Auto on ajettu vuosimallia 2008 ja ajettu alle 150k km. Mitään ennakoitavaa murhetta ei moottorista kuulunut, vaan normaalin parkkeerauksen jälkeen uudelleen käynnistys aiheutti rusahtavan äänen ja homma loppui siihen, eli auto ei enää käynnistynyt.
Nyt on jo mennyt aikaa pari kuukautta asian selvittämiseksi, ja tilanne on tämä:
Auto oli hinattu Hangosta Saloon huoltoon jossa hoidetaan mm Bemareita.
Moottorin avaaminen on jo maksanut hinaamisineen 1000€ ja asiassa on selvinnyt mm:
Irroitimme moottorin ja purimme moottorista öljypohjan(moottorissa n.4,5l öljyä) öljypohjassa jakoketjun laahaimen ohjauspultti katkennut sekä ohjauksesta/laahaimista palasia jotka kulkeutuneet öljypumpun imuaukosta pumppuun ja estäneet pumpun tehollisen toiminnan. Metallia/muovia kertynyt venttiilienajoituksien säätösolenoidien sihtiin. Öljynkierto kanteen puutteelinen ja ketjunkiristin ei toiminut joten ketju löystynyt entisestään ja hypännyt tämä on nähdäksemme tapahtumaketjun marssijärjestys se missä vaiheessa ohjaimen pultti on katkennut on epäselvää. Sylinterikantta ei ole irroitettu mutta tutkimuksissa nokka-aks.pukit/kiinnityskannet ovat murtuneet joten useampi venttili vaurioitunut ajoituksen seotessa ja venttiilien osuessa mäntään. Korjauskustannuksista , uusi moottori 5386e + tarvittava muutososa 36,75, käytetyn moottorin saatavuutta selvitetty (ei suomessa) englannista löytyy.
Tähän vastaa auton myynyt liike:
Mittasitteko ketjua että onko se kuinkapaljon venynyt ?
Huolto vastaa tähän:
Tarkkaan venymämittaan päästääkseen olisi ostettava uusi ketju vertailupohjaksi > kustannus n.80e mutta ajoitusmerkkien mukaan vajaan ketjulenkin
Myyjä vastaa auton omistajalle näin:
Tosiaan jonkinlaisen vikaselvityksen korjaamolta sain ja hinta-arvionkin uudella moottorilla.
Korjaamon vikaselvityksen mukaan moottorivaurio johtuu jakoketjun ohjurin/laahaimen palasista. Vikadiagnoosissa ei oltu mainittu ketjun venymistä, sitä kysyin korjaamolta vielä ja sain tiedot että vajaan ketjulenkin verran oli venymää.
Mielestäni siis vian aiheuttaja on tuo venynyt ketju.
Ketjulenkin verran venynyt jakoketju pitää jo ääntä ajaessa, joten jos asiaan olisi puututtu hyvissä ajoin olisi korjauskustannukset olleet murto-osan nyt annetusta summasta.
Koska vian aiheuttaja on venynyt ketju jota ei ole korjattu ajallaan ja moottori vaurio on seurannaisvahinkoa, emme siis ole vastuussa moottorin korjauksesta/vaihdosta aiheutuvista kustannuksista.
Nyt kuluttaja-asiamies ehdottaa, että auton omistaja siirtäisi auton BMW:n viralliseen huoltoon ja saisi sieltä "asiantuntijan" lausunnon siitä, voiko vika johtua kuluttajan virheestä vai onko vika sellainen jossa vastuun kantaa joko myyjä tai jopa BMW?
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin itse ketju ei ole katkennut, ketjunkiristin on ehkä jumittunut, mikä tuo katkennut pultti on? ja konetta käynnistettäessä on nokkaketju ilmeisesti hypännyt ketjupyörien yli.
Kysymyksiä:
Miten voisi tavan kuluttaja huomata mitään hälyyttävää ilman että moottorista on kuulunut mitään outoja ääniä. Olen itse ollut kyseisen auton kyydissä, ja se oli itseasiassa minusta hiljaisempi kuin oma 520da samaa vuosikertaa.
Mitä mieltä olette, onko kuluttaja ollut huolimaton ja häntä voi syyttää virheen huomaamattomuudesta, vai onko auton myyjä vastuussa myymänsä auton epätavallisen aikaisin esiintyvästä viasta ja sitä kautta siis jopa BMW olisi vastuussa laaduttomasta teknologiasta?
Vaikka 318i:n moottorissa onkin nokkaketju edessä, se ei tarkoita, että tavan kuluttajan pitäisi epäillä vähän väliä ja tarkistaa tilanne ilman mitään merkkejä itse moottorin käynnissä, saatikka kun tuo perkeleen ketju on BMW:n mielestä ikuinen ilman mitään tarvetta vaihtoihin kuten nokkahihnat?
Nyt on jo mennyt aikaa pari kuukautta asian selvittämiseksi, ja tilanne on tämä:
Auto oli hinattu Hangosta Saloon huoltoon jossa hoidetaan mm Bemareita.
Moottorin avaaminen on jo maksanut hinaamisineen 1000€ ja asiassa on selvinnyt mm:
Irroitimme moottorin ja purimme moottorista öljypohjan(moottorissa n.4,5l öljyä) öljypohjassa jakoketjun laahaimen ohjauspultti katkennut sekä ohjauksesta/laahaimista palasia jotka kulkeutuneet öljypumpun imuaukosta pumppuun ja estäneet pumpun tehollisen toiminnan. Metallia/muovia kertynyt venttiilienajoituksien säätösolenoidien sihtiin. Öljynkierto kanteen puutteelinen ja ketjunkiristin ei toiminut joten ketju löystynyt entisestään ja hypännyt tämä on nähdäksemme tapahtumaketjun marssijärjestys se missä vaiheessa ohjaimen pultti on katkennut on epäselvää. Sylinterikantta ei ole irroitettu mutta tutkimuksissa nokka-aks.pukit/kiinnityskannet ovat murtuneet joten useampi venttili vaurioitunut ajoituksen seotessa ja venttiilien osuessa mäntään. Korjauskustannuksista , uusi moottori 5386e + tarvittava muutososa 36,75, käytetyn moottorin saatavuutta selvitetty (ei suomessa) englannista löytyy.
Tähän vastaa auton myynyt liike:
Mittasitteko ketjua että onko se kuinkapaljon venynyt ?
Huolto vastaa tähän:
Tarkkaan venymämittaan päästääkseen olisi ostettava uusi ketju vertailupohjaksi > kustannus n.80e mutta ajoitusmerkkien mukaan vajaan ketjulenkin
Myyjä vastaa auton omistajalle näin:
Tosiaan jonkinlaisen vikaselvityksen korjaamolta sain ja hinta-arvionkin uudella moottorilla.
Korjaamon vikaselvityksen mukaan moottorivaurio johtuu jakoketjun ohjurin/laahaimen palasista. Vikadiagnoosissa ei oltu mainittu ketjun venymistä, sitä kysyin korjaamolta vielä ja sain tiedot että vajaan ketjulenkin verran oli venymää.
Mielestäni siis vian aiheuttaja on tuo venynyt ketju.
Ketjulenkin verran venynyt jakoketju pitää jo ääntä ajaessa, joten jos asiaan olisi puututtu hyvissä ajoin olisi korjauskustannukset olleet murto-osan nyt annetusta summasta.
Koska vian aiheuttaja on venynyt ketju jota ei ole korjattu ajallaan ja moottori vaurio on seurannaisvahinkoa, emme siis ole vastuussa moottorin korjauksesta/vaihdosta aiheutuvista kustannuksista.
Nyt kuluttaja-asiamies ehdottaa, että auton omistaja siirtäisi auton BMW:n viralliseen huoltoon ja saisi sieltä "asiantuntijan" lausunnon siitä, voiko vika johtua kuluttajan virheestä vai onko vika sellainen jossa vastuun kantaa joko myyjä tai jopa BMW?
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin itse ketju ei ole katkennut, ketjunkiristin on ehkä jumittunut, mikä tuo katkennut pultti on? ja konetta käynnistettäessä on nokkaketju ilmeisesti hypännyt ketjupyörien yli.
Kysymyksiä:
Miten voisi tavan kuluttaja huomata mitään hälyyttävää ilman että moottorista on kuulunut mitään outoja ääniä. Olen itse ollut kyseisen auton kyydissä, ja se oli itseasiassa minusta hiljaisempi kuin oma 520da samaa vuosikertaa.
Mitä mieltä olette, onko kuluttaja ollut huolimaton ja häntä voi syyttää virheen huomaamattomuudesta, vai onko auton myyjä vastuussa myymänsä auton epätavallisen aikaisin esiintyvästä viasta ja sitä kautta siis jopa BMW olisi vastuussa laaduttomasta teknologiasta?
Vaikka 318i:n moottorissa onkin nokkaketju edessä, se ei tarkoita, että tavan kuluttajan pitäisi epäillä vähän väliä ja tarkistaa tilanne ilman mitään merkkejä itse moottorin käynnissä, saatikka kun tuo perkeleen ketju on BMW:n mielestä ikuinen ilman mitään tarvetta vaihtoihin kuten nokkahihnat?
Comment