Eihän siellä koneessa ole silloin liikaa öljyä jos se raja on siinä merkkien välissä vaan silloin jos se menee ylämerkin yli.
No kai mä nyt sen tajuan!!! KYSYINKIN: mitä haittaa on jos koneessa on 0,5litraa liikaa öljyä.
Kannattais varmaan lukea ajatuksen kanssa näitä viestejä jos siihen vain suinkin pystyy.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Jep, homma tehty. Vähän vaan piti eka säätää et sai hallitunkilla ylös kun ei tunkki mahtunu alle .. Sit kun sai ylös ja varmasti pysymään niin eipä siinä sit enään mitään, öljypropu auki niin nätisti sai valuteltua astiaan vaikka ahtaat paikat olikin (montussahan toi olis vallan mukava tehdä). Eli jälleen rauha maassa ja kaikilla mukavaa jne jne...
No kai mä nyt sen tajuan!!! KYSYINKIN: mitä haittaa on jos koneessa on 0,5litraa liikaa öljyä.
Kannattais varmaan lukea ajatuksen kanssa näitä viestejä jos siihen vain suinkin pystyy.
Eiköhän se aiheuta juuri noita liian korkeita öljynpaineita, ja turhia öljyvuotoja. Ja toki siinä vaiheessa kun kone on piripintaan täysi ,niin saattaa jopa käynti vaikeutua
Hieman OT, mutta olen huomannut, että joissain korjaamoilla täyttävät tahallaan liikaa öljyä, jotta voivat sitten rahastaa ylimääräistä. Näin käynyt itelle muutaman kerran, mutta mittasin ite öljyt ja pyysiin kohteliaasti imemeään ylimääräset pois ja vähentämään laskusta noi imetyt pois.
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Mä kyselin tätä liiallisen öljyn haittavaikutusta seuraavasta syystä:
Elämänsä alkutaipaleilla tämä meidän kaikkien tuntema pikkukutonen, eli läskiremmimoottori tai tarkemin M60 ja myöhemmin M20-moottori on koodinsa lisäksi vaihtanut muutakin kuin hihnan hammaslukua jne.
Alkujaan vm. -77-79 (320/6, 520/6 ja 323i) tehdas ilmoitti öljytilavuudeksi näille moottoreille 4,75-litraa, suodattimen vaihdon yhteydessä.
Uudemmille moottoreille öljytilavuudeksi ilmoitettiin 4,25-litraa, suodattimen vaihdon yhteydessä.
Vanhaan moottoriin piti laittaa siis tuo kysymäni 0,5-litraa enemmän öljyä.
Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että noihin vanhoihin moottoreihin pitää laittaa LIIKAA öljyä ja siitä on selvästi sitten jotain haittaa.
Tosiasiahan nimittäin on, että sisäisesti nuo moottorit eivät ole muuttuneet.
Eli, jos -80---> M20-koneella varustettuihin malleihin laittais vanhanmallisen koneen öljytikun putken ja tikun. Sit täyttäis öljyn mittatikun ylämerkkiin saakka, niin kukaan ei puhuis mitään, vaikka tosiasiassa koneessa olis uuden säännön mukaan 0,5litraa liikaa öljyä.
No, onko siitä 0,5litran liiallisuudesta jotain haittaa vai ei.
Siksi mä halusin kysyä tätä viisaammilta.
Vanhoissa koneissa "liika" öljy oli siis hyväksyttävää, oikeastaan suositeltavaa. Kun taas uudemmissa koneissa käyttöohjekirjakin sanoo: Täytä vain ylämerkkiin saakka, älä missääntapauksessa yli.
Jos siitä liiallisesta öljystä on haittaa, niin miksei nuo mun vanhat 323i:t ole jo räjäyttäneet koneitaan, koska niissä sitä öljyä on 4,75litraa ja tulee aina olemaan.
Sitten kun tehdas ei oikein millään osannut päättää tätä öljyn määrää ko. moottorille, niin se päätti jossainvaiheessa taas nostaa tuota öljyn määrää. Viimeisissä M20-koneissa on öljyn määrä 4,75-litraa suodattimen vaihdon yhteydessä.
Eipä tollainen puolikas litra paljoa mitään haittaa.Jutun aloittajalla olikin muutama sentti tikussa ylimääräistä (vai tulkitsinkohan väärin).Ja silloin onkin kyse jo huomattavasti isommasta määrästä,kuin tuo mainitsemasi 0,5litraa.Huippuunviritetyt kilpamoottorit on sitten eri asia,mutta niissä aletaakin sitten siirtymään kuivasumppuun.
Sitten tuossa joku mainitsi kohoavista öljynpaineista haittavaikutuksena.Ei se öljynpaine käsittääkseni liiasta öljystä mihinkään kohoa.Öljypumppu se paineen pumppaa öljykanaviin samalla paineella kuin ennenkin.Kampikammion paineeseen sillä voi olla vaikutusta.(vai ymmärsinköhän tuonkin väärin).
Eipä tollainen puolikas litra paljoa mitään haittaa.Jutun aloittajalla olikin muutama sentti tikussa ylimääräistä (vai tulkitsinkohan väärin).Ja silloin onkin kyse jo huomattavasti isommasta määrästä,kuin tuo mainitsemasi 0,5litraa.Huippuunviritetyt kilpamoottorit on sitten eri asia,mutta niissä aletaakin sitten siirtymään kuivasumppuun.
Sitten tuossa joku mainitsi kohoavista öljynpaineista haittavaikutuksena.Ei se öljynpaine käsittääkseni liista öljystä mihinkään kohoa.Öljypumppu se paineen pumppaa öljykanaviin samalla paineella kuin ennenkin.Kampikammion paineeseen sillä voi olla vaikutusta.(vai ymmärsinköhän tuonkin väärin).
Ei paljoa mitään haittaa... Hieman epämääräinen vastaus. Ei haittaa paljoa, vai ei haittaa mitään?
Miksi sitten tehdas käyttöohjekirjassaan nimenomaan sanoo: Täytä öljyä vain mittatikun ylämerkkiin saakka, EI MISSÄÄNTAPAUKSESSA YLI.
Juu, kyllä mä huomasin, että topikin aloittajalla oli muutamn sentin yli ylämerkistä, mutta mitäs se taas tähän minun kysymykseen liittyy.
Olis kiva jos joku sellainen vastais jolla on OIKEASTI jotain faktaa kerrottavana tuosta liiasta öljystä koneessa. Jotenkin tää oli semmonen MUTU-vastaus.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
No mitä sen on väliä. Täytä vaikka täyttökorkista piripintaan ja katso mitä tapahtuu. Kuka niistä pitkäaikaisvaikutuksista osaa sanoa. Ei oo varmaan ikinä sen enempää tutkittu ja mitä järkeä on tutkiakaan.
kyllä se tikun yläraja siinä ihan aiheesta on. vaahtoaa öljyt, huohotus lisääntyy -> pöllyttää ja sotkee kaasuläpän ja imusarjat jne.
vähän liikaa ei ole kovin vaarallista ja viikonloppuna öljyjä vaihdellessa huomasin että pinta nousi pari milliä yli ylärajan kun laittoi tasan suositellun määrän tavaraa koneeseen. olisko jääny vähän vanhoja pohjalle.
myös mulla on laitettu liikaa öljyä koneeseen pajalla. laittoivat ja veloittivat 6 litraa, vaikka öljytilavuus on vain 5,75. huomasin vasta pari viikkoo jälkeenpäin kun oli vieläkin reilusti yli ylärajan ja rupasin kattelemaan kuittia tarkemmin. eipä tarvii sitäkään hommaa enään muilla teettää.
edit: tuon öljynvaihdon jälkeen oli koneessa siis arviolta 3-4dl liikaa öljyä (ylimääräinen täyttö+ koneeseen jäänyt öljy), eikä välitöntä vauriota ainakaan vielä ole ilmaantunu.
Olkoon sitten mu-tu vastaus ja ehkä hieman epätarkkakin.Tosiasia on se,ettei tuollaisella puolella litralla ole käytännön merkitystä.Tuskimpa asiaa on edes auton valmistaja tutkinut,mitä tuo puolilitrainen aiheuttaa haittaa pitkässä juoksussa.
Siinä vaiheessa kun moottori on paljon ajettu ja tiivisteet ja stefat kuluneita ja kovettuneita,voi tuo ylimääräisyys näkyä hieman reilumpana öljyn ulosvuotona.
Tuo määrä ei aiheuta vielä ylimääräistä "jarrua" kampiakselin pyörimiselle.Eikä todellakaan vaahtoamista,jolla olisi haittavaikutuksia.
Mutua tämäkin,mutta olen asiasta varma,ettei kukaan pysty sanomaan satavarmasti onko tuo puolilitrainen millään lailla haitallista tuossa sinun moottorissasi.
Eiköhän se aiheuta juuri noita liian korkeita öljynpaineita, ja turhia öljyvuotoja. Ja toki siinä vaiheessa kun kone on piripintaan täysi ,niin saattaa jopa käynti vaikeutua
Näinhän siinä todellakin käy.
Joskus 80-luvulla ihmeteltiin miksi kaverin isän samara ei oikein toimi ja syykin selvisi.
Moottori oli todellakin täytetty öljyllä.
Comment