N42 vianetsintää: jakopaa, valvetronic-moottori ja vanospyörät jo vaihdettu
Ei äkkiseltään löytynyt juttua N42/ N46 Valvetronicin säätömoottorin vaihdosta (ao. linkin osa 9). Eli liittyykö siihen mitään ajotustarvetta tms.? Saako moottorin vaihdettu ilman Valvetronic-mekanismin purkamista, kampeamista tms. ja onko erikoistyökaluille tarvetta? Kyseessä tarkemmin N42-B20A.
Lähinnä, että miten akselin saa tuolle ratakselle ja onko moottorilla jokin nollapiste, mikä täytyy kalibroida, vai kuinka ohjaus hoituu. Käytössä Boschin KTS ja tarvittaessa myös Inpa, jos vaatii koodausta...
Ei äkkiseltään löytynyt juttua N42/ N46 Valvetronicin säätömoottorin vaihdosta (ao. linkin osa 9). Eli liittyykö siihen mitään ajotustarvetta tms.? Saako moottorin vaihdettu ilman Valvetronic-mekanismin purkamista, kampeamista tms. ja onko erikoistyökaluille tarvetta? Kyseessä tarkemmin N42-B20A.
Lähinnä, että miten akselin saa tuolle ratakselle ja onko moottorilla jokin nollapiste, mikä täytyy kalibroida, vai kuinka ohjaus hoituu. Käytössä Boschin KTS ja tarvittaessa myös Inpa, jos vaatii koodausta...
Et tarvitse mitään sen kummempia työkaluja. Venakoppa irti, säätimen mutterit auki ja säätimessä olevaa akselia pyörittämällä vastakkaiseen suuntaan (vähän kuin ruuvaisit sen irti) irtoaa säädin hammastuksesta.
Sama toisinpäin ja homma ok.
On mahdollista että pitää "nollata" säätömoottori softan kautta. On hyvinkin mahdollista että on limp modessa jos on ollut ongelmia. Tämä on mahdollista tehdä ymmärtääkseni kaikilla vähän laadukkaamilla lukijoilla.
Harley Davidson Sportster 1200
Mercedes-Benz C 200 CDI S204
Jakopää laitettiin uusiksi, kun rallatteli niin komeasti ja ketju oli venynyt, minkä johdosta hampaan verran kerkesi hypätäkkin. Valvetronikin tienoolta kuuluu edelleen ajoittaista voimakasta rallatusta vaikka itse mekanismit olivat äkkiseltään tarkasteltuna hyvässä kunnossa. Moottorin vikavaloa ja EML-valoa sytyttelee ja pukkaa seuraavia vikakoodeja, jotka kieltämättä kielii Valvetroniccihäiröistä nyt, kun jakokin on kohdallaan:
Joo eipä tuo mihkään kummentunut, vikakoodit ennallaan ja menee vikatilaan, missä ei reagoi kaasuun vaan jää kierrokset humpaamaan n.800-1200rpm. Käytin merkkihuollossa niin diagnoosi arvailis seuraavaa. Osaako arvon raati näillä tiedon olla samaa tai eri mieltä ettei menis taas useamman satkun mettään näiden kanssa :think
Tässä kopio diagnoosista:
-Vikakoodien luku, useita vikakoodeja mm valvetronicilta, ilmamassamittarilta ja kiertovesipumpulta.
-Vanospyörät ääntää melko kovasti. Kokeiltu tehdä vanostestejä. Vanostestit ei mene läpi, menee välillä vikatilaan. Rallatus loppuu kun ottaa liittimet irti vanossolenoideilta. Vanospyörät ainakin vialliset.
-Solenoideja kokeiltu irroitettuna akkujännitteellä, ei olleet jumissa.
-Tulee vikakoodia valvetronicin asennosta, mutta tämä voi olla seurausta viallisista vanospyöristä.
Hyviä vinkkejä viasta tai pätevästä vianetsijästä Oulun seudulla otetaan vastaan. Nyt Suomen Autohuollon diagnoosin perusteella vaihdettiin siis vanospyörät ja oireet ennallaan. Vikakoodia pukkaa venttiilin nousun epäloogisesta signaalista (väliin myös imunokan asentotunnistimen oikosulusta, lamdasta ja ilmamassamittarista, näitä koodeja ei antanut kuitenkaan oireilun alkaessa). Toimii suhtellisen normaalisti ja rallatuskin katosi vanosrempan myötä, mutta sytyttää moottorin vikavaloa ja eml-valo ja menee vikatilaan, missä ei reagoi kasuun vaan humpaa vaan kierroksia 900-1200rpm ja vilkuttaa luistoneston valoa. Alkaa keinot loppumaan. Valvetronic-koneisto vaikuttaa hyväkuntoiselta, voisko sen toimintaa mittova anturi olla viallinen? Vanospyörien sisältä tuli molemmista pienet muovinpalaset. En kyllä tiedä, että miten ovat sinne päätyneet, kun olivat isompia kuin öljykanavat. Ketjun yläohjuri vaihdettiin halkeamisen vuoksi vuosi takaperin, että sieltä todennäköisimmin lähteneet liikkeelle. Jakopään uudinnan yhteydessä öljypohja käytettiin pois eikä siellä ollut mitään irtonaista ja sihti oli puhdas.
Hyviä vinkkejä viasta tai pätevästä vianetsijästä Oulun seudulla otetaan vastaan. Nyt Suomen Autohuollon diagnoosin perusteella vaihdettiin siis vanospyörät ja oireet ennallaan. Vikakoodia pukkaa venttiilin nousun epäloogisesta signaalista (väliin myös imunokan asentotunnistimen oikosulusta, lamdasta ja ilmamassamittarista, näitä koodeja ei antanut kuitenkaan oireilun alkaessa). Toimii suhtellisen normaalisti ja rallatuskin katosi vanosrempan myötä, mutta sytyttää moottorin vikavaloa ja eml-valo ja menee vikatilaan, missä ei reagoi kasuun vaan humpaa vaan kierroksia 900-1200rpm ja vilkuttaa luistoneston valoa. Alkaa keinot loppumaan. Valvetronic-koneisto vaikuttaa hyväkuntoiselta, voisko sen toimintaa mittova anturi olla viallinen? Vanospyörien sisältä tuli molemmista pienet muovinpalaset. En kyllä tiedä, että miten ovat sinne päätyneet, kun olivat isompia kuin öljykanavat. Ketjun yläohjuri vaihdettiin halkeamisen vuoksi vuosi takaperin, että sieltä todennäköisimmin lähteneet liikkeelle. Jakopään uudinnan yhteydessä öljypohja käytettiin pois eikä siellä ollut mitään irtonaista ja sihti oli puhdas.
Ota ventiilin ohjauksen säätömoottorin johto irti. Niin menee maksimi nostolle ja ohjaus
Kaasuläpälle. Tällöin näet poistuuko kaikki käyntihäiriöt. Jos ei poistu, niin ensin käynti kuntoon ja sitten uudestaan ventiilin noston ohjauksen kimppuun.
Jos 0.8mm ei riitää joutokäynnillä niin sen voi päivittää 1.2mm:iin jotta käy paremmin
Joutokäyntiä. Ehkä ne oli noi arvot, mutta sitä avautumaa joutokäynnillä sai lisättyä jotain kymppejä.
Comment