Announcement

Collapse
No announcement yet.

Q: Vanhat öljyt takaisin automaattiin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Audio67
    Newbiemmer
    • Dec 2017
    • 1
    • Keski-Suomi

    Q: Vanhat öljyt takaisin automaattiin?

    Päivee! Kiitos forumille pääsystä. Ostin pitkästä aikaa bmw:n ja ajattelin aloittaa häirinnän välittömästi.

    e39:llä ajettu n. 300tkm ja oletus on, ettei automaatin öljyjä ole ikinä vaihdettu. Olen nyt lukenut riittämiin kauhutarinoita vanhojen laatikoiden öljynvaihdoista, mutta tekisi mieli edes puhdas suodatin sinne vaihtaa.

    Jos niin on, että osa kytkinpakkojen kitkapinnasta lilluu jo öljyn seassa ei liene järkevää heittää niitä öljyjätteeseen. Onko pähkähullu idea laittaa vanhat öljyt takaisin ja korvata vain vuotanut/ lattialle mennyt öljymäärä tuoreella?

    Tiedän kyllä, että koulukuntia ja mielipiteitä riittää huuhteluvaihdon ja koskemattomuuden väliltä joka lähtöön. Lähinnä kiinnostaa, olisiko jollain kokemuksia tällaisesta tavasta?
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1822
    • N/A

    #2
    Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa enää vanhoja öljyjä takaisin. Millä tavalla ne olisivat paremmat kuin uudet? Vai oliko tavoitteena marginaalinen rahan säästö?
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Originally posted by bmw323it View Post
      Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa enää vanhoja öljyjä takaisin. Millä tavalla ne olisivat paremmat kuin uudet? Vai oliko tavoitteena marginaalinen rahan säästö?
      Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut.

      Uusi öljy on paljon ajetuille laatikoille iso riski.

      Aloittajalle: öljynvaihto huuhtelemalla lienee ihan hyvä ratkaisu. Tai sitten aja noin jos toimii hyvin. Tatkasta määrä kohdalleen oikeanlaisella prosessilla.

      En ole spesialisti kylläkään mutta näin itse toimisin.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9997
        • KVLA

        #4
        Tässä sitten herää kysymys,että miksi ne laatikon öljyt pitäisi vaihtaa? Jos laatikko toimii ja on pelko persiissä. Vai onko laatikolle tarkoitus tehdä jotain muutakin samalla?

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 526
          • Finland Rovaniemi

          #5
          Jäteöljyjen käyttö on kyllä hulluinta, mitä on tullut aikoihin kuultua.

          Jos uudet öljyt aiheuttaa ongelmia, laatikossa on jo jotain pahasti vialla ja syytä avata koko looda.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • Petsku333
            BTCF Member
            • Jun 2014
            • 349
            • Kerava

            #6
            Itse sanoisin että uusi suodatin ja uutta sen verran kun menee. Paras ja kustannusystävällisin ratkaisu. Ei nyt vanhoja takasin ainakaan
            Seat Cupra 290

            Ex. F20 118i MHD Stage 2
            E60 2006 525i

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Tässä sitten herää kysymys,että miksi ne laatikon öljyt pitäisi vaihtaa? Jos laatikko toimii ja on pelko persiissä. Vai onko laatikolle tarkoitus tehdä jotain muutakin samalla?
              Ilmeisesti siksi että sinne on vaan pakko mennä koskemaan. Ite en puuttus suurin surminkaan jos noin paljon poljettu vaan toimii.
              Senkin rahan voi säästää jonkun tarpeellisen paikan parsimiseen autosta.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1822
                • N/A

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Uusi öljy on paljon ajetuille laatikoille iso riski.
                Jäteöljy on sitten parempi? Just.
                Nyt:
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by bmw323it View Post
                  Jäteöljy on sitten parempi? Just.

                  Onko tämä joku trollaus. Tietänet että tälläkin foorumilla on varmaan sata sivua asiaa aiheesta.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1822
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Onko tämä joku trollaus. Tietänet että tälläkin foorumilla on varmaan sata sivua asiaa aiheesta.
                    Satoja sivuja aiheellista kädenvääntöä siitä kannattaako vanhan automaatin öljyjä vaihtaa vai ei. Siihen en ota kantaa, eikä oikeaa vastausta taida olla kellään.

                    Mutta itse en silti laita jäteöljyjä takaisin jos ne kerran on pois laskettu. Siitähän tässä oli kysymys.
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • Tomba87
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 4029
                      • Imatra

                      #11
                      Täällä 300tkm ajettu e39 steppi josta oman tiedon mukaan ei ikinä öljyjä vaihdettu. Hyvin toimii ja en todellakaan meinaa puuttua siihen niin pitkään kun pelaa.
                      Luukku auki ja risut kyytiin

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎