Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57D30O0 sammuilu ja tyhjäkäynnin droppaus kylmänä sekä resonanssiääni 1500rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Larppa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 75
    • Keski-Suomi

    N57D30O0 sammuilu ja tyhjäkäynnin droppaus kylmänä sekä resonanssiääni 1500rpm

    Alla on F01, jossa otsikon mukainen moottori ja ZF6HP26 laatikko. Auton vuosimalli on 2009 ja kilometrejä on mittarissa n. 160000.

    Kun auton käynnistää yli 5 asteen pakkasella (vaikka olisi webastolla lämmitetty), aivan kylmänä esim. pihassa veivatessa saattaa sammua ja heittää N:lle. Vielä vajaan kilometrin ajon jälkeenkin saattaa risteyksessä odottaessa pudottaa kierrokset hetkellisesti alas, mutta palautuu heti normaaliksi. Ainakin minusta tuntuu siltä, että kylmänä vaihtaa hieman korkeammilla kierroksilla kuin lämpimänä. Tuon kilometrin ajon jälkeen auto toimii tuon osalta normaalisti. Kulutus on normaalia. Muuta heijausta ei tyhjäkäynnissä ole edes kylmänä. Laatikko toimii mielestäni normaalisti ja vaihtaa pehmeästi. Lämmöt nousevat normaalisti, mutta jää ehkä viisarin paksuuden verran keskipykälästä. Pidemmän (ehkä 15 km) ajon jälkeen viisari on tasan 90 asteen kulmassa keskellä mittaria.

    Veikkaan että ei edes liity samaan asiaan, mutta toinen kummastuttava juttu on resonanssiääni n. 1500 rpm nurkilla. Tämä kuuluu kaikilla vaihteilla ja sekä kylmänä että lämpimänä, mutta ainoastaan veto päällä. Vapaalla tai parkissa kaasua painettaessa ei ko. ääntä kuulu. Se kuulostaisi tulevan jostain moottorin tai laatikon etuosan suunnalta, mutta äärimmäisen vaikeata diagnosoida, koska auton pitää olla liikkeessä. Tuntuu, että sitä mitä kovemmin vedättää, sitä kovemmalta ääni kuulostaa, esim. ylämäessä. Voisi hyvin olla esim. joku isompi suojapelti tms., joka rämisee (ehkä toiveajattelua).

    Mitä on tehty:
    - Edellinen omistaja ainakin väittää uusineensa laatikkoöljyt jossain 130 tkm nurkilla
    - MAF anturi uusittu
    - Ilmanputsari vaihdettu
    - MAP-anturi hankittu, mutta ei vaihdettu. Kuitenkin sama sammuilu tapahtui, vaikka MAP-anturi oli irti, joten todennäköisesti ei liity tähän
    - Suuttimien korjausarvot tarkistettu ISTA+:lla ja ne ovat kunnossa
    - EGR-venttiili puhdas ja toimii normaalisti
    - EGR:n ohitusventtiili toimii normaalisti
    - Vikakoodeja ainoastaan satunnaisia undervoltageja

    Millä keinoilla ja mistä suunnasta näitä kahta ongelmaa lähteä ratkomaan?
    - f01 730d -09
    Ex:
    - e46 320Ci -01
    - e61 525d -04
    - e46 320d -99
  • Larppa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 75
    • Keski-Suomi

    #2
    Resonanssiääni paikallistettu ja korjattu

    Resonanssiääni löytyi ohjaustehostimen letkujen kiinnikkeestä. Sitä kun väänsi yläreunastaan hieman eteenpäin, ääni kuuluu enää alamäissä.

    Kyse siis tuon kuvan numero 12 palleron yläpuolella oleva kiinnitysrauta. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=32_1814

    Mahdollisesti F07:ssa sama paikka pitää ääntä.

    Edelleen olisi hienoa, jos löytyisi apuja tuohon kylmänä sammuiluun.
    - f01 730d -09
    Ex:
    - e46 320Ci -01
    - e61 525d -04
    - e46 320d -99

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #3
      Onko auto softattu? Joissain softan tekeminen liian vanhan alkuperäisen ohjelman päälle on aiheuttanut murheita kylmänä tyhjäkäynnillä.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Larppa
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 75
        • Keski-Suomi

        #4
        Originally posted by fraatti View Post
        Onko auto softattu? Joissain softan tekeminen liian vanhan alkuperäisen ohjelman päälle on aiheuttanut murheita kylmänä tyhjäkäynnillä.
        Tietääkseni ei ole softattu, mutta kyseinen homma on kyllä itsellä käynyt mielessä.

        Tosiaan tuo ilmenee vasta josku -10 asteessa tai sitä kylmemmässä. Esim. -5 asteen pakkasesta käynnistettäessä tuota ei tapahdu.

        Olen miettinyt, voisiko olla joku pieni ilmavuoto MAF-sensorin jälkeen, mutta aika kinnkistä tuotakin on testailla kun tosiaan niin vähän aikaa vaan ongelma näkyy.
        - f01 730d -09
        Ex:
        - e46 320Ci -01
        - e61 525d -04
        - e46 320d -99

        Comment

        • Larppa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 75
          • Keski-Suomi

          #5
          Originally posted by Larppa View Post
          Resonanssiääni löytyi ohjaustehostimen letkujen kiinnikkeestä. Sitä kun väänsi yläreunastaan hieman eteenpäin, ääni kuuluu enää alamäissä.

          Kyse siis tuon kuvan numero 12 palleron yläpuolella oleva kiinnitysrauta. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=32_1814

          Mahdollisesti F07:ssa sama paikka pitää ääntä.
          Tuota raudan vääntämistä ei ehkä sittenkään kannata tehdä. Tuon vääntämisestä muutaman päivän jälkeen alkoi konehuoneesta kuulumaan tyhjäkäynnillä ensin hiljaisempi kolina, joka sitten voimistui muutaman päivän aikana melko kovaksi. Syyksi ilmeni puoliksi irti oleva ohjaustehostin. Todennäköisesti etummainen pultti on pettänyt kokonaan ja taaempi pultti oli melkein poikki ja katkesi kun avasin sitä.
          - f01 730d -09
          Ex:
          - e46 320Ci -01
          - e61 525d -04
          - e46 320d -99

          Comment

          • Larppa
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 75
            • Keski-Suomi

            #6
            Originally posted by Larppa View Post
            Tuota raudan vääntämistä ei ehkä sittenkään kannata tehdä. Tuon vääntämisestä muutaman päivän jälkeen alkoi konehuoneesta kuulumaan tyhjäkäynnillä ensin hiljaisempi kolina, joka sitten voimistui muutaman päivän aikana melko kovaksi. Syyksi ilmeni puoliksi irti oleva ohjaustehostin. Todennäköisesti etummainen pultti on pettänyt kokonaan ja taaempi pultti oli melkein poikki ja katkesi kun avasin sitä.
            Kolmesta pultista kaksi oli poikki siten, että molemmat osat oli vielä paikallaan. 3. pultista oli molemmat osat kadonneet, tai sitten huoltajalla on unohtunut laittaa se 3. pultti.

            Huolto-ohjeen mukaan nämä pultit ovat kertakäyttöisiä ja tulee vaihtaa aina irroituksen yhteydessä. Edellisen omistajan aikana oli ohjaustehostin vaihdettu jossain random pajalla, joten todennäköisesti pultteja ei ole vaihdettu. Toivottavasti tämä oli oikea syy ohjaustehostimen irtoamiselle
            - f01 730d -09
            Ex:
            - e46 320Ci -01
            - e61 525d -04
            - e46 320d -99

            Comment

            • Larppa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 75
              • Keski-Suomi

              #7
              Originally posted by Larppa View Post
              Resonanssiääni löytyi ohjaustehostimen letkujen kiinnikkeestä. Sitä kun väänsi yläreunastaan hieman eteenpäin, ääni kuuluu enää alamäissä.

              Kyse siis tuon kuvan numero 12 palleron yläpuolella oleva kiinnitysrauta. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=32_1814

              Mahdollisesti F07:ssa sama paikka pitää ääntä.
              Eli luultavasti oikeampi tapa korjata resonanssiääni on seuraava:
              - tuosta samaisesta kuvasta sen palleron nro 12 yläpuolella on kiinnike, joka sitoo mustat metallisiksi vaihtuvat putket tuohon kiinnityrautaan
              - jos putket liikkuvat kiinnikkeessä, toimi seuraavasti:
              - raottaa hieman taampaa keskipohjamuovia kuskin puolelta
              - ruuvaa ko. kiinnikkeestä 10 mm mutterin auki ja irroittaa siitä kiinikkeen
              - puristaa putkia puristavia siipiä hieman alaspäin
              - kiinnike ja mutteri takaisin
              - f01 730d -09
              Ex:
              - e46 320Ci -01
              - e61 525d -04
              - e46 320d -99

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎