Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY: M54 Jakoketjun kiristimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • A^A
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2168
    • Seinäjoki

    DIY: M54 Jakoketjun kiristimen vaihto

    Lomalla tylsää niin tehdääs huvikseen pieni DIY M54 kiristimen vaihdosta kun netistä löytyy tasan 1 kuvallinen ohje josta photobucketin takia hävisi kuvat.

    Homma on erittäin helppo ja halpa (alle 50€) joten kannattaa vaikka ylihuoltonakin vaihtaa niin saa hyvän mielen

    Vanhan kiristimen jousi siis kuoleentuu iän myötä jolloin varsinkin tyhjäkäynnillä esiintyy diesel tyylistä ronklottamista. Omassa autossa kilometrejä 310tkm ja tuskin oli ikinä vaihdettu, jonkinverran piti ääntä tyhjäkäynnillä joka vaimeni kokonaan tämän vaihdolla.

    Autoni on siis e60 M54B22 -03 mutta ainakin bmwfansin mukaan osat sopivat myös muihinkin M54 koneisiin ja ilmeisesti myös M52:seen.

    Tarvitset siis kuvan osat 9-12. Osat kustantivat bemariosilta n.48€



    Aloitetaan.
    Itse aloitin irroittamalla ilmaventtiilin putken jolloin saa lisää tilaa itse hommaan, lähtee puristamalla kiinnikkeitä ja vetämällä.


    Putki irroitettuna, itse kiristin jo sieltä pilkottaa "nuolen" osoittamana. Kuvassa jo uusi kiiltävä kiristin paikallaan joten vanha ei ihan noin hyvin tuolta erotu.


    Sitten vain kiristin irti. 32mm hylsy ja pitkä varsi, itse käytin momenttiavainta. Alle kannattaa laittaa rätti tms, irrottaessa tulee pieni määrä öljyä pihalle.


    Yllä vanha jousi ja alla uusi. Noin yhden kierroksen verran oli vanha jousi mennyt kasaan.


    Uusi kiristin osina


    Uudet osat kasaan ja kiinni moottoriin, M54 moottoreissa kiristysmomentti 70nm ja homma on sillä taputeltu

    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91
  • tonkka alpina b3 3.3
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 103
    • espoo

    #2
    Olipas halpa kiristin Pitää itekki tilaa jos noin halvalla irtoo.
    Ruvennu oma m52b28tu jotenki pitämään outoa ääntä koneesta, hieman säksättävää/nakuttavaa ääntä mikä on kyllä diiselimäinen.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17529
      • Turku

      #3
      Samantapainen operaatio minulle tehty N43:ssa. Tuota luokkaa se kiristin + kilkkeet lisäksi maksoi minullakin Pielmeierilta ostettuna.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • camshaft
        BTCF Member
        • Sep 2016
        • 539
        • Kotka

        #4
        Hyvä ja selkeä DIY. Voisikin tehdä tuon samalla vaivalla projekti-M52:een kun on kone jo valmiiksi levällään... Huomasitko mitään kulumaa tai muuta poikkeamaa muissa osissa kuin jousessa? Meinaan että tuon pelkän jousen saisi Schmiedmannilta hintaan 3,83 € + postit...
        "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
        Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

        Comment

        • A^A
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2168
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by camshaft View Post
          Hyvä ja selkeä DIY. Voisikin tehdä tuon samalla vaivalla projekti-M52:een kun on kone jo valmiiksi levällään... Huomasitko mitään kulumaa tai muuta poikkeamaa muissa osissa kuin jousessa? Meinaan että tuon pelkän jousen saisi Schmiedmannilta hintaan 3,83 € + postit...
          "Mäntä" oli vanhassa selkeästi väljempi kuin uudessa, eipä oikeastaan muuta eroa eikä tuossa muita kuluvia osia olekkaan kun mäntä ja jousi.. Silti kyllä mielellään uusisin kaikki osat kerralla..
          EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

          Comment

          • camshaft
            BTCF Member
            • Sep 2016
            • 539
            • Kotka

            #6
            Oukei!
            "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
            Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11131
              • Oulu

              #7
              Harmi vaan tuo kiristin harvemmin aiheuttaa ongelmia. Varsinainen kuluva osa on laahain jota tuo kiristin käyttää ja siihen alkaa ajanmittaan muodostumaan uraa ja ketju löystyy. Jossain pisteessä alkaa sitten meteli kuulumaan.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #8
                Tarvike hippaa jousi

                Minusta on turhan rohkeaa luottaa tarvike hippa jouseen, laadulla on tekijänsä...jousissa on eroja minä en alkais tuossa kohtaa hommaamaan tarvike osia kuon on noin tärkeästä paikasta kyse. Kaikki mikä on metallia ei ole välttämättä jousi materiaali ja karkaisu.


                Originally posted by camshaft View Post
                Hyvä ja selkeä DIY. Voisikin tehdä tuon samalla vaivalla projekti-M52:een kun on kone jo valmiiksi levällään... Huomasitko mitään kulumaa tai muuta poikkeamaa muissa osissa kuin jousessa? Meinaan että tuon pelkän jousen saisi Schmiedmannilta hintaan 3,83 € + postit...
                Last edited by 325E; 30-11-2018, 10:48.

                Comment

                • Mike_sss
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2017
                  • 47
                  • suomi

                  #9
                  Meinasin itse kans tuon kiristimen vaihtaa 400tkm ajettuun m52. Kun en tiedä millon lie viimeksi vaihdettu. Tuskin koskaan. Vähän ketju tuntuu vaihdejarrutuksilla rallattavan. Onko turhaa hommaa vaihtaa vai joutuuko laahaimenkin vaihtamaan?

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Mike_sss View Post
                    Meinasin itse kans tuon kiristimen vaihtaa 400tkm ajettuun m52. Kun en tiedä millon lie viimeksi vaihdettu. Tuskin koskaan. Vähän ketju tuntuu vaihdejarrutuksilla rallattavan. Onko turhaa hommaa vaihtaa vai joutuuko laahaimenkin vaihtamaan?
                    Ihan turhaa ilman laahaimen vaihtoa. Ne laahaimet näissä on ollu kuluneita jos joku. Kiristin ei.


                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      En oo perehtyny aiheeseen niin kysyn. Laahainten vaihto, tarviiko ajotus yms työkaluja vai saako laahurit vaihdettua ketju paikallaan kajoamatta ajotuksiin yms. Ja varmaan onnistuu kun keulan purkaa edestä ?
                      Mitä kaikkea samalla kannattais vaihdella.

                      En sillä että alkaisin vielä itse tekemään mutta jos joku muu niin tässä olis tiedot paketissa.

                      Comment

                      • Mike_sss
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2017
                        • 47
                        • suomi

                        #12
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Ihan turhaa ilman laahaimen vaihtoa. Ne laahaimet näissä on ollu kuluneita jos joku. Kiristin ei.

                        Jep. Aattelin vaa ettei pidä enää painetta jos on alkuperäinen ja kulunut. Tuossa onkin sitten vitummoinen homma?😀 Joutuu jakokopan ym kilkkeet etupäästä purkaa ?

                        Comment

                        • ohhoh
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2014
                          • 191
                          • .

                          #13
                          Menee jo vähän aiheen ohi, mutta tämähän lähti liikkeelle siitä moottorijarrulla rallattamisesta. Johtuisiko kuitenkin jostain muusta kuin ketjusta? Ei se ketju sitä tiedä onko siellä moottorijarru vai veto päällä :think eiköhän se jo rallattaisi aika kovin ihan paikallaan kierrätettäessä, jos kabiiniin asti kuuluu ajossa?
                          En ihan ensimmäisenä lähtisi jakopäästä etsimään vikaa näistä M5x koneista :think

                          Comment

                          • Mike_sss
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2017
                            • 47
                            • suomi

                            #14
                            Originally posted by ohhoh View Post
                            Menee jo vähän aiheen ohi, mutta tämähän lähti liikkeelle siitä moottorijarrulla rallattamisesta. Johtuisiko kuitenkin jostain muusta kuin ketjusta? Ei se ketju sitä tiedä onko siellä moottorijarru vai veto päällä :think eiköhän se jo rallattaisi aika kovin ihan paikallaan kierrätettäessä, jos kabiiniin asti kuuluu ajossa?
                            En ihan ensimmäisenä lähtisi jakopäästä etsimään vikaa näistä M5x koneista :think
                            Totta😄 tosin vetopäällä kiristäjä painaa enemmän ku öljynpaineet kovemmat. paikallaan kierrättäessä ei rallattele. Tuli tuossa apulaitehihna otettuu pois ja pyöriteltyä laitteita. Laturin laakerit alkaa olla aika finaalissa mut senhän pitäs ääntää kokoajan🤔ja vesipumpussa oli pientä klappia sekä kiristäjän rullan laakeri oli ihan kuiva,rasvat sisään ni kestääpähän se ainakin vielä toistaiseksi.

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5272
                              • Pirkkala

                              #15
                              Originally posted by Mike_sss View Post
                              Totta😄 tosin vetopäällä kiristäjä painaa enemmän ku öljynpaineet kovemmat. paikallaan kierrättäessä ei rallattele. Tuli tuossa apulaitehihna otettuu pois ja pyöriteltyä laitteita. Laturin laakerit alkaa olla aika finaalissa mut senhän pitäs ääntää kokoajan🤔ja vesipumpussa oli pientä klappia sekä kiristäjän rullan laakeri oli ihan kuiva,rasvat sisään ni kestääpähän se ainakin vielä toistaiseksi.
                              Ei se öljynpaine tiedä pyörittääkö pumppua voimansiirto vai männän päällä tapahtuva palotapahtuma
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎