Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540i Kytkin ei irrota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ditzir
    Newbiemmer
    • May 2015
    • 2
    • Kouvola

    e39 540i Kytkin ei irrota

    Noniin tässä olisikin sitten tarinaa luettavaksi. Meneillään on siis manual swap omaan e39 540i vm 96. Mutta nyt törmäsin pattitilanteeseen. Kytkin ei irrota millään.
    Tästä alkaakin sitten taustatarina:

    Itse laatikon hommasin e34 540i. Mutta tämä käsitykseni mukaan on sama 6 speed Getrag laatikko mitä e39:seissäkin käytetään. Lukuunottamatta reikää kampiakselin asennontunnistimelle.

    Vauhtipyörän tarpeessa ajattelin että korvaan 2 massavauhtipyörän. Joten päädyin ostamaan Lightweight vauhtipyörän joka vastaanottaisi
    240MM halkasian kytkimen. https://old.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...tuote=LFM62B44
    Itse kytkinsetin ostin kumminkin ihan oem koodilla ja mallia LUK.
    Ensimmäinen virhe mikä asennuksessa tuli tehtyä oli että nappasin painelevystä tuon asennuslevyn irti ennenkun itse levy oli pultattu paikalleen. Virheeni kumminkin tajunneena viritin painelevyn uudestaan ohjeilla jotka löysin jostain ulkomaan foorumeilta. Elikkä ulosvetäjää hyväksi käyttäen.
    Painelevyn pultit menivät varmaan kanssa hiukan liian tiukalle, kun katsoin jälkeenpäin että niitten tiukkausmomentti oli vain 24nm.

    Pääsylinteri ja putket tuli hommattua purku 523i:stä, mutta käsitykseni mukaan tällä Sylintereillä pitäisi kumminkin pelata myös 540:n kytkin. Tosin sylinterillä on varmaan noin 20v ikää, mutta mitään ulkosia vuotoja ei ainakaan näy. Työsylinterin hommasin sitten ihan uutena Lpr valmistamana 22,20MM halkasialla. Itse laatikossa työsylinterin paikka oli alunperin 26,99MM halkasian sylinterille, koska e34:sessa oli 265MM halkasian kytkin.


    Sitten tähän itse ongelmaan:

    Elikkä nyt kytkin on tullut ilmattua muutaman kerran ja polkimeenkin saa hyvän tuntuisen vastuksen, mutta kytkin ei vaan irrota. Tosin en tiedä kuinka jäykkä kytkimen tässä 540i pitäisi edes olla, mutta verrattuna 530i vastus tuntuu aikalailla samalta. Kardaani ei siis lähde pyörimään kytkin poljettuna ja 1 silmässä, vaikka räikällä koittaisi vääntää.
    Kytkimen ilmausta on nyt koitettu kahdella eri taktiikalla. Ensin perus 2 miehen taktiikalla että kytkimen pumppaus, paine polkimelle sitten venttiili auki ja kiinni. Tämän jälkeen ilmasimme vielä Motonetin MTX Special Jarrunesteenvaihto- / ilmaustyökalulla.

    Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta vastaavista ongelmista? Alkaa itseltä ideat loppua. Enkä ole varma muistinko kaikkea relevanttia edes listata.
    Last edited by Ditzir; 01-03-2018, 22:48.
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5265
    • Pirkkala

    #2
    Kuulostaa sille että SAC asetelma on väärässä asennossa. Ilmeisesti tässä on sellainen?

    Siellä on se kiilamekanismi se pitäisi saada takaisin lähtopisteeseensä, sitten kiinnittää asetelma paikoilleen ja sitten vapauttaa asetelma.

    Asetelman väleistä pitäisi tuon mekanismin näkyä. Youtubessa on videoita aiheesta.
    Saattaa olla hankala saada takas jos on mennyt "liian pitkälle" se mekanismi.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Ditzir
      Newbiemmer
      • May 2015
      • 2
      • Kouvola

      #3
      Jooh on tässä sellainen. Sitä nimenomaan yritin takaisin väännellä. Mutta nyt tutustuin aiheeseen vielä hiukan paremmin, niin en olekkaan ihan varma tuliko tuo tehtyä oikein. Pitääpä sitä vielä yrittää väännellä.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎