Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ilmamassamittarin vaihtoehdot alkuperäisen tilalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    M50 ilmamassamittarin vaihtoehdot alkuperäisen tilalle

    Jep, eli pitäisi tuota ilmamassamittaria hieman modata kokeilumielessä M50 moottorista ja jos (kun) sen saan rikki niin mitä tilalle muutakuin alkuperäinen? Olin jostain lukevinani että E34 540i, ja E36 M3:sen mittarit sopivat M50 koneeseen ja ovat halkaisijaltaan vakio isompia. Onko näin? Entä muita vaihtoehtoja, tuohan on ihan Boschin yleinen malli joten varmaan jossain muissakin merkeissä sitä on käytetty ja uuden saa halvemmalla kuin BMW:n varaosatiskiltä, mutta kun vaan saisi tietoon missä autoissa tuota on käytetty.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
  • Jarkko S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 595
    • Käärmelahti/Maaninka

    #2
    Itse hommasin S38B38:n massamittarin, liitin on samanlainen ja halk. 95mm.

    Saa nähdä mitä sillä saa aikaan
    E60 530d M-Sport
    E53 X5 3.0d Sport
    E53 X5 3.0d Sport Paku
    E93 330d
    E61 535d M-Sport
    E61 520d
    E46 320i

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Veikkaan että menee seokset mettään kun koneeseen laitetaan suurempi ilmamäärämittari ja boksi on ohjelmoitu pienemmälle mittarille..
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Originally posted by fraatti
        Veikkaan että menee seokset mettään kun koneeseen laitetaan suurempi ilmamäärämittari ja boksi on ohjelmoitu pienemmälle mittarille..
        Tai sitten ei. Ei kai sillä mittarin halkaisijan koolla ole mitään väliä, vaan sillä mitä se kuumalanka siellä lukee ja minkäläista tietoa se antaa boxille. Samanlailla se toimii oli halkaisija oikeastaan mikä tahansa.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4854
          • Espoo

          #5
          Originally posted by antti79
          Ei kai sillä mittarin halkaisijan koolla ole mitään väliä, vaan sillä mitä se kuumalanka siellä lukee ja minkäläista tietoa se antaa boxille. Samanlailla se toimii oli halkaisija oikeastaan mikä tahansa.
          Toimivuus riippuu siitä, paljonko mittarissa on älyä. Jos se on tavallinen anturi, niin ulostulosingnaali on esim. langan vastus tai lämmitysteho jne, joka on verrannollinen ohivirtaavaan ilmaan siinä langan läheisyydessä. Suuremmassa putkessa myös lankaa on enemmän. Ohjausboksiin on sitten laitettu joku kerroin tai vastaava laskenta, jonka avulla osataan muttaa anturilta tuleva tieto todelliseksi ilmamassaksi. Tässä tapauksessa ilmamassamittarin vaihto vaatii myös ohjausboksin kanssa puuhastelua.

          Jos ilmamassamittari taas on hiukan älykkäämpi, niin sitten se käsittelee tiedon itsenäisesti ja antaa eteenpäin ohi virtaavan ilmamassan todellisen määrän. Tähän hätään ei tässä ole vieressä ilmamassamittaria, joten en osaa arvailla, kummalla tavalla BMW:n ilmamassamittari toimii. Ilmamassamittarin hinnan perusteella jotakin älyä siinä voisi kyllä olettaa olevan.
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • Jussipoika
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 31
            • Tampere

            #6
            Terve!

            Osaisiko joku neuvoa tuon ilmamassamittarin suhteen. Auto on siis 520i E34 -93 / M50B20. Alkuperäinen taitaa olla Siemensin tekele. Tuntuu jotenkin vaikealta löytää tohon käypästä ilmamäärämittaria, koska on liian paljon erilaisia tarjokkaita, on neljä tai viisi plugia. Käykö tohon esim. saman koneen mutta 2,5l:sen mittari? Voiko jostain muusta mittarista modata tohon käypäsen? Mitenkäs Motonetin tai KL-varaosien mittarit on muilla pelannu?

            Offtopic: Rupes ilmaantumaan pientä kangertelua kiihdyttäessä ja pientä nykimistä. Piruuttani/tyhmyyttäni menin ja irroitin tuon "mittariosan" siitä muovirungosta, lämmittelin sitä ensin varovasti kuumailmapuhaltimella. Sisältä paljastui jotain kummallista: toinen kuumalanka oli paikallaan ja toista ei missään, lisäksi se mihin se toinen tulisi kiinni oli vääntynyt/väännetty viimesen päälle solmuun. No äkkiä sitten vaan osat paikalleen ja tiivistesilikonia väliin. Lisäksi uusin sen haitarikumin ilmassamittarin jälkeen. Ei korjaantunu vika, vaan nyt ei useimmiten ole tyhjäkäyntiä ja pintakaasulla nykii oikein huolella, välillä myös kaasua painaessa kuuluu vaan PORRRR ja mitään ei tapahdu. Kierroksilla pelaa ok eikä kulutusmittari seilaa mihinkään, kulutuskin taitaa olla normaalin tuntumassa n.8l/100km. Akkukin on ollu jo irti toivin.

            Oon menossa vikakoodienlukuun piakkoin Jyväskylään, osaisiko joku neuvoa parhaan paikan? Liekö nuo BoschCarServicet saa kaikkista koodeista selvää vai meenkö suoraan BMW-liikkeeseen?

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              #7
              Originally posted by Jussipoika
              Käykö tohon esim. saman koneen mutta 2,5l:sen mittari?
              M50B20 käytetään erilaista mittaria kuin M50B25.

              Comment

              • Jussipoika
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 31
                • Tampere

                #8
                Originally posted by jani73
                M50B20 käytetään erilaista mittaria kuin M50B25.
                Kiiitos tiedosta, ilmeisesti tossa B25 on se 5 pluginen? Voiko osien numerosarjoja yleistää jotenkin, eli onko ko. koneeseen sopiva ilmamassamittari aina jollain samalla numerolla? Vai useammalla mahdollisesti..

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  #9
                  No etk väittää että B25 on "4-pol", eli varmaankin 4-pluginen?!

                  Mutta sun autoon sopivan mittarin tiedoissa oli maininta MS40(?). Osaa on käytetty autoissa 9/92-lähtien. Osanumero on: 1 362 1 730 033, toki muitakin numeroita noissa saattaa olla käytetty.
                  Samaa mittaria on käytetty myös E36 ja E39 korimalleissa.

                  Edit: B25 mittari taitaa olla halkaisijaltaankin hieman isompi, koska B20 mittarin ja kumiputken liitoskohtaan tulevan klemmarin koko on 71-78mm ja B25 klemmari on 83-90mm.
                  Last edited by jani73; 19-07-2005, 18:27.

                  Comment

                  • Jussipoika
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 31
                    • Tampere

                    #10
                    Kiitos jani73!

                    Suositelkaa minulle sitä vikakoodin lukupaikkaa Jyväskylästä?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎