Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyanalyysi

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2749
    • Tampere

    #16
    Originally posted by radiaani View Post
    Referenssiöljystä ei ole muuta tietoa kuin IR-spektri. Sitäkin on vähän haastava vertailla silmämääräisesti, sillä tuo vajaa prosentti nokea vaikuttaa ihan merkittävästi myös IR-alueella (ts. öljy on melkoisen mustaa). IR-spektristä kyllä näkyy, että ZDPP:n absorptioviiva 950 1/cm paikkeilla on kadonnut jokseenkin kokonaan.
    IR-spektristä ei silmämääräisesti paljoa muuta pysty tekemään kuin laadullista vertailua, ja sitäkään kovin luotettavasti. Referenssinäytteen osalta onkin hankalaa päätellä millaista siinä on käytetty, mikäli analyysitulokseen ei ole kirjattu mitään numeerisia arvoja vastaavista muuttujista joita käyteystä öljystä on analysoitu.

    Originally posted by radiaani View Post
    Eikö tätä mitata tuolla öljyn dispersiokyky -mittauksella, joka oli molemmille 98% (...mistä?)

    Tässäpä öljyn pisarakokeen tulos:
    Partikkelikoon erottelulaskenta tarjoaa tarkemman arvion kokonaistilanteesta, mutta tuo tippakoe on kyllä ihan kelvollinen kvalitatiivinen mittari, ja ihan hyvältähän tuo täplä kuvan perusteella vielä näyttää.

    Kun noissa analyyseissä näkyy viitteitä biodieselistä, niin Suomessahan liikenneasemien jakelussa olevan Dieselin EN 590 standardi määrittelee sallitun biodieselin (FAME-diesel) määräksi enintään 7 %. Tietääkseni ainakin ABC:n Smart Diesel, Nesteen Futura ja Pro Diesel ja St1:n Diesel Plus ovat dieselpolttoaineita, joiden joukkoon on sekoitettu uusiutuvista raaka-aineista tuotettua dieseliä, kuten FAME:a. Nesteen Pro Dieselissä sitä on jopa 15 %, kun kyseessä on HVD-diesel. Ja vaikkei kaikki olisikaan FAME-dieseliä, analyysimenetelmät saattavat tunnistaa ne kaikki (HVD ja FAME) biodieseliksi. Sulfaattiyhdisteiden kontaminaatio ei sinänsä hämmästytä kun esim. ABC:n Smart Diesel ja Nesteen Pro Dieselin kohdalla polttoaineen tyypilliseksi rikin määräksi on ilmoitettu 5 mg/kg (laaturaja 10 mg/kg).
    Last edited by JaniLap; 22-05-2018, 23:58.
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #17
      Vaikka öljyanalyysit sanois mitä tahansa, niin en ikinä tule ajamaan omilla autoilla 30000 km, enkä edes 20000 km samoilla öljyillä.


      Comment

      • Electroid
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 992
        • Jyväskylä

        #18
        Vähän offtopiccia, mutta raskaalla kalustolla on öljynvaihtovälit 60-120tkm. Tietysti kilometrejä tulee vähän enemmän viikossa/kuussa kuin mamman kauppakassiin.
        - E36 328iA Touring 4/97 -
        Myynissä:
        - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          Originally posted by Electroid View Post
          Vähän offtopiccia, mutta raskaalla kalustolla on öljynvaihtovälit 60-120tkm. Tietysti kilometrejä tulee vähän enemmän viikossa/kuussa kuin mamman kauppakassiin.
          On joo, mutta on se öljytilavuuski pikkasen isompi kuin joku nykyvessojen 3-4litraa jolla sitten rullataan se 30tkm.

          Noissahan tilavuus on 30-50l.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3632
            • Raisio

            #20
            Ja lähes aina sanoi öljyanalyysi mitä tahansa, kerkee se äkillinen moottorivairio silti yllättämään jos on tullakseen.

            Analyysi on sellasta kivaa numeroiden kattelua, mutta käyttöautojen kohdalla joissa ei ole perustavaa laatua olevaa tyyppivikaa, ei taida tältä foorumilta löytyä ketään kuka olis analyysillä jotain voittanut.

            Laakerivikaiset M koneet erikseen ja olisko niidenkin kohdalla vaan analyysin kanssa aikaistettu rempaa kun esim kuparipitoisuudet koholla.

            Laakareita kattoessa näkee että kestävät aika pitkään kun ovat jo lähtenee alkukiilloituksen jälkeen kulumaan.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #21
              Täsmälleen samat sanat Bullitin kanssa.

              Ei kyllä mene itselle jakeluun että MIKSI pitäisi ajaa samoilla öljyillä kymmeniä tuhansia kilometrejä.

              Millään yksittäisellä asialla ei ole rikottu niin paljon moottoreita kun liian pitkällä vaihtovälillä.
              Last edited by Urpo_rotta; 23-05-2018, 18:46.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2749
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Ei kyllä mene itselle jakeluun että MIKSI pitäisi ajaa samoilla öljyillä kymmeniä tuhansia kilometrejä.

                Millään yksittäisellä asialla ei ole rikottu niin paljon moottoreita kun liian pitkällä vaihtovälillä.
                Olet asian ytimessä, ja minusta ketjun avaaja onkin pyrkinyt lähestymään tätä kysymystä elegantin rationaalisella tavalla: Onko tiettyjen ajokilometrien jälkeen öljyn laatua tarkastelemalla mahdollista päätellä objektiivisesti sen ominaisuuksien merkittävästä muuttumisesta, mikä auttaisi selvittämään sopivaa öljynvaihtoväliä. Edelleen tällainen tieto voi tarjota lähtökohdan arvioida esim. autonvalmistajien suosittelemien huolto-ohjelmien sopivuutta mm. öljynvaihtovälejä koskien. Lisäksi tuloksista keskustelu julkisesti vaikkapa tällä foorumilla voi tarjota muille asiaa pohtinelle hyödyllistä tietoa ja näkökulmaa omia autohuoltojaan ajatellen.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • radiaani
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 130
                  • Etelä-Suomi

                  #23
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Olet asian ytimessä, ja minusta ketjun avaaja onkin pyrkinyt lähestymään tätä kysymystä elegantin rationaalisella tavalla: Onko tiettyjen ajokilometrien jälkeen öljyn laatua tarkastelemalla mahdollista päätellä objektiivisesti sen ominaisuuksien merkittävästä muuttumisesta, mikä auttaisi selvittämään sopivaa öljynvaihtoväliä. Edelleen tällainen tieto voi tarjota lähtökohdan arvioida esim. autonvalmistajien suosittelemien huolto-ohjelmien sopivuutta mm. öljynvaihtovälejä koskien. Lisäksi tuloksista keskustelu julkisesti vaikkapa tällä foorumilla voi tarjota muille asiaa pohtinelle hyödyllistä tietoa ja näkökulmaa omia autohuoltojaan ajatellen.
                  Tässä on aika hyvin kiteytetty mitä ajoin näillä analyyseillä takaa. Oikeastaan ydinkysymys oli, että uskaltaako tehtaan suosittelemaan öljynvaihtoväliin luottaa vai pitäisikö huoltojen välissä tehdä ylimääräinen öljynvaihto. Voisi lisätä sen, että "öljyfoorumeilla" on vain vähän mitattua dataa pitkiä vaihtovälejä ajetuista öljyistä. Aika usein kiinnostus öljyanalyysiin ja öljyn tiheät vaihdot tuntuvat kulkevan käsi kädessä.

                  Tietenkin kaksi datapistettä on lähes sama kuin yksittäistapaus, mutta ainakaan nyt ei minusta ole nähtävissä mitään ilmeistä öljyn ominaisuuksien romahdusta tai moottorin kulumisen rajua kasvua. Tarkemmat päättelyt vaatisivat enemmän dataa ja jotain mihin verrata... mutta kaksi pistettä on kuitenkin enemmän kuin nolla

                  Viittaamani ADACin tutkimus antaa myös ajattelemisen aihetta. Jos öljynpinnan taso nousee, se on merkki siitä, että öljyn joukkoon joutuu polttoainetta, mikä ohentaa öljyä. Jos tällaista ilmenee, niin väliöljynvaihto voi olla perusteltu... mutta ensisijaisesti pitäisi korjata vika. Eikö polttoaineen pitäisi näkyä myös tuossa öljypisarakokeessa?
                  Ajossa: F10 520d SE (2012)

                  Comment

                  • radiaani
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 130
                    • Etelä-Suomi

                    #24
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Ei kyllä mene itselle jakeluun että MIKSI pitäisi ajaa samoilla öljyillä kymmeniä tuhansia kilometrejä.

                    Millään yksittäisellä asialla ei ole rikottu niin paljon moottoreita kun liian pitkällä vaihtovälillä.
                    Öljynvaihtojen laiminlyönti tai vaihtovälien ajaminen reilusti pitkäksi on kuitenkin eri asia kuin suositusten noudattaminen. Jos tiheämmästä öljyn vaihtamisesta ei ole hyötyä, niin ylimääräiset vaihdot ovat vain turhaa rahanmenoa, jolla voisi ostaa vaikka lisää dieseliä.

                    Miksi oikeastaan on niin mahdoton ajatus, että moottoriöljy voisi ajaa asiansa ihan hyvin vaikka nyt tuon 30 tkm? Öljyt ja niiden lisäaineet on kehittyneet samalla kun öljyjen kemiallinen kuormitus on vähentynyt. Etenkin dieseleissä happamoittava rikkikuormitus on poistunut miltei kokonaan. Voitekukohteissakin esim. laahaava nokkakoneisto on korvatunut rullakeinuilla.
                    Ajossa: F10 520d SE (2012)

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      #25
                      Oletko koskaan miettinyt miksi autonvalmistajat pyrkivät antamaan autoille mahdollisimman pitkän öljynvaihtovälin?
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • majgul
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 891
                        • Oulu

                        #26
                        make it to 300k but the other night I was t-boned by a red-light runner and spun into a wall. Insurance informed me that they will be totaling the car. It's a sad day for sure, however I can say that in 250,000 miles and 6 years of ownership the car gave me virtually zero problems. I can also say that it did its job in the wreck and kept me alive, I guess protecting its best friend. .

                        I won't hesitate to buy another BMW in fact I am looking at a few right now. Put love into your cars guys and gals and they will reciprocate it.

                        Look for my sale thread in a few days if you are interested in any of my mods which I was able to salvage. I will have the stock parts as well for those interested. Thanks for all of the encouragement with my lovely 335i; the sense of community here is fantastic.

                        RIP Stella. 07/2009 - 10/2015.

                        Tämä kaveri vaihto 5000k. Hänen ja erittäin hyvin palveli,uskon siihen että jos alle 10000km välein vaihtaa nii on ongelmattomat kilometrit.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #27
                          Laittaako joku huoltamoketju dieseliin merkittävän määrän tavallista biodieseliä?
                          Tietysti. Jokaisella huoltamoketjulla täytyy olla tietty määrä biokomponenttia tuotteissaan ja se on sitten ketjun oma asia, mihin tuotteeseen sen laittavat. Neste taitaa lattaa dieseliin (ei tieto, vaan arvaus), ST1 hoitaa saman asian E85 myynnillä ja joku muu tekee varmaan jotain muuta.

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1367
                            • Lempäälä

                            #28
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Oletko koskaan miettinyt miksi autonvalmistajat pyrkivät antamaan autoille mahdollisimman pitkän öljynvaihtovälin?
                            no brainer, eli lisämyynti. Katsellaan mihinkä ympäristöihin moni auto menee uutena = yrityskäyttöön, henkilöt jotka ei jaksa ite hoitaa öljynvaihtoja jne - eli prosentuaalisesti harrastajat on HYVIN harvassa.. Toki myös ympäristöä ajattelevat, ja että elinkaari pysyisi hyvin liki sitä ajateltua 200tkm, eikä niinkuin vanhemmissa autoissa missä moottoreilla kelaa >500tkm no proplem mister.

                            Ja silloin on hyvänä, helvetin hyvänä argumenttina, talousyksikölle, tai sille ekaa autoa ostavalle ennustettavat pienet ylläpitokulut. Sekä myös pienemmät seisokit ja vaiva siitä kun pitää kerran vuoteen käyä korjaamolla.

                            Eli ensikäyttäjän näkökulmasta mitä pidempi ö-vaihtoväli niin sitä parempi. Ei heitä (lue = >95% tuosta joukosta) kiinnosta kettuakaan jos se kone kajahtaa 180tkm kiskottuna, kun ei se enää todennäköisesti keskimääräisellä ajosuoritteella ole heillä rasitteena.

                            edit niin : itsehän ostan omalla rahalla ja ylläpidän omalla ajalla --> 15tkm maksimi vaihtovälit.

                            edit2 : olisi kiva jotenkin tajuta noista mikä luku korreloi niiden pitkien polymeeriketjujen kanssa, mikä osallistuu "high pressure shearing ratio" elementin ylläpitoon. En tiedä tarkalleen suomenkielistä käännöstä, mutta heitän korkeapaineisen leikkuun kesto.
                            Last edited by repsa; 03-06-2018, 21:29.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5273
                              • Pirkkala

                              #29
                              Correct.

                              Polymeeriketjut leikkaantuvat käsittääkseni enemmän tai vähemmän aina kun kone käy. Vaikuttavat ymmärtääkseni ainakin viskositeettiin.
                              Viisaammat korjatkoon.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2749
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by repsa View Post
                                edit2 : olisi kiva jotenkin tajuta noista mikä luku korreloi niiden pitkien polymeeriketjujen kanssa, mikä osallistuu "high pressure shearing ratio" elementin ylläpitoon. En tiedä tarkalleen suomenkielistä käännöstä, mutta heitän korkeapaineisen leikkuun kesto.
                                Analyysissä mitatuista muuttujista viskositeetti-indeksi kuvaa tätä ominaisuutta parhaiten. Noiden käytetystä öljystä saatujen tulosten perusteella se on säilynyt varsin muuttumattomana, jos vertailupohjana käytetään suunnilleen vastaavan moottoriöljyn tyypillistä spesifikaatiota. Polymeerien merkityksestä viskositeetti-indeksiin voi lukea enemmän esim. tästä julkaisusta.


                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Polymeeriketjut leikkaantuvat käsittääkseni enemmän tai vähemmän aina kun kone käy. Vaikuttavat ymmärtääkseni ainakin viskositeettiin.
                                Pitää paikkaansa. Moottorin toisiaan vasten liikkuvien osien aiheuttamat hankausvoimat vaikuttavat voiteluöljyssä lisäaineena käytettävien polymeerien rakenteeseen. Polymeerit käyttäytyvät eri tavoin, mutta ne myös kuluvat eli leikkautuvat vähitellen. Polymeereilla on viskositeettivaikutusten lisäksi muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, jonka vuoksi niitä lisätään moottoriöljyyn. Näitä ovat kyky toimia dispersanttina ja detergenttinä eli auttaa mm. likapartikkeleiden hajotuksessa ja kuljetuksessa sekä toimia happamuuden ja hapettumisen estäjänä, parantaa juoksevuutta alhaisemmissa lämpötiloissa, alentaa liikkuvien kappaleiden välistä kitkaa siten vähentää koneen osien kulumista.
                                Last edited by JaniLap; 04-06-2018, 03:52.
                                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎