Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin tehokkaaseen 525tds?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    Kytkin tehokkaaseen 525tds?

    Mikä olisi hyvä kytkin+vauhtipyörä erittäin tehokkaaseen (+300hp/+500Nm) bmw 525tds:aan?
    Vakionahan tuossa on on kaksoismassa vauhtipyörä. Karala suositteli yksiosaista vauhtipyörää. Joku kuitenkin sanoi ettei kannata poistaa kaksoismassavauhtipyörää, saattaa kampiakseli katketa?

    Löytyykö mistään vakiosta bmw:sta (m3,m5) pitävää kytkintä+vauhtipyörää?
    Vai täytyykö ostaa joku todella kallis erikoisvalmisteinen?
    Mitään jousittamatonta sintterikytkintä en missään tapauksessa halua.
    Kytkimen pitää olla ajettava myös kaupunkiruuhkassa. Huom, auto on käyttöauto.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Kaksoismassavauhtipyörä on jousitettu, joten sen kanssa ei käytetä jousitettua kytkinlevyä. Käsittääkseni kaksoismassavauhtipyörä + jäykkä levy on korvattavissa jäykällä vauhtipyörällä + jousitetulla levyllä, kuitenkaan lisäämättä kuormaa voimansiirrolle (samahan se on mistä joustaa kunhan joustaa). Mutua myös siltä osin, että tuota käytetään vain mukavuussyistä.

    http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/gear_rattle.htm <- lukaseppa läpi.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Osaako joku suositella jotain tietyn merkkistä ja mallista kytkintä+vauhtipyörää?
      Meneekö jonkun auton kytkin+vauhtipyörä heittämällä kiinni vai joudutaanko isoihinkin modifikaatioihin?
      Asialla on kiire koska karalalle on n. 1.5kk jono, eikä aikaa uskalla varata aikaisemmin ennenkuin kytkin asia on kunnossa.
      VINKKEJÄ KIITOS
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • Mauri H.
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 270
        • Salo

        #4
        Soittappa Lapuan Hiomopalveluun, on tehnyt mersuihin toimivia kytkimiä käyttäen E36 M3:n levyjä. Mukava ajaa ja pitää tuonne 600 Nm asti ainakin. Kestää noilla väännöillä vielä rääkkiäkin.
        F11 530D xDrive

        Comment

        • Mauri H.
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 270
          • Salo

          #5
          Eli siis tuonne:

          Suomen Hiomopalvelu Antelo & Järviluoma

          Kuusikontie 2
          62100 LAPUA

          06 4387855

          Kerro mersumiehiltä terveisiä, ja kysele samanlaista kytkintä.
          F11 530D xDrive

          Comment

          • VNT
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1410
            • Tuusula

            #6
            Mitä mieltä tälläisestä paketista
            Meneekö heittämällä paikoilleen, kestääkö vääntöä?


            Kaikki vinkit kytkimistä ja vauhtipyöristä otetaan vastaan.
            Itse en tiedä kyseisistä osista mitään.

            Originally posted by Mauri H.
            Soittappa Lapuan Hiomopalveluun, on tehnyt mersuihin toimivia kytkimiä käyttäen E36 M3:n levyjä. Mukava ajaa ja pitää tuonne 600 Nm asti ainakin. Kestää noilla väännöillä vielä rääkkiäkin.
            Mitä tuo hiominen käytännössä vaikuttaa? Mitä hiotaan, kytkintä vai vauhtipyörii vai molempia?
            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Ei ne välttämättä mitään hio, se on vaan sen firman nimi...
              Retard Member

              Comment

              • Mauri H.
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 270
                • Salo

                #8
                Joo, ei ne mitään kytkimissä hio, koneistamo tuo on, ja ovat aika hakoja tekemään hyviä kytkinpaketteja, muun muuassa.
                F11 530D xDrive

                Comment

                • VNT
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1410
                  • Tuusula

                  #9
                  Soitin tuonne hiomopalveluun.
                  Selvitin siinä samalla että m50 525i:ssa on sama kytkin+vauhtipyörä kuin m51 525tds:ssa.
                  Hiomopalvelun äijä sitten sanoi että lähes varmasti tuohon m50 koneeseen sopiva virityskäyttöön tarkoitettu vauhtipyörä+kytkin löytyy.

                  Osaako kukaan edes arviolta sanoa kuinka paljon tuollaisessa ~300hp 525tds:ssa on vääntöä? Onko arvioni 500Nm edes lähellä oikeaa lukua?
                  Onko mersumiehillä paljon 2.5l koneita joissa olisi 300hp, kuinka paljon niissä on vääntöä?

                  Kytkimeksi äijä suositteli ehdottomasti jousitettua sintterikytkintä kun kerroin että auto on käyttöauto. Massalevy saattaa kuulemma luistaa jo noilla väännöillä.
                  Annoin heille puhelinnumeroni jotta voivat soittaa jos löytävät sopivat osat autooni. Kiitos Mauri H sinulle hyvästä vinkistä.
                  -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #10
                    Hitto eihän niissä olekkaan samoja vauhtipyöriä. Olin katsonut etk:lta väärin :( Iso ongelma on siis edelleen olemassa. Virityskytkintä löytyy ainakin uutekista, mutta tuo vauhtipyörä on sikäli ongelmallinen että m50 koneessa kierrosnopeus otetaan hammastetulta nokkapyörältä mutta m51 koneessa vauhtipyörältä.

                    m50 moottorin vauhtipyörä kyllä muuten varmaan sopisi m51 moottoriin, mutta todennäköisesti moottorinohjaus laittaisi varakartan päälle eikä kierroslukumittari toimisi.
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • Tapsa.k
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2676
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by VNT


                      Osaako kukaan edes arviolta sanoa kuinka paljon tuollaisessa ~300hp 525tds:ssa on vääntöä? Onko arvioni 500Nm edes lähellä oikeaa lukua?


                      Kytki.
                      Helposti 500nm
                      -Official member of BTCF-Sauna Team-

                      Comment

                      • raven82
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 378
                        • tampere

                        #12
                        Itse kävisin tuolla koneistamolla auton kanssa.Näyttämässä kytkin ja vauhtipyörä pakettia.Tuo hammastus vauhtipyörään ei pitäisi olla mikään iso ongelma.

                        Comment

                        • VNT
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1410
                          • Tuusula

                          #13
                          ei mitään enää, luin väärin.
                          Last edited by VNT; 25-05-2005, 21:58.
                          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                          Comment

                          • Rocker
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1023
                            • Suburb of SUUR-Oulu

                            #14
                            En suosittele poistamaan sitä kaksosmassavauhtipyörää. Minkäs luulet sitten ottavan koneen resonanssitärinät ja kampiakselin vapinat vastaan? Kampi katkeaa ihan varmasti, kuka vaan tietää missä vaiheessa. Yksi vaihtoehto olisi korvata massapyörä laittamalla V8 koneiden tyyliin nestedampperi kampiakselin etupäähän.
                            T:tero
                            2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                            Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                            EX: 524Tda, 324TdicT
                            Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                            ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                            Comment

                            • J.S
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 95
                              • Espoo

                              #15
                              sachs kataloogi



                              tossa jonkulainen luettelo kytkimistä+muusta...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎