Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyanalyysi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radiaani
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 130
    • Etelä-Suomi

    Öljyanalyysi

    Teetinpä oelcheck.de:llä öljyanalyysin 21000 km ajetuille Castrol Edge Titanium FST 0W30-öljyille. Tarkoituksena oli lähinnä hankkia jotain faktaa siitä, onko näin paljon ajetut öljyt jo välittömän vaihdon tarpeessa vai voiko niillä sittenkin ajaa huoletta CBS:n suositteleman 30000+ km vaihtovälin. Aika vähän löytyi mistään netistä paljon ajettuja N47:n öljyjä analysoituna. Onkohan muut foorumilaiset teettäneet öljyanalyysejä?

    Autona 520d, manuaali, valmistettu 11/2012 ja mittarissa 81000 km. Ajo lähinnä maantieajoa mutta jonkin verran myös lyhyttä taajamapyöritystä. Juuri ennen näytteenottoa ajoin n. 250 km maantiesiivun.

    Tässäpä mitattua dataa:
    Code:
    WEAR
    Iron        60 mg/kg
    Chrome       2 mg/kg
    Tin          1 mg/kg
    Aluminum    15 mg/kg
    Nickel       4 mg/kg
    Copper      13 mg/kg
    Lead        13 mg/kg
    Manganese    8 mg/kg
    PQ index     < 25
    
    CONTAMINATION
    Silicon       12 mg/kg
    Potassium     14 mg/kg
    Sodium         4 mg/kg
    Titanium      10 mg/kg
    Water         <0.10 %
    IR Glycol    negative
    Diesel fuel    3.90 %
    Biodiesel     <0.30 %
    Soot content   0.9 %
    
    
    OIL CONDITION
    Viscosity at 40°C   57.2 mm2/s
    Viscosity at 100°C  10.4 mm2/s
    Viscosity index      172
    Oxidation           6 A/cm
    Nitration           2 A/cm
    Sulfation           0 A/cm
    IR index            88.2
    Dispersancy         98 %
    
    ADDITIVES
    Calcium      1451 mg/kg
    Magnesium      12 mg/kg
    Boron         196 mg/kg
    Zinc          825 mg/kg
    Phosphorus    652 mg/kg
    Barium          0 mg/kg
    Molybdenum     22 mg/kg
    Sulphur      1529 mg/kg
    
    Base number  5.71 mgKOH/g
    On tietenkin selvää, että näillä ajokilometreillä öljy ei ole enää joka suhteessa ihan samaa kuin kaupan hyllyllä. Toisaalta, ei tuossa minusta mitään hälyyttävääkään näy. Mitä mieltä arvon raati on asiasta?

    Ensinnäkin viskositeetti on aavistuksen lirumpaa kuin Castrolin datalehdellä luvataan, mutta silti xW-30-öljyn speksin keskellä: nyt 10.4, tuore 12.3 mm2/s (@100 oC) ja vastaava ero 40-asteessa: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/EA379E05EC9FB93980257C9100583EA6/$File/BPXE-9GY8VJ.pdf

    Selvimmin käytön aiheuttama likaantuminen näkyy nokipitoisuudessa 0.9% ja siinä, että öljyyn on kertynyt polttoainetta. Samoin emäsluku on alempi kuin tuoreella öljyllä - mutta ei vielä lähelläkään nollaa. Kulumismetalleista rauta on ehkä vähän koholla mutta se kai ei ole tavatonta N47-moottoreille?

    Öljyn laimentuminen dieselillä kai on hiukkassuodattimellisten autojen ominaisuus, mutta onko 3.9% niin paljon että siitä olisi syytä huolestua? Auto ei kuitenaan ole missään pelkässä taajamapyörityksessä.
    Ajossa: F10 520d SE (2012)
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Paljonko maksoi öljyanalyysi? Näitä ei taideta täällä Suomessa paljon harrastaa, mutta jenkeissä kyllä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • radiaani
      Bimmer Rookie
      • Jul 2016
      • 130
      • Etelä-Suomi

      #3
      Hinta näille mittauksille on yksin kappalein 61.50€ (Set 2, "musta korkki", sisältää emäsluvun määrityksen). Ilman emäsluvun määritystä 41€ (Set 1, "valkoinen korkki"). Näihin ALV ja lähetyskulut molempiin suuntiin päälle. Tarkemmin https://www.oelcheck.de/en/prices.html
      ja analyysipakettien sisältö http://www.oelcheck.de/fileadmin/oel...foblatt_en.pdf

      Tilasin yhden kumpaakin testiä ja lasku oli 140 euroa, ja tuohon lisäksi 2x8.50e paluupostikuluja. Tuolta tulee muovipurkki näytteenottoa varten ja muovinen, öljytiivis palautuskuori. Vaikuttaa aika hyvin tuotteistetulta testiltä.

      Vähän kipurajoillahan testin hinta on mutta aika äkkiä se hintansa haukkuu, jos tuloksen perusteella uskaltaa olla hötkyilemättä öljynvaihtojen kanssa. Toisaalta yksittäisestä tuloksesta ei voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä.
      Last edited by radiaani; 16-11-2016, 18:14.
      Ajossa: F10 520d SE (2012)

      Comment

      • radiaani
        Bimmer Rookie
        • Jul 2016
        • 130
        • Etelä-Suomi

        #4
        Päivitystä öljyanalyysiaiheeseen. Nyt on analysoitu moottorin neljännet öljyt, joilla on ajettu täydet 30000 km, ja mittarissa 121000 km. Öljynä edelleen Castrol Edge Titanium FST 0W-30.

        Tässäpä uutta ja vanhaa mitattua dataa:
        Code:
        Auto             81000   121000 km
        Öljy             21000    30000 km
        
        WEAR
        Iron                60       49 mg/kg
        Chrome               2        2 mg/kg
        Tin                  1        1 mg/kg
        Aluminum            15       14 mg/kg
        Nickel               4        6 mg/kg
        Copper              13        9 mg/kg
        Lead                13        0 mg/kg
        Manganese            8        4 mg/kg
        PQ index          < 25     < 25
        
        CONTAMINATION
        Silicon             12        9 mg/kg
        Potassium           14       14 mg/kg
        Sodium               4        3 mg/kg
        Titanium            10       12 mg/kg
        Water               <0.10    <0.10 %
        IR Glycol         negative   negative
        Diesel fuel          3.90     3.89 %
        Biodiesel           <0.30     0.85 %
        Soot content         0.9      0.7 %
        
        OIL CONDITION
        Viscosity at 40°C   57.2     54.2 mm2/s
        Viscosity at 100°C  10.4      9.9 mm2/s
        Viscosity index    172      172
        Oxidation            6        8 A/cm
        Nitration            2        3 A/cm
        Sulfation            0        5 A/cm
        IR index            88.2     88.9
        Dispersancy         98        98 %
        
        ADDITIVES
        Calcium           1451     1462 mg/kg
        Magnesium           12       11 mg/kg
        Boron              196      197 mg/kg
        Zinc               825      783 mg/kg
        Phosphorus         652      689 mg/kg
        Barium               0        0 mg/kg
        Molybdenum          22        5 mg/kg
        Sulphur           1529     1524 mg/kg
        
        Base number        5.71      -- mgKOH/g
        Olenpa edelleenkin sitä mieltä, että arvoissa ei näy mitään hälyyttävää. Vähän yllättävää on, että kulumismetalleja on jopa vähemmän kuin edellisissä öljyssä. Onko moottori vasta nyt sisäänajettu? Mitä mieltä arvon raati on tuloksista?

        Viskositeetti on laskenut ehkä 5% aiemmasta mutta on edelleen selvästi xW-30-öljyn speksin sisällä. Nokea on tähän öljyyn kertynyt vähemmän kuin edelliseen ja polttoainetta on öljyn joukossa suunnilleen yhtä paljon kuin aiemminkin. Biodieselin määrä on yllättävä. Laittaako joku huoltamoketju dieseliin merkittävän määrän tavallista biodieseliä? Myös sulfatoituminen on vähän odottamatonta, kun dieselin pitäisi olla rikitöntä.

        Minusta nämä mittaukset osoittavat sen, että öljyllä uskaltaa hyvin ajaa sen minkä auton CBS lupaakin.
        Ajossa: F10 520d SE (2012)

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #5
          Olis ihan kiva tietää jos tuo sama testi tehtäisiin käyttämättömälle öljylle että mitä kaikkea siitä löytyy. Ei ne varmaan uutenakaan täysin"puhtaita" ole.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • Haatainen
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 1451
            • Tampere

            #6
            Originally posted by GOOFY View Post
            Olis ihan kiva tietää jos tuo sama testi tehtäisiin käyttämättömälle öljylle että mitä kaikkea siitä löytyy. Ei ne varmaan uutenakaan täysin"puhtaita" ole.
            Moottoriöljyistä en osaa sanoa, mutta hydrauliöljyissä on uutena partikkelia joukossa niin paljon, että on syytä välttää suodattamattomana käyttöön ottamista. Uuden moottoriöljyn analyysi tuossa vierellä antaisi tosiaan mielenkiintoisen vertailukohdan.
            Alla:
            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
            E24 635Csi -84 Polaris metallic

            Ennenkin on ollut autoja

            Comment

            • radiaani
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 130
              • Etelä-Suomi

              #7
              Originally posted by GOOFY View Post
              Olis ihan kiva tietää jos tuo sama testi tehtäisiin käyttämättömälle öljylle että mitä kaikkea siitä löytyy. Ei ne varmaan uutenakaan täysin"puhtaita" ole.
              Kyllä ne yleensä aika puhtaita on etenkin kulumismetallien osalta. Osa mittauksista (ainakin IR-spektroskopia) tehdään käyttämällä labrassa referenssinä puhtaan öljyn mittausta.

              Ihan samaa öljyä en löytänyt, mutta tässä on pari tuoreen öljyn analyysiä vähän samantapaisista öljyista, ilmeisesti kuitenkin US-markkinoilla:
              Castrol Edge 0W40 https://www.bobistheoilguy.com/forum...pics/4510746/1
              Castrol Edge 5W-30 https://www.bobistheoilguy.com/forum...topics/4761510

              Raudan määrä öljyssä on ehkä vähän korkea mutta sekin on ilmeisesti korroosiota eikä kulumista: 'PQ index' mittaa magnetoituvien hiukkasten määrä ja se on alle havaintorajan. Rauta magnetoituu, ruoste ei -> öljyn rauta on ruostetta eikä metallia.
              Ajossa: F10 520d SE (2012)

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2732
                • Tampere

                #8
                Originally posted by radiaani View Post
                Päivitystä öljyanalyysiaiheeseen.

                Minusta nämä mittaukset osoittavat sen, että öljyllä uskaltaa hyvin ajaa sen minkä auton CBS lupaakin.
                Vertailukelpoinen data vaatisi samasta öljyerästä käyttämättömän öljynäytteen rinnalle. Mikäli lähetät lisää näytteitä, niin laita vertailun vuoksi mukaan yksi näyte käyttämättömästä öljystä. Tuo analyysissä käytetty IR-spektroskopia on sen verran herkkä menetelmä, että käyttämättömästäkin öljystä voidaan tunnistaa joitakin listattuja muuttujia.

                Mutta mitä nämä mittaustulokset tarkoittavat käytännössä - eli millainen on se data joka kertoo huonoksi menneestä tai "liikaa ajetusta" öljystä?

                Toisin sanoen onko öljyn laadulle olemassa viitearvoja, joihin tulosta voisi verrata?

                Minkä verran polttoainetta noiden öljyjen käytön aikana on kulunut? Kilometrimäärä kertoo kyllä autolla ajon määrästä, mutta kulutettu polttoainemäärä hieman tarkemmin mm. öljyyn siirtyvän palojätteen oletetusta määrästä.
                Last edited by JaniLap; 21-05-2018, 13:05.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  .......
                  Last edited by Bmw Master; 26-05-2018, 07:32.

                  Comment

                  • radiaani
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 130
                    • Etelä-Suomi

                    #10
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Vertailukelpoinen data vaatisi samasta öljyerästä käyttämättömän öljynäytteen rinnalle. Mikäli lähetät lisää näytteitä, niin laita vertailun vuoksi mukaan yksi näyte käyttämättömästä öljystä. Tuo analyysissä käytetty IR-spektroskopia on sen verran herkkä menetelmä, että käyttämättömästäkin öljystä voidaan tunnistaa joitakin listattuja muuttujia.

                    Mutta mitä nämä mittaustulokset tarkoittavat käytännössä - eli millainen on se data joka kertoo huonoksi menneestä tai "liikaa ajetusta" öljystä?

                    Toisin sanoen onko öljyn laadulle olemassa viitearvoja, joihin tulosta voisi verrata?

                    Minkä verran polttoainetta noiden öljyjen käytön aikana on kulunut? Kilometrimäärä kertoo kyllä autolla ajon määrästä, mutta kulutettu polttoainemäärä hieman tarkemmin mm. öljyyn siirtyvän palojätteen oletetusta määrästä.
                    Käsittääkseni tuolla labralla on referenssispektrit ainakin tavallisimmista puhtaista öljyistä - tai ainakin raporttiin on jostain kaivettu juuri saman öljyn IR-spektri verrokiksi. Jos jotain Teboilia tai motoxia käyttäisi, niin sitten puhtaan öljyn näyte voisi olla paikallaan.

                    Tärkein arvo, mitä öljystä on syytä tarkkailla lienee viskositeetti, etenkin 100 asteessa. Sille löytyy viitearvot, paljonko esim. -30-öljyn viskositeetin tulee olla.

                    Noki ja polttoaine öljyn joukossa on normaaleja epäpuhtauksia. Vesi ja varsinkaan glykoli eivät kuulu öljyn joukkoon ollenkaan. Muistelisin, että joku 3% nokea tai 10% dieseliä voi alkaa vaikuttaa merkittävästi öljyn ominaisuuksiin. Tässä on Adac:n tutkimusta hiukkasuodattimella varustetuista autoista, joissa öljyn ohentuminen voi olla ongelma: https://www.adac.de/infotestrat/repa...g/default.aspx
                    Die Ergebnisse in Kürze: 21 Ölproben offenbarten eine mindestens 7-prozentige Verdünnung durch Dieselkraftstoff (Mineralöldiesel- und Biodiesel-Anteile zusammen). Die Hälfte der Fahrzeuge hatte eine Ölverdünnung von mehr als 10 Prozent. Klar wurde auch, die Ölverdünnung steigt mit zunehmender Laufleistung: Denn etwa jedes zweite Testfahrzeug zwischen 10.000 und knapp 27.000 Kilometern Laufleistung des Öls hatte eine Verdünnung von über 15 Prozent.
                    Kulumismetallit kertovat siitä, mitä metalleja moottorista on irronnut öljyn sekaan. Ne eivät kerro öljyn kulumisesta vaan niistä voi ehkä päätellä, jos joissakin moottorin osissa on epänormaalia kulumista. Tähän pitäisi olla vertailukohdaksi muitakin mittauksia samantyyppisistä moottoreista.

                    Tankkauksista mitattu keskikulutus on aika lähellä 6 l/100 km, eli dieseliä on palanut n.1800 litraa.

                    [EDIT]Etenkin dieselmoottoriöljyjen kuluneisuutta mittaa hyvin myös emäsluku (BN), joka kertoo öljyn kyvystä neutraloida happoja. Jos neutralointikyky katoaa, voi moottorille iskeä musta surma öljyn muuttuessa liisteriksi. Emäsluku määritetään perkloorihapolla titraamalla, mikä nostaa analyysin hintaa.
                    Last edited by radiaani; 22-05-2018, 00:24.
                    Ajossa: F10 520d SE (2012)

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2732
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by radiaani View Post
                      Käsittääkseni tuolla labralla on referenssispektrit ainakin tavallisimmista puhtaista öljyistä - tai ainakin raporttiin on jostain kaivettu juuri saman öljyn IR-spektri verrokiksi.

                      Tankkauksista mitattu keskikulutus on aika lähellä 6 l/100 km, eli dieseliä on palanut n.1800 litraa.
                      Mikäli referenssinä on käytetty samaa puhdasta öljyä kuin lähettämäsi käytetty öljy, niin viitisitkö kirjoittaa tämän vertailunäytteen analyysitulokset noiden käytettyjen öljyjen analyysin rinnalle, niin olisi mielenkiinoista nähdä mitkä lukemat ovat muuttuneet ja minkä verran, ml. emäsluku ja puhtaasta näytteestä mitattu viskositeetti?

                      Ajokilometreihin ja kulutettuun polttoainemäärään liittyen onko autosi ajo-olosuhteet olleet vertailukelpoiset (kylmäkäynnistykset, talviolosuhteet, kaupunkiajo, tyhjäkäynti, jne.) noiden kahden mittauttamasi näytteen välillä, vai miten itse tulkitset näytteissä havaittuja eroja?
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #12
                        Onko öljyn kyky sitoa itseensä likaa rajallinen? Se mitä joskus bensakoneista availin venttiilikoppia niin sellaisissa autoissa tummentunnutta/palanutta öljyä tms jotain töhnää on koneen seinämillä huomattavasti enemmän millä öljyillä on ajettu pidempiä siivuja kuin sellaisissa missä öljyt on vaihdettu tiuhemmin kuten esim vuosittain....

                        Tällä lian sitomisella meinaan lähinnä sitä että jos öljyt saavuttavat tietyn kyllästyspisteen niin loppuvatko sen "pesevät" ominaisuudet? Vai palaako se öljy itse tuonne seinämille kiinni?

                        esimerkkikuva jostain netin syövereistä


                        Mittarilukema autossasi on 81 ja 121tkm, öljyt on vaihdettu myös 91tkm kohdalla?
                        Last edited by fraatti; 22-05-2018, 12:04.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2732
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Onko öljyn kyky sitoa itseensä likaa rajallinen?

                          Tällä lian sitomisella meinaan lähinnä sitä että jos öljyt saavuttavat tietyn kyllästyspisteen niin loppuvatko sen "pesevät" ominaisuudet? Vai palaako se öljy itse tuonne seinämille kiinni?
                          Moottoriöljyn pesevät ominaisuudet ovat rajalliset. Öljyjä lisäaineistetaan detergenteillä ja dispersanteilla, joiden tehtävä on sitoutua öljyyn siirtyvien partikkeleiden ympärille ja estää partikkeleiden tarttumista toisiinsa, ja siten suojata moottoria saostumilta. Samalla ne parantavat likapartikkeleiden kulkeutumista öljynsuodattimeen. Myös öljynsuodattimen kapasiteetti on rajallinen.

                          Tässä mielessä olisi mielenkiintoista nähdä partikkelikoon erottelulaskennan tulos noista käytetyistä öljyistä. Tällainen määritys noissa öljyanalyyseissä on usein mukana. Oletan että moottoriöljyn pesevyyskapasiteetin laskiessa öljyyn alkaa kertyä suhteellisesti enemmän suurempikokoisia partikkeleita, kun ajokilometrejä rullataan/polttoaineen palamista tapahtuu enemmän. Edelleen näillä on suurempi taipumus saostua voideltujen osien ympärille ja ne lisääväät moottorin kulumisilmiötä. Toisaalta en valitettavasti osaa arvioida millainen määrä ja minkäkokoisia partikkeleita kertoo luottettavasti öljyn vaihtotarpeesta, mutta päättelen että esim. viskositeetti- tai emäsluku tai kontaminoivien metallien määrä ei kerro kaikkea öljyn vaihtotarpeesta polttomoottoreissa.

                          Entä miten öljyn kuluminen/likaantuminen vaikuttaa sen lämmönsiirtokykyyn, ja onko tälle ominaisuudelle olemassa jotakin arviointimenetelmää öljynvaihtotarvetta ajatellen?

                          Last edited by JaniLap; 22-05-2018, 13:48.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • radiaani
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 130
                            • Etelä-Suomi

                            #14
                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Mikäli referenssinä on käytetty samaa puhdasta öljyä kuin lähettämäsi käytetty öljy, niin viitisitkö kirjoittaa tämän vertailunäytteen analyysitulokset noiden käytettyjen öljyjen analyysin rinnalle, niin olisi mielenkiinoista nähdä mitkä lukemat ovat muuttuneet ja minkä verran, ml. emäsluku ja puhtaasta näytteestä mitattu viskositeetti?
                            Referenssiöljystä ei ole muuta tietoa kuin IR-spektri. Sitäkin on vähän haastava vertailla silmämääräisesti, sillä tuo vajaa prosentti nokea vaikuttaa ihan merkittävästi myös IR-alueella (ts. öljy on melkoisen mustaa). IR-spektristä kyllä näkyy, että ZDPP:n absorptioviiva 950 1/cm paikkeilla on kadonnut jokseenkin kokonaan.

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Ajokilometreihin ja kulutettuun polttoainemäärään liittyen onko autosi ajo-olosuhteet olleet vertailukelpoiset (kylmäkäynnistykset, talviolosuhteet, kaupunkiajo, tyhjäkäynti, jne.) noiden kahden mittauttamasi näytteen välillä, vai miten itse tulkitset näytteissä havaittuja eroja?
                            Ei olot ainakaan helpommat jälkimmäisellä jaksolla ole olleet, esim. säännöllistä talviajoa ja pakkaskäynnistyksiä on ollut enemmän. Keskieurooppalaista moottoritieajoakin taisi tulla enemmän. Kovin pieniä eroja ei varmaan kannata liikaa yrittää selittää: raportti kun ei kerro mittaustarkkuutta.

                            Oma tulkinta on, että moottorin tai öljyn kunnossa ei ole tapahtunut kovin olennaisia muutoksia.
                            Ajossa: F10 520d SE (2012)

                            Comment

                            • radiaani
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2016
                              • 130
                              • Etelä-Suomi

                              #15
                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Moottoriöljyn pesevät ominaisuudet ovat rajalliset. Öljyjä lisäaineistetaan detergenteillä ja dispersanteilla, joiden tehtävä on sitoutua öljyyn siirtyvien partikkeleiden ympärille ja estää partikkeleiden tarttumista toisiinsa, ja siten suojata moottoria saostumilta. Samalla ne parantavat likapartikkeleiden kulkeutumista öljynsuodattimeen. Myös öljynsuodattimen kapasiteetti on rajallinen.
                              Eikö tätä mitata tuolla öljyn dispersiokyky -mittauksella, joka oli molemmille 98% (...mistä?): https://en.oelcheck.com/analyses/tes...s/dispersancy/

                              Tässäpä öljyn pisarakokeen tulos:
                              Ajossa: F10 520d SE (2012)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎