Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Moottorista tietäjiä haussa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #31
    Originally posted by saimaanharju View Post
    hmph...on nii mystistä ett taidan jättää bemarit ostamatta ja ajan toyotalla maailman tappiin
    Se on juuri näin, jos on vain yksi auto ja pitää päästä liikkeelle. Minullakin varmin auto pihassa on citroen.
    Kolme bmw:tä on sen lisäksi, mutta ei oo luottamista.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #32
      Originally posted by saimaanharju View Post
      hmph...on nii mystistä ett taidan jättää bemarit ostamatta ja ajan toyotalla maailman tappiin
      Juu ei kannata jos se jännittää.

      Onko toyota anjovis (avensis) samassa kokoluokassa kuin 5 sarja?
      Ainakin ne näyttävät olevan aika kalliita kun juuri kurkkasin nettiautosta

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3580
        • Raisio

        #33
        Originally posted by saimaanharju View Post
        hmph...on nii mystistä ett taidan jättää bemarit ostamatta ja ajan toyotalla maailman tappiin
        edit,turhat höpinät poistettu
        Last edited by ritariässä; 24-04-2018, 22:58.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Petteri80
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 578
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by Wespa View Post
          Enpä ole kyllä aiemmin kuullutkaan tuosta isosta öljynkulutuksesta ongelmana M54-moottoriperheen osalta, eli lieneekö oikeasti kovinkaan merkittävä ongelma (vrt. vaikkapa VAG-konsernin tuotokset)? Ja jos se tosiaan on vältettävissä jo sillä että vaihtaa öljyjä järkevään tahtiin eikä millään tuhoon tuomitulla longlife-vaihtovälillä niin ei kai tuo sitten tule kenellekään autostaan huolta pitävälle edes ongelmaksi?

          Ja itse aiheeseen, ei M54-perheen maine viimeisenä luotettavana Bemarin moottoriperheenä ihan tuulesta temmattua liene. "Apulaitteita" (DISA, Vanos, huohotus jne.) koskevia ongelmia toki on, mutta ne ovat kohtuu pienellä vaivalla korjattavissa niin että eivät enää tule ongelmaksi. Itse konetta kuitenkaan ei tarvitse aukoa, ja lienee aika monelle tärkeä seikka.
          Noh, heitetään oma lusikka soppaan..

          Itsellä ollut 2kpl M54 mottisia laitteita; e46 330i manuaali ja e60 530i automaatti. Molemmit toimivat moottoreiden osalta muuten erinomaisesti mutta jo tässä topickissa mainitut "heikot" kohdat niistä tuli laitettua. Eikä kumpikaan moottori syönyt öljyä yhtään vaikka tuollakin e46 oli ajettu myyntihetkellä n. 320tkm.

          Eli tiedä sitten onko ns. paras BMW moottori mutta kuten todettu; erittäin luotettava ja hyvä moniin muihin verrattuna.

          Comment

          • Guest's Avatar

            #35
            Kyllähän tuo M54B30 sai aikoinaan tunnustusta yhtenä parhaista moottoreista 2000-luvun alussa. Mutta tästä alkaa olemaan jo sen verran kauan aikaa että on hyvin yksilökohtaista miten nämät enää tänäpäivänä käy ja kukkuu.

            Itse olen joutunut tekemään omaan autoon tässä vuosien varrella kaikki yleisimmät remontit, mitä tässä oli jo kattavasti listattu. E39 nokalla tuon moottorin remppaaminen käy laatuun kun tilaa on sopivasti ja kone on järkevästi suunniteltu, eli yhtään pahaa rastia ei remonteissa ole ollut. Oma mielipide että kansan malliin paras perusmoottori.

            Öljyä tuo omakin motti on kuluttanut aina, varsinkin siinä ~7000km kohdilla saa alkaa kattella öljytikkua useammin. Öljynä olen pari viimeisintä kertaa käyttänyt neste 1 5w-50 ja se on tuntunut passaavan ihan hyvin. Mobilin 5w-50 tuntui menevän kaikista kokeilluista eniten. Ja samalla öljymerkillä ja laadulla olen käyttänyt pari vaihtoa peräkkäin.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              330i -00 E46 coupessa. Aj. 326.000km

              Käy ja kukkuu hienosti, eilen otettujen päästöjenkin mukaan erinomaisesti.
              Normiajossa ei syö öljyä yhtään eikä enää kovin paljon rata-ajossakaan kun öljytikun juuritiiviste asennettu paikalleen. Öljyinä Gastrol 10-60 racing.

              Moottorina tykkään kyllä todella paljon laajan vetoalueen ja tasaisen käynnin osalta, kulutuskaan ei ole nätisti ajettuna paha 8-10/100km. Sopii erinomaisesti juuri 3 koppaan ja antaa isommassa kopassa rauhallista herraskaista kyytiä.

              Remontoitu varmaan jonkin verran, luultavasti vakiopaikat oman listan lisäksi.
              Kaikki puolat, hatut ja tulpat, IMM, disa tarkastettu, lambdat. Jakoketjuun en ole koskenut toistaiseksi, moottori käy tasaisesti ja hiljaisesti ilman sivuääniä.

              Erinomainen moottori kaikinpuolin.

              Comment

              • ot8
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 81
                • Lahti

                #37
                Nostellaas vanhaa. Kellään tietoa mitä eroa näissä koneissa on E39, E46 ja E60 välillä? Eli mitä otettava huomioon jos E39 pellin alle laittamassa muusta otettua konetta?

                Ja oma kokemus ko. myllystä: todella hyvä, kunnes ilmeisesti öljypumpun mutteri irtos ja lopun arvaatte. 250tkm kesti tuo yksilö.
                F31 320iX Schwarz II
                E39 530iA Cosmosschwarz metallic
                E36 328i Moreagrün metallic

                Entiset:
                E36 316i Alpinweiss II
                E36 323ti Titansilber metallic

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11122
                  • Oulu

                  #38
                  Koneissa ei taida olla ero kuin öljypohjissa ja koneen korvakoissa :think e60 toki on sit ms45 moottorinohjauksella eikä ms43 kuten e46 ja e39. Mut jos käytät auton alluperäistä johtosarjaa, ecua yms. tämä ei oo ongelma.

                  Edit ms45 eculla venakoppa, puolat yms on myös erilaisia.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Tomba87
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 4029
                    • Imatra

                    #39
                    Jakopään koppaa ei ilmeisesti saa irti ilman öljypohjan irroitusta? Teettää hieman työtä tuossa X5:ssä ö-pohjan irroitus. Jakoketju pitäisi vaihtaa.
                    Luukku auki ja risut kyytiin

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎