Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienemmän turbiinin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jka
    BTCF Member
    • Sep 2009
    • 214
    • jyväskylä

    Pienemmän turbiinin vaihto

    Kun sain viimein aikaiseksi vaihtaa laatikon ja turbiinin autoon niin tuli vastaan että vaihtolootan mukana (ostettu halvalla käytettynä vuosia sitten), mukana tullut momentinmuunnin on melko selkeästi pienempi halkaisijaltaan ja paksuudeltaan kuin vanha, vaikka kävisi muuten kyllä kiinni.

    Miten vaikuttaa auton käyttäytymiseen vai meneekö jopa ohjainyksikkö sekaisin tuosta jos lykkää kiinni?

    Sinänsä niin vittumainen homma ainakin näin ensikertaa laatikkoa vaihtaen ettei ihan huvikseen vaihtelisi jokapäivä...

    Vanha laatikko ja momentinmuunnin taisi olla 523 e39:n alta ja tämä omani on 325cia e46, joten vääntöä lienee tässä uudemmassa m54 koneisessa enemmän ja siksi järeämpi tuo momentinmuunnin.

    Sittenhän tässä autossani on maakaasu polttoaineena joka toisaalta vie suuren osan alaväännöstä ja olisin ihan iloinen mikäli antaisi kiertää hieman ylemmäksi ennenkuin vaihtaa isompaa, eikös tuo nyt vaikuta jotenkin tähän?

    Lähinnä käytännössä haluaisin siis tietää mikä on vaikutus ennenkuin laitan kiinni ja kokeilen.. vai pistääkö tilaukseen suosiolla uutta muunninta
    E70 X5 4.8i
    ex: E46 325Ci
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3534
    • Raisio

    #2
    Enemmän luistava turbiini ei vaikuta vaihtohetkiin millään tavalla. Luistavampi turbiini lisää vain kulutusta ja lisää ns kuminauhaefektiä.

    Aja sportti päällä ja vaihtaa myöhemmin tai vaihda manuaalisesti.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • Jka
      BTCF Member
      • Sep 2009
      • 214
      • jyväskylä

      #3
      Mutta eikös tuo pienemmän halkaisija omaava turbiini pidä moottorin kierrokset korkeammalla ja myös liikkeellelähdössä antaa koneen kiertää enempi ennenkuin ottaa kiinni, mikäli oikein ulkomaan sivuja tulkitsin.

      Eniten kaasukäytössä ottaa päähän juurikin liikkeellelähdöt koska vääntöä ei ole nimeksikään ennenkuin on kierroksia. Kulutuksella ei niin väliä kaasulla ajaessa.

      Taitaa olla viisainta kokeilla ja vaihtaa alkuperäistä vastaava jos ei miellytä...
      E70 X5 4.8i
      ex: E46 325Ci

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Pienemmän turbiinin stalli on korkeampi, eli juuri nostaa moottorin kierroksia ennenkuin alkaa voima välittyä laatikolle. Juuri sitä mitä haet. Kulutuskaan ei siitä juuri nouse koska tasakaasulla turbiini lukitaan.

        Comment

        • Jka
          BTCF Member
          • Sep 2009
          • 214
          • jyväskylä

          #5
          kierrokset nousi mutta omasta mielestä tuli nyt parempi. Eikä tullut ratasvaloja
          E70 X5 4.8i
          ex: E46 325Ci

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎