Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lambda anturin toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    #16
    Originally posted by zakspeed View Post
    Vie merkkihuoltoon ja jos huoltohistoria kunnossa pyydä tekemään gw kysely tehtaalle. Aivan varmasti tehdas lähtee kuluihin mukaan ns. tyyppivika.

    Jäi vähän epäselväksi auton ikä ja kilometrit, mutta mahdollisuus on aina hyvä alle 150tkm mennyissä hyvän huoltohistorian autoissa.
    Merkkihuollossa tuo oli ja tuo mikälie bww yhtiön (käyttöauto turva) takuu ei korvannut, vaikka bmw valtuuttama takuu siis kyseessä. Eipä sitten merkkihuollossakaan saanut tuota minkään takuun/gw:n piikkiin. Korjaisivat mut mulle osasta 309€+työ lasku.

    Auto 2015 ja 70tkm.

    Ei tuosta nyt oikein riiteleenkään osaa alkaa, joten sillä tuota ajattelin josko ite vaihtelis.
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #17
      Originally posted by LeMansBlau View Post
      Merkkihuollossa tuo oli ja tuo mikälie bww yhtiön (käyttöauto turva) takuu ei korvannut, vaikka bmw valtuuttama takuu siis kyseessä. Eipä sitten merkkihuollossakaan saanut tuota minkään takuun/gw:n piikkiin. Korjaisivat mut mulle osasta 309€+työ lasku.

      Auto 2015 ja 70tkm.

      Ei tuosta nyt oikein riiteleenkään osaa alkaa, joten sillä tuota ajattelin josko ite vaihtelis.
      No ei varmasti se liikkeen oma takuu korvaakkaan vaan ihan pyytää tiskillä kysymään bmw:tä mukaan tehtaana gw hommana kuluihin. Auto on sen ikäinen ja vähän ajettu, että sanoisin onnistuvan.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #18
        Originally posted by Dualfun View Post
        Ota jostain oikeasta varaosaliikkeestä oikea Bosch jos päädyt ostamaan tarvikkeen. Noi eBay Lambdat on harvemmin aitoja vaikka kuinka olisi paketit ja kaikki kunnossa, kyseessä on kuitenkin eräs eniten kopioiduista autotarvikkeista.. Esim. täältä https://aeromotors.fi/kataloog/search/13627791592

        Aidossa Boschissa on myös tarkistuskoodi millä voit varmistaa aitouden heidän sivuillaan.

        Vaihto... No joo onhan se plug and play, mutta ota huomioon että siellä auton alla ei välttämättä ole liikaa tilaa touhuta, ääritapauksessa koko putken joutuu tiputtamaan alas, Lambda on usein todella kovaa kiinni ja vaatii kunnon työkalut ym. Ei sillä, en osaa juuri ko automallista sanoa, mutta näin yleisesti.

        Kiitokset vastauksesta!
        Tarttee katella, että tulee aito Bosch. 👍

        Olivat tuolla merkkihuollossa tuon jo irrottaneet ja testanneet toimimattomuuden. Tämä sen vuoksi, kun tästä etukäteen jo mainittin, että tuosta vikakoodi on olemassa ja se saattaa olla tullut ihan auton softauksen myötä. Eli kun tuonne ohjelmoitiin viime kesänä +360/780, niin tuon jälkeen tuo katin jälkeisen lambdan vikakoodi ilmaantui. Ohjelman tekijä tuosta ilmoitti, että saattaa tuon ilmoittaa vaikka osa olisi toimiva.
        No nyt on testattu, ettei ole, joten...
        Mutta olettaisin, että jos merkkihuollos tuon ilmatteeks irrottivat ja mittasivat, niin se sieltä lienee suht helposti irrotettavissa ja myös nyt suht helposti irti lähtevä, kun juuri on irti käytetty. 🤷*♂️
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • LeMansBlau
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1060
          • Insomniac

          #19
          Originally posted by zakspeed View Post
          No ei varmasti se liikkeen oma takuu korvaakkaan vaan ihan pyytää tiskillä kysymään bmw:tä mukaan tehtaana gw hommana kuluihin. Auto on sen ikäinen ja vähän ajettu, että sanoisin onnistuvan.
          Huollon tiskillä puolituttu kaveri eikä hän ite alkanut ainakaan moista ehdottelemaan. 🤔
          ///MADE IN FINLAND

          sigpic

          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
          F32 COUPE PERFORMANCE
          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #20
            Paitsi jos auto softattu. Ei onnistu jos takertuvat tarkemmin auton dataan gw tapausta tehdessä.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • LeMansBlau
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1060
              • Insomniac

              #21
              Originally posted by zakspeed View Post
              Paitsi jos auto softattu. Ei onnistu jos takertuvat tarkemmin auton dataan gw tapausta tehdessä.
              No tämä tosiaan vaikuttanee asiaan.
              ///MADE IN FINLAND

              sigpic

              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
              F32 COUPE PERFORMANCE
              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #22
                Ei tuollaista laajakaistalambda anturia pysty irtonaisena mittaamaan. Tuon anturin tehtävä on valvoa NSC-katalysaattorin toimintaa ja tarkemmin sanoen se mittaa pakokaasusta jäännöshapen määrää. Myös tätä samassa DPF-pöntössä olevaa NSC-katalysaattoria regeneroidaan rikkailla seospulsseilla normaalisti. Lisää järjestelmien toiminnasta tästä: http://www.bimmerfest.com/forums/att...9&d=1512838369





                Softaus tuskin auttaa sen toimintaan, riippuen tietysti mitä sieltä softasta on ropattu. Abdlue ja EGR poistettu myös? Mikä oli tarkempi vikakoodi? "Firman"-piikkiin en edes kehtaisi kysellä koska moottorinohjain voi tehdä nykyään aivan mitä sattuu riippen siitä miten softa on tehty.

                Tässä on kuva alkuperäisestä josta selviää myös boschin osanro.






                Boschin numerolla 0281004019 saat 100% samanlaisen anturin huomattavasti edullisemmin eli hiukan yli 100€:lla.



                Myös täällä kirjoittelin hiljattain tuosta taaemmasta lambdasta EURO6 _dieseleissä_: https://www.btcf.fi/forum/showthread...92#post4082492
                Last edited by fraatti; 13-03-2019, 23:31.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Ei tuollaista laajakaistalambda anturia pysty irtonaisena mittaamaan.
                  Kyllä se pystytään mittaamaan siltäosin miltä se yleensä särkyy eli lämmitysvastuksen osalta.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Kyllä se pystytään mittaamaan siltäosin miltä se yleensä särkyy eli lämmitysvastuksen osalta.
                    Joo... saahan tuon toki mitattua mutta jo koodi kertonee kuitenkin että lämmitys on kaput? Mitata tietysti voi ilman että anturia ottaa irti jos epäilee että anturi on ehjä koodista huolimatta ja vika on vaikka johdoissa. Saksassa taitaa jotkut elukat syödä noita johtoja nälkäänsä aina välillä... F02 sulake tais olla tuon lämmityksen plussa mutta jos se pimenee taitaa moni muukin laite jäädä ilman sähköä.

                    Kytkis:


                    Valkosesta ja harmaasta karvasta saa resistanssin mitattua ja se pitäisi olla 2,5 ja 5 Ohmin välissä. TIS tosin kertoo että 2 -3.2 Ohm on ok.






                    Sattui joskus aikoinaan myös jossain dokkari silmiin missä oli mainittu tuollaisen anturin odotetusta elinijästä ja siinä oli mainittu +250tkm. Rupsahtaminen sitten tapahtuu niin että anturin reagointi nimenomaan rikkaaseen seokseen hidastuu(tähänhän tarvittiin NSC-katin regenerointiin).
                    Last edited by fraatti; 16-03-2019, 04:52.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #25
                      Niin. Kyllä se vikakoodin mukainen komponentti vain on kaivettava esiin varmistaakseen diagnoosin oikeellisuus silloin kun siitä on jollekkin asiakkaalle vastuussa.

                      Vaikka se kuinka varmalta tuntuu kokemuksen ja koodien perusteella.

                      Erehtyminen on sallittua kotihommissa ja omissa autoissa. Ei asiakkaiden.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • LeMansBlau
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1060
                        • Insomniac

                        #26
                        ISO kiitos teille tästä! Jälleen oppi uutta.

                        Ite päädyin nyt oleen reagoimatta vikakoodiin. Tuon olemassa olo kun ei käytännössä ole mitenkään antanut pienintäkään havaittavaa oiretta. Vikakoodi ollut viime kesästä (~15tkm) ja tuon anturin vioittumisen lienee aiheuttanut softa. Eli ohjelmoinnin/tehojen mittauksien jälkeen oli ilmestynyt. Ja siis todennäköisesti ilmestyisi hyvin pian anturin uusimisenkin jälkeen.

                        Olin ohjelman tekijään yhteyksissä ja häneen 100% luotto ja sieltä kommentointi:
                        Anna koodin olla jos ei vaikuta kulkuun (ei siis tule mittaristoon ilmoituksia) lämmitys varmaan hajonnut ja sillä nyt ei ole muuta virkaa kuin, että nopeammin antaa lukemaa kun kylmänä käynnistetään.
                        Ja merkkihuollosta olivat tuon irrottaneet/mitanneet ja todenneet juurikin tuon lämpötilan mittauksen osalta olevan viottunut. Sieltä sanoma:
                        Ei mene GW softauksen takia.
                        Käytännössä vioittumisen voi huomata kun kylmästä käynnistetään tai asiakkaat sanoneet jos ajaan lämpösestä tallista pakkaskeliin ulos. Eli tuolloin käynti hieman hakea/humpata. Ja sit dpf ja egr regenerointiin.


                        Käytännössä siis ei mulla mihinkään ole vaikuttanu ja ilmeisemmin ei tule vaikuttaankaan. Lämpösillä talleilla en talvisin autooni pilaa 😁, egr poistettu toiminnasta, dpf regeneroidaan lisäks pari kertaa vuodessa Carlylla ja sit jos/kun alkaa tukkiutuun tulevaisuudessa, niin sisuskalut poistan.
                        ///MADE IN FINLAND

                        sigpic

                        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                        F32 COUPE PERFORMANCE
                        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by LeMansBlau View Post
                          ISO kiitos teille tästä! Jälleen oppi uutta.

                          Ite päädyin nyt oleen reagoimatta vikakoodiin. Tuon olemassa olo kun ei käytännössä ole mitenkään antanut pienintäkään havaittavaa oiretta. Vikakoodi ollut viime kesästä (~15tkm) ja tuon anturin vioittumisen lienee aiheuttanut softa. Eli ohjelmoinnin/tehojen mittauksien jälkeen oli ilmestynyt. Ja siis todennäköisesti ilmestyisi hyvin pian anturin uusimisenkin jälkeen.

                          Olin ohjelman tekijään yhteyksissä ja häneen 100% luotto ja sieltä kommentointi:
                          Anna koodin olla jos ei vaikuta kulkuun (ei siis tule mittaristoon ilmoituksia) lämmitys varmaan hajonnut ja sillä nyt ei ole muuta virkaa kuin, että nopeammin antaa lukemaa kun kylmänä käynnistetään.
                          Ja merkkihuollosta olivat tuon irrottaneet/mitanneet ja todenneet juurikin tuon lämpötilan mittauksen osalta olevan viottunut. Sieltä sanoma:
                          Ei mene GW softauksen takia.
                          Käytännössä vioittumisen voi huomata kun kylmästä käynnistetään tai asiakkaat sanoneet jos ajaan lämpösestä tallista pakkaskeliin ulos. Eli tuolloin käynti hieman hakea/humpata. Ja sit dpf ja egr regenerointiin.


                          Käytännössä siis ei mulla mihinkään ole vaikuttanu ja ilmeisemmin ei tule vaikuttaankaan. Lämpösillä talleilla en talvisin autooni pilaa 😁, egr poistettu toiminnasta, dpf regeneroidaan lisäks pari kertaa vuodessa Carlylla ja sit jos/kun alkaa tukkiutuun tulevaisuudessa, niin sisuskalut poistan.
                          Anturin oikean toiminnan kannalta anturin pitää olla oikeassa toimintalämpötilassa. Mikäli siitä tulee koodi niin todennäköisesti joku ei toimi enää siten miten sen on tarkoitettu toimivan. Jos softa toimii vielä jotakuinkin niin miten se on aluperinkin pelannut niin sinällään en usko ettei sen softan tuota pitäisi rikkoa ja on näitä softaamattomistakin autoista mennyt. Lämpöhän tuon voi rikkoa mutta tällöin lämmitys pitäisi olla kokoajan päällä täysillä tai pakokaasun lämpö rikkoisi sen. Tosin tuossa on kuitenkin yksi lambda ennen kattia joten jos kyse olisi lämmöstä niin eiköhän se rikkoontuisi ensin... Luulen että repsahtanut ihan vanhuttaan.

                          Jos ajattelee osan arvoa eli reilun huntin niin en jättäisi sitä vaihtamatta kun kyseessä ei ole 500€ peltoauto. Osan voit kuitenkin vaihdattaa myös jossain edullisemmassa paikassa.

                          DPF regenerointi on eri asia kuin NSC-katin regenerointi. Eikö auto itsestään regeroi DPF:ää? Sehän tapahtuu kuitenkin normaalisti muutamien satojen kilometrien välein automaattisesti....
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Niin. Kyllä se vikakoodin mukainen komponentti vain on kaivettava esiin varmistaakseen diagnoosin oikeellisuus silloin kun siitä on jollekkin asiakkaalle vastuussa.

                            Vaikka se kuinka varmalta tuntuu kokemuksen ja koodien perusteella.

                            Erehtyminen on sallittua kotihommissa ja omissa autoissa. Ei asiakkaiden.
                            Hyvä että tälläinen ajatusmaailma on vielä jossain voimissaan. Valitettavasti kokemus on osoittanut sen että joissain pajoissa osia vaihdellaan ihan statson perusteilla. Sinällään tuossahan koodi taitaa tulla välittömästi vaikka sen nollaakin joka kertonee siitä että vastus on palanut poikki tai johdotuksessa on jotain mätää. Melko hentoinehan tuo on tehon puolesta, vain 7,5W.

                            Onko todellakin normaali toimenpide mitata vastus vai onko se johtunut siitä että asiakas on erikseen sitä pyytänyt? Toki jos korjaus tehdään samalla ja uusi osa on käsillä niin samallahan tuon vanhan mittaa ilman juurikaan ylimääräistä työtä.

                            Lambdoistahan voi tulla ties mitä koodeja tiedän itsekin että noita on vaihdeltu aivan vääristä syistä. Esim vaikka sen takia että anturi kertoo että seos on liian rikasta/laihaa.

                            Mielenkiintoisin juttu tuli joskus vastaan kun erääseen autoon lambdat oli vaihdettu kahteen kertaan ja siitä huolimatta tuli vikakoodi lämmityksestä(auton edellisen omistajan ja korjaamon X toimesta). Paljastui sitten että tuo poltti aina lämmityksen sulakkeen kun aloin pöyhimään tuota. Ja ilman liitintäkin poltti... No johtoa kun seurasi sitten kädellä niin selvisi että aikaisemman kytkinremontin yhteydessä lambdan johtot olivat jääneet vaihdelaatikon ja koneen väliin puristukseen josta tietysti seurasi oikosulku...
                            Last edited by fraatti; 16-03-2019, 17:08.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #29
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Hyvä että tälläinen ajatusmaailma on vielä jossain voimissaan. Valitettavasti kokemus on osoittanut sen että joissain pajoissa osia vaihdellaan ihan statson perusteilla. Sinällään tuossahan koodi taitaa tulla välittömästi vaikka sen nollaakin joka kertonee siitä että vastus on palanut poikki tai johdotuksessa on jotain mätää. Melko hentoinehan tuo on tehon puolesta, vain 7,5W.

                              Onko todellakin normaali toimenpide mitata vastus vai onko se johtunut siitä että asiakas on erikseen sitä pyytänyt? Toki jos korjaus tehdään samalla ja uusi osa on käsillä niin samallahan tuon vanhan mittaa ilman juurikaan ylimääräistä työtä.
                              Asiakkaat harvemmin kyseenalaistaa saati ohjeistaa kuinka viat diagnosoidaan. Toki se ilmenee asiakkalle tulevasta työmääräimen/laskunkappaleesta kuinka vika on todettu ja mitä sen varmistamiseksi on suoritettu.

                              Ei toki aina välttämättä aikataulusyistä ole mahdollista ihan joka palikkaa purkaa, mutta silloin korjaamo vastaa jokatapauksessa siitä mitä on julkilausunut asiasta ja asiakkaalle kerrottu vian kuntoon saattamisen hinnasta. Silloin diagnoosin oikeellisuudella on äärimmäinen tärkeys.

                              Toisinaan asiakas tilaa vain "vikakoodin lukemisen" ja kieltää tutkimasta pidemmälle, jolloin luonnollisesti mitään diagnoosi lausumaa ei korjaamo anna.

                              Ja kun ihmiset niitä diagnoseja suorittaa on aina inhimillisen erehdyksen mahdollisuus olemassa. Onneksi näissä hommissa ei suoranaisesti ole ihmishenki katkolla kuten jossain toisen ammatin diagnoseissa voi olla.

                              Asiaan liittyen, tuota taka lambdaa voidaan joutua lämmittämään ajonkin aikana jotta sen toimintalämpötila saadaan ylläpidettyä. Tästä syystä niitä taka lambdan lämmitysvastus vikoja tulee.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎