Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyanalyysi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5170
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by Juppe View Post
    Tietysti. Jokaisella huoltamoketjulla täytyy olla tietty määrä biokomponenttia tuotteissaan ja se on sitten ketjun oma asia, mihin tuotteeseen sen laittavat. Neste taitaa lattaa dieseliin (ei tieto, vaan arvaus), ST1 hoitaa saman asian E85 myynnillä ja joku muu tekee varmaan jotain muuta.
    Vieläkö joku oikeasti uskoo että eri asemilla on eri ainetta myynnissä?

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Oletko koskaan miettinyt miksi autonvalmistajat pyrkivät antamaan autoille mahdollisimman pitkän öljynvaihtovälin?
    Myyntikikka pitkälti. Ostaisitko itse tänä päivänä auton missä olisi öljynvaihtoväli 5000km, tuskin? Sama kuin ostaisit lankapuhelimen yo-lahjaksi.

    Toisaalta, väittäisin että laskeneella keskikulutuksella on jotain merkitystä kasvaneeseen öljynvaihto väliin. Varmasti on jotain merkistystä kuluttaako auto +10l/100km vai alle 6l/100km, oletetaan että molemmat ovat 4syl 1600cm3 moottoreita.
    Last edited by jani; 04-06-2018, 21:57.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2732
      • Tampere

      #32
      Originally posted by jani View Post
      Vieläkö joku oikeasti uskoo että eri asemilla on eri ainetta myynnissä?
      Kerro lisää?

      Olen antanut itselleni ymmärtää, että Suomessa on tällä hetkellä saatavana esim. sekä WWFC4 että WWFC5 -standardien mukaista dieselpolttoainetta, ja käsittääkseni ne ovat koostumukseltaan erilaisia?
      Last edited by JaniLap; 04-06-2018, 22:40.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5170
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by JaniLap View Post
        Kerro lisää?

        Olen antanut itselleni ymmärtää, että Suomessa on tällä hetkellä saatavana esim. sekä WWFC4 että WWFC5 -standardien mukaista dieselpolttoainetta, ja käsittääkseni ne ovat koostumukseltaan erilaisia?
        Ja polttoainetta myyvät ST1, ABC, Neste, Teboil, Shell ja SEO. Kaksi ekaa ainakin ajavat samasta säiliöstä satamasta evästä, voi olla vaikka WWFC4. Jos Neste vaikka sitten käyttää WWFC5 niin mitäs sitten Teboil ja SEO myyvät?

        Se mitä ainetta mikäkin asema myy, riippuu pitkälti tietääkseni mistä sitä evästä ajetaan. Esimerkiksi Porvoon samasta säiliöistä ajavat kaikki ketjut Kuopioon dieseliä.
        Last edited by jani; 04-06-2018, 22:51.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2732
          • Tampere

          #34
          Originally posted by jani View Post
          JJos Neste vaikka sitten käyttää WWFC5 niin mitäs sitten Teboil ja SEO myyvät?

          Se mitä ainetta mikäkin asema myy, riippuu pitkälti tietääkseni mistä sitä evästä ajetaan. Esimerkiksi Porvoon samasta säiliöistä ajavat kaikki ketjut Kuopioon dieseliä.
          Polttoainejakelun logistiikkaa en tunne, mutta ymmärtääkseni Teboil hankkii dieseltuotteensa pääraaka-aineen Lukoilin kautta ja tuotteesta riippuen siihen sekoitetaan Nesteen biojakeita, jotta biovaatimus täyttyy? SEO:n diesel näyttää olevan tuotteesta riippuen ainakin WWFC4 -laatuista, ja siihenkin sekoitetaan tuotteesta riippuen Nesteen biojakeita? Teboil siirtyi Lukoiliin kuulemma Nilsiän jalostamon tuotantokapasiteetin riittämättömän skaalautumisen johdosta, minkä taustalla olivat ilmeisestii jalostamohenkilökunnan työlupiin liittyvät viivästykset.

          Pointti minulla oli lähinnä se, että jakeluasemasta riippuen kyse ei kuitenkaan ole täysin identtisestä dieseltavarasta?

          Toisaalta olen myös valmis hylkäämään olettamukseni, jos jakelu on kertomasi mukaan hyvinkin vaihtelevaa ja todellisuudessa ei oikeastaan voida olla varmoja mitä sieltä pistoolista milloinkin tankataan.
          Last edited by JaniLap; 05-06-2018, 00:41. Reason: Nilsiä
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Bullitt
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 2786
            • Turku

            #35
            Originally posted by jani View Post
            Toisaalta, väittäisin että laskeneella keskikulutuksella on jotain merkitystä kasvaneeseen öljynvaihto väliin. Varmasti on jotain merkistystä kuluttaako auto +10l/100km vai alle 6l/100km, oletetaan että molemmat ovat 4syl 1600cm3 moottoreita.
            Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Nyt on joka suhteessa vähän eri tilanne, kuin joskus 80-luvulla, kun silloin Taunuksiin piti tulppiakin vaihdella 5000 km välein. Öljyt on parempia, moottorit on ainakin jossain mielessä parempia, polttoaineista hävis ensin lyijy, sitten rikki ja nykyään ne on varmaan muutenkin ihan eri tavaraa, mitä 30 vuotta sitten.


            Comment

            • radiaani
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 130
              • Etelä-Suomi

              #36
              Originally posted by Bullitt View Post
              Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Nyt on joka suhteessa vähän eri tilanne, kuin joskus 80-luvulla, kun silloin Taunuksiin piti tulppiakin vaihdella 5000 km välein. Öljyt on parempia, moottorit on ainakin jossain mielessä parempia, polttoaineista hävis ensin lyijy, sitten rikki ja nykyään ne on varmaan muutenkin ihan eri tavaraa, mitä 30 vuotta sitten.
              Katselinpa erään toisen eurooppalaisen automerkin huoltosuosituksia, niin 80-luvun lopulla on huoltoväli ollut jo 10 tkm ja noussut 15 tkm heti 90-luvun alussa. 1998 alkaen on bensamoottoreille suositeltu jo 30 tkm huoltoväliä ja uusille dieselmoottoreille 20 tkm. Ei nämä pitkät huoltovälit mikään aivan uusi asia enää ole.

              Käsittääkseni juuri dieselpolttoaineen rikki on ollut öljyä merkittävästi kuluttava ainesosa. Kun polttoaine on nyt jokseenkin rikitöntä, öljykin kestää pitkään.
              Ajossa: F10 520d SE (2012)

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #37
                Tuossa kanssa jonkinlaista tutkimusta longlife öljynvaihtoväleistä... sivulta 39 kannattaa tsekata yhteenveto...

                Degradation and chemical change of longlife oils following
                intensive use in automobile engines


                Jan Kral jr. a, Branislav Konecny b, Jan Kral b, Kamil Madac a, Gabriel Fedorko c,Vieroslav Molnar c
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #38
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Tuossa kanssa jonkinlaista tutkimusta longlife öljynvaihtoväleistä... sivulta 39 kannattaa tsekata yhteenveto...

                  Degradation and chemical change of longlife oils following
                  intensive use in automobile engines


                  Jan Kral jr. a, Branislav Konecny b, Jan Kral b, Kamil Madac a, Gabriel Fedorko c,Vieroslav Molnar c
                  Alaspäin tullaan tulevaisuudessa näiden vaihtovälien kanssa. Eikä syyttä.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Alaspäin tullaan tulevaisuudessa näiden vaihtovälien kanssa. Eikä syyttä.
                    Tuskin tulee valmistajat lyhentämään vaihtoväliä. Ihan siksi, että mukavampi markkinoida pitkillä huoltoväleillä. Toiseksi hiilijalanjälki, se kun on pienempi kun harvemmin vaihdetaan öljyjä tai ei ollenkaan (automaattilaatikko/perä). Eikä valmistajan intresseissä muutenkaan ole maksimoida auton kestoa. Heille parempaa bisnestä myydä uusia autoja kuin tehdä autoja, joilla kaikki ajaa 500tkm.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • sunbeam
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 303
                      • Hämeenlinna

                      #40
                      Kaverilla on taksissa eräs toinen saksalainen merkki jonka 3.0 moottoreissa on jakopää ongelmia tehtaan öljynvaihtoväleillä 200tkm kohdalla.
                      taksiin on vaihdettu 15000-20000tkm välein öljyt eikä mitään jakopää ongelmia esiinny , viides A8 menossa ja auto jää vielä omaan käyttöön kun ajettu 400tkm
                      toinen moottoriongelmainen saksalainen mersedes sprinter, vehon huoltoohjelmalla moottori kestää taksissa n200tkm.
                      paikallinen pakettiauto huolto vaihtaa niihin MPM öljyt 15000tkm välein ,yhtään moottori vikaa takseissa ei ole ollu autot vaihdetaan n400tkm ajettuina

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        #41
                        Originally posted by sunbeam View Post
                        Kaverilla on taksissa eräs toinen saksalainen merkki jonka 3.0 moottoreissa on jakopää ongelmia tehtaan öljynvaihtoväleillä 200tkm kohdalla.
                        taksiin on vaihdettu 15000-20000tkm välein öljyt eikä mitään jakopää ongelmia esiinny , viides A8 menossa ja auto jää vielä omaan käyttöön kun ajettu 400tkm
                        toinen moottoriongelmainen saksalainen mersedes sprinter, vehon huoltoohjelmalla moottori kestää taksissa n200tkm.
                        paikallinen pakettiauto huolto vaihtaa niihin MPM öljyt 15000tkm välein ,yhtään moottori vikaa takseissa ei ole ollu autot vaihdetaan n400tkm ajettuina
                        Tämä vahvistaa hyvin sitä käsitystä mikä itselläkin on tähän aiheeseen.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11131
                          • Oulu

                          #42
                          Perus öljynvaihto on sen verran edullinen ja helppo tehdä itsekkin, että ei kyl järkeä ajaa noilla long life huoltoväleillä. Itse olen tuota 15tkm pitäny maksimina ja yleensä 10tkm välein tulee vaihdeltua öljyt. Harrasteissa jopa tiheämmin. Joskus tehny öljynvaihtoja autoihin millä on se ~30tkm ajettu edellisestä, ja onhan ne öljyt melko surullisen näköiset sen jälkeen ja jokaisessa on suodatin ollu aivan pikimustan jänkin peitossa ja painunu ruttuun epämääräiseksi möykyksi ilmeisesti sen vuoksi kun ollu jo niin tukossa ettei tahdo kunnolla öljy virrata läpi...
                          Last edited by Pazi88; 09-01-2019, 10:45.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10058
                            • KVLA

                            #43
                            Takseilla tulee yleensä vielä tyhjäkäyntiä jonkin verran enemmin kuin "siviiliautoilla". Siis etenkin talvisin. Ja tuo lisää vielä tuota öljynvaihdon tarpeen tiuhentamista normi huoltoväleistä.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #44
                              Toisaalta jos esim edellinen oma M57-moottorinen olisi nauttinut 30 tkm öljynvaihtovälien sijaan 15 tkm vaihtovälejä, olisi oman 200 tkm ajosuoritteen hinta noussut eikä auto olisi ollut myydessä yhtään arvokkaampi.

                              Samoin loota jolle tuli tehtyä öljynvaihdot huuhtelemalla ja merkkiöljyillä. Silti se porsi suunnilleen samoilla metreillä kuin useimmat tutut vastaavat.

                              Äsken olin mukana vaihtamassa 200 tkm ajetun 530xia:n lootaa johon oli tehty huuhtelemalla öljynvaihto vähän yli sadan tonnin kohdalla. Sekin raha ja aika meni hukkaan.

                              Minulla on ollut 40 tkm ajan 2000-luvun alun mazda jolla on ajettu 430tkm enkä ole vaihtanut öljyä enkä suodinta lootaan enkä moottoriin kertaakaan. En myöskään aio vaihtaa. Hyvin menee silti.

                              Harrasteautollani tulee ajettua ehkä 4 tkm vaihtojen välissä ja tiedän että se on turhahkoa.
                              ---

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #45
                                Originally posted by sunbeam View Post
                                Kaverilla on taksissa eräs toinen saksalainen merkki jonka 3.0 moottoreissa on jakopää ongelmia tehtaan öljynvaihtoväleillä 200tkm kohdalla.
                                taksiin on vaihdettu 15000-20000tkm välein öljyt eikä mitään jakopää ongelmia esiinny , viides A8 menossa ja auto jää vielä omaan käyttöön kun ajettu 400tkm
                                toinen moottoriongelmainen saksalainen mersedes sprinter, vehon huoltoohjelmalla moottori kestää taksissa n200tkm.
                                paikallinen pakettiauto huolto vaihtaa niihin MPM öljyt 15000tkm välein ,yhtään moottori vikaa takseissa ei ole ollu autot vaihdetaan n400tkm ajettuina
                                Sanotaan vaikka että tollaseen kolmelitraseen vehkeeseen on öljynvaihtohuolto 150€. Jos öljynvaihtovälin vaikka puolittaa, 30:stä 15tkm:iin niin se tekee 400 000km matkalla 13 ylimääräistä öljynvaihtoa. Melkein 2000€ ylimääräisiin öljynvaihtoihin. Sillä rahalla teettää jo jonkinverran korjauksia. Ja taksissa ison osan korjauksista maksaa joku muu kuin auton omistaja. Ne kerkee takuuaikana kerätä niin paljon kilometrejä ja eiköhän merkillä kuin merkillä tänä päivänä maahantuoja ja/tai tehdas ota osaa korjauskuluihin varsinaisen takuuajan päätyttyäkin.
                                Summan 150€ heitin sillä oletuksella että keskiverto taksin öljyt vaihdetaan korjaamolla, usein merkkiliikkeessä. Ei useinkaan taksarin kotitallissa.

                                Varmasti jos perämurikkaan tai laatikkoon alkaa uudesta asti vaihtaa öljyt 30tkm välein niin sen käyttöikä pitenee, hieman. Ja jos sen tihentää 10tkm väliksi niin asiat paranee vielä, vähän. Kysymys ei oo siitä etteikö tiheämpi öljynvaihtoväli pitentäisi järjestelmän käyttöikää. Mutta kannattaako siihen käyttää paljon enemmän rahaa kuin mitä joku potentiaalinen remontti maksaisi. Ja miten todennäköistä on että siltä remontilta vältytään tiheällä huoltovälillä.
                                Last edited by petrolhead; 13-01-2019, 12:12.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎