Foorumilla on ollut runsaasti kirjoituksia TT-Thermon lämmittimestä, mikä onkin toimintaperiaatteeltaan varsin kätevä: letkulämmitin kiertovesipumpulla. Sopii autoon kuin autoon, eikä ainakaan teoriassa kärsi perinteisen letkulämmittimen ongelmista, eli moottorin epätasaisesta lämpenemistä kiertovesipumpun ansiosta. Omaan autooni tuollaisen laitoin ja lupasin muutamalle kanssaharrastajalle operaatiosta ottaa kuvia ja kirjoittaa yksinkertaisen ohjeen.
Kuva 1. Tilasin lämmittimen MTT-Tradingilta ja pyysin Markoa arvioimaan, mitä tarvikkeita asennukseen mahdollisesti tarvitsee, niin sai nekin ostettua samalla kertaa. Lopulta sain omaan M54-koneiseen asennettua lämmittimen noiden kahden kulman ja toisen letkun avulla. Kannattaa muistaa, että TT-Thermon liitännät ovat 16mm ja Bemareissa yleisesti käytetään 19-20mm letkuja lämmittimillä, joten muutaman muunnoskappaleen todennäköisesti tarvitsee. Tässä muunnos 16mm -> 20mm oli noissa kulmissa.
Kuva 2. Auto, johon lämmittimen asensin oli alkupään E60 bensakoneella, eli moottorina on vanha kunnon M54. Maahantuoja ohjeistaa asentamaan lämmittimen lämmityslaitteen kennolle menevään letkuun, mutta toki jokin muukin letku käy. Tärkeintä on, että lämmittimessä kiertää vapaasti vesi. Tämän varmistaa sillä, että asentaa lämmittimen mahdollisimman pystyyn ja tarpeeksi alas lämmitysjärjestelmässä.
Kuva 3. Oman autonsa letkujärjestystä kannattaa katsella etk:sta, niin saa haarukoitua sopivan välin lämmittimelle. Omassa autossa ylävesiletkusta lähtee haaroitus kiertovesipumpulle, jolta matka jatkuu vesiventtiilin kautta lämmityslaitteelle. Kuvassa ympyröitynä vesiventtiili, jonka avulla helppo katsoa, mikä letku on mikäkin. Bemareissa vesiventtiili on (yleensä) auki virtojen ollessa poissa, joten se ei estä nestekiertoa. Tämä kannatta huomioida, jos lämmitintä asentaa esimerkiksi Audiin, joissa tietyissä malleissa vesiventtiili onkin lepoasennossa kiinni.
Kuva 4. Seuraavaksi otin ilmansuodattimen kotelon pois, jolloin vesiventtiilille menevään letkuun pääsi paremmin käsiksi.
Kuva 5. Tässä oikea letku on vielä nuolella osoitettuna. Auton oma kiertovesipumppu näkyy myös osin kuvassa, eli se sijaitsee lähellä jäähdytintä.
Kuva 6. Lämmittimelle menevät letkut kulkevat nätisti runkopalkin vierestä, josta löytyi myös sopivasta kohtaa valmis reikä, johon pyöräytin kierteet lämmittimen kiinnityspulttia varten.
Kuva 7. Tässä kohtaa varmistin, että lämmittimelle on tarpeeksi tilaa. Tämä on suunnilleen sama paikka, johon lämmitin asentuu varsin kätevästi ainakin 3-sarjalaiseen (E9x, F30). E6x dieseleissä parempi paikka on ilmeisesti lähellä tulipeltiä, jolloin lämmittimen saa esimerkiksi vaihdelaatikon pulttiin kiinni.
Kuva 8. Joka suuntaan on tarpeeksi tilaa asennukselle. Tässä kuvassa auton oma kiertovesipumppu on ympyröitynä punaisella.
Kuva 9. Myös alta katsottuna tilaa oli asennusta ajatellen tässä kohtaa hyvin.
Kuva 10. Seuraavaksi katkoin mukana tulleesta letkusta sopivat palat ja laiton ne kulmapalojen kanssa lämmittimeen kiinni seuraavaa sovituskierrosta varten.
Kuva 1. Tilasin lämmittimen MTT-Tradingilta ja pyysin Markoa arvioimaan, mitä tarvikkeita asennukseen mahdollisesti tarvitsee, niin sai nekin ostettua samalla kertaa. Lopulta sain omaan M54-koneiseen asennettua lämmittimen noiden kahden kulman ja toisen letkun avulla. Kannattaa muistaa, että TT-Thermon liitännät ovat 16mm ja Bemareissa yleisesti käytetään 19-20mm letkuja lämmittimillä, joten muutaman muunnoskappaleen todennäköisesti tarvitsee. Tässä muunnos 16mm -> 20mm oli noissa kulmissa.
Kuva 2. Auto, johon lämmittimen asensin oli alkupään E60 bensakoneella, eli moottorina on vanha kunnon M54. Maahantuoja ohjeistaa asentamaan lämmittimen lämmityslaitteen kennolle menevään letkuun, mutta toki jokin muukin letku käy. Tärkeintä on, että lämmittimessä kiertää vapaasti vesi. Tämän varmistaa sillä, että asentaa lämmittimen mahdollisimman pystyyn ja tarpeeksi alas lämmitysjärjestelmässä.
Kuva 3. Oman autonsa letkujärjestystä kannattaa katsella etk:sta, niin saa haarukoitua sopivan välin lämmittimelle. Omassa autossa ylävesiletkusta lähtee haaroitus kiertovesipumpulle, jolta matka jatkuu vesiventtiilin kautta lämmityslaitteelle. Kuvassa ympyröitynä vesiventtiili, jonka avulla helppo katsoa, mikä letku on mikäkin. Bemareissa vesiventtiili on (yleensä) auki virtojen ollessa poissa, joten se ei estä nestekiertoa. Tämä kannatta huomioida, jos lämmitintä asentaa esimerkiksi Audiin, joissa tietyissä malleissa vesiventtiili onkin lepoasennossa kiinni.
Kuva 4. Seuraavaksi otin ilmansuodattimen kotelon pois, jolloin vesiventtiilille menevään letkuun pääsi paremmin käsiksi.
Kuva 5. Tässä oikea letku on vielä nuolella osoitettuna. Auton oma kiertovesipumppu näkyy myös osin kuvassa, eli se sijaitsee lähellä jäähdytintä.
Kuva 6. Lämmittimelle menevät letkut kulkevat nätisti runkopalkin vierestä, josta löytyi myös sopivasta kohtaa valmis reikä, johon pyöräytin kierteet lämmittimen kiinnityspulttia varten.
Kuva 7. Tässä kohtaa varmistin, että lämmittimelle on tarpeeksi tilaa. Tämä on suunnilleen sama paikka, johon lämmitin asentuu varsin kätevästi ainakin 3-sarjalaiseen (E9x, F30). E6x dieseleissä parempi paikka on ilmeisesti lähellä tulipeltiä, jolloin lämmittimen saa esimerkiksi vaihdelaatikon pulttiin kiinni.
Kuva 8. Joka suuntaan on tarpeeksi tilaa asennukselle. Tässä kuvassa auton oma kiertovesipumppu on ympyröitynä punaisella.
Kuva 9. Myös alta katsottuna tilaa oli asennusta ajatellen tässä kohtaa hyvin.
Kuva 10. Seuraavaksi katkoin mukana tulleesta letkusta sopivat palat ja laiton ne kulmapalojen kanssa lämmittimeen kiinni seuraavaa sovituskierrosta varten.
Comment