Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perämurikka ja sen laakerointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    #31
    Siitä se sitten lähtee:
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #32
      Kellään E36 M3 typ210 perän laakereiden tyyppejä?
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #33
        Jahas roippeet alkaa olemaan levällään.

        Hämmästys oli suuri kun otin perän takalaipan auki ja huomasin että myös poskilaakereina oli kuulalaakerit. Hyllyssä oli kuitenkin odottamassa rullalaakerit. Pikainen viestittely myyjän kanssa selvensi että näin oli myös tarkoitus. Eli kuulalaakerit korvataan rullalaakereilla kun näitä fiksataan. Laakerit ovat ilmeisesti kaikilta mitoiltaan täysin identtiset.



        Poskilaakerit ovat tässä seekereillä kiinni. Ja seekereillä on hoidettu shimmaus. Tässä seekerit olivat 4.00 ja 4.16mm ja tuon kokoiset seekerit vaativat jo melko järeät pihdit jotta ne saa auki.


        Pikaisesti katsomalla poskilaakerit olivat jotakuinkin moitteettomassa kunnossa.


        Sen sijaan pinjonin laakerit rahisivat ja pyörittämällä kardaaninpään laippaa se pyöri pykälittäin lukien laakerin kuulia sekä pyörittäessa tuosta lähti jo pienelläkin pyörityksella melkoinen ääni. Laakerin kuulista löytyi myös kiinnileikkauman jälkiä. Vaikka öljyt oli vaihdettu hiljattain niin öljyn seasta löytyi myös metallihippuja.... Hammasrattaat näyttivät maallikon silmiin olevan ihan kunnossa. Niistä ja muusta lisää myöhemmin...
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #34
          Eipä sittenkään mitään
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #35
            Murikka tuli kasattua ja kytkin vaihdettua onnistuneesti. Melkoinen savotta meinasi olla yhdelle viikonlopulle. Silti homma on viety nyt menestyksekkäästi maaliin ja auto on hiljaisempi kuin koskaan sinä aikana kun se minulla on ollut. Kulkee miltei sukkasilleen....

            Toki onhan siinä osiakin vaihdettu mm. kytkinakselin laakeri, kardaaniin tukilaakeri, takapyörän laakerit, peränlaakerit, perän- ja takakelkan puslat, narinahelat, etummaiset ylemmät takatukivarret, etutukivarret, kaikki koiranluut ja iskarit sekä yläpäät, kytkin ja vp.... :think

            Itse perän purkaminen oli varsin yksinkertainen mutta laakerien sisäkoolit meinasivat tuottaa harmaita hiuksia, varsinkin pinjonin suuremman laakerin osalta. Ulkokehään ei ollut sopivaa ulosvetäjää niin tuon nyppäsin vetovasaralla.



            Pinjonin kardaaninpään laakeri oli jotakuinkin selvää kauraa...


            Pinjonin mutterin kiristäminen oli myös varsin tarkkaa puuhaa. Krymppirenkaan kasaanpuristaminen vaati myös varsin reilusti voimaa ja tuohon täytyi käyttää noin 1,5m vartta jotta se alkoi painumaan kasaan. Loppukiristyksessä täytyi olla tarkka jotta sai tuon vaaditun 40-50Ncm. Lopussa täytyi kääntää mutteria vain muutamia asteita. Tuota mittausta varten sain lainattua ystävälliseltä foorumilaiselta aikaisemmin postaamaani kaltaista vääntövarsimallista mittalaitetta.

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #36
              Mites niiden shimmailujen kanssa, tsekkailitko hammaskosketusta ylipäätään vai löitkö vain kasaan vanhoilla shimmeillä?

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #37
                Originally posted by naukkis View Post
                Mites niiden shimmailujen kanssa, tsekkailitko hammaskosketusta ylipäätään vai löitkö vain kasaan vanhoilla shimmeillä?
                En koskenut koska sain viestin sieltä mistä laakerit ostin että ei tarvi koskea koska laakerit ovat mitoitukseltaan identtiset. Enkä edes mitannut backslashia vaikka kello olis löytynyt. Eikä olisi kyllä ollut mielenkiintoakaan koskea noihin, eikä välineitä. Poskilaakereilla shimmauksen hoitavat seekerit olivat 4.16 ja 4.00 ja moisia ei saa marmorilta edes rahalla. Muualta sitten saa sitten kapeampia ja erillisiä shimmejä. Ja taas jos pinjoniin tarvii koskea niin tällöin käytettäneen krympin sijasta kiinteitä shimmejä jotta perän saa purettua.

                Tällä kokemuksella itseltä ei löytyisi moista intohimoa alkaa säätämään hammasvälyksiä vaan veisin johonkin säädettäväksi. Sen verran tyäläänä kokisin purkamisen ja kasaamisen sekä ilman kokemusta tehtävän shimmauksen.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10075
                  • KVLA

                  #38
                  Toivottavasti ainakin varmistuksena mittasit hammaskosketuksen ja välyksen. Vaikka et niitä säädellytkään. Tässä vaiheessa perämuriikka on kuitenkin (tarvittaessa) helppo heittää pajalle säätöön,jos joku ei stemmaa vs. koeajon jälkeen.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #39
                    No siis oman kokemuksen mukaan myös laakerivaihdossa ei tarvii shimmailla, kaikki on kohillaan koska laakerit on mittatarkkaa. Vanhassa perässä tosin backlash ei ole yleensä tehtaan arvoissa koska on hiukan kulunut mutta perä on hiljaisempi kun antaa olla missä on ollut aikaisemminkin.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Toivottavasti ainakin varmistuksena mittasit hammaskosketuksen ja välyksen. Vaikka et niitä säädellytkään. Tässä vaiheessa perämuriikka on kuitenkin (tarvittaessa) helppo heittää pajalle säätöön,jos joku ei stemmaa vs. koeajon jälkeen.
                      En mitannut koska lukemani sekä työkseen näitä tekevien sanomisten perusteella shimmauksiin ei tarvitse ryhtyä eikä siihen olisi ollut mahdollisuutta ajan eikä tarvikkeiden osalta. Ei edes Särkikoskella. Särkikoski sanoi että hän vaihtaa 250€ laakerit jos hommaan sellaiset jostain eikä tee murikalle muuta.

                      Hammaskosketuksen mittaamiseksi tarvii saada jonkinsortin kuormaa hampaille ja ei kiinnostanut alkaa virittämään mitään järjestelyä moisen asian eteen koska lopputulos olisi kuitenkin ollut sama olisi hammaskosketus ollut mitä tahansa.

                      Originally posted by naukkis
                      No siis oman kokemuksen mukaan myös laakerivaihdossa ei tarvii shimmailla, kaikki on kohillaan koska laakerit on mittatarkkaa. Vanhassa perässä tosin backlash ei ole yleensä tehtaan arvoissa koska on hiukan kulunut mutta perä on hiljaisempi kun antaa olla missä on ollut aikaisemminkin.
                      Tuon tiesinkin jo ennelta. Muistuttaapahan enemmän motorsporttia sitten. Ämmäläisissähän tuo on suurempi vakionakin(backslash).

                      Jos laakerit ovat identtiset alkuperäisiin verrattuna niin ainut muutos voi tulla siitä että hampaat ovat kuluneet(väärin) sen takia että laakerit ovat olleen myös kuluneet. Sillon hampaan profiili voi olla kulahtanut ja eipä siinäkään tapauksessa taida shimmailut auttaa. Australista sain tosin viestiä että hampaat pystyy hiomaan takaisin alkuperäiseen profiiliin ainakin sillä suunnalla noin 150€ hintaan mutta sitten tulee kuviin myös shimmailut yms.

                      Tässä tapauksessa remontti täytti sille annetut tavoitteet ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Perä on täysin äänetön joka riittää mulle. Raportoin jos se alkaa jollottamaan uudestaan.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10075
                        • KVLA

                        #41
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Perä on täysin äänetön joka riittää mulle. Raportoin jos se alkaa jollottamaan uudestaan.
                        Uudet laakerit tuskin ihan hetkeen ääntävätkään. Ja hammastuskin on varmaan kohdillaan,kun ei ääntele. Eli tuskin tarvii tuosta perästä "raporttia" ihan äkkiä kirjoitella.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by JJT View Post
                          Kellään E36 M3 typ210 perän laakereiden tyyppejä?
                          Löytyskö tuolta. Unohtui laittaa linkki.
                          Auto Parts for Your Vehicle at Reliably Low Prices. Fast Online Catalog. DIY-Easy. Your Choice of Quality. Full Manufacturer Warranty.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #43
                            näköjään uudemmissa on jo tehty muutoksia pinjonin laakerin voiteluun liittyen...
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • tuner
                              Newbiemmer
                              • Aug 2017
                              • 8
                              • Tampere

                              #44
                              Itsellä vastaava homma edessä 215 perään mitä topicissa on käsitelty.
                              Onko tuo 0,4-0,5Nm oikea arvo pinionin preloadille? Ja onko se mitattu ilman stefaa?

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4630
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by tuner View Post
                                Itsellä vastaava homma edessä 215 perään mitä topicissa on käsitelty.
                                Onko tuo 0,4-0,5Nm oikea arvo pinionin preloadille? Ja onko se mitattu ilman stefaa?
                                Kyllä tuossa taisi olla jo stefa paikallaan. Laakerin myyjältä sain preloadin pinjonille. Muistaakseni tuota sai vääntää oikein tosissaan että sen sai sopivalle kireydelle.


                                Pari vuotta tuo on jo pelannut moitteetta remontin jälkeen.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎