Noniin tässä olisikin sitten tarinaa luettavaksi. Meneillään on siis manual swap omaan e39 540i vm 96. Mutta nyt törmäsin pattitilanteeseen. Kytkin ei irrota millään.
Tästä alkaakin sitten taustatarina:
Itse laatikon hommasin e34 540i. Mutta tämä käsitykseni mukaan on sama 6 speed Getrag laatikko mitä e39:seissäkin käytetään. Lukuunottamatta reikää kampiakselin asennontunnistimelle.
Vauhtipyörän tarpeessa ajattelin että korvaan 2 massavauhtipyörän. Joten päädyin ostamaan Lightweight vauhtipyörän joka vastaanottaisi
240MM halkasian kytkimen. https://old.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...tuote=LFM62B44
Itse kytkinsetin ostin kumminkin ihan oem koodilla ja mallia LUK.
Ensimmäinen virhe mikä asennuksessa tuli tehtyä oli että nappasin painelevystä tuon asennuslevyn irti ennenkun itse levy oli pultattu paikalleen. Virheeni kumminkin tajunneena viritin painelevyn uudestaan ohjeilla jotka löysin jostain ulkomaan foorumeilta. Elikkä ulosvetäjää hyväksi käyttäen.
Painelevyn pultit menivät varmaan kanssa hiukan liian tiukalle, kun katsoin jälkeenpäin että niitten tiukkausmomentti oli vain 24nm.
Pääsylinteri ja putket tuli hommattua purku 523i:stä, mutta käsitykseni mukaan tällä Sylintereillä pitäisi kumminkin pelata myös 540:n kytkin. Tosin sylinterillä on varmaan noin 20v ikää, mutta mitään ulkosia vuotoja ei ainakaan näy. Työsylinterin hommasin sitten ihan uutena Lpr valmistamana 22,20MM halkasialla. Itse laatikossa työsylinterin paikka oli alunperin 26,99MM halkasian sylinterille, koska e34:sessa oli 265MM halkasian kytkin.
Sitten tähän itse ongelmaan:
Elikkä nyt kytkin on tullut ilmattua muutaman kerran ja polkimeenkin saa hyvän tuntuisen vastuksen, mutta kytkin ei vaan irrota. Tosin en tiedä kuinka jäykkä kytkimen tässä 540i pitäisi edes olla, mutta verrattuna 530i vastus tuntuu aikalailla samalta. Kardaani ei siis lähde pyörimään kytkin poljettuna ja 1 silmässä, vaikka räikällä koittaisi vääntää.
Kytkimen ilmausta on nyt koitettu kahdella eri taktiikalla. Ensin perus 2 miehen taktiikalla että kytkimen pumppaus, paine polkimelle sitten venttiili auki ja kiinni. Tämän jälkeen ilmasimme vielä Motonetin MTX Special Jarrunesteenvaihto- / ilmaustyökalulla.
Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta vastaavista ongelmista? Alkaa itseltä ideat loppua. Enkä ole varma muistinko kaikkea relevanttia edes listata.
Tästä alkaakin sitten taustatarina:
Itse laatikon hommasin e34 540i. Mutta tämä käsitykseni mukaan on sama 6 speed Getrag laatikko mitä e39:seissäkin käytetään. Lukuunottamatta reikää kampiakselin asennontunnistimelle.
Vauhtipyörän tarpeessa ajattelin että korvaan 2 massavauhtipyörän. Joten päädyin ostamaan Lightweight vauhtipyörän joka vastaanottaisi
240MM halkasian kytkimen. https://old.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...tuote=LFM62B44
Itse kytkinsetin ostin kumminkin ihan oem koodilla ja mallia LUK.
Ensimmäinen virhe mikä asennuksessa tuli tehtyä oli että nappasin painelevystä tuon asennuslevyn irti ennenkun itse levy oli pultattu paikalleen. Virheeni kumminkin tajunneena viritin painelevyn uudestaan ohjeilla jotka löysin jostain ulkomaan foorumeilta. Elikkä ulosvetäjää hyväksi käyttäen.
Painelevyn pultit menivät varmaan kanssa hiukan liian tiukalle, kun katsoin jälkeenpäin että niitten tiukkausmomentti oli vain 24nm.
Pääsylinteri ja putket tuli hommattua purku 523i:stä, mutta käsitykseni mukaan tällä Sylintereillä pitäisi kumminkin pelata myös 540:n kytkin. Tosin sylinterillä on varmaan noin 20v ikää, mutta mitään ulkosia vuotoja ei ainakaan näy. Työsylinterin hommasin sitten ihan uutena Lpr valmistamana 22,20MM halkasialla. Itse laatikossa työsylinterin paikka oli alunperin 26,99MM halkasian sylinterille, koska e34:sessa oli 265MM halkasian kytkin.
Sitten tähän itse ongelmaan:
Elikkä nyt kytkin on tullut ilmattua muutaman kerran ja polkimeenkin saa hyvän tuntuisen vastuksen, mutta kytkin ei vaan irrota. Tosin en tiedä kuinka jäykkä kytkimen tässä 540i pitäisi edes olla, mutta verrattuna 530i vastus tuntuu aikalailla samalta. Kardaani ei siis lähde pyörimään kytkin poljettuna ja 1 silmässä, vaikka räikällä koittaisi vääntää.
Kytkimen ilmausta on nyt koitettu kahdella eri taktiikalla. Ensin perus 2 miehen taktiikalla että kytkimen pumppaus, paine polkimelle sitten venttiili auki ja kiinni. Tämän jälkeen ilmasimme vielä Motonetin MTX Special Jarrunesteenvaihto- / ilmaustyökalulla.
Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta vastaavista ongelmista? Alkaa itseltä ideat loppua. Enkä ole varma muistinko kaikkea relevanttia edes listata.
Comment