli moottorina on vanha kunnon M54. Maahantuoja ohjeistaa asentamaan lämmittimen lämmityslaitteen kennolle menevään letkuun, mutta toki jokin muukin letku käy. Tärkeintä on, että lämmittimessä kiertää vapaasti vesi. Tämän varmistaa sillä, että asentaa lämmittimen mahdollisimman pystyyn ja tarpeeksi alas lämmitysjärjestelmässä.



    Kuva 3. Oman autonsa letkujärjestystä kannattaa katsella etk:sta, niin saa haarukoitua sopivan välin lämmittimelle. Omassa autossa ylävesiletkusta lähtee haaroitus kiertovesipumpulle, jolta matka jatkuu vesiventtiilin kautta lämmityslaitteelle. Kuvassa ympyröitynä vesiventtiili, jonka avulla helppo katsoa, mikä letku on mikäkin. Bemareissa vesiventtiili on (yleensä) auki virtojen ollessa poissa, joten se ei estä nestekiertoa. Tämä kannatta huomioida, jos lämmitintä asentaa esimerkiksi Audiin, joissa tietyissä malleissa vesiventtiili onkin lepoasennossa kiinni.



    Kuva 4. Seuraavaksi otin ilmansuodattimen kotelon pois, jolloin vesiventtiilille menevään letkuun pääsi paremmin käsiksi.



    Kuva 5. Tässä oikea letku on vielä nuolella osoitettuna. Auton oma kiertovesipumppu näkyy myös osin kuvassa, eli se sijaitsee lähellä jäähdytintä.


    Kuva 6. Lämmittimelle menevät letkut kulkevat nätisti runkopalkin vierestä, josta löytyi myös sopivasta kohtaa valmis reikä, johon pyöräytin kierteet lämmittimen kiinnityspulttia varten.



    Kuva 7. Tässä kohtaa varmistin, että lämmittimelle on tarpeeksi tilaa. Tämä on suunnilleen sama paikka, johon lämmitin asentuu varsin kätevästi ainakin 3-sarjalaiseen (E9x, F30). E6x dieseleissä parempi paikka on ilmeisesti lähellä tulipeltiä, jolloin lämmittimen saa esimerkiksi vaihdelaatikon pulttiin kiinni.



    Kuva 8. Joka suuntaan on tarpeeksi tilaa asennukselle. Tässä kuvassa auton oma kiertovesipumppu on ympyröitynä punaisella.



    Kuva 9. Myös alta katsottuna tilaa oli asennusta ajatellen tässä kohtaa hyvin.



    Kuva 10. Seuraavaksi katkoin mukana tulleesta letkusta sopivat palat ja laiton ne kulmapalojen kanssa lämmittimeen kiinni seuraavaa sovituskierrosta varten.
    Last edited by Tojopa; 11-11-2016, 09:30.
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Kuva 11. Lämmittimen tuloletku on pohjassa ja lähtöletku päällä. Päinvastaista asennusta olen nähnyt, mutta tällöin vaarana on ilmalukko ja palanut lämmitin. Seurataan siis valmistajan ohjeita.



    Kuva 12. Lämmitin on tässä taas omalla paikallansa. Merkkasin auton omaan letkuun jo aiemmin sopivan katkaisukohdan (punainen nuoli), mutta en onneksi hätäillyt puukon kanssa. Letkujen kanssa soviteltuna oikea kohta olikin hieman lähempänä tulipeltiä (vihreä nuoli).



    Kuva 13. Oikean katkaisukohdan miettimiseen kannattaa käyttää hetki aikaa, sillä nyt lämmitin pysyy oikeassa asennossa myös letkujen avulla.



    Kuva 14. Ennen letkujen lopullista kiinnitystä tarkistin vielä, että ilmansuodattimen kotelo menee omalle paikallensa, eikä ota letkuihin mistään kohtaa kiinni.



    Kuva 15. Samalla, kun asensin letkut lopullisesti, irrotin Defa-yhteensopivan liittimen lämmittimen rungosta. Liitännän olisi voinut tehdä ilman tätäkin, kun tilaa oli, mutta luontevammin virtajohdon sai vedettyä alakautta. Tämä asennuspaikka on sikäli loistava lämmittimelle, että tarvittaessa lämmitin on helposti käsillä ja ohitettavissa pelkillä letkumuutoksilla.



    Kuva 16. Tämä kuvakulma vahvistaa edellisen, eli alakautta virtaliitäntä on luontevampi tehdä. Liitin ympyröitynä punaisella ja liittimen yläpuolella näkyy myös hyvin auton oma kiertovesipumppu.



    Kuva 17. Tässä kohtaa Defan asennussarjan mukana tullut panssarijohto liitettynä lämmittimeen.



    Kuva 18. Omiin autoihini olen laittanut lämmittimen pistokkeen aina puskuriin keskelle ja eteenpäin. Näin varmistaa, että normaali liitäntäjohto (2-2,5m) riittää, olipa lämmitystolppa kummalla puolen autoa tahansa. Toisekseen, suoraan eteenpäin laitettuna liitäntäjohto irtoaa pistokkeesta helpoiten, jos johdon unohtaa ottaa irti ennen ajoon lähtöä. Tänäkin talvena näin on käynyt muutaman kerran, ilman suurempia vahinkoja.



    Kuva 19. Homma valmis, pakkaset saa tulla
    Last edited by Tojopa; 11-11-2016, 00:55.

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #3
      Kiitos mainiosta dokumentoinnista. Ehkä tyhmä kysymys, mutta saako tällä edes teoriassa myös sisätilat lämpimäksi "webasto"-tyylisesti auton omilla puhaltimilla? Olisi siistimpi kuin perinteinen erilainen sisälämmitin.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Kiitos mainiosta dokumentoinnista. Ehkä tyhmä kysymys, mutta saako tällä edes teoriassa myös sisätilat lämpimäksi "webasto"-tyylisesti auton omilla puhaltimilla? Olisi siistimpi kuin perinteinen erilainen sisälämmitin.
        Luultavasti sisätilojen lämmitykseen tuota joutuu pitämään varsin pitkään päällä, mutta jos lämmityslaitteellakin kiertää 65-75 asteinen vesi, niin eiköhän sieltä jotain lämpöä tule myös sisälle. Kolmessa tai neljässä autossa itsellä on ollut webasto, eikä senkään sisätilojen lämmitysteho ole kyllä vakuuttanut. Joten kunnollinen sisätilanlämmitin puoltaa kyllä paikkaansa, jos kunnolla lämmintä haluaa sisälle. Muuten tuo TT-Thermo vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta, jolla moottori oikeasti lämpiää.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17509
          • Turku

          #5
          Hyvä ohje! Paljonko nuo palikat maksoivat ja mikä on sähkönkulutus tuossa?
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3449
            • Janakkala

            #6
            Siisti asennus ja hyvälle paikkaa meni näppärästi.
            Harmi kun noita ei saa suoraan 19-20mm letkulähdöillä...
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Laku View Post
              Hyvä ohje! Paljonko nuo palikat maksoivat ja mikä on sähkönkulutus tuossa?
              - TT-Thermo 1000KLD, 159 eur
              - Defa 460785 -kytkentäsarja, 60 eur
              - tarvikkeiden osuus omassa asennuksessa arviolta 10-15 eur

              Lämmittimelle ilmoitetaan 1000W teho ja 4,3A virrankulutus. Tehokkaampi malli hieman kiinnosti myös, mutta tuolla kilowatin versiolla järjestelmään pystyy vielä lisäämään esim. sisätilalämppärin ilman sulakeongelmia.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                Ei kannattane TT-thermoon rahojansa pistää kun samaa tavaraa saa tarvikeliikkeestä kolmanneksen halvemmalla...

                Esim. Jyväskylässä Varaosakeskuksella 1 kW lämmitin defan liittimellä 99€. Ja vissiin sisälti jo defan kaapelin puskuriin.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Ei kannattane TT-thermoon rahojansa pistää kun samaa tavaraa saa tarvikeliikkeestä kolmanneksen halvemmalla...

                  Esim. Jyväskylässä Varaosakeskuksella 1 kW lämmitin defan liittimellä 99€. Ja vissiin sisälti jo defan kaapelin puskuriin.
                  Asennus menee kuitenkin samalla kaavalla.

                  Comment

                  • Bemu Z3
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2016
                    • 72
                    • Lahti

                    #10
                    Hyvät on ohjeet. Eikö ole suorat muoviliitokset, kulmaliitokset, sulanu / murtunut kuumuudesta vielä...
                    Last edited by Bemu Z3; 07-12-2016, 10:28.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Bemu Z3 View Post
                      Hyvät on ohjeet. Eikö ole muovi liitokset / kulmat sulanu / murtunut kuumuudesta vielä...
                      Ei pitäisi kun noissa on termostaatti ja kiertovesipumppu. Muutenhan ne sulaisivat jo moottorin käydessäkin normi lämmöissä.

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        #12
                        Minua mietityttää myös noiden letkujatkosten ja kulmien pitkäaikaiskestävyys. Kun omaan autoon tein letkumuutoksia webastolle että sai myös koneen lämpenemään, niin hain yhteet Motonetista. Kolmatta talvea ovat jo kestäneet, mutta mistä mahtaisi saada varmasti luotettavia letkuyhteitä?
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • Bemu Z3
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2016
                          • 72
                          • Lahti

                          #13
                          Viittasin tuolla kommentillani toiseen Threadiin... TT-Thermo moottorilämmitin.

                          Mulla oli viime talvena MB Vitossa tuollainen vastaava Calixin paska.



                          Viton oma webasto kadut.
                          2 kertaa lämmitin sillä konetta, TAI SIIS YRITIN. "Lähellä" olevat suorat muovi liitokset, kulmaliitokset suli kuumuudesta ja tuli nesteet pihalle. Oisikohan lähin muovinen liitin ollut 15 cm päässä, tokalla kerralla + 20 cm päässä.
                          Aamulla sit ihmetystä kummaa, kun nesteet pihalla. "Lämmitin" pois ja tilalle putkenpätkä ja lisää nestettä. EN YRITTÄNYT ETSIÄ kolmatta kertaa enää mitään paikkaa.
                          Korjaututin prkle risan webaston...

                          Hyvä jos ootte saaneet toimimaan, mulla oli paska kokemus...
                          Last edited by Bemu Z3; 07-12-2016, 10:39.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Bemu Z3 View Post
                            Viittasin tuolla kommentillani toiseen Threadiin... TT-Thermo moottorilämmitin.

                            Mulla oli viime talvena MB Vitossa tuollainen vastaava Calixin paska.



                            Viton oma webasto kadut.
                            2 kertaa lämmitin sillä konetta, TAI SIIS YRITIN. "Lähellä" olevat suorat muovi liitokset, kulmaliitokset suli kuumuudesta ja tuli nesteet pihalle. Oisikohan lähin muovinen liitin ollut 15 cm päässä, tokalla kerralla + 20 cm päässä.
                            Aamulla sit ihmetystä kummaa, kun nesteet pihalla. "Lämmitin" pois ja tilalle putkenpätkä ja lisää nestettä. EN YRITTÄNYT ETSIÄ kolmatta kertaa enää mitään paikkaa.
                            Korjaututin prkle risan webaston...

                            Hyvä jos ootte saaneet toimimaan, mulla oli paska kokemus...
                            En tiedä onko tuossa termostaatti mutta kiertovesipumppua tuossa calixissa ei ainakaan ole.
                            Ilman sitä en ihmettele jos ei toimi kuten pitäisi. Ei varmaankaan kierrä vapaalla kierrolla kovin joutuisasti lämppärin letkuissa.

                            Comment

                            • chevy55
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2013
                              • 275
                              • Vesilahti

                              #15
                              Tuollainen Calix onkin ihan uusi tuttavuus. Sinänsä kompaktin näköinen pakkaus, mutta kuten Bemu Z3 sanoikin, ei oikein herätä luottamusta. Onko tuo rakenne muovia? Jos tuonne lämmittimeen jää jostain syystä ilmaa niin varmasti katoaa taivaan tuuliin kuumetessaan liikaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎