Semmoista oon ihmetelly, että tuolla e36 325 M50-koneisella reellä liikkeelle lähdettäessä kulku on aluksi vähän nykivää ja empivää pintakaasulla ja polttoainetta palaa reippaasti, mutta muutaman sadan metrin ajon kohdalla auto yhtäkkiä herää selvästi: Kiihtyy yhtäkkiä, käynti normalisoituu ja kulutus pienenee. Olen ajatellut että tämä olisi ihan normaalia, ja johtuisi moottorinohjauksen kytkeytymisestä normaalimoodiin kun lambda tuossa vaiheessa on lämmennyt toimintalämpötilaan. Onkos teillä muilla tuommoista käytöstä, vai onko sittenkin kyse jostain häikästä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50 koneen "hidas" herääminen
Collapse
X
-
Tuotahan se tekee itselläkin. Sen verran vielä lisään että oma kone on selkeästi "parhaimmillaan" silloin kun lähtee ajolle silloin kun kone on vielä 'lämpöisenä' edellisen ajon jälkeen. Sanalla 'lämpöisenä' tarkoitan sitä että lämpömittari on noin puolessavälissä noista normaali rajoista eli ei kylmänä eikä toisaalta vielä käyntilämmöissäkään. Useasti olen tämän asian huomannut että käynti on todella sulavaa ja reagoi kaasuun todella herkästi juuri tällä lämpötila-alueella.
Comment
-
-
Niin ei vika varmaan lambdassa ainakaan ole (ellei sitten sen lämpövastuksessa), koska aluksihan moottorinohjaus ei edes käytä lambdan signaalia kun se ei ole vielä lämmennyt tarpeeksi. Tietääkö joku kuinka nopeasti lambda lämpenee toimintakuntoon, tuossahan on lambdassa tosiaan vastus jonka pitäisi nopeuttaa sen lämpenemistä? Eikä kyseessä varmaan ole ihan tavallinen "ryyppykään", koska tuo ero moottorin käytöksessä tulee kuin sormia napsauttamalla, on/off-tyylisesti - ECU säätää varmaankin seoksen rikkautta aika portaattomasti moottorin lämpötilan mukaan.e90 330d -05
Comment
-
-
Sama homma saa sen veran rikasta seosta kylmänä että tuntuu tahmealta,jokunen päivä sitten polkaisin työpaikan pihalta kotia päin niin seuraavana päivänä työkaveri mainitsi että tuleepa sulta putkesta mustaa.Seokset pitäisi mullakin olla kunnossa lamda vaihdettu 1.5 vuotta taaksepäin ja viimeksi oli seokset ok katsastuksessa.525 IA -94
Comment
-
Comment