Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 koneen "hidas" herääminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    M50 koneen "hidas" herääminen

    Semmoista oon ihmetelly, että tuolla e36 325 M50-koneisella reellä liikkeelle lähdettäessä kulku on aluksi vähän nykivää ja empivää pintakaasulla ja polttoainetta palaa reippaasti, mutta muutaman sadan metrin ajon kohdalla auto yhtäkkiä herää selvästi: Kiihtyy yhtäkkiä, käynti normalisoituu ja kulutus pienenee. Olen ajatellut että tämä olisi ihan normaalia, ja johtuisi moottorinohjauksen kytkeytymisestä normaalimoodiin kun lambda tuossa vaiheessa on lämmennyt toimintalämpötilaan. Onkos teillä muilla tuommoista käytöstä, vai onko sittenkin kyse jostain häikästä?
    e90 330d -05
  • Hevimies
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1456
    • Savonlinna

    #2
    Söötsillä löytyy varmaan 100 sivua juttua aiheesta. Lambda vikaa veikkaisin itse..

    Comment

    • dws
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 85

      #3
      Tuotahan se tekee itselläkin. Sen verran vielä lisään että oma kone on selkeästi "parhaimmillaan" silloin kun lähtee ajolle silloin kun kone on vielä 'lämpöisenä' edellisen ajon jälkeen. Sanalla 'lämpöisenä' tarkoitan sitä että lämpömittari on noin puolessavälissä noista normaali rajoista eli ei kylmänä eikä toisaalta vielä käyntilämmöissäkään. Useasti olen tämän asian huomannut että käynti on todella sulavaa ja reagoi kaasuun todella herkästi juuri tällä lämpötila-alueella.

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Niin, eiköhän kyseessä ole ihan normaali ryypyn toiminta.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • hopeanuoli
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 211
          • Helsinki

          #5
          Niin ei vika varmaan lambdassa ainakaan ole (ellei sitten sen lämpövastuksessa), koska aluksihan moottorinohjaus ei edes käytä lambdan signaalia kun se ei ole vielä lämmennyt tarpeeksi. Tietääkö joku kuinka nopeasti lambda lämpenee toimintakuntoon, tuossahan on lambdassa tosiaan vastus jonka pitäisi nopeuttaa sen lämpenemistä? Eikä kyseessä varmaan ole ihan tavallinen "ryyppykään", koska tuo ero moottorin käytöksessä tulee kuin sormia napsauttamalla, on/off-tyylisesti - ECU säätää varmaankin seoksen rikkautta aika portaattomasti moottorin lämpötilan mukaan.
          e90 330d -05

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Aivan normaali ilmiö tuo kylmänä oleva tahmaisuus. Sitten kun lämpömittarin neula nousee mittarin sinisen suorakaiteen yläpuolelle, tapahtuu pieni nykäisy ja "piristyminen". Näin minullakin M50:ssä, lambda-anturi kunnossa ja päästöt OK.

            Comment

            • suora6
              Newbiemmer
              • Oct 2004
              • 9
              • salo

              #7
              Sama homma saa sen veran rikasta seosta kylmänä että tuntuu tahmealta,jokunen päivä sitten polkaisin työpaikan pihalta kotia päin niin seuraavana päivänä työkaveri mainitsi että tuleepa sulta putkesta mustaa.Seokset pitäisi mullakin olla kunnossa lamda vaihdettu 1.5 vuotta taaksepäin ja viimeksi oli seokset ok katsastuksessa.
              525 IA -94

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3399
                • Tre

                #8
                Joo se oikein rykäsee joskus kun ajaa tasakaasulla ja kun lämpömittarin neula kiipeää pois siniseltä niin tuntuu kuin tulis 50 hv lisää ilman kaasun painamista.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • hopeanuoli
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 211
                  • Helsinki

                  #9
                  Jees, eipä sitten tosiaan liene syytä huoleen... Pitää vaan varoa ettei aja kylmällä koneella liian lähellä edellämenijän takapuskuria
                  e90 330d -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎