Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60-ongelma (V8) .:help needed:.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benzino
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1402
    • EFHK

    M60-ongelma (V8) .:help needed:.

    Kaikki V8-velhot kuulolla :o
    M60B30-koneessa alkoi ilmetä seuraavaa tulppien vaihdon jälkeen:
    Täristää esim 5-vaihteella 2200-3500 kierrosalueella painettaessa vähänkin kaasua. Nopeus nousee myös tuolloin normaalia heikommin.
    Myös käyntiääneen on tullut jotain spesiaalia lisää.
    Tyhjäkäynnillä kun paikallaan nostaa kiekat nopeasti n. 2000 kierrokseen ja päästää kaasun pois, takaa kuulee vaimean nopean paukautuksen. Voiko johtua siitä, onko 1 tai useampi sylinteri kaputt vai mikä s@@tana tota vaivaa??
    Aiemmin ei mitään tuollaista ollut havaittavissa..
    Uudet tulpat on Boschin aivan vastaavat kuin ne mitkä siellä oli aiemminkin (NGK).
    Huomattavaa oli tulppia vaihdettaessa, että ns. viimeisen sylinterin tulppa (ei kuitenkaan elektrodipää tms.) oli melkoisesti öljyyntynyt.
    Käytin konetta jonkun aikaa kun olin lisännyt bensan joukkoon polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, mutta eipä sekään auttanut.

    Joten jos joku olisi ollut tekemisissä enemmänkin noiden V8-koneiden avauksen ja/tai vastaavien ongelmien kanssa, niin tarjoaisin palkkiota siitä että saataisiin toi motti pelittämmän niin kuin ennen -itsellä ei oikein ole paikkaa tai tietotaitoa alkaa aukomaan konetta tosta vaan.. :roll:
  • esorvist
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 133
    • Oulu

    #2
    Jos tulpat on varmasti varmistettu olevan oikeaa tyyppiä niin
    oisko joku tulpista jäänyt liian löysälle, väänsitkö kaikki momenttiin?

    Toinen vaihtoehto on että olet asentaessa tulppia mahdollisesti rikkonut tulpanjohdon tai hatun tai puolan mikä syteemi autossasi onkaan? Vie auto pimeään paikkaan katsele konehuoneesseen näkyykö hyppivää kipinää johdoista tai hatuista.

    Jos vika tuli heti tulppien vaihdon jälkeen niin ei siihen bensanjärjestelmän puhdistuslitkut varmaankaan auta, niistä on usein enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Viimeinen arvaus on että jokin tulpista on heti uutena rikki, mahdollista mutta ei todennäköistä.
    -Espen-

    Comment

    • sko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 295

      #3
      muutaman kerran olen asentanut autoon tulpan mikä on ollut uutena rikki, voin sanoa että aiheutti hieman harmaita hiuksia

      Eli kannattaa kokeilla toisilla tulpilla häviääkö vika, tälläinen nyt tuli ensiksi mieleen :wink:

      Comment

      • Benzino
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1402
        • EFHK

        #4
        Autossa on ollut kyllä ennen tulppien vaihtoa jotain raksutuksen kuuloista mekkalaa tyhjäkäynnillä (venttiilit?) Myös toi poksahdus pakoputkesta paikallaan kokeillessa kuului joskus, mutta ei näin voimakaasti. Damn!

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Vaihda vanhat tulpat takas, ja jos ongelma katosi niin sitten vaan uusia yksitellen paikoilleen ja ongelman ilmaannuttua heität edellisen tulpan niin pitkälle kun jaksat!
          Mutta jos ongelma pysyy vanhoilla tulpilla, niin johto tms. on mennyt särki vaihto-operaatiossa...

          Noin itse ainakin aloittaisin :juo
          ...

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Os tässä koneessa jokaisella pytyllä oma puolansa niinkuin M50:ssä?

            Comment

            • Benzino
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 1402
              • EFHK

              #7
              Originally posted by pmv
              Os tässä koneessa jokaisella pytyllä oma puolansa niinkuin M50:ssä?
              Jokaisella pytyllä on oma puola, näin olen ymmärtänyt.

              Comment

              • Benzino
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1402
                • EFHK

                #8
                Tuli tässä forumia selaillessa mieleen että voisiko vika olla puolassa /puolissa?
                Esim: http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ighlight=puola
                löytyi ERITTÄIN tutulta kuulostavia juttuja. Yhdessä puolassa (kuten myös vanhassa tulpassa myös) oli nähtävissä öljyjälkiä.
                Jospa se puola on vain vioittunut siitä joskus??
                Olisko mahdollista? :|

                Comment

                • esorvist
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2003
                  • 133
                  • Oulu

                  #9
                  Nyt sulla on varmaan edessä se merkkiliikkeen diagnostiikka testerillä käytön paikka. Testeri kertoo jos joku puola on pimeä! Puolat on hintavia lähteä summissa uusimaan.
                  -Espen-

                  Comment

                  • Benzino
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1402
                    • EFHK

                    #10
                    Originally posted by esorvist
                    Nyt sulla on varmaan edessä se merkkiliikkeen diagnostiikka testerillä käytön paikka. Testeri kertoo jos joku puola on pimeä! Puolat on hintavia lähteä summissa uusimaan.
                    Tossa mun aiemmin postaamassa viestissä olleessa thread linkissä puhuttiin jotain ettei puolaviat näy diagnostiikkavehkeillä...En sitten tiedä onko jostain vuosimallista lähtien myös noi viat havaittavissa siten..
                    Auto on E34 ´93. Oli myös tuossa mainintaa puolien hinnoista, joku 40€/kpl ja jos saisi paikannettua viallisen helposti, ei tarvitsisi kuin tosiaan yksi tollanen alle 50€ sijoitus tehdä. -Ei silleen hirveesti kuitenkaan..

                    Comment

                    • esorvist
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 133
                      • Oulu

                      #11
                      Niin no halusin vaan sanoa että siellä merkkiliikkeessä ne tietää näkyykö sillä testerillä puolavika sun autosta vai ei. Sen lisäksi ne voi kertoo tarkalleen paljonko uusi puola maksaa, ei tartte jengin täällä arvailla. BTW: ETK antoi puolan hinnaksi 65€, siihen saa laittaa suomi extraa ~30%

                      Sitten kun saat autosi kuntoon niin kerro toki täällä mikä siinä oli !
                      Usein näitä kyselyjä on ja porukka arvailee vikoja mutta kysyjä ei monestikaan sitten "sulje" topiccia kertomalla mikä siinä lopulta oli vikana :( Saataisi hyvin tilastoa ja oikeeta tietoa arvailujen sijaan.
                      -Espen-

                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        #12
                        Samat puolat siinä on M50:ssäki, 48 eur kappale kl-varaosista ja samoja Bremin puolia ne on ku merkkiliikkeessä. Lisäksi niihin testereihin ei aina voi luottaa, voi näyttää kaikki OK vaikka puola paskana.

                        Ostat yhden uuden puolan ja rupeet käymään yks kerrallaan pyttyjä läpi. Sen kyllä huomaa kun tärppää.
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • Benzino
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1402
                          • EFHK

                          #13
                          Originally posted by nut
                          Samat puolat siinä on M50:ssäki, 48 eur kappale kl-varaosista ja samoja Bremin puolia ne on ku merkkiliikkeessä. Lisäksi niihin testereihin ei aina voi luottaa, voi näyttää kaikki OK vaikka puola paskana.

                          Ostat yhden uuden puolan ja rupeet käymään yks kerrallaan pyttyjä läpi. Sen kyllä huomaa kun tärppää.
                          Näin ajattelinkin :wink: :wink: Katellaan mitä löytyy

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Kaikki tulpat eivät ole samanlaisia, vaikka vastaavuustaulukko niin kertoisikin. Omaani (M106) erehdyin laittamaan Boschit NGK:eiden tilalle, ne lensi nopeasti vitikkoon ja asensin täsmälleen vastaavanlaiset (uudet) NGK:t tilalle. Ja käynti palasi normaaliksi.

                            Toki siellä voi olla puolakin sökönä, en minä sitä. Sanoma on vain että jos jonkun kamppeen hyväksi havaitsee (esim. tulpan tyyppi), en itse menisi sitä hevin vaihtamaan, vaan käyttäisin sitä jatkossakin. Ainakin minä en NGK:sta vaihda mihinkään, niin kauan kuin ko. tyyppiä saa.

                            Ystäväni E30/316:een (1.8L kaasari malli) vaihdoin aikoinani myös Boschit (oli ne itse ostanut). Auto kävi kuin vessanpönttö. Uudet NGK:t tilalle (samantyyppiset jotka sieltä poistin) ja käynti palasi normaaliksi.

                            En väitä että Bosch on huono tulppa, sanon vain että kaikkiin autoihin ei kaikki tulpat tunnu sopivan.

                            t: Timo

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              m60

                              vuotaako sulla öljyä sinne tulppien juureen ventiilikopan tiivisteistä?
                              sinuna vaihtaisin tulpat myös alkuperäisiä vastaaviksi, tossa kun voi olla etk:n mukaan kahta eri tulppaa Bosch F7 LDCR tai NGK BKR 6 EK
                              , mutta jos pelissä on joku muutos tehty ( TIS rompulla olis lisäinfoa ) käy tulpaksi enää NGK 6 EQUP . Kannattaa varmistaa kumpi tulppa tyyppi on oikea.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎