Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25TU sammui ajosta => jakoketjuko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7425
    • Oulu

    M52B25TU sammui ajosta => jakoketjuko?

    Sigun auto, jossa moottorina M52B25TU, sammui ajosta 70 km/h tasaisella nopeudella 4/5 vaihteella tuossa melkein kotinurkilla tänään. Mittarissa 306tkm joten ei sinänsä isompi ylläri. Mitään kovin pahaa ääntä ei kuulunut, aluksi lähinnä vaimeahko kohina/suhahdustyyppinen ääni ja sitten hyvin lyhyt hetki sellaista hankaavaa ääntä jonka jälkeen kone sammui heti kun painoin kytkimen pohjaan. Kone pyöri startilla mutta ääni ei ollut normaali. Muutaman yrityksen jälkeen kuulosti vielä enemmän sähkömoottorilta tuo starttausääni eli luulisin että ei ole puristuksia. Meni sitten hinurilla hoitoon.

    Onko käsitystä minkälainen ääni pitäis kuulua jos jakoketju katkeaa? Tai jotain muuta hyvää arvausta/spekulaatiota?
    Last edited by Petri.Kekkonen; 07-04-2017, 21:48.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16457
    • Asikkala

    #2
    Turha spekuloida mitään, venakoppa pois niin näkee jakopään tilanteen.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Vikakoodien luku ja, jos mitään selvää ei moottoripuolelta löydy, niin polttoainepumppu vaihtoon.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Ei mitään tietoa missä vika voisi olla, mutta bensapumpun rele kannattaa kuitenkin tutkia ennen kuin pumppua alkaa vaihtamaan. Ainakin minulla se on molemmilla kerroilla ollut syyllinen mystiseen sammumiseen, tosin ne oli melkein heti startin jälkeen.
        E39 528iA

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7425
          • Oulu

          #5
          Tänään sain pajalta varmistuksen sille mitä epäilinkin, eli ilmeisesti jakoketjun katkeamisesta tms. johtuva täystuho. Puristukset siis hukassa useammasta pytystä. Pajalla tuntui olevan osaamista ja intoa vaihtaa moottori jos vain jostain järkevään hintaan sellainen löytyy. Pajan heppu kertoi että 2,5-litraiset voi olla tiukemmasa kun niitä käytetään niin paljon kilpakäyttössä 3-sarjan nokalla. Liekö sitten juuri TU-versio mikä noissa on....

          No ei kai se 306tkm niin huonosti ole, vaikka vähän pitempäänkin olisi voinut toimia.

          Täällä nyt ainakin ois yksi automaattivaihteisessa ollut M52B28TU:


          Täällä taas on reilusti enemmän valikoimaa ja halvemmat hinnat:
          Last edited by Petri.Kekkonen; 10-04-2017, 19:27.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            No olipas ikävämpiä uutisia. M52TU28 tilalle.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Zeta
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7535
              • Kotona

              #7
              Hyvä syy auton vaihtoon Pistä eteenpäin jollekin muulle ja siirry vaikkapa e60-sarjaan
              -
              Käyttöautona: F20
              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
              Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
              -

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7425
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                M52TU28 tilalle.
                Mietin jo tätäkin, eli onko tuossa nyt mitään komplikaatioita mahdollista tulla. Pitääkö ajonestoon liittyvät modulit ottaa aina siitä autosta mistä moottori tulee vai miten tuo noitten paritus menee. Mekaanisista eroista ei varmaankaan tartte huolehtia.

                Originally posted by Zeta View Post
                Pistä eteenpäin jollekin muulle ja siirry vaikkapa e60-sarjaan
                Oishan sekin vaihtoehto, mutta kuitenkin tuntuu että se E60 ois pitäny ostaa jo monta vuotta sitten jos sellaista haluais.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Mietin jo tätäkin, eli onko tuossa nyt mitään komplikaatioita mahdollista tulla. Pitääkö ajonestoon liittyvät modulit ottaa aina siitä autosta mistä moottori tulee vai miten tuo noitten paritus menee. Mekaanisista eroista ei varmaankaan tartte huolehtia.


                  Oishan sekin vaihtoehto, mutta kuitenkin tuntuu että se E60 ois pitäny ostaa jo monta vuotta sitten jos sellaista haluais.
                  Vaihdatat vain sen moottorin mekaanisen pätkän niin pysyy ajonestot yms. entisellään.

                  Aika harvinasita tietääkseni näissä on ketjun katkeaminen.

                  Comment

                  • Zeta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7535
                    • Kotona

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Oishan sekin vaihtoehto, mutta kuitenkin tuntuu että se E60 ois pitäny ostaa jo monta vuotta sitten jos sellaista haluais.
                    Päinvastoin, nythän hinnat alkavat olla niin alhaalla, että e39:stä vaihto ei rahallisesti kirpaise enää niin paljoa Jonkun 250-300tkm ajetun saa jo pikkurahalla...
                    -
                    Käyttöautona: F20
                    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                    Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                    -

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11120
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Mietin jo tätäkin, eli onko tuossa nyt mitään komplikaatioita mahdollista tulla. Pitääkö ajonestoon liittyvät modulit ottaa aina siitä autosta mistä moottori tulee vai miten tuo noitten paritus menee. Mekaanisista eroista ei varmaankaan tartte huolehtia.
                      Mää voin sulle pikkurahaan tempasta sinne boksiin b28 softan sisään, niin onnistuu helposti. Ei tarvi softailuja murehtia. Kaikki moottorin ulkopuolella on samaa b25 ja b28 koneissa, eli pelkkä raakamoottorin vaihto riittää. Suuttimet yms. on samat kummassakin, jolloin pelkästään karttojen vaihto riittää.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Mietin jo tätäkin, eli onko tuossa nyt mitään komplikaatioita mahdollista tulla. Pitääkö ajonestoon liittyvät modulit ottaa aina siitä autosta mistä moottori tulee vai miten tuo noitten paritus menee. Mekaanisista eroista ei varmaankaan tartte huolehtia.
                        Kuten Pazi jo tetesi, niin ainoastaan softaero. Eli moottori vaihtoon ja uusi softa sisään.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7425
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Mää voin sulle pikkurahaan tempasta sinne boksiin b28 softan sisään, niin onnistuu helposti.
                          Kiitos, tätä juuri hain.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1742
                            • vihti

                            #14
                            oho eipä oo ennen tullu vastaan että tollee vaa ketju katkeis ja noin vähillä kilsoilla, joistain m50b20 ketjun katkeamisista kuullun ja uudempien neljäpyttyisten jo melko uutena. pitempi iskunen kone vaan onhan toi b25 aika mopo 1550kg autossa jos vakiona pitää.

                            e60 koppaan vaihtaminen on melkeimpä downgrade, vielä enemmän ongelmia mitä e39:ssä ja rahaa palais pelkkään hankintaan jo kivasti. e39 on ysäri perusautojen parhautta
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              #15
                              Kyllä on vähintäänkin erikoinen juttu että M52/TU moottorista katkeaa ketju. Jenkeissä kun parhaat on ajanut 800tkm noilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎