Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanos kilpamoottorissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sunbeam
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 303
    • Hämeenlinna

    Vanos kilpamoottorissa

    Non vanos ja m54 nokista saa parhaat kisanokat edullisesti
    jos haluais käyttää m52 vanosta hiotun nokan kanssa ,oletteko sovittanu m52 vanosrattaita m50 tai m54 nokkaan ?
    Väliadapterin nokan ja ketjupyörän välille varmaan joutuu tekemään ja matoruuvin
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    M52:n vanos on niin hidas että kilpakoneeseen on varmasti fiksuinta jättää se pois käytöstä. Enemmän siitä on haittaa kuin hyötyä nopeassa ajossa.

    Comment

    • sunbeam
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2008
      • 303
      • Hämeenlinna

      #3
      Eikö sylinterissä riitä voimaa vai haittaako kuluneet poorit ?
      jos sylinterin liikettä rajoittaa ettei vanos käännä kun 6-8 astetta
      onhan se sillon nopeampi kun matka on lyhempi
      vanosilla sais yläpäähän voimaa lisää alaväännön siitä kärsimättä

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        M52:n vanos liikkuu moottorin öljynpaineilla pienten kanavien kautta suht suureen sylinterintilavuuteen, vanos laidasta laitaan kestää useamman sekunnin. Tokihan aika pienenee jos liikettä rajoittaa mutta 6-8 astetta myös vaikuttaa suurinpiirtein ei yhtään mitään.

        Vanosta jos haluaa nopeuttaa niin kanavat suuriksi mutta sen myötä öljynpaineet romahtaisi vanoksen liikkuessa, pitäisi olla myös painevaraaja tai tehdä erillinen korkeapaineohjaus vanokselle kuten S-koneissa.

        Kisakäytössä taidetaan niistä S-koneistakin heivata vanokset mäkeen, se kone vaan on helpompi säätää ja saada toimimaan hyvin muuttuvissa tehontuottotilateissa kiinteillä nokkien ajoituksilla, ja kireillä nokilla vanoksen säätöalue jäisi kuitenkin merkityksettömän vähäiseksi.

        Comment

        • sunbeam
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2008
          • 303
          • Hämeenlinna

          #5
          On se sit hidas vakiona
          Mulla on kyllä paineakku välimännällä öljynpaineelle
          pitää purkaa yks vanos ja tutkia niitä öljykanavan kokoja ja hankkia siihen ainakin vanosin tiivisteet
          ei imunokkaa kärsi paljoa myöhästää kun on 263 1mm/1mm

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by sunbeam View Post
            ei imunokkaa kärsi paljoa myöhästää kun on 263 1mm/1mm
            Luulisin että tuollaisen nokan ajoitus on se niin aikaiselle kun saa, myöhästäminen tuskin lisää täyttöä suurillakaan kierroksilla.

            Comment

            • sunbeam
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2008
              • 303
              • Hämeenlinna

              #7
              Nokan tekijä oli sitä mieltä että vetäis paremmin ylhäältä jos myöhästää
              m54 nokka käy suoraan kun vaihtaa matopyörän
              purin vanosin siellä on toisiaan 1,5mm öljyreikä banjopultin alla ,muuten kanavat noin 8mm jos tuloreijän suurentaa ja rakentaisi vanos männän varteen liikeen rajoitus holkin ja samalla helottaa varren tiukaksi ettei se hukkaa oljynpainetta
              onko vanosin säätö vakiona 14 astetta ?
              moottorissa on kovat nostajat se säästää öljynpainetta vanosille

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11098
                • Oulu

                #8
                Originally posted by sunbeam View Post
                Nokan tekijä oli sitä mieltä että vetäis paremmin ylhäältä jos myöhästää
                m54 nokka käy suoraan kun vaihtaa matopyörän
                purin vanosin siellä on toisiaan 1,5mm öljyreikä banjopultin alla ,muuten kanavat noin 8mm jos tuloreijän suurentaa ja rakentaisi vanos männän varteen liikeen rajoitus holkin ja samalla helottaa varren tiukaksi ettei se hukkaa oljynpainetta
                onko vanosin säätö vakiona 14 astetta ?
                moottorissa on kovat nostajat se säästää öljynpainetta vanosille
                Jos tarkotat matopyörällä sitä ratasta nokan päässä, niin sitä ei voi vaihtaa m52 nokasta. Kiinnitys on erilainen. Mut se passaa kyllä, kun lyhentää sitä m54 omaa 5mm. Toki jos liikettä pitää rajoittaa, niin siinähän se onnistuu samalla, kun jättää sen lyhentämättä

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by sunbeam View Post
                  onko vanosin säätö vakiona 14 astetta ?
                  M52:ssa säätövara on 25 kampiakselin astetta.

                  Comment

                  • sunbeam
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 303
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    eli liike on 12.5 astetta nokalla
                    jos nokan sisälle tekee 14x1.5 kierteen sit sopii m52 matopyörä ja samalla saa sen nokan sisältä tulevan öljykanavan umpeen
                    jep lyhentäisi pitempi pyörä vanosin liikettä mutta ei tarpeeksi
                    parempi rajoittaa vanos sylinterin kanteen tulevalla messinki holkilla ,samalla saa ohjausta männän varteen lisää ja se voi nopeuttaa sylinterin toimintaa

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎