Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkinakselin silmälaakerin prikat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pantse
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 151
    • Oulu

    Kytkinakselin silmälaakerin prikat

    Vaihteisto on vaihtumassa omassa projektissa getragista ZF: ään, ja silmälaakeri siten 12mm sisähalkaisijasta 15mm reiällä olevaan.

    Kysymys kuuluukin, että onko noissa 15mm reiällä varustettujen laakereiden yhteydessä käytetty samanlaisia prikkoja, kuin 12mm laakerin kanssa. Kävin marmorillakin asiasta kysymässä, ja varaosakuvat näyttivät sinne pelkkää laakeria.

    Laitan kuvan noista 12mm sisäreiällä olevista prikoista. Tuossa ulommaisessa paksussa prikassahan on tuollainen huopa sisäpinnassa, ilmeisesti voitelurasvoja pitämässä sisäpuolella?
    Last edited by Pantse; 15-01-2017, 00:39.
    Nykyiset : BMW X1 e84, BMW 125i m-sport, BMW K1200S
    Ex: BMW 325i turbo e30, BMW M3 e92 dkg, BMW 330i e90, BMW 320Cia e46, BMW 320i e36, BMW 325i "Hartge" e30, BMW 316 e30
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    #2
    En mitään mistään tiedä mutta luulisin noiden tarpeellisuuden johtuvan onko uusi laakeri suojattu vai avonainen kuten laittamasi kuvan laakeri.
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

    Comment

    • Pantse
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 151
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Miku View Post
      En mitään mistään tiedä mutta luulisin noiden tarpeellisuuden johtuvan onko uusi laakeri suojattu vai avonainen kuten laittamasi kuvan laakeri.
      Noinhan se taitaa olla. Eiköhän siellä pelkkä suojattu laakeri riitä. Pitää mittailla, että kytkinakseli osuu pituussuunnassa sopivasti laakeriin nähden.
      Nykyiset : BMW X1 e84, BMW 125i m-sport, BMW K1200S
      Ex: BMW 325i turbo e30, BMW M3 e92 dkg, BMW 330i e90, BMW 320Cia e46, BMW 320i e36, BMW 325i "Hartge" e30, BMW 316 e30

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Laita 4mm ja sinistä Log

        [
        Mittaa vanhasta silmälaakerista kuinka syvälle se menee kampiakseliin n. 4mm ja itse olen pari tippaa sinistä Logtite lukitetta laittanut laakerin ulko kehälle siksi kun laatikkoa paikalleen laitaessa voi akseli tönäistä silmälaakerin liian kausa ja näin ei laatikon akseli tue kunnolla ja alkaa kytkimen ravistus kun akseli ei enää keskitä. Silmälaakerin saa poiskin kun se lukite ei ole sika vahvaa ja kuumailmapuhaltimen lämmitys järjellä ettei kampiakselin stefa mene rikki.


        QUOTE=Pantse;3832134]Noinhan se taitaa olla. Eiköhän siellä pelkkä suojattu laakeri riitä. Pitää mittailla, että kytkinakseli osuu pituussuunnassa sopivasti laakeriin nähden.[/QUOTE]

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          #5
          Vakiolaakeri on molemminpuolisella kumihuulitiivistyksellä (RS2). Siellä ei ole, eikä se tarvitse kuvan mukaisia tiivistyslevyjä. Jos haluat ottaa laakerin mieluummin laakerikaupasta kuin marmoritiskiltä, niin passeli laakerin malli on 6002-2RS.

          Last edited by Skarpa; 28-12-2016, 08:25.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Pantse
            BTCF Member
            • Jun 2005
            • 151
            • Oulu

            #6
            Originally posted by 325E View Post
            [
            Mittaa vanhasta silmälaakerista kuinka syvälle se menee kampiakseliin n. 4mm ja itse olen pari tippaa sinistä Logtite lukitetta laittanut laakerin ulko kehälle siksi kun laatikkoa paikalleen laitaessa voi akseli tönäistä silmälaakerin liian kausa ja näin ei laatikon akseli tue kunnolla ja alkaa kytkimen ravistus kun akseli ei enää keskitä. Silmälaakerin saa poiskin kun se lukite ei ole sika vahvaa ja kuumailmapuhaltimen lämmitys järjellä ettei kampiakselin stefa mene rikki.


            QUOTE=Pantse;3832134]
            Hyvä vinkki, kiitoksia! Tänään asentelin laakerin, ja 5mm milliä upotin muutaman lukitepisaran kera. Tuossa gs5-39dz laatikossa on kyllä pitkähkö kytkinakseli, jota joutuu muutaman millin lyhentääkin, niin yltämisen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, kunhan laakeri pysyy paikoillaan.

            Originally posted by Skarpa View Post
            Vakiolaakeri on molemminpuolisella kumihuulitiivistyksellä (RS2). Siellä ei ole, eikä se tarvitse kuvan mukaisia tiivistyslevyjä. Jos haluat ottaa laakerin mieluummin laakerikaupasta kuin marmoritiskiltä, niin passeli laakerin malli on 6002-2RS.

            http://bearingsize.info/catalogue-on...obj141182.html
            Jep, tuollainen olikin jo hankittuna. Jännä vain, ettei löydy 10mm vahvuudella noita suojattuja laakereita, vaan 9mm on lähin. Eipä tuolla sinänsä merkitystä taida olla.
            Nykyiset : BMW X1 e84, BMW 125i m-sport, BMW K1200S
            Ex: BMW 325i turbo e30, BMW M3 e92 dkg, BMW 330i e90, BMW 320Cia e46, BMW 320i e36, BMW 325i "Hartge" e30, BMW 316 e30

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Olen myös pohtinut että...

              Olen myös pohtinut ettei mikään olisi esteenä, että laittaisi 2 kpl silmälaakereita peräkkäin , koska kytkinakselilla sitä laakerin tukiosuutta riittää tukemaan 2 kpl laakereita. Laitan usein lisää rasvaa laakereihin joista kumitiivisteen saa helposti pois mattopuukolla kammeten. Laakerin sisälle laakeri täyteen esim. RedLinen MolySynteettistä (punaista) Motonetissa iso tuubi n. 25€ ja tämä rasva käy loistavasti CTV-vakionopeusnivelen rasvaksi ollut koekäytössä 6-vuotta ja toimii hyvin ongelmitta E39 523i isommassa CTV -nivelessä. Siitä vielä mainitakseni jos on em. iso CTV nivel ostakaa ja rempatkaa se ostamalla laakeriliikkeestä perus pyöreä pallolaakeri 20mm joita menee niveleen 6-kpl ja hinta noille oli yht. 9€. Joten näin toimimalla säästätte ja laitatte em. hyvän synt.moly vaseliinin ja tässä ei enää tule kuuluisaa CTV:n nivelen jumittumista pakkasella ja rasvan kuivumista.
              Kytkin rempoissa varmistan lisäksi tuon "Pin Ballin" pysyvyyden eli lukituksen vaihdelaatikon oikealta ulkopuolelta peltiruuvilla lukiten ja jos on RST ruuvi niin hyvempi.



              Originally posted by Pantse View Post
              Hyvä vinkki, kiitoksia! Tänään asentelin laakerin, ja 5mm milliä upotin muutaman lukitepisaran kera. Tuossa gs5-39dz laatikossa on kyllä pitkähkö kytkinakseli, jota joutuu muutaman millin lyhentääkin, niin yltämisen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, kunhan laakeri pysyy paikoillaan.



              Jep, tuollainen olikin jo hankittuna. Jännä vain, ettei löydy 10mm vahvuudella noita suojattuja laakereita, vaan 9mm on lähin. Eipä tuolla sinänsä merkitystä taida olla.
              Last edited by 325E; 23-01-2017, 00:33.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎