Announcement

Collapse
No announcement yet.

ÖljynJÄÄHDYTIN remmiahtimelle ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    ÖljynJÄÄHDYTIN remmiahtimelle ?

    Löytyisikö apuja osien haalimiseen.
    Mistä suomesta löytyisi helposti koko setti, jäähdytin/letkut/säiliö/sähköinen pumppu ?
    Mietin remmiahtimen asennusta ja tuli mieleen että miksi kierrättää ahtimen kautta jo valmiiksi kuumaa moottorinöljyä. Tuntuisi viisaammalle rakentaa ahtimelle oma suljettu öljynkierto omalla jäähdyttimellä.

    Paljonko kannattaisi laittaa tilavuudeksi, 1-2-3 litraa ?
    Jäähdyttimeksi ajattelin saman kokoista kuin nykyinen poistettava ilmastoinnin laihdutin. Noin 50-50
    Säiliölle ja pumpulle olisi paikka siinä tyhjäksi jäävässä kuskin ajovalon poterossa.

    Onko joku rakentanut vastaavaa ?
    Last edited by BMW525Xda; 28-02-2020, 05:13. Reason: Otsikko muutettu (lauhdutin vaihdettu jäähdyttimeksi)
  • Daa Daa
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 908
    • Jyväskylä

    #2
    Varmasti mielestäsi tyhmä tämä minun kysymys, mutta missä remmiahtimessa kiertää moottoriöljy?

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5258
      • Pirkkala

      #3
      Vortech ainakin moottoriöljyllä.

      Itse kysymykseen niin vortech/paxton/procharger osista vois löytyä komponentteja tohon systeemiin.

      Miten lie esim. Ihan perus pensapumput kestää öljyä pumpata. Muu systeemihän on itse tehtävissä aika helposti.
      Last edited by Urpo_rotta; 03-06-2018, 21:36.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Tuossa ostamassani G-Power ahtimessa. Paketin mukana tuli painepuolen letku ja paluun letku sekä osat öljytikun juureen.

        Ajatuksena kuitenkin että oma kierto lauhduttimella pitäisi lämmön pienempänä ja öljyn parempana.

        Comment

        • RiZ3*
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 353
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Vortech ainakin moottoriöljyllä.

          Itse kysymykseen niin vortech/paxton/procharger osista vois löytyä komponentteja tohon systeemiin.

          Miten lie esim. Ihan perus pensapumput kestää öljyä pumpata. Muu systeemihän on itse tehtävissä aika helposti.
          Ei ainakaan omassa vortechissa kierrä moottoriöljy.
          Just vaihdoin siihen öljyt ja ihan omat öljyt siinä on.
          The will to do - the soul to dare

          E93 M3

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5153
            • Kuopio

            #6
            Ehkä on vähän isompi vika jos sinne lauhduttimen tarvii?
            Last edited by jani; 04-06-2018, 12:10.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Tuossa ostamassani G-Power ahtimessa. Paketin mukana tuli painepuolen letku ja paluun letku sekä osat öljytikun juureen.

              Ajatuksena kuitenkin että oma kierto lauhduttimella pitäisi lämmön pienempänä ja öljyn parempana.
              Kyllähän se noin pitäis toimia hyvin. Toki saako ulkoisella pumpulla tarvittavan paineen öljylle. Katsele perä/vaihteisto jäähdytykseen tarkoitettuja sähköpumppuja.

              Jotain tollasia: https://www.isa-racing.com/fahrzeugt...che-oelpumpen/
              Aprilia RSV4

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by jannmann View Post
                Kyllähän se noin pitäis toimia hyvin. Toki saako ulkoisella pumpulla tarvittavan paineen öljylle. Katsele perä/vaihteisto jäähdytykseen tarkoitettuja sähköpumppuja.

                Jotain tollasia: https://www.isa-racing.com/fahrzeugt...che-oelpumpen/
                Kiitokset, katselen noita.
                Pistän G-Powerille viestiä ja kysyn tarvitseeko ahtimen öljynkierto painetta ja kuinka paljon. Jotenkin luulen että esim. 0,5-1bar riittää mainiosti, siellähän voidellaan vain laakereita ja jäähdytetään, enemmän vaikutusta kierrolla litraa tunnissa. En jotenkin usko että tarvitsisi samaa painetta kuin moottori ~3-4 ilmeisesti M54 öljynpaine ?

                No, en siis tiedä ja toistaiseksi arvaillaan kunnes GP vastaa.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5258
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by RiZ3* View Post
                  Ei ainakaan omassa vortechissa kierrä moottoriöljy.
                  Just vaihdoin siihen öljyt ja ihan omat öljyt siinä on.
                  Laitteesi on liian uusi. Minun Vortechissa kiertää moottoriöljy.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • mrrk
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 515
                    • Satakunta.

                    #10
                    Vortech V3 on omalla öljyllä.

                    Hyvä ratkaisu tuo jäähdytys olisi esim. konerikon sattuessa tai jos sattuu moottoriöljyjen joukossa olemaan vaikka hieman jotain ylimääräistä.

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by mrrk View Post
                      Vortech V3 on omalla öljyllä.

                      Hyvä ratkaisu tuo jäähdytys olisi esim. konerikon sattuessa tai jos sattuu moottoriöljyjen joukossa olemaan vaikka hieman jotain ylimääräistä.
                      Tarkoitat varmaan kuitenkin suljettua kiertoa?
                      Voihan siihen laittaa erillisen filtterin ennen ahdinta.
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #12
                        Kuulumisia:

                        - 16 rivinen lauhdutin ja letkut hankittu. Sovittelu keulalle aloitettu munuaisten kohdalle.

                        - moottorin öljynkiertoon ennen ahdinta.

                        - Sovitellessa mietin onko lauhduttimen asennolla merkitystä jos meno/paluu yhteet on alapuolella, syntyykö lauhduttimeen ilmapussi eikä täyty öljyllä koko alaltaan ja heikentää jäähdytystehoa ?

                        - Asentaisin siksi näin että öljynvaihdon yhteydessä olisi helppo laskea lauhdutin samalla tyhjäksi ja asemoituisi mahdollisimman peittävästi ilmavirralle ilman ohjaimien rakennusta.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5258
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Kuulumisia:

                          - 16 rivinen lauhdutin ja letkut hankittu. Sovittelu keulalle aloitettu munuaisten kohdalle.

                          - moottorin öljynkiertoon ennen ahdinta.

                          - Sovitellessa mietin onko lauhduttimen asennolla merkitystä jos meno/paluu yhteet on alapuolella, syntyykö lauhduttimeen ilmapussi eikä täyty öljyllä koko alaltaan ja heikentää jäähdytystehoa ?

                          - Asentaisin siksi näin että öljynvaihdon yhteydessä olisi helppo laskea lauhdutin samalla tyhjäksi ja asemoituisi mahdollisimman peittävästi ilmavirralle ilman ohjaimien rakennusta.
                          Asennolla ei ole väliä.

                          Ei oikein aukea mitä tarkoittaa moottorin öljynkiertoon ennen ahdinta?
                          Ahtimen öljynkieroon en laittaisi, siinä kiertää luultavasti aika pieni tilavuusvirta. Laittaisin m3 öljynsuodatinjalan jossa termari ja valmiit lähdöt. Muistelen että kyseessä m54b30
                          Last edited by Urpo_rotta; 09-10-2019, 22:02.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Asennolla ei ole väliä.

                            Ei oikein aukea mitä tarkoittaa moottorin öljynkiertoon ennen ahdinta?
                            Ahtimen öljynkieroon en laittaisi, siinä kiertää luultavasti aika pieni tilavuusvirta. Laittaisin m3 öljynsuodatinjalan jossa termari ja valmiit lähdöt. Muistelen että kyseessä m54b30
                            Asentelin jäähdyttimen ja öljy kiertää moottorilta jäähdyttimelle->ahtimelle->öljytikun juureen. Eli jäähdyttää moottorilta kulkeutuvaa öljyä ennen ahdinta. Kokeillaan saada ahdinta viileämmäksi tällä järjestelmällä.

                            Kesällä kun mittasin ahtimen lämpöjä totesin että kun öljyt alkavat lämmetä niin samalla myös ahtopaineet alkaa noista. Kylmällä moottorilla ahtopaineet pysyy alle +50 mutta kun öljyt on nousseet ~100 alkaa ahtopaineetkin nousta hetkellisesti +80 tasolle.

                            Tässä asennuksessa voin peittää öljynlauhduttimen pahvilla jos näyttää että öljy lauhtuu liikaa ennen ahdinta.

                            Öljynkierto ahtimelle on noin 2L/min joutokäynnillä.
                            Last edited by BMW525Xda; 14-10-2019, 21:05.

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5258
                              • Pirkkala

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Asentelin jäähdyttimen ja öljy kiertää moottorilta jäähdyttimelle->ahtimelle->öljytikun juureen. Eli jäähdyttää moottorilta kulkeutuvaa öljyä ennen ahdinta. Kokeillaan saada ahdinta viileämmäksi tällä järjestelmällä.

                              Kesällä kun mittasin ahtimen lämpöjä totesin että kun öljyt alkavat lämmetä niin samalla myös ahtopaineet alkaa noista. Kylmällä moottorilla ahtopaineet pysyy alle +50 mutta kun öljyt on nousseet ~100 alkaa ahtopaineetkin nousta hetkellisesti +80 tasolle.

                              Tässä asennuksessa voin peittää öljynlauhduttimen pahvilla jos näyttää että öljy lauhtuu liikaa ennen ahdinta.

                              Öljynkierto ahtimelle on noin 2L/min joutokäynnillä.

                              Kukin tavallaan. Sen verran vielä jankutan että itse näkisin että kun moottorin öljynjäähdytys on kunnossa, pysyy ahdinkin viileämpänä.
                              Aika erilainen ahdin tuon öljynkierron osalta sinulla kuin minulla, tuossa on ehkä 1.5mm suutin joka ruutaa rattaiden väliin öljyä, siitä roiskuu laakereille ja valuu alas öljypohjaan.
                              En ole ikinä mitannut mutta oletus on että tuskin paljon litraa enempää minuutissa.
                              Ellen väärin käsitä, kunnon öljynjäähdytyssysteemi ohjaa kaiken pumpulta tulevan ( pl. runkopukeille menevä linja, ainakin joissakin tapauksissa) öljyn jäähdyttimen läpi. En ole ikinä laskenut mutta öljypumpun maksimi tuotto kuitenkin kymmeniä litroja minuutissa.
                              Tällöin öljy oikeasti jäähtyy kun jäähdytystä tarvitaan.
                              Jäähdytystehohan on riippuvainen käytännössä kolmesta asiasta;
                              Lämpötilaero
                              Pinta-ala
                              Tilavuusvirta

                              Jos jokin näistä on liian pieni, se rajoittaa jäähdytystehoa.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎