Hämmästys oli suuri kun otin perän takalaipan auki ja huomasin että myös poskilaakereina oli kuulalaakerit. Hyllyssä oli kuitenkin odottamassa rullalaakerit. Pikainen viestittely myyjän kanssa selvensi että näin oli myös tarkoitus. Eli kuulalaakerit korvataan rullalaakereilla kun näitä fiksataan. Laakerit ovat ilmeisesti kaikilta mitoiltaan täysin identtiset.
Poskilaakerit ovat tässä seekereillä kiinni. Ja seekereillä on hoidettu shimmaus. Tässä seekerit olivat 4.00 ja 4.16mm ja tuon kokoiset seekerit vaativat jo melko järeät pihdit jotta ne saa auki.
Pikaisesti katsomalla poskilaakerit olivat jotakuinkin moitteettomassa kunnossa.
Sen sijaan pinjonin laakerit rahisivat ja pyörittämällä kardaaninpään laippaa se pyöri pykälittäin lukien laakerin kuulia sekä pyörittäessa tuosta lähti jo pienelläkin pyörityksella melkoinen ääni. Laakerin kuulista löytyi myös kiinnileikkauman jälkiä. Vaikka öljyt oli vaihdettu hiljattain niin öljyn seasta löytyi myös metallihippuja.... Hammasrattaat näyttivät maallikon silmiin olevan ihan kunnossa. Niistä ja muusta lisää myöhemmin...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Murikka tuli kasattua ja kytkin vaihdettua onnistuneesti. Melkoinen savotta meinasi olla yhdelle viikonlopulle. Silti homma on viety nyt menestyksekkäästi maaliin ja auto on hiljaisempi kuin koskaan sinä aikana kun se minulla on ollut. Kulkee miltei sukkasilleen....
Toki onhan siinä osiakin vaihdettu mm. kytkinakselin laakeri, kardaaniin tukilaakeri, takapyörän laakerit, peränlaakerit, perän- ja takakelkan puslat, narinahelat, etummaiset ylemmät takatukivarret, etutukivarret, kaikki koiranluut ja iskarit sekä yläpäät, kytkin ja vp.... :think
Itse perän purkaminen oli varsin yksinkertainen mutta laakerien sisäkoolit meinasivat tuottaa harmaita hiuksia, varsinkin pinjonin suuremman laakerin osalta. Ulkokehään ei ollut sopivaa ulosvetäjää niin tuon nyppäsin vetovasaralla.
Pinjonin kardaaninpään laakeri oli jotakuinkin selvää kauraa...
Pinjonin mutterin kiristäminen oli myös varsin tarkkaa puuhaa. Krymppirenkaan kasaanpuristaminen vaati myös varsin reilusti voimaa ja tuohon täytyi käyttää noin 1,5m vartta jotta se alkoi painumaan kasaan. Loppukiristyksessä täytyi olla tarkka jotta sai tuon vaaditun 40-50Ncm. Lopussa täytyi kääntää mutteria vain muutamia asteita. Tuota mittausta varten sain lainattua ystävälliseltä foorumilaiselta aikaisemmin postaamaani kaltaista vääntövarsimallista mittalaitetta.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Mites niiden shimmailujen kanssa, tsekkailitko hammaskosketusta ylipäätään vai löitkö vain kasaan vanhoilla shimmeillä?
En koskenut koska sain viestin sieltä mistä laakerit ostin että ei tarvi koskea koska laakerit ovat mitoitukseltaan identtiset. Enkä edes mitannut backslashia vaikka kello olis löytynyt. Eikä olisi kyllä ollut mielenkiintoakaan koskea noihin, eikä välineitä. Poskilaakereilla shimmauksen hoitavat seekerit olivat 4.16 ja 4.00 ja moisia ei saa marmorilta edes rahalla. Muualta sitten saa sitten kapeampia ja erillisiä shimmejä. Ja taas jos pinjoniin tarvii koskea niin tällöin käytettäneen krympin sijasta kiinteitä shimmejä jotta perän saa purettua.
Tällä kokemuksella itseltä ei löytyisi moista intohimoa alkaa säätämään hammasvälyksiä vaan veisin johonkin säädettäväksi. Sen verran tyäläänä kokisin purkamisen ja kasaamisen sekä ilman kokemusta tehtävän shimmauksen.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Toivottavasti ainakin varmistuksena mittasit hammaskosketuksen ja välyksen. Vaikka et niitä säädellytkään. Tässä vaiheessa perämuriikka on kuitenkin (tarvittaessa) helppo heittää pajalle säätöön,jos joku ei stemmaa vs. koeajon jälkeen.
No siis oman kokemuksen mukaan myös laakerivaihdossa ei tarvii shimmailla, kaikki on kohillaan koska laakerit on mittatarkkaa. Vanhassa perässä tosin backlash ei ole yleensä tehtaan arvoissa koska on hiukan kulunut mutta perä on hiljaisempi kun antaa olla missä on ollut aikaisemminkin.
Toivottavasti ainakin varmistuksena mittasit hammaskosketuksen ja välyksen. Vaikka et niitä säädellytkään. Tässä vaiheessa perämuriikka on kuitenkin (tarvittaessa) helppo heittää pajalle säätöön,jos joku ei stemmaa vs. koeajon jälkeen.
En mitannut koska lukemani sekä työkseen näitä tekevien sanomisten perusteella shimmauksiin ei tarvitse ryhtyä eikä siihen olisi ollut mahdollisuutta ajan eikä tarvikkeiden osalta. Ei edes Särkikoskella. Särkikoski sanoi että hän vaihtaa 250€ laakerit jos hommaan sellaiset jostain eikä tee murikalle muuta.
Hammaskosketuksen mittaamiseksi tarvii saada jonkinsortin kuormaa hampaille ja ei kiinnostanut alkaa virittämään mitään järjestelyä moisen asian eteen koska lopputulos olisi kuitenkin ollut sama olisi hammaskosketus ollut mitä tahansa.
Originally posted by naukkis
No siis oman kokemuksen mukaan myös laakerivaihdossa ei tarvii shimmailla, kaikki on kohillaan koska laakerit on mittatarkkaa. Vanhassa perässä tosin backlash ei ole yleensä tehtaan arvoissa koska on hiukan kulunut mutta perä on hiljaisempi kun antaa olla missä on ollut aikaisemminkin.
Tuon tiesinkin jo ennelta. Muistuttaapahan enemmän motorsporttia sitten. Ämmäläisissähän tuo on suurempi vakionakin(backslash).
Jos laakerit ovat identtiset alkuperäisiin verrattuna niin ainut muutos voi tulla siitä että hampaat ovat kuluneet(väärin) sen takia että laakerit ovat olleen myös kuluneet. Sillon hampaan profiili voi olla kulahtanut ja eipä siinäkään tapauksessa taida shimmailut auttaa. Australista sain tosin viestiä että hampaat pystyy hiomaan takaisin alkuperäiseen profiiliin ainakin sillä suunnalla noin 150€ hintaan mutta sitten tulee kuviin myös shimmailut yms.
Tässä tapauksessa remontti täytti sille annetut tavoitteet ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Perä on täysin äänetön joka riittää mulle. Raportoin jos se alkaa jollottamaan uudestaan.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Perä on täysin äänetön joka riittää mulle. Raportoin jos se alkaa jollottamaan uudestaan.
Uudet laakerit tuskin ihan hetkeen ääntävätkään. Ja hammastuskin on varmaan kohdillaan,kun ei ääntele. Eli tuskin tarvii tuosta perästä "raporttia" ihan äkkiä kirjoitella.
Itsellä vastaava homma edessä 215 perään mitä topicissa on käsitelty.
Onko tuo 0,4-0,5Nm oikea arvo pinionin preloadille? Ja onko se mitattu ilman stefaa?
Itsellä vastaava homma edessä 215 perään mitä topicissa on käsitelty.
Onko tuo 0,4-0,5Nm oikea arvo pinionin preloadille? Ja onko se mitattu ilman stefaa?
Kyllä tuossa taisi olla jo stefa paikallaan. Laakerin myyjältä sain preloadin pinjonille. Muistaakseni tuota sai vääntää oikein tosissaan että sen sai sopivalle kireydelle.
Pari vuotta tuo on jo pelannut moitteetta remontin jälkeen.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment