Lomalla tylsää niin tehdääs huvikseen pieni DIY M54 kiristimen vaihdosta kun netistä löytyy tasan 1 kuvallinen ohje josta photobucketin takia hävisi kuvat.
Homma on erittäin helppo ja halpa (alle 50€) joten kannattaa vaikka ylihuoltonakin vaihtaa niin saa hyvän mielen
Vanhan kiristimen jousi siis kuoleentuu iän myötä jolloin varsinkin tyhjäkäynnillä esiintyy diesel tyylistä ronklottamista. Omassa autossa kilometrejä 310tkm ja tuskin oli ikinä vaihdettu, jonkinverran piti ääntä tyhjäkäynnillä joka vaimeni kokonaan tämän vaihdolla.
Autoni on siis e60 M54B22 -03 mutta ainakin bmwfansin mukaan osat sopivat myös muihinkin M54 koneisiin ja ilmeisesti myös M52:seen.
Tarvitset siis kuvan osat 9-12. Osat kustantivat bemariosilta n.48€

Aloitetaan.
Itse aloitin irroittamalla ilmaventtiilin putken jolloin saa lisää tilaa itse hommaan, lähtee puristamalla kiinnikkeitä ja vetämällä.

Putki irroitettuna, itse kiristin jo sieltä pilkottaa "nuolen" osoittamana. Kuvassa jo uusi kiiltävä kiristin paikallaan joten vanha ei ihan noin hyvin tuolta erotu.

Sitten vain kiristin irti. 32mm hylsy ja pitkä varsi, itse käytin momenttiavainta. Alle kannattaa laittaa rätti tms, irrottaessa tulee pieni määrä öljyä pihalle.

Yllä vanha jousi ja alla uusi. Noin yhden kierroksen verran oli vanha jousi mennyt kasaan.

Uusi kiristin osina

Uudet osat kasaan ja kiinni moottoriin, M54 moottoreissa kiristysmomentti 70nm ja homma on sillä taputeltu
Homma on erittäin helppo ja halpa (alle 50€) joten kannattaa vaikka ylihuoltonakin vaihtaa niin saa hyvän mielen

Vanhan kiristimen jousi siis kuoleentuu iän myötä jolloin varsinkin tyhjäkäynnillä esiintyy diesel tyylistä ronklottamista. Omassa autossa kilometrejä 310tkm ja tuskin oli ikinä vaihdettu, jonkinverran piti ääntä tyhjäkäynnillä joka vaimeni kokonaan tämän vaihdolla.
Autoni on siis e60 M54B22 -03 mutta ainakin bmwfansin mukaan osat sopivat myös muihinkin M54 koneisiin ja ilmeisesti myös M52:seen.
Tarvitset siis kuvan osat 9-12. Osat kustantivat bemariosilta n.48€

Aloitetaan.
Itse aloitin irroittamalla ilmaventtiilin putken jolloin saa lisää tilaa itse hommaan, lähtee puristamalla kiinnikkeitä ja vetämällä.

Putki irroitettuna, itse kiristin jo sieltä pilkottaa "nuolen" osoittamana. Kuvassa jo uusi kiiltävä kiristin paikallaan joten vanha ei ihan noin hyvin tuolta erotu.

Sitten vain kiristin irti. 32mm hylsy ja pitkä varsi, itse käytin momenttiavainta. Alle kannattaa laittaa rätti tms, irrottaessa tulee pieni määrä öljyä pihalle.

Yllä vanha jousi ja alla uusi. Noin yhden kierroksen verran oli vanha jousi mennyt kasaan.

Uusi kiristin osina

Uudet osat kasaan ja kiinni moottoriin, M54 moottoreissa kiristysmomentti 70nm ja homma on sillä taputeltu


Comment